Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Itseasiassa en keksi yhtään henkilöautoa jolla en ajais noita kilsoja tosta hinnasta.Edes pörinäpöntollä varustettu vaaleanpunainen laatikkomallin lada ei olis lähellekkään niin paska, että kieltäytyisin tosta rahasummasta.

Miksi täällä nyt ei haluta ymmärtää, että se AJAMINEN EI YLEENSÄ OLE SE TYÖ vaan se on se pakkollinen kaino kulkea paikata A paikkaan B ja se työ on sitten iha jotain muuta. Mikse korvaus edes pitäisi aina olla sen halvimman mahdollisen mukaan, miksei vaikka turhvallisimman mahdollisen mukaan? Tuo kilsakorvaus kun ei kulje käsikädessä mitenkään polttoaineiden hintojen tai autoverotuksen kanssa. Sehän just vuodenvaihteessa laski parilla sentillä ja polttoaineen hinnat nousseet rajusti ja autovero nousi juuri hetki sitten.

Samalla sitten päivärahasta puolet pois. Mihin sitä tarvii 35 euroa verotonta päivärahaa kun ABC:lta lounaan ja parit kahvit pullalla saa alta 20 euron. Verolle vaan sekin.

Johan se nähtiin, että kateus tässä oli se pointti. Moni oikeasti ajaa noita ajoja omalla ajalla, mutta uskon että siihen loppui se jos tämä läpi menee. Kun siihen ei samalla varmastikaan säädellä mitään pakko siihen, että ne ajotunnit on joka minuutilta korvattava sillä palkalla.

Ja väärinkäyttäjille kunnon sanktiot. Paljon ajavalla voisi olla vaikka GPS seuratanpakko, ei voisi kilsoja tehdä paperilla ja jos jää kiinni niin sitten molemmat osapuolet saa sellaset sakot että takuulla tuntuu. Vaikka nyt parikymppitonnia aluksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikse korvaus edes pitäisi aina olla sen halvimman mahdollisen mukaan, miksei vaikka turhvallisimman mahdollisen mukaan?

Aiemminhan tuossa juuri laskettiin että paljon ajava voi kilometrikorvauksilla kattaa uuden 5-sarjan bemarin hankinnan+käytön ja jäädä vielä voitolle. Sinunko mielestäsi tuo on se minimitaso mihin saa tyytyä?
 
On käynyt selväksi, ettei täällä monikaan saa kilometrikorvauksia - en minäkään. Ei se minulta pois ole, jos joku niillä tienaa. Kateuttako? Mielestäni korvaus tulisi nostaa euroon/kilometri, sen verran surkeaa elämää tien päällä oleminen on. Myöskään valtiovalta ei ole autoilijan kuluja vähentämässä, päinvastoin. OT: Entisessä elämässäni ajoin "parhaimmillaan" 195 000 kilometriä vuodessa, eikä se todellakaan ollut mitään herkkua. Vajaa kymmenen vuotta, ja 1,65 miljoona kilometriä tein rahtarin hommia, se riitti. Ja kyllä maantielle pitää lähteä kunnon autoilla, golffikokoluokan auto on hyvä kaupunkiin ja lomamatkoille, ei ammattikäyttöön. Siksi autoa työkseen tarvitsevat ihmiset eivät yleensä aja pienillä perheautoilla. MKFC rules!:D
 
Aiemminhan tuossa juuri laskettiin että paljon ajava voi kilometrikorvauksilla kattaa uuden 5-sarjan bemarin hankinnan+käytön ja jäädä vielä voitolle. Sinunko mielestäsi tuo on se minimitaso mihin saa tyytyä?

Niin, jonkun laskelman mukaan joo. Mutta onko tuossa nyt otettu huomioon, ettei tavan duunari niitä bemareita käteisellä osta, vaan lainalla ja siitä lainasta on korot ja muut kulut. Työkaverikin ajaa oikein farkku Mondeolla ja mitä se noita uusia on ostanut ja laskelmia näyttänyt niin kaikki uppoaa autoon. Jos ajelee sitten käytetyillä, eli säästää itse auton pääomakuluissa, niin voi jotain jäädä taskunpohjallekin.

Ja ihan hyvä minimitaso tuo olisikin paljon ajavalle. Jollakin saatanan 10 vuotta vanhalla Micrallako sit pitäisi sääsää kuin säässä päästellä satoja kilsoja päivässä jotta saa tehdä työtänsä?

Vittu minäkään kilsoja saa kun muutamalla satasella vuosi, joten ei omaan kukkaroon vaikuta yhtään mitään tämä. Mutta kiertotietä saattaa vaikuttaa, koska mun työpaikalla on n. 100 henkilöä töissä ja tämä vaikuttaa 25-30 henkilöön. Jos tää jää firman maksettavaksi, niin se tietää lähes takuuvarmasti irtisanomisia. No ei varmaan mulle, mutta myyntipuolelle + että parhaat lähtee muualle jos ei liksa nouse.

Valtiolle täysin mitättömästä asiasta järkyttävä kohu ja turha pakan sotkeminen. Edelleen sitä mieltä, että sanktiot kunnollisiksi niille jotka näillä kepuloi ja vaikka GPS pakolliseksi niin ei voi paperikilsojakaan tehdä.
 
Ja 60 tonnia johon toi bemarin laskelma perustui ei kyllä varmaan kukaan paina kilometrikorvattavaa ajoa. 30-40t varmaan eniten ajavat vetävät. Esimerkiksi 20t vuodessa, joka on aika yleinen määrä, tarkoittaa siis kuukaudessa 20/11 (lomakuukausi pois) = 1818 kilsaa kuussa. Eli 818e näppiin. Siitä otetaan täyskasko 100e /kk ja dieselvero 50e/kk pois, jää jäljelle 668e. Sitten otetaan renkaat ja määräaikaishuollot, 60e/kk, jäljelle jää 608e. Siitä dieselit pois, 6 litraa satasella tekee kuussa 109 litraa löpöä, joka maksaa n. 170e, jäljelle jää 438e, josta siis voidaan laskea vielä korjauskustannukset ja arvonalenema (n. 10-20% vuodessa) pois. Eli käytännössä jos autosta ei hajoa mitään, niin "yli" jää n. 100-200e kuussa. Jos tulee isoja remppoja niin ei jää sitäkään.


Millään matikalla ei tolla kyllä mitään bemareita maksella. Käytännössä sillä maksaa myös omat ajonsa, jos niitä ei ole paljoa, sekä tietysti nuo auton ylläpitokulut, koska nehän on tavallaan työajoja varten jo maksettu, eikä tarvitse omia ajoja varten erikseen maksella.
 
Tästä keskustelusta huomaa hyvin, että porukkalla on taas perustiedot hallussa =) No suomalaiselle tulee aikamoinen putkinäkö päälle heti jos saavutettuihin etuihin ollaan koskemassa. Kertauksen vuoksi nopean googletuksen tulos ja vähän perusasioita:

Kilometrikorvaus 2011

Kilometrikorvaus tarkoittaa palkansaajan saamaa korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla. Työmatka tarkoittaa työn puitteissa tehtyä matkaa (esim. matka työpaikalta asiakkaan luokse), ei matkaa kotoa työpaikalle ja takaisin kotiin.

Kilometrikorvauksen maksaa työnantaja. Tähän ei kuitenkaan ole lain velvoitetta, ja korvauksen olemassaolo ja suuruus riippuvatkin työsopimuksesta. Myös yrittäjä on oikeutettu kilometrikorvauksiin. Ajetut työmatkat kirjataan ajopäiväkirjaan.

Kilometrikorvaus 2010 - korvaus oman auton käytöstä

Kilometrikorvaus vuonna 2010 tehtävistä matkoista on 46 senttiä kilometriltä omalla autolla (45 senttiä 2010) ja 11 senttiä kilometriltä käyttöetuautolla*. Jos samassa kulkuneuvossa matkustaa muita henkilöitä, joiden kuljetus on työnantajan asiana, voidaan kilometrikorvaukseen lisätä 3 senttiä kilometriltä per henkilö.

Tässä mainitut kilometrikorvaukset ovat enimmäismääriä, joita voidaan maksaa verottomasti. Suuremmista kilometrikorvauksista palkansaaja joutuu maksamaan veroa. Alla näet lisätietoa korvauksista ja muista kuin autolla tehtävistä matkoista.


Eli kilometrikorvauksille ei ole enimmäismäärää. Ei nyt eikä tuon ehdotuksen toteutuessa. Kilometrikorvausten verovapaudelle enimmäismäärä taas on, mutta se taas on täysin eri asia. Aika iloisesti porukka tuntuu tämän unohtavan.

Se, että työnantajat useasti maksavat autoilusta aiheutuvia kustannuksia juurikin tuon verovapaan enimmäismäärän mukaan kuulostaakin hieman oudolta, jos ottaa huomioon sen, että tarkoitus olisi tosiaan korvata työmatkojen ajamisesta aiheutuneet kustannukset. Tuskin kukaan täällä väittää että oikeat kustannukset muuttuvat vuosittain verohallinnon ilmoittaman verovapaan kilometrikorvauksen ylärajan mukaan :hyper:

Eli kyllähän tuo näyttää siltä että km-korvauksilla maksetaan verotonta palkanlisää, ja se taas on perseestä. Jos kulut ovat jatkossa suuremmat 15.000 ylittävältä osalta kuin verovapaa korvaus niin ei mikään estä työnantajaa maksamasta veronalaista korvausta.

Ja kyllähän joku raja pitää vetää siihen, missä vaiheessa kohtuulliset pääomakulut on katettu ja kilometrikorvauksilla pitääkin siirtyyä maksamaan pelkkiä käyttökustannuksia.
 
Työnantaja ei ikinä rupea tuota veronalaista korvausta maksamaan koska se tulee työnantajalle huomattavasti kalliimmaksi. Kun palkansaaja joutuu maksamaan veroa joutuu työnantajakin maksamaan kaikennäköisiä kuluja.
 
Hulluksi on mennyt tämä touhu, nuo pellet käteinen,urpilainen, ja nyt tää kyllönen ei helvetti miten ihminen voi olla tyhmä.

Tää on totaalinen kyttäysvaltion, mitää et saa tienata, varmasti mielenkiintoista jos pitää maksaa siitä että pääsee töihin voi vittu :D (Kilometrikorvausten puolitus) ja muka HYVINVOINTIVALTIO mistä vitusta tuo on revitty kommari paska tämä on.
 
E: heh, tuo työaika on näköjään muillakin osunut silmään. Koittivat kyllä ensin minuakin siihen, että olisi mennyt omaan piikkiin, mutta ei mennyt läpi.

Yli 1000 jampan firmoissa harva noin vain neuvottelee itselleen TESsistä poikkeavia järjestelyitä. Mutta ainahan on vaihtoehtona sanoa, ettei suostu ajamaan vapaa-ajallaan. Tällöin joku muu tekee sen matkan, ja todennäköisesti myös hommat siitä eteenpäin.

TESissä muuten näköjään lukee: "Vapaa-aikana matkustamisen korvauksesta sovitaan paikallisesti." En muista tarkkaan miten se meillä menee, mutta taisi olla jotenkin niin, että yli 6h matka-ajasta sai pari tuntia vapaata. Omat ajot on alle 10tkm vuodessa ja yleensä niihin menee joku 4-5h päivässä. Voidaan sopia vaikka niin, että palaveri on Tampereella klo 09-17. Matkaan lähden siis klo 07 aamulla ja kotona ollaan klo 19. Tästä ei tule penniäkään korvausta.

Periaatteen tasolla nyppi tässä ehdotuksessa tuo 15tkm raja. Sillä ilmoitetaan suoraan alle 15tkm ajavien olevan ok, ja sitä enemmän ajavat kusettavat. Jos kulut ja korvaukset eivät kohtaa, niin miksei sitten vain tiputeta km korvauksia vaikkapa 30 venttiin per km?

Yleisellä tasolla nyppii näissä keskusteluissa aina pinnalle nousevat piirteet. Yksi ihmettelee miksei vanhalla ladalla voi ajaa, toinen kertoo faktana kuinka autoetu ei maksa työntekijälle koskaan mitään ja kolmas käskee neuvottelemaan itselleen oman autokuskin ja 5000e palkankorotuksen. Kuten Suomessa muutenkin, koko keskustely löyhkää kateudelle - oli se sitten aiheellista tai ei. Taloussanomissa oli juttu ex-Nokian jamppojen autoedun huonontamisesta, ja heti oli keskustelupalstalla joku kertomassa kuinka ne kaikki ajaa ilmaisilla Audeilla. Järkipuhe eikä faktat vaikuta tähän mielipiteeseen. Tämä kansanryhmä rehottaa varsinkin iltalehdissä ja suomi24 palstoilla.

km korvauksien verotuksen sijaan ehdotan tehdasduunareille 10h työpäivää ja lauantain muuttamista takaisin työpäiväksi :D Miksei kukaan eduskunnassa ehdota tällaista?

edit: meikää vituttaa työpaikan maksullinen pysäköinti. 30e pitää kuussa maksaa, että saan auton parkkiin :curs: Tätä ei voi edes vähentää veroista. Lähettyvillä on kyllä ilmaisiakin parkkeja. 5km säteellä on 2000 autopaikkaa, mihin 4000 ihmistä koittaa sitten aamuisin sovittaa autojaan. Itse tulen 50km päästä hommiin, joten ei jaksa fillarillakaan tulla.
 
Kyllähän tätä joku visioi mut onneksi nousi niin iso meteli et (haudattiin toistaiseksi)

Tuohan se tässä pienten etäisyyksien ja erinomaisesti toimivan julkisen liikenteen maassa olisi järkevä ratkaisu totta tosiaan. Kannatan tätä heti kun sillä bussilla pääsee töihin ylipäätään.

Ja mennään nyt takas noihin pääoman kuollettamisiin. Jos sä ajat vaika 50 tkm vuodessa ja ostat uuden auton, niin 4 vuoden päästä sillä on rullattu 200.000 km. Paljonko vaikka 30.000 euron Volvo on tuon ikäisenä arvoltaan? 8000 euroa? Ja sitten pitäisi jo miettiä sitä uutta taas tai uudempaa, koska sen työkalun pitää olla kunnossa. Ei sitä oikein voi ajaa 20 vuotta vanhalla puol miljoonaa ajetulla "arpapelillä" kun siellä asiakkaan luona on oltava tiettyyn aikaan. Kerran se menee läpi että auto hajos, mutta ei kerta viikkoon!

Kyllä mä ainakin jättäytyisin vaikka työttömäksi jos joutusin ajaan nyt vaikka tuon 50 tkm ajoja ja jatkossa siitä ei enää korvausta saisi. Jättää auton ostamatta ja saa kenkää, karenssi ja päivärahalle. Siinä voi sitten 500 päivään syljeskellä kattoon veronmaksajien piikkiin niiden niin kauheiden kilmometrikorvausten sijaan. Voi herranjumala että tämäkin asia voi joissain niin paljon kateutta aiheuttaa. Joku saa ajaa vähän paremmalla autolla ns. ilmatteeksi kuin mitä se oma vanha Corolla on. Eniten huutaa ne jotka ei oo ikinä tällaista työtä tehneet. Vedetään joku väärinkäyttäjä esimerkiksi. Eikö niitä väärinkäyttäjiä voi rangaista, pitääkö koko systeemi romuttaa jos marginaalinen ryhmä toimii väärin?

Mulle siis edelleen sama miten tätä ruvetaan jatkossa verottamaan, mutta älytön souvi tästä tulee ja hyödyt valtion verokertymään ei varmasti ole yhtään mitään. Merkityksettömiä asioita ei ole tällä foorumilla ennenkään tarvinnut huomioida. Johan se tässäkin ketjussa tuli ilmi, että kansanedustajien ja ministerien taksimatkat on merkityksetön kuluerä. Miksi tässä kohtaa ei saavutettujen etujen karsimisesta saa edes puhua? Eikö näitä ehdottavatn päättäjät voisi sitten näyttää itse esimerkkiä ja kulkea sillä bussilla kun sillä niin törkeen hyvin pääsee.
 
Tosiaan käsittämättömintä tuossa on se, että käytännössä siis alle 15 tonnia on ok ajaa, ja siitä eteenpäin ajaa vain kusettajat :D Eikö olisi fiksumpi vaan alentaa sitten sitä km-korvausta?
 
Tuohan se tässä pienten etäisyyksien ja erinomaisesti toimivan julkisen liikenteen maassa olisi järkevä ratkaisu totta tosiaan. Kannatan tätä heti kun sillä bussilla pääsee töihin ylipäätään.

Ja mennään nyt takas noihin pääoman kuollettamisiin. Jos sä ajat vaika 50 tkm vuodessa ja ostat uuden auton, niin 4 vuoden päästä sillä on rullattu 200.000 km. Paljonko vaikka 30.000 euron Volvo on tuon ikäisenä arvoltaan? 8000 euroa? Ja sitten pitäisi jo miettiä sitä uutta taas tai uudempaa, koska sen työkalun pitää olla kunnossa.
Miksi aina pitää kärjistää?
30 000 euron auto maksaa kyllä 4 vuoden päästä 200tkm nieleenä enemmän kuin 8000 euroa. Etsippä ilmoitus minulle missä saat neljä vuotta sitten 30k€ maksaneen volvon tänä päivänä kahdeksalla tonnilla? Käyn heti ostamassa sen pois!

Ei sitä oikein voi ajaa 20 vuotta vanhalla puol miljoonaa ajetulla "arpapelillä" kun siellä asiakkaan luona on oltava tiettyyn aikaan. Kerran se menee läpi että auto hajos, mutta ei kerta viikkoon!

Milllä autolla itse hoidat ajosi?
Timban raksablogista:
http://www.pakkotoisto.com/blogs/timba79/17154-taenaeaen-tyoeskenneltiin-naapurin-puolella.html
Yhdessä kuvassa näkyykin mun "uusi" menopeli, eli Diesel Carina vuosimallia 93. Pääseepähän liikkumaan nyt kun vaimollakin taas alkoi duunit ja se tarttee autoa.
63152d1285008136t-taenaeaen-tyoeskenneltiin-naapurin-puolella-20092010916.jpg

:)
 
Itse ajan +400tkm ajetulla Saabilla. Kerran on jättänyt tielle 60tkm ajon aikana. Hyviä pelejä ne parinkin tonnin vehkeet on.

Ja eihän ne km-korvaukset lopu 15tkm jälkeen kokonaan?
 
Mä ostin tuon Carina raksakärryksi, se on mulla edelleen ja siinä on vasta 470.000 euroa mittarissa. Olen sillä ajanut satunnaiset työkeikatkin. Mutta jos mulle nyt iskis työ jossa pitäs ajaa päivittäin satojakin kilomtrejä, niin en mä sitä tuolla tekisi vaan ostasin huomattavasti vähemmän ajetun tapauksen. Tosin tuo kärry saattee kestää vielä pitkään, enkä mä sitä vaihda ennenkuin se hajoaa. Satunnaiset työkeikat voi ajaa tuolla, koska jos se hajoaa kesken keikan, menee se läpi että auto hajosi. Mutta ei sitä voisi jatkuvasti ajaa, ainakana kauempaa kuin se ekan kerran jättäisi tielle.

Ja joo, meillä on 05 vm pösö. Maksettiin siitä silloin 06 kun ostettiin, 21.000 euroa. Saiskohan tuosta jotain 6000 euroa jos nyt myisi ja sillä ajettu kaikki 120.000 km. Jos sitä ois rääkännyt työajossa 50 tkm vuodessa ois sen saanut varmaan jo paalata.

Ja mä heitin sen Volvon ihan hatusta kun niitä usein myyntimiehillä näkee. Työkaveri osti kanssa 2006 sen Mondeonsa ja maksoi siitä muistaakseni 32.000 euroa. Nyt siinä on 300.000 mittarissa ja sais siitä varmaan sen 6000 euroa väliin kun vaihtas uuteen...

Hitto kun tuliskin nyt äkkiä työkeikkoja, sais TIENATTUA KILSAKORVAUKSILLA muutamaan kertaan auton arvon. Voisi sitten ihan vittuillakseen retostella sillä vaikka palkkaketjussa.


EDIT: Ja jotkut paljon ajetut peli on suorastaan loistavia, kuten tuo mun Carina. Mutta sitten on niitä vähän vähempi luotettaviakin tapauksia, joilla ei todellakaan ole ajettu melkein puolta miljoonaa. Käytetty auto on aina täysi lottoarpa. Jos mä ajaisin sen 50 tkm duuniajoa vuodessa, niin vaihtasin 3 vuoden välein uuteen niin että takuu ois voimassa koko ajan. Siinpähän sitten ajas merkkipajalle ja sanois että laittakaa kuntoon ja laina-auto tänne kiitos. Itse kun en osaa autoja kuin tankata ja vaihtaa niihin renkaat, eikä kiinnostakkaan osata.
 
Hitto kun tuliskin nyt äkkiä työkeikkoja, sais TIENATTUA KILSAKORVAUKSILLA muutamaan kertaan auton arvon. Voisi sitten ihan vittuillakseen retostella sillä vaikka palkkaketjussa.
Hiukan nyt on ristiriitaisia kommentteja.



Kuitenkin vielä pari kuukautta sitten ajattelit näin:

http://www.pakkotoisto.com/moto-ja-tekniikka/106424-auton-ostamisen-sietaemaetoen-tuska/#post3571061
Nyt suorastaan toivos pitkiä keikkoja. Se on kiva aatella kun pari keikkaa heittää että taas tienas kilsoilla auton arvon. ;)

Yllättävän hyvä vielä ajaakin tuollainen vanha Carina, kuhan vaan on alusta kunnossa.

:face:
 
Back
Ylös Bottom