Jansku sanoi:
Kertokaas jotain vinkkejä mitenkä näitä sormilla näppäiltäviä (monimutkaisia) biisejä kannattaa lähteä treenaamaan. Peukulla ilmeisesti vedetään vain alinta kieltä ja muilla sormilla näppäillään muita, vaiko eikö?
Peukalon rajoittaminen vain alimpaan kieleen sopii harvoihin biiseihin. Jos kyseessä on Preston Reed-tyyppinen kappale, jossa on sormiharjoitusmainen näppäilykuvio ja sitä tukemassa bassolinja, silloin peukalon toimialue on luonnollisesti rajoitetumpi. Mutta yleisesti peukalo seikkailee kolmen alimman kielen väliä ja etu- ja keskisormi sekä nimetön nappaavat kielen kukin. Samaa sormea ei kuitenkaan koskaan kannata käyttää kahta kertaa peräkkäin, vaan etsiä itselleen sopivin sormiyhdistelmä: etu- ja keskisormi; etusormi ja nimetön tai keskisormi ja nimetön, mikä yhdistelmä itselle tuntuu sopivimmalta (ensimmäinen on yleisimmin käytössä) ja näpätä kieltä kahden sormen vuoronäppäilynä (vrt. plektralla näppäily ylös ja alas, varmemman kuuloista ja nopeampaa). Sitten perusasentoa, jossa kolme keskimmäistä sormea on vierekkäisillä kielillä (peukku seikkailee irrallisena bassolinjana ja pikkusormea ei yleensä tavata käyttää) siirrellään tarpeen mukaan e,h,g -positiosta, jolloin peukku kattaa kolme kieltä, h, g, d -positioon, jolloin peukun kattamia kieliä on kaksi.
Ööh, toivottavasti tuosta nyt jotain selkoa sai. Tämäkin on asia, joka on huomattavasti helpompi näyttää kuin yrittää selittää
, mutta näin yleensä tavataan toimia. Niin ja sitten kannattaa huomioida se tekijä, joka ikävästi monelta ammattilaiseltakin tapaa jäädä, nimittäin päällekkäiset melodialinjat. Yleensä vähänkin monimutkaisemmassa biisissä on väliäänikulkuja, jotka jäävät helposti tiedostamatta, ja sitten ihmetellään kun biisi ei millään kuulosta niin rikkaalta kuin alkuperäisellä esittäjällä. Niinkin tylsältä vaikuttava juttu kuin nuotti (tai tabla)kuvan läpikäynti hiuskammalla opetteluvaiheessa tekee kyllä tässä lajityypissä lopputulokseen melko suuren laatueron. :piis: