Kitaristit hoi!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Millä ohjelmilla porukka nauhoittelee aikaansaannoksiaan koneelle? Itse ajatteli ostaa MacMinin minkä mukana tulee Garageband mitä on kehuttu ihan hyväksi.

Jonny sanoi:
Millä ohjelmilla porukka nauhoittelee aikaansaannoksiaan koneelle? Itse ajatteli ostaa MacMinin minkä mukana tulee Garageband mitä on kehuttu ihan hyväksi.

Kitara vahvistimen tai efektilaitteen kautta äänikorttiin kiinni ja menoksi. Ohjelmina toimii yhteistyössä tällä hetkellä Reason ja Sonar. Reasonin kautta laittelen tulemaan rummut ja bassot yms. sampleina ja kitarat äänittelen siihen päälle. Koko homma pysyy hallussa Sonarilla jolla esim. nuotinnan nuo rummut ja bassot. Ainakin kotiäänittämiseen on välttänyt hyvin tuo kokoonpano. Siinä on jo tarpeeksi säätämistä kun ei ole mikään tekniikan ihmelapsi.
Koskettimet löytyy myös midi-liitännällä varustettuna jos täytyy niillä jotain ekstraa sählätä.

Jees. Tuli nyt ostettua käytettynä tuollainen harley benton stratokopio + craten vahvistin käytettyinä hintaan 60e. Sanovat paskaksi, mutta kai tämä mun soitteluihin kelpaa näin aluksi.

Kitaristi täälläkin.. tuommonen 10vuotta on tullu kepitettyä. Raskas heavy on usein tyyli soittaessa..

Varusteina:
Ibanez-rg
Marshall Valvestate 60w
Zoom 707

Hyvin potkii..

Joo kitaristi minäkin, noin kymmenettä vuotta.

Mulla on PRS temonti (korealainenhan se tosin on :( ) ja epiphonen chet atkins joka on aika erikoinen, eli nylonkielinen lankkusähkökitara. Mulla oli myös squierin telecaster customi mutta myin sen pois kun PRS oli joka suhteessa niin paljon parempi, ettei sitä tullut soitettua yhtään.

Vahvistimena line6 spider 2 212 combo, joka on ihan jees, tähän asumismuotoon vaan aivan liian iso.

Soittelen knopfler-tyylisesti ilman plektraa oikeakätisesti vaikka vasenkätinen olenkin. Soitan ihan laidasta laitaan, blackmores nightista maideniin.

Isi aikanaan opetti, ja nyt on itseopiskeltu paljon. En soita tabeista käytännössä koskaan, vaan opettelen biisit enemmän korvakuulolta, väitän vakavasti että menevät silti nuotilleen.

Joo minä olen tätä vähän vaatimattomampaa eli aloittelija tasoa, mutta kertokaas, mistä löytäisin jotain helppoja blues-tabulatuureja.. siis netistä.
Kittoos!

(ps. käyttääkö teistä ketkään sitä guitar pro -ohjelmaa? se taitaa olla enemmän aloittelijoille..)

Kokeilepas larry semmoista hyvää ja ilmaista ohjelmaa kuin Power Tab. Sille löytyy paljon tabeja ja varmaan kasapäin myös blues-sellaisia.

Pakko hehkuttaa tännekin uudesta "perheenlisäyksestä" :) Elikäs Tokai LC-70. Kaulassa DiMarzion Air Classic ja tallassa Seymour Duncanin '59 :kuola: :kuola:

upload_437736.jpg

blacklbl sanoi:
Kokeilepas larry semmoista hyvää ja ilmaista ohjelmaa kuin Power Tab. Sille löytyy paljon tabeja ja varmaan kasapäin myös blues-sellaisia.

Liekkö parempi kuin guitar pro? No joo, kyllähän tuo nimi pitää pistää korvan taakse.. Voispa kokeillakin.

Mutta tosiaan jos joku tietäisi ihan vaikka jotain helppoja blues-jammailu biisejä (siis ihan nimeltä :) ) ja joista löytyisi netistä tabulatuureja niin niitä vastauksia otetaan myös vastaan! ;)

[larry] sanoi:
Liekkö parempi kuin guitar pro? No joo, kyllähän tuo nimi pitää pistää korvan taakse.. Voispa kokeillakin.

Mutta tosiaan jos joku tietäisi ihan vaikka jotain helppoja blues-jammailu biisejä (siis ihan nimeltä :) ) ja joista löytyisi netistä tabulatuureja niin niitä vastauksia otetaan myös vastaan! ;)
No sen verran vielä selostan, että tuskin se mitenkään parempi on kuin Guitar Pro. Ainakin se on helppokäyttöinen ja toimiva, sekä ennen kaikkea ilmainen.
Bluesia --> http://www.mikesguitarsite.co.uk/tabs/blues/
ja tuolta löytyy jotain blues opetuspätkiä --> http://www.powertabs.net/pta.php?page=lessoncat,1
Nuo siis ainakin tuolle Power Tab ohjelmalle. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On tullut soiteltua vajaat 15 vuotta. Välillä enemmän panostaen, välillä vähemmän. Juuri oli muutaman vuoden jakso ettei kiinnostanut soittohommat lainkaan (mm. myin kaikki soittokamat), kunnes tuossa keväällä tilasin Thomannilta pahimpaan soittohimoon Harley Benton telekopion. Hinta huimat 115 € (sis. postikulut). Kitara on yllättävän hyvä hintaansa nähden. Kaverina sillä on joku päläpälä-merkkinen pikkustyrkkari. Heti kun rahatilanne sallii, hankin kunnolliset soittokamat. Akustisena mulla toimii tuollanen teräskielinen halvahko perus Ibanez.

Suurimpina esikuvina ovat aikoinaan toimineet Youngin veljekset, Slash, sekä Metallica. Sittemmin intouduin bluesista ja bluespohjaisesta rockista, tyyliin Hendrix ja Stevie ray Vaughan. Eli kaikenlaista on tullut soiteltua, hevistä bluesiin. Klassinen kitara ja musiikin teoria eivät ole kiinnostaneet koskaan. Korvakuulolta oon enimmäkseen soitellut, lukuunottamatta alkuaikojen tabulatuurien tavaamista.

Nykyään soittelen kaikenlaista laidasta laitaan, mutta eniten oon innoissani Alice In Chains -tyylisestä hardrockista. Akustisella on mukavaa soitella AIC:tä kun on tullut sitä unplugged levyä kuunneltua aika paljon. En niinkään perusta mistään tilulilu-osastosta, vaan asenne ja tunnelataus mielestäni ratkaisevat aika pitkälle onko soitossa munaa vai ei. (No joo onhan joku A.Laiho aika uskomaton virtuoosi toki, mutta silläkin asenne kohdallaan.) Heviä tulee myös jonkun verran soiteltua... Tykkään suoraviivaisesta runttaamisesta a la Mokoma.

Rumpuja oon myös soitellut, ja kovasti kiinnostaa kaikenlaiset lyömäsoittimet mistä vaan joku ääni lähtee. (Ois mukavaa olla perkussionisti jossakin asiallisessa bändissä.) Ylipäätään musiikissa taitaa rytmi olla mulle tärkeintä. Tykkään myös esim. funkysta, reggaesta, triphopista, rapista, elektrosta jne.

EDIT. Nyt kun oon "uudestaan" aloittanut soittohommat, on omien biisien tekeminen alkanut kiinnostamaan ihan eri tavalla kun aikasemmin. Kai sitä nykyään haluaa ennemmin etsiä jotain omaa juttua kun opetella muiden tekemisiä. Oon myös alkanut opettelemaan laulua, mutta täytyy kyllä myöntää että on sitä parempiakin laulajia ollut kun meikäläinen :)

[larry] sanoi:
(ps. käyttääkö teistä ketkään sitä guitar pro -ohjelmaa? se taitaa olla enemmän aloittelijoille..)
Minä käytän. Mielestäni paljon parempi kuin Power Tab Editor, mikä ei tietysti ole mikään yllätys kun verrataan kaupallista ohjelmaa ja ilmaisohjelmaa (jonka kehitys ilmeisesti jo lopetettu). Eikä siinä kyllä mikään viittaa aloittelijamaisuuteen, ellei sitten itse tablatuurien käyttöä katsota sellaiseksi :)

PS. Ja paras Guitar Pro tabujen mesta taitaapi olla www.mysongbook.com

Tässä sain nyt entisen vahvistimen myytyä ja nyt pitäis sitten siirtyä pienempään vahvariin. Osaisko porukka antaa vinkkiä mikä olis passeli vahvari? Soittotyylinä Lähinnä melodisesta death metalista Guns n roses tyyliseen rokkiin, aina kiertäen progen kautta bluesiin.
Toisin sanoen monipuolista ja muuntautumiskykyistä vahvaria etsitään. Peavey, Crate ja Line 6 on nyt lähinnä pyörinyt mielessä, mutta osaisko joku sanoa jonkin tietyn mallin kyseisiltä merkeiltä? Budjettina on tällä hetkellä +- 600€.
Muitakin merkkejä saa ehdottaa jos tulee mieleen.

Pehvanssi sanoi:
Tässä sain nyt entisen vahvistimen myytyä ja nyt pitäis sitten siirtyä pienempään vahvariin. Osaisko porukka antaa vinkkiä mikä olis passeli vahvari? Soittotyylinä Lähinnä melodisesta death metalista Guns n roses tyyliseen rokkiin, aina kiertäen progen kautta bluesiin.
Toisin sanoen monipuolista ja muuntautumiskykyistä vahvaria etsitään. Peavey, Crate ja Line 6 on nyt lähinnä pyörinyt mielessä, mutta osaisko joku sanoa jonkin tietyn mallin kyseisiltä merkeiltä? Budjettina on tällä hetkellä +- 600€.

Käyppäs kokeilemassa yamahan DG sarjan vahvaria. Mulla on dg 80 112 a, ja olen ollut TODELLA tyytyväinen. Ite aikanaan meinasin kans line 6 merkin ostaa, mut onneksi pääsin ensin kuuntelemaan yamahaa. Vahvari on ollut mulla 3 vuotta ja hyvin on kestänyt eli ei mitään ongelmia ole ollut. Aikaisemmin mulla on ollut mesa boogie, 3 Marshall Nuppia ja ekana vahvarina joku rolandin kökkö ja kitara soundit ovat yamahassa reilusti paremmat kuin missään noista!!!

Pehvanssi sanoi:

Kokeiles varsin Voxin Valvetronix sarjan vahvistimia. Itselläni on AD120VT malli ja en kyllä yhtään ihmettele miksi nuo ovat saaneet pirun hyviä arvosteluita. Mallintavien vahvistimien tämän hetken eliittiä ehdottomasti.

Kysynpä teiltä pakkiksen kitaristit noob -kysymyksen. Kaikessa lyhyydessään ja ytimekkyydessään se menee näin: Miten päin kieliä soitetaan? Siis lyönkö plektraa ylös vai alas? Vai molemmin päin? En ole ennen asiaa edes ajatellut, olen soittanut aina alas itsestäni päin...

Aleley sanoi:
Kysynpä teiltä pakkiksen kitaristit noob -kysymyksen. Kaikessa lyhyydessään ja ytimekkyydessään se menee näin: Miten päin kieliä soitetaan? Siis lyönkö plektraa ylös vai alas? Vai molemmin päin? En ole ennen asiaa edes ajatellut, olen soittanut aina alas itsestäni päin...
Molemmin päin, ns. alternate picking. Et ilmeisesti ole vielä sooloja juuri treenaillut sillä yksisuuntaisella näppäilyllä et pitkälle pötki. Sitten kun soitto on selkäytimessä niin soittaminen on yhtä helppoa kumpaankin suuntaan ja olet sairrraaan nopee :P

Kiitos. Rajoittuuko tuo alternate picking vain sooloihin, vai tulisiko sitä käyttää myös sointujen soittamiseen? Onko downstrokella(googlasin termejä) mitään paikkaa soittamisessa?

Aleley sanoi:
Kiitos. Rajoittuuko tuo alternate picking vain sooloihin, vai tulisiko sitä käyttää myös sointujen soittamiseen? Onko downstrokella(googlasin termejä) mitään paikkaa soittamisessa?
Kyllä sitä voi käyttää ihan mielensä (tai oikeastaan nuottien) mukaan, mutta rock-kitaran soitossa ei pidä olla liikaa sääntöjä (jos ollenkaan)! Dimebag Darrell heitti joskus jonkun hevi/kitaralehden kolumnissa, että alternatea käytetään vain silloin, kun nopeus ei riitä ja ei kuulemma itse jaksanut jatkuvasti downstrokeja (esim. kokonaisen keikan ajan). Hetfield taisi aikoinaan jaksaa vetää downstrokella kokonaisia keikkoja :D. Mun mielestä sillä saa paremman soundin jokaiseen iskuun. Itse jaksoin treenata downstrokea joskus sen verran pitkälle, että pystyin helposti soittamaan jotain Whiplashin nopeudella meneviä biisejä pelkillä downstrokeilla monta putkeen, mutta nopeasti sitä laiskistuu :david:.

Kyl mun mielestä alternate picking on aika hemmetin tärkeä tekniikka osata kunnolla jos meinaa muutakin joskus soittaa kuin pelkkää heavyä. Mukavan soundin se kyl antaa jossain kunnon tykityksessä.
Mitä Dimebag Darreliin tulee, niin musta tuntuu et se osaa soittaa nii fidun hyvin et sille ei tee vaikeeta ollenkaan soittaa pelkällä downstrokella. Sitäpaitsi on se vaan niin saatanan kova jätkä et se saa sanoo ihan mitä se haluaa ja se on sillon tosi! :D
:Offtopic: Onhan muuten esim Ynkky sanonu ettei se edes osaa soittaa enää väärin.:Offtopic:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom