Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Kyllähän tuo riittää oikein mainiosti, se ei ole ongelma. Ongelmahan on siinä, että ensi vuodesta lähtien tuossa on 15000km katto, eli siitä eteenpäin kilsakorvaukset tippuu puoleen. Jos ajat 30tkm vuodessa työajoa, tuo siis tarkoittaa käytännössä 3600e vuodessa vähemmän käteen, vaikka kulut pysyy samana. Vai miltä susta tuntuisi, jos sun nettopalkasta otettais ensi vuodesta alkaen 300e kuussa lisää veks yleisen hyödyn nimissä?


edit. Jostain syystä en ole yhtään yllättynyt Kyllösen puoluekannasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän tuo riittää oikein mainiosti, se ei ole ongelma. Ongelmahan on siinä, että ensi vuodesta lähtien tuossa on 15000km katto, eli siitä eteenpäin kilsakorvaukset tippuu puoleen. Jos ajat 30tkm vuodessa työajoa, tuo siis tarkoittaa käytännössä 3600e vuodessa vähemmän käteen, vaikka kulut pysyy samana. Vai miltä susta tuntuisi, jos sun nettopalkasta otettais ensi vuodesta alkaen 300e kuussa lisää veks yleisen hyödyn nimissä?

Ja oikeastaan kulut ovat vasta nousseet. Alkuvuodesta SAMANAIKAISESTI km-korvaus laski ja dieselin hintaa korotettiin (rangaistus-)verolla merkittävästi.
 
Eihän se tietenkään kivalta tuntuis, onhan se tietenkin selvää.Mut siis kun toi korvaus siis koskee kaikkia saman alan yrittäjiä, joten oletan et noi korvauksen alennukset päätyy siis kuitenkin tuotteen tai palvelun hintaan.Itse pidän vain tasapuolisena sitä että noi myyjät laskuttaa matkakulunsa asiakkaalla, mut tää on siis vain mun ideologiaa.Tykkäisin järjestelmästä jossa jokainen maksaa vain tarvitsemistaan palveluista ja tuotteista.

Sama kun polttoaineen hinta nousee, ni vaik en ite ajaiskaan ni maksan silti kasvaneita lämmityskuluja vuokran kautta.Mieluummin jättäisin noi korotukset maksamatta ja antaisin kämpän olla pari astetta viileempi.Mut joo, toki ymmärrän myös sen aspektin että onhan työnteon hankaloittaminen aina ikävää talouden kannalta
 
Jep, ei omalla autolla ajo halpaa ole. Voin vaan kuvitella kuinka paljon myyntimiehiä PK-seudun ulkopuolella vituttaa tuo, kun etäisyydetkin on jo kohtuu pitkät ja täten kilsoja tulee. Varsinkin juuri ns. "reppureilla", joissa enemmän asiakaskäyntejä -> enemmän kauppaa pätee täysin. Silloin työajon vähentäminen käytännössä tarkoittaa vähemmän tapaamisia - > vähemmän kauppaa - > vähemmän liksaa.


edit. sinänsähän toteutuessaan tuollaisena tuo tuskin päätyy loppukäyttäjän hintoihin, koska työnantajahan vaan säästää tuossa, kun ei tarvitse tuota korkeampaa (ts. nykyistä) korvausta maksaa, tosin pakkohan ei ole nytkään, mutta silloin EI voi verottomasti sitä maksaa.


Ns. yhden miehen myyntiyrityksissä tilanne on tietysti toinen.
 
Nyt ei kannata hermostua, mutta hieman pilkunviilausta.. Verottomien kulukorvausten laskeminen ei vaikuta kenenkään nettopalkkaan, ainakaan pitäisi. Senhän vuoksi km-korvaukset on osittain julkisuudessa, kun osa palkasta on maksettu perusteetta km-korvauksina.
Nuo kuluthan on nousseet kaikilta, eikä vain reissumiehiltä.
Oman auton käytöstä työssä sovitaan aina työtekijän ja -antajan välillä. Paljon ajetaan työajoja toki työnantajan kalustolla, koska se katsotaan edullisemmaksi. Mutta on erotettava kaksi asiaa: palkka on palkkaa ja km-korvaukset on korvausta oman auton käytöstä.

Niin, siitä myyntityöstä en tiedä mitään, itse olin tuntipalkalla asennushommissa
 
Eihän se tietenkään kivalta tuntuis, onhan se tietenkin selvää.Mut siis kun toi korvaus siis koskee kaikkia saman alan yrittäjiä, joten oletan et noi korvauksen alennukset päätyy siis kuitenkin tuotteen tai palvelun hintaan.Itse pidän vain tasapuolisena sitä että noi myyjät laskuttaa matkakulunsa asiakkaalla, mut tää on siis vain mun ideologiaa.Tykkäisin järjestelmästä jossa jokainen maksaa vain tarvitsemistaan palveluista ja tuotteista.

Ainakin toimistotarvike-edustajana täytyy todeta, että maksumiehenä ja kärsijänä toimii vain ja ainoastaan reppuri itse. Yleinen kuljetuksen kallistuminen saattaa aiheuttaa pakollista hintojen nostoa ja sen päälle ei taatusti ole varaa korottaa senttiäkään yhdenkään tuotteen hintaa. Ala on muutenkin kovilla. Asiakkaani tänään arveli tätä skenaariota ja rauhoittelin, ettei hän kyllä joudu tässä kärsimään vaan minä kärsin jos joku... ja sen jälkeen suoraa yritykseni ja koko ala, jos/kun väki alkaa vaihtamaan vähemmän liikkuviin myyntiduuneihin.
 
Toki pilkkua viilaten asiahan on noin. Väitän kuitenkin että 95% myyjille se on käytännössä ihan "palkkaa", siis siinä mielessä että se luetaan jokaisen omassa päässä osaksi liksaa. Tulee aika isolle osalle vielä samalla kuin liksakin. Erittäin suuri osa myyjistä maksaa noilla kilsoilla myös esimerkiksi autolainan lyhennyksiä, ja on mitoittanut ne tuon tietyn ajomäärän ja siitä saatavan korvauksen mukaan.

Toki voidaan olla montaa mieltä siitä, onko se järkevää. Näin se kuitenkin käytännössä menee. Niin tai näin ajatellen fakta on kuitenkin se, että 30tkm työajoa vuodessa niin ensi vuonna näppiin jää 300e vähemmän kuussa rahaa, vaikka kulut pysyy samana. Voisin kuvitella että vastaavasta palkan alennuksesta nousisi aikamoinen äläkkä.
 
Eihän se tietenkään kivalta tuntuis, onhan se tietenkin selvää.Mut siis kun toi korvaus siis koskee kaikkia saman alan yrittäjiä, joten oletan et noi korvauksen alennukset päätyy siis kuitenkin tuotteen tai palvelun hintaan.Itse pidän vain tasapuolisena sitä että noi myyjät laskuttaa matkakulunsa asiakkaalla, mut tää on siis vain mun ideologiaa.Tykkäisin järjestelmästä jossa jokainen maksaa vain tarvitsemistaan palveluista ja tuotteista.

Sama kun polttoaineen hinta nousee, ni vaik en ite ajaiskaan ni maksan silti kasvaneita lämmityskuluja vuokran kautta.Mieluummin jättäisin noi korotukset maksamatta ja antaisin kämpän olla pari astetta viileempi.Mut joo, toki ymmärrän myös sen aspektin että onhan työnteon hankaloittaminen aina ikävää talouden kannalta

Provikkahommissa, mitä suuri osa liikkuvasta myyntityöstä on tuskin provikoita nostetaan kasvaneiden kilometrikustannusten takia tai ainakin se tapahtuu viiveellä. Ihmettelen, minkä takia kilometrikorvauksiin ollaan puuttumassa nyt, eikä silloin kun diesel maksoi alle euron litralta. Täytyy huomata, että eniten tämä leikkaus toteutuessaan haittaa pienyrittäjiä, joiden ei ole mitään järkeä ajella huvikseen työajoa, sillä se on pois firman tuloksesta, toisin kuin palkkatyöläisellä joka saa korvaukset palkkansa päälle. Tässä keskustelussa leikkaamisen kannalla olevat eivät ole ajatelleet asiaa pienyrittäjän kannalta lainkaan, joka on tässä(kin) asiassa eri asemassa, kuin palkkatyöläinen.
 
Noinhan se menee, myönnän itsekin ajatelleeni samoin. Mutta silloin jos on suostunut siihen, että osa peruspalkasta maksetaan km-korvauksena, ei siis ajettujen km mukaan, niin siinä tee kuin hallaa itselleen.
Kyllähän koko ajatus on naurettava, enkä jaksa uskoa sen toteutumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Se tässä on kyl hauskaa et kun mä olin nauttimassa noista korvauksista ni ne oli melkeinpä saman suuruiset mut bensan hinta oli 50 senttiä pienempi :D
 
Toki pilkkua viilaten asiahan on noin. Väitän kuitenkin että 95% myyjille se on käytännössä ihan "palkkaa", siis siinä mielessä että se luetaan jokaisen omassa päässä osaksi liksaa. Tulee aika isolle osalle vielä samalla kuin liksakin. Erittäin suuri osa myyjistä maksaa noilla kilsoilla myös esimerkiksi autolainan lyhennyksiä, ja on mitoittanut ne tuon tietyn ajomäärän ja siitä saatavan korvauksen mukaan.

Toki voidaan olla montaa mieltä siitä, onko se järkevää. Näin se kuitenkin käytännössä menee. Niin tai näin ajatellen fakta on kuitenkin se, että 30tkm työajoa vuodessa niin ensi vuonna näppiin jää 300e vähemmän kuussa rahaa, vaikka kulut pysyy samana. Voisin kuvitella että vastaavasta palkan alennuksesta nousisi aikamoinen äläkkä.

Näinhän se on. Edellisessä duunissa kilsakorvauksilla 1000-1500km/kk ja kyllä minä laskin, että TA maksoi lainalyhennykset, vakuutukset ja huollot. Riisselit meni omaan piikkiin, melko tarkkaan tankillinen viikkoon joka teki silloisilla hinnoilla n.250€/kk ja tuossa oli kaikki omat ajot mukana. Pidin tuota todella hyvänä lisänä palkkaan. Minusta oikein hyvä diili ja ihmettelinkin, että se on oikein mahdollista. Työ ei ollut kauppamiehen hommaa ja palkka tippui myös ajoajasta + päivät toki sovitin vielä niin, että päivärahat putosi tilille.

Ostin siis elämäni ensimmäisen auton yli kolmekymppisenä ihan vaan sen takia, että laskin kilsakorvauksien kuittaavaan ison osan OMISTA autoiluun liittyvistä kuluista. Ikinä en ilman kilsakorvauksia olisi suostunut autoa ostamaan. Nyt ei tule kilsakorvauksia (joitain satasia vuoteen), riissevero on niin perkeleesti, menovesi maksaa mansikoita ja kilsoja tulee 150km/kk. Maksellaan nyt sitten toiseen suuntaan :jahas:
 
En tiedä onko mulla nyt matikka pielessä mutta äkkiä laskin että jos mä omalla koslalla vedän 30 tonnia vuodessa ja saan kilsakorvaukset niin nykysysteemillä mulle jää yli kymppitonni dieseleiden jälkeen vielä lapaseen. Auto maksoi 8 tonnia niin siinä jää vielä vähän rempparahaakin sille vuodelle.

Paljon oon auton ratissa istunut työkseni ja aina ollut kyllä firman auto alla enkä ymmärrä miksei sitten muut työkseen autolla liikkuvat aja sillä firman pirssillä? Ei niillä kilsakorvauksilla nyt oo tarkotus tehdä rahaa.

Kertokaa nyt toki vielä jos matikka kusee tonnikaupalla, en mä oo mikään matikkanero.
 
Oikeinhan tuo on laskettu, tuo esimerkki oli siis koskien ensi vuotta, eli tuosta 30tkm maksettaisiin 15tkm nykymallin mukaan ja toiset 15tkm sitten puolet siitä. Eli niin sanotusti 25% vähemmän näppiin kuin tänä vuonna.
 
Soininvaaralta pari hyvää kritiikkiä km-korvauksista:http://www.soininvaara.fi/2009/12/04/onko-kilometrikorvauksissa-turhaa-valjyytta/
http://www.soininvaara.fi/2010/08/10/3307/

"Kävin kuntajakoasioissa Sysmässä. Bussiaikataulut eivät sopineet minun aikatauluuni, joten jouduin harmikseni haaskaamaan neljä tuntia työaikaa auton ajamiseen, mikä harmitti minua suuresti. Matkaa kertyi 370 kilometriä, mistä joudun maksamaan CityCarClubille 122 euroa. Tähän 122 euroon sisältyvät ihan varmasti kaikki auton kustannukset, koska muutenhan firma menisi konkurssiin. Tämän lisäksi hintaa rasittavat henkilökunnan palkat, kohtuullinen liikevoitto ja tilausjärjestelmän kustannukset.

OIman auton käyttökorvaus tuosta 370 kilometristä on 166,50 euroa (45 senttiä/km). Saan siis ”voittoa” tuosta autoilusta 44,50 euroa. Jos auto olisi omani ja pääomakulut pyörisivät joka tapauksessa, voittoni olisi paljon suurempi. Bensaa tuolla matkalla kului 31 euron edestä."

Loistava ja todella oikeudenmukainen asia, jos km-korvausta lasketaan. Aivan naurettavaa, että autoilulla on voinut tienata verorahoja omaan taskuun.
 
Soininvaaralta pari hyvää kritiikkiä km-korvauksista:http://www.soininvaara.fi/2009/12/04/onko-kilometrikorvauksissa-turhaa-valjyytta/
http://www.soininvaara.fi/2010/08/10/3307/

"Kävin kuntajakoasioissa Sysmässä. Bussiaikataulut eivät sopineet minun aikatauluuni, joten jouduin harmikseni haaskaamaan neljä tuntia työaikaa auton ajamiseen, mikä harmitti minua suuresti. Matkaa kertyi 370 kilometriä, mistä joudun maksamaan CityCarClubille 122 euroa. Tähän 122 euroon sisältyvät ihan varmasti kaikki auton kustannukset, koska muutenhan firma menisi konkurssiin. Tämän lisäksi hintaa rasittavat henkilökunnan palkat, kohtuullinen liikevoitto ja tilausjärjestelmän kustannukset.

OIman auton käyttökorvaus tuosta 370 kilometristä on 166,50 euroa (45 senttiä/km). Saan siis ”voittoa” tuosta autoilusta 44,50 euroa. Jos auto olisi omani ja pääomakulut pyörisivät joka tapauksessa, voittoni olisi paljon suurempi. Bensaa tuolla matkalla kului 31 euron edestä."

Loistava ja todella oikeudenmukainen asia, jos km-korvausta lasketaan. Aivan naurettavaa, että autoilulla on voinut tienata verorahoja omaan taskuun.

Tienata verorahoja? Voiko siis yrityspuolella työskentelevä myyntimies tienata VERORAHOJA itselleen? Miten? Juurikin tätä tietämättömyyttä on helvetisti liikenteessä tässä asiassa ja siksi km-korvaukseen yritetään mutu-tuntumalta syntyneiden käsitysten perusteella kajota.
 
Tienata verorahoja? Voiko siis yrityspuolella työskentelevä myyntimies tienata VERORAHOJA itselleen? Miten? Juurikin tätä tietämättömyyttä on helvetisti liikenteessä tässä asiassa ja siksi km-korvaukseen yritetään mutu-tuntumalta syntyneiden käsitysten perusteella kajota.

Jos on olemassa verorahoista maksettava korvaus, se tarkoittaa käytännössä veronkorotusta niille, jotka korvausta eivät saa. On makuasia, käyttääkö tästä nimitystä verorahojen tienaus. Omasta mielestäni noissa linkkaamissani SOininvaaran kirjoituksissa perustellaan aika hyvin, miksi km-korvausta tulisi laskea. Ei sitä oikein mutuiluksi voi sanoa, jos osoitetaan aika selvästi, että km-korvaukset ovat olleet paljon kuluja suuremmat.
 
Jos on olemassa verorahoista maksettava korvaus, se tarkoittaa käytännössä veronkorotusta niille, jotka korvausta eivät saa. On makuasia, käyttääkö tästä nimitystä verorahojen tienaus. Omasta mielestäni noissa linkkaamissani SOininvaaran kirjoituksissa perustellaan aika hyvin, miksi km-korvausta tulisi laskea. Ei sitä oikein mutuiluksi voi sanoa, jos osoitetaan aika selvästi, että km-korvaukset ovat olleet paljon kuluja suuremmat.

Mutuiluahan tuo edelleen on. Ei niitä kilometrikorvauksia verorahoista meille myyntimiehille makseta.
 
Miksi olet sitten huolissasi aikeista hallituksen aikeista kajota kilometrikorvauksiin, jos niitä ei tueta vervaroin?

Mitäköhän ajat takaa? Tuossa aiemmissa virkkeissäs mainitsit, että "aivan naurettavaa, että autoilulla on voinut tienata verorahoja omaan taskuun" ja että km-korvaus on "verorahoista maksettava korvaus". Km-korvaus on työnantajan verovapaa korvaus työntekijälle oman auton käytöstä työajoon. Tässä yhtälössä ei siis voi "tienata verorahoja omaan taskuun".
 
Mitäköhän ajat takaa? Tuossa aiemmissa virkkeissäs mainitsit, että "aivan naurettavaa, että autoilulla on voinut tienata verorahoja omaan taskuun" ja että km-korvaus on "verorahoista maksettava korvaus". Km-korvaus on työnantajan verovapaa korvaus työntekijälle oman auton käytöstä työajoon. Tässä yhtälössä ei siis voi "tienata verorahoja omaan taskuun".
Ajan takaa sitä, että miksi huolestunut valtion aikeista puuttua km-korvauksiin, jos valtio ei kustanna niitä lainkaan?

Lainaan Soinnvaaraa"Kilometrikorvauksia maksetaan yli miljardi euroa vuodessa. Tästä on ylihintaa yli puolet eli veropohjaa menetetään yli 500 miljoonaa euroa vuodessa ja verotuloja yli 200 miljoonaa euroa."

Jos valtio maksaa tukee kilmetrikorvauksia suuremmalla summalla kuin niiden todelliset kulut, niin kyllä se minusta kuullostaa siltä, että km-korvauksilla on voinut tienata verorahoja omaan tasksuun.

Jos kilometrikorvaukset ovat suurempia kuin niiden todelliset kustannukset ja ne saa verovapaasti, niin kysessähän on verotonta tuloa. Jos tulo on verotont, se tarkoittaa muille suurempia veroja. Muut tukevat verovaroin kilometrikorvauksilla tienaamista.
 
Back
Ylös Bottom