Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Kyllähän 0.45€ /km on hiukan liian paljon, mikäli nyt ei ole uutta autoa ja pakko nimenomaan ajaa uudella autolla.
Jos joku maksaisi teille 0.45€/km pelkästään ajamisesta ilman mitään muuta työvelvotteita, niin tekisittekö tuota extrarahan ansainnan vuoksi?
Aika moni lähtisi liikenteeseen.

0.45 euroa/km on laskettu uuden auton ajokilometrejä kattamaan, kustannuksia ja arvon alenemista,ja siihen ne varmaan riittääkin. Lisäksi henkilö saa ajaa uudella autolla vapaa-aikanakin.
Paitsi jos ei omista Hupen entistä bemaria, silloin korvauksen pitäisi olla moninkertainen.

Kyllähän jotkut yrityksetkin yrittävät pienentää kustannuksia:
-Joissain työpaikoissa on työpaikan yhteinen auto, jota saa käyttää ilmaiseksi. Työpaikka maksaa dieselit. Varauslistaan vain nimi ja taas mennään.
-Työpaikalla on sopimus autovuokraamon kanssa. Tämäkin on tullut työnantajalle halvemmaksi kuin maksaa työntekijän kilsakorvaukset!

Olen nähnyt molempien asioiden tapahtuvan työpaikalla. Molemmilla kerroilla tuli älytöntä vastarintaa työntekijöiltä, ihan niiden suht uusien autojen omistajiltakin. Kumma juttu, kun ei kiinnosta ajaa vuokra-autolla ilmaiseksi?

Pienissä epärehellisissä yrityksissä varsin oiva keino myös kiertää veroja. Tätä tapahtuu varmasti paljon enemmän kuin moni arvaakaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kertokaas nyt sitten että kummalta nuo rokotetaan, työntekijältä vain työnantajalta? Mä ainakin yksinkertaisesti kieltäytyisin ajamasta omalla autolla tuon 15.000 km jälkeen. Se auto voi vaikka hajota mystisest. TODELLA HARVAN työsopparissa lukee että oma auto no pakko olla ja jos säännöt yhtäkkiä muuttuu, lienee pakko muuttaa soppareitakin?

Mun työkaverin kohdalla se tarkoittaa esim. sitä, että se sitten ajaa vähemmän ja tekee vähemmän. Valtion verokertymä voi kasvaa vain mikäli työnantaja kompensoi tuon palkassa, mihin en ihan heti usko. Ja silloin tämä rokotettaisin firmoilta. Eikös Suomessa pitänyt kannustaa yrittämistä?

Ja meinasko joku että tyyliin 40-50 tkm vuodessa ajavat jotenkin nauttivat siitä autossa istumisesta? Harvalla se autossa istuminen kun on edes se työ (taksikuskit ei saa kilsakorvausta :D ) vaan se on tapa liikkua paikasta A paikkaan B.

Tämähän on suora palkanalennus tietylle työntekijäryhmälle, joka on väärin. No joo, kilsakorvaus ei ole palkka, mutta sun pussista se on pois jos paljon ajat ja firma ei nosta sun liksaa! TAi sitten se on firmalta pois. Miksi ei sitten voi vain nostaa tuloveroa niin että tuon verokertymän saa täyteen? Silloin se rokottaa tasasesti kaikkia. Ja kunnon sanktiointi sille jos kilsoilla kikkailee niinkuin jotkut kiinteistönvälittäjät on tehneet.


EDIT: Ollaanko tässä nyt kateellisia sille että joku saa ajaa uudella autolla "ilmaiseksi" omat ajonsa? Miksi ei sitten saa olla kateellisia johtajien autoeduille? Eikö noilla liksoilla ole varaa ostaa omat autot? Mitä häh? Kateudestako tämä kaikki on kiinni? Menkää ja kokeilkaa tuollasia hommia vaikka kuukauden...sitten sen teidätte onko se niin kivaa herätä neljältä aamulla ja lähteä räntäsateeseen ajaa 300 km töihin ja illalla takas.
 
Eikös tuossa taannoin jotku kiinteisövälittäjät tehnytkin niin, että suurinosa tuloista oli juurikin näitä km korvauksia:jahas:
 
Kyllä se auton edellyttäminen lukee jo lähes jokaisessa työpaikka-ilmoituksessa, ihan jokainen voi katsoa mollin sivuilta myyntiedustajien, myyntipäälliköiden jne. hakuilmoja. Pl. jos tarjotaan autoetu. Sitäpaitsi vertaus tuohon citycarclubiin ontuu, koska siellä myös jokainen jäsen maksaa kuukausimaksua jäsenyydestään. Joten tuo 122e ei ole ainoa soininvaaralta laskutettu maksu.


Jos kilometrikorvauksia leikataan rajusti, autoedut lisääntyy. Sitten itketään kun byhyy toiset ajaa firman piikkiin.
 
Onhan tuo älytöntä. Totaalisen älytöntä.
Meillä olisi tarjolla kyllä firman auto, mutta siitä pitäisi jotain maksaa itsekin (ei siis pelkkä verotusarvo). Ja sitten taas, mulla varsinainen työmatka kodin ja toimiston välillä on jo sen verran pitkä, että siihenkin verottaja puuttuisi jos ajelisin sitä firman autolla.
Ei kai tässä sitten sen jälkeen tarvii kun alkaa karsia ajoja. Tosi kiva.
 
http://www.taloussanomat.fi/autot/2...saa-itsensa-onko-tama-rahasampo/201112914/304
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...rvauksesta-tuli-maksuautomaatti/201010036/139

Kyllä noissa km-korvauksia kritisoivissa teksteissä aika hyvin perustellaan, miksi nykysysteemi on perseestä. Aika eprärehelliseltä tuntuu, että Suomessa yllpidetään korkeaa verotasoa, mutta työautoilun tukeminen on niin anteliasta, että sillä on voinut tienata itselleen. Miten se on kateellisuutta, jos muut eivät pidä hyvänä sitä, että ajamisella voi saada verotonta tuloa ja maksut tulevat muiden veromaksajien niskaan?

"Kilometrikorvaus ei siis ole vain hyvä työetuus, vaan selkeä lisätienesti työntekijälle. Kun kilometrikorvaus on selkästi suurempi kuin ajamisesta kertyvät kustannukset, tienestiä kertyy sitä enemmän, mitä enemmän autolla ajaa työtarkoituksessa.

– Jokaisella ajamallaan kilometrillä voittaa yli 20 senttiä rahaa. Tämä johtaa aivan epätarkoituksenmukaiseen käyttäytymiseen, kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr.) sanoo.

Aihetta paljon kommentoineen Soininvaaran mukaan pahin epäkohta on nimenomaan se, että verohallinnon laskelma kilometrikorvauksesta on virheellinen ja selvästi yläkanttiin, jolloin jokaisella ajetulla kilometrillä työntekijä tekee itselleen tiliä. Järjestelmää sinänsä Soininvaara ei kuitenkaan lopettaisi.

– Totta kai auton käyttämisestä työtarkoituksiin pitää maksaa korvaus, mutta sen pitäisi vastata niitä lisäkuluja mitä siitä aiheutuu, Soininvaara sanoo. "

"– Ei kilometrikorvauksella ole mitään tekemistä todellisten käyttökustannusten kanssa. Niistä on tullut tapa maksaa verotonta palkkaa. "
 
Menkää ja kokeilkaa tuollasia hommia vaikka kuukauden...sitten sen teidätte onko se niin kivaa herätä neljältä aamulla ja lähteä räntäsateeseen ajaa 300 km töihin ja illalla takas.

Kokeilin päivän, kun jouduin kotipaikalta pääsiäislauantaina ajelemaan 250km töihin (työvuorosuunnittelija töppäs, eikä vuoroja voinu vaihtaa) ja illalla takasin. Kyllähän tuo meni, mutta ei se herkkua ollut, en kyllä kadehdi jannuja jotka töikseen joutuu vastaavaa tekemään.
 
btw. 4,9 litraa näytti olevan Soininvaaralla kulutus tuolla matkalla. Korvaako valtio auton vaihdon, kun oma 200tkm ajettu V70 vaihdetaan uuteen vähäkulutteiseen Micraan? Saako kiropraktikon vähentää myös veroista?

Muutenhan tämä ehdotus on puoliksi tehty. Miksi tämä rajataan vain autoihin? Ehdottomasti pitää poistaa myös vähennykset omista työkaluista, työhuoneesta, ammattikirjoista jne. Ja jos jollain duunarilla on käytössään firman ruuvimeisseli töissään, on tämä IMHO rahanarvoinen työsuhde-etu, johon pitää verotuksella puuttua välittömästi. Mutta veikkaampa, ettei ministereiden kulukorvauksiin olla puuttumassa?
 
Kokeilin päivän, kun jouduin kotipaikalta pääsiäislauantaina ajelemaan 250km töihin (työvuorosuunnittelija töppäs, eikä vuoroja voinu vaihtaa) ja illalla takasin. Kyllähän tuo meni, mutta ei se herkkua ollut, en kyllä kadehdi jannuja jotka töikseen joutuu vastaavaa tekemään.

Tuskin kukaan niitä kadehtiikaan. Mutta töitänsä tekevät silti joten lienevät tyytyväisiä hommiinsa eikä heitä tarvitse siten verovapailla tuloilla enempää palkita. Käteen tuleva liksa tippuu, buhuu. Olisiko syytä aloittaa palkankorotusneuvottelut työnantajan kanssa?
 
Siis mun ajatuksia.

Onko auton pakko olla uusi ja rahoituksella ostettu vai kelpaako käteisellä ostettu käytetty?
Täytyykö huollot teettää merkkikorjaamolla vai voiko korjata ammattikoululla tai itse?
Onko auto oikeesti uusittava parin vuoden välein?

Sitäpaitsi, ei se autolla ajaminen ole lähellekkään niin epämiellyttävää kun tässä threadissa sanotaan.Lähinnä sitä että istut pehmeän penkin päällä nauttien musiikista, ilmastointikin helpottaa mukavasti.Ei suoralla tiellä nyt niin hirveesti tartte rattiakaan käännellä, joten kerran kun pääset motarille ni on lähinnä rentouttavaa.Itse olen ajanut tuhansia kilometrejä ihan vaan huvin vuoksi :D
 
Soininvaaralta ja kumppaneilta voi sitten ottaa ne ilmaiset taksimatkat pois. Joutaa kulkemaan junalla ja bussilla, kuten kaikki muutkin tavalliset duunarit joutuu tekemään. Taksilla ajosta voi sitten maksaa kuten muutkin.

Ja jos nyt halutaan siihen verottomuuteen puuttua, niin miten ois jos oikeasti puututtas tuoho isoilla raksoilla tehtävään veronkiertoon? TAidetaan parilla isolla työmaalla kiertää veroja enempi mitä tämä koko vöyhötys kilsakorvauksista ikinä aiheuttaa.

No yrityksen tän maksaa ja se tietää takuuvarmasti taas säästöjä, eli kokonaisuudessaan vähempi työpaikkoja. Jos työntekijä ajaa vaikka 50 tkm omalla autolla vuodessa, niin se on sitten kannattavampi vaihtaa koko duunia kuin ainakaan omalla autolla noita enää ajella.

Mites se lisääkään verokertymää jos ajetaan firman autolla? Ei tajua tyhmä. Siis joo, siitä maksetaan jotain veroja kyllä, mutta eipä sun sitten tartte enää itse ostaa autoa ja maksaa siitä ALVeja, yritykset pystyy yleensä vähentään ALVit ja muutenkin auton kulut. Yksityinen ei pysty.
 
Siis mun ajatuksia.

Onko auton pakko olla uusi ja rahoituksella ostettu vai kelpaako käteisellä ostettu käytetty?
Täytyykö huollot teettää merkkikorjaamolla vai voiko korjata ammattikoululla tai itse?
Onko auto oikeesti uusittava parin vuoden välein?

Sitäpaitsi, ei se autolla ajaminen ole lähellekkään niin epämiellyttävää kun tässä threadissa sanotaan.Lähinnä sitä että istut pehmeän penkin päällä nauttien musiikista, ilmastointikin helpottaa mukavasti.Ei suoralla tiellä nyt niin hirveesti tartte rattiakaan käännellä, joten kerran kun pääset motarille ni on lähinnä rentouttavaa.Itse olen ajanut tuhansia kilometrejä ihan vaan huvin vuoksi :D
Totean tähän lakonisesti että mitä vittua se kenellekään kuuluu jos joku haluaa ajaa vaikka ihan uudella autolla, ja palkka antaa sen myöten? Ja vielä vähemmän valtiolle? Vai onko niin, että jos joku ansaitsee sen verran, että pystyy ajamaan suht uudella autolla, sitä ei veroteta tarpeeksi?

Hyvin harva oikeasti ajaa millään romulla, JOS varaa on oikeasti ostaa uudehko.


edit. ja mun elämään ei vaikuta vaikka kilsakorvaukset poistettaisiin kokonaan, kunhan vaan totean, että perseestä tällainen. Ennemmin voitais keskittyä Timban mainitsemaan rakennusalan harmaaseen talouteen, siellä puhutaan "vähän" isommista rahoista.
 
Mites se lisääkään verokertymää jos ajetaan firman autolla? Ei tajua tyhmä. Siis joo, siitä maksetaan jotain veroja kyllä, mutta eipä sun sitten tartte enää itse ostaa autoa ja maksaa siitä ALVeja, yritykset pystyy yleensä vähentään ALVit ja muutenkin auton kulut. Yksityinen ei pysty.

Ja miten tällä pelleilyllä saadaan muka 70 miljoonaa valtiolle aikaseksi? Taitaa olla tätä säätöä tekemässä porukka näitä sankareita, jotka ei edes tiedä mikä km-korvaus on. Jos km-korvaus maksettaisiin siis oikeasti verorahoista, niin silloin tuo 70 miljoonaa voisi olla jotenkin mahdollinen.
 
Ja miten tällä pelleilyllä saadaan muka 70 miljoonaa valtiolle aikaseksi? Taitaa olla tätä säätöä tekemässä porukka näitä sankareita, jotka ei edes tiedä mikä km-korvaus on. Jos km-korvaus maksettaisiin siis oikeasti verorahoista, niin silloin tuo 70 miljoonaa voisi olla jotenkin mahdollinen.

Eilen tai tänään luin jonkun lehden pääkirjoituksen, jossa juurikin tätä ihmeteltiin. Eihän se oikein muuten voi toteutua, kuin luulolla et firmat maksaa edelleen 15tkm jälkeen 0.44senttiä/km ja molemmat (työnantaja ja tekijä) maksavat kiltisti verot.
 
Siis mun ajatuksia.

Onko auton pakko olla uusi ja rahoituksella ostettu vai kelpaako käteisellä ostettu käytetty?
Täytyykö huollot teettää merkkikorjaamolla vai voiko korjata ammattikoululla tai itse?
Onko auto oikeesti uusittava parin vuoden välein?

Sitäpaitsi, ei se autolla ajaminen ole lähellekkään niin epämiellyttävää kun tässä threadissa sanotaan.Lähinnä sitä että istut pehmeän penkin päällä nauttien musiikista, ilmastointikin helpottaa mukavasti.Ei suoralla tiellä nyt niin hirveesti tartte rattiakaan käännellä, joten kerran kun pääset motarille ni on lähinnä rentouttavaa.Itse olen ajanut tuhansia kilometrejä ihan vaan huvin vuoksi :D

Onko yleensäkään töissä työkalujen pakko olla ihan vimpan päälle uutta? Käytettynä ostettu läppäri koodaajalle vaan ja korjataan teipillä sitä mukaa kun rikki menee. Ja rekkakuskeilta pehmustetut penkit pois ja tietty tuulilasit. Tekee hyvää selälle semmoinen lypsyjakkara samalla kun avoimesta reiästä puhaltaa raikas kevät tuuli. Rentouttavaa ja ihanaa.

Varmasti paras ratkaisu olisi kulkea fillarilla työreissut. Säästyy luontoa ja kunto kasvaa. Fillarista ei tietenkään saa korvausta. Ja matkat tehdään omalla ajalla.
 
Lisänä edelliseen vielä. Tuhansien kilometrien ajo ei käy enää huvista, kun se muuttuu pakoksi säässä kuin säässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun kilometrikorvaukset ovat selvästi suuremmat kuin kulut, niillä tienaa. Km-korvaukset saa verovapaasti. Kun km-korvauksilla saa tuloja verovapaasti, se tarkoittaa suurempia veroja muille. Voisitteko perustella, miksi tavalliset työläiset ja duunarit joutuvat tukemaan veroistaan sitä, että km-korvauksilla voi tienata verovapaasti?Itse en sitä ainakaan haluaisi.Aika törkeää tällaista edes vaatia. Eihän km-korvausta esim. Soininvaara olisi poistamassa, vaan pyrkisi laskemaan kuluja vastaavalle tasolle.

"Osmo Soininvaara yltyy kritiikissään niin pitkälle, että sanoo kilometrikorvauksia nostavien ihmisten varastavan muilta veronmaksajilta.

– Jos jotkut pääsevät näin varastamaan verottajalta, niin se on tietysti muilta veronmaksajilta pois. Ei verottajan kukkaro pohjaton ole. Tällainen etu tarkoittaa, että muut maksavat vastaavasti enemmän veroja. "
 
Totean tähän lakonisesti että mitä vittua se kenellekään kuuluu jos joku haluaa ajaa vaikka ihan uudella autolla, ja palkka antaa sen myöten? Ja vielä vähemmän valtiolle? Vai onko niin, että jos joku ansaitsee sen verran, että pystyy ajamaan suht uudella autolla, sitä ei veroteta tarpeeksi?

Lähinnä siten että noi korvaukset on tarkoitettu korvaamaan autosta aiheutuvat kulut.Kyse onkin lähinnä siitä kuinka hienon auton käyttöä noilla verohelpotuksilla tuetaan.Toi 23 senttiä kilometri jota tosta 15tkm ylittävästä matkustuksesta maksetaan riittää kattamaan ihan hyvin minimaalisen matkustuksen kulut.Jos joku haluaa välttämättä ajaa ihan uudella loistoautolla ni mikäs siinä, mut valtion asia ei ole tukea tota verohelpotuksilla.Ei sen auton munkaan mielestä pidä mikään romu olla, mut kyllä voisin veikata et meillä on varmasti todella erillainen käsitys siitä mikä on romu.

Ja siis kaikkia autoja verotetaan suomessa ihan tarpeeksi,ellei liikaakin, siitä olen kyllä ihan samaa mieltä.Pelkästään ajokortti maksaa jo pari tonnia sit viel alkuun se seittemänsataa euroa per vuosi liikennevakuutukseen ja veroon.Bensa taitaakin olla jo 1,8€ per litra.Vaikka siis sais auton ilmaiseksi ni maksaa silti sen 2700€ ennen kuin pääset ajamaan ensimmäistäkään kilometriä itsenäisesti.

Soininvaarahan on itse käsittääkseni kova kulkemaan polkupyörällä, lieneekö imagosyyt vai muuten.
 
Kun kilometrikorvaukset ovat selvästi suuremmat kuin kulut, niillä tienaa. Km-korvaukset saa verovapaasti. Kun km-korvauksilla saa tuloja verovapaasti, se tarkoittaa suurempia veroja muille. Voisitteko perustella, miksi tavalliset työläiset ja duunarit joutuvat tukemaan veroistaan sitä, että km-korvauksilla voi tienata verovapaasti?Itse en sitä ainakaan haluaisi.Aika törkeää tällaista edes vaatia. Eihän km-korvausta esim. Soininvaara olisi poistamassa, vaan pyrkisi laskemaan kuluja vastaavalle tasolle.

"Osmo Soininvaara yltyy kritiikissään niin pitkälle, että sanoo kilometrikorvauksia nostavien ihmisten varastavan muilta veronmaksajilta?


– Jos jotkut pääsevät näin varastamaan verottajalta, niin se on tietysti muilta veronmaksajilta pois. Ei verottajan kukkaro pohjaton ole. Tällainen etu tarkoittaa, että muut maksavat vastaavasti enemmän veroja. "

Kenen luulet niitä km-korvauksia saavan, jos ei tavalliset työläiset ja duunarit?
Perusteluiksi, voisin esittää pitkääkin listaa: miksi minun veroistani tuetaan 30v ikiopiskelijaa yliopistolla tai ylipäätänsä kenenkään opiskelua, syrjäytyneiden dokailua sossun rahoilla, työttömiä jotka ei edes halua töitä, uimahalleja, kirjastoja jne... Tai jonkun matkavähennyksiä, kun on tarvinnut muuttaa hevonkuuseen asumaan ja työmatka on pitkä?
 
Siis mun ajatuksia.

Onko auton pakko olla uusi ja rahoituksella ostettu vai kelpaako käteisellä ostettu käytetty?
Täytyykö huollot teettää merkkikorjaamolla vai voiko korjata ammattikoululla tai itse?
Onko auto oikeesti uusittava parin vuoden välein?

On, toki saa sen uudenkin maksa käteisellä. Tämähän sama asia kuin että kaikki työkalut pitäisi Biltemasta/käytettynä. Ja mitä sitä työergonomiasta, ikean pöytä ja saunajakkara, kyllä siinä konttorirotta viihtyy!
Kyllä. Mielestäni työkalujen kuuluu olla kunnossa ei amisten rappaamia. Olisi se aika hupaisaa jos Bittinikkari ottaisi kolvin käteen kun pc pimenee.
Kyllä, 150 tkm:n jälkeen kuluvien osien ja remonttien määrä nousee potenssiin X ja auto pajalla liian kauan. Tätä ei kukaan ei työkseen ajava käsitä.

Ja onhan tuo autolla ajaminen riemua, juuri 450 km lasketelleena tiedän että se on aivan sairaan mukavaa. Mulla on uusi hieno auto tallissa, jonka työnantaja(ihan ite) maksaa kilometrikorvauksilla, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa sitä ottaa tallista pihalle ennen maanantaita. Ei edes kateellisten naapureiden takia. Jos olisi teleportti jolla pääsisin asiakkaille en edes harkitsisi auton omistamista, mutta kyllähän minua kuuluisi siitä verottaa kun mulla sellainen on. On se niin väärin, kyllä sillä mikralla nämä ajot hoituis, ei vituttais naapuriakaan. Päivärahankin vois puolittaa, siitäkin taisi tänään jäädä 10 euroa yli.

Mielestäni enemmän ajaville voisi kyllä työnantaja hankkia auton, mutta ei pakko autoedulla. Verotusarvon maksaminen siitä että sulla on auto jolla ei vapaa-ajalla halua ajaa metriäkään on ihka pikkusen perseestä, 100 tuntia kuussa riittää. Ja verovapaata autoetua ei veromies tarjoa. Periaatteessa samalla tavalla kuuluisi verolle pantavaksi työnantajan pönttöautolla ajelevat jos sillä töihin ajelevat.

Ja tosiaan tuo työergonomia, kun on 10 vuotta veivannut esim. 60 tkm vuodessa ei varmasti aja micralla noita ajoa, saattaa olla pikkasen alaselkä ja hartiaongelmia jos lankkupenkin päällä kiikkuu.

Mutta mitä sitä paskaa, vaihda alaa veronkiertäjä ettei tarvi kenenkään kadehtia uutta autoa. Pysyy selkäkin kunnossa.
 
Back
Ylös Bottom