Kitaristit hoi!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No en ole soittanut enää vuoteen..jäänyt vähän kun elämän tyyli on muuttunut..Mutta aloittelin joskus kuusi vuotta sitten Nirvanan biiseillä ja siitä etenin sitten vähän bluesin puolelle... ja ennenkuin mielenkiinto ja aika lopahti niin aloittelin vähän heavy mättöä :rock:
harjoittelemaan...kai se kipinän vielä saa..sais vain treeni kämpän bändille.
 
Ostin tossa helmikuun alussa kuvan kaltaisen kitaran. Koskaan aiemmin ei ole tullut soiteltua mitään, mutta aina on ollut sellainen pieni kiinnostus soittamiseen. Nyt on siis reilut neljä kuukautta takana tiivistä opettelemista. Nyt kysymys kuuluisikin, että kannataisikohan mahdollisesti hankkia tämä sointujen opettelemista varten. Onko kellään kokemusta?
 

Liitteet

  • Kitara.webp
    Kitara.webp
    25,5 KB · Katsottu: 702
joo no ehkä mäkin sitten oon jonkunlainen kitaristi. :nolo:
kaks vuotta on soitettu ja vehkeet on: joku Falcon strato kopio ja vahvistimena Behringer gx108. ihan minimaaliset viritykset siis :D . Nyt kun kuitenkin ois rahaa tiedossa, vois harkita uuden ostamista. Oisko jollakulla hyviä ehdotuksia uudeksi skebaksi? hintaa saa olla aina 500E asti.
on tääki by the way aika :david: asia kysyä pakkiksella :D mutta :piis:
 
Jarna-Petteri osaatkos vielä soittaa yhtään? Ite oon kans halunnu aina opetella soittamaan mutta oon aatellu että se oppiminen on niin hidasta ettei enää kannata ruveta. Mutta jos esim vuodessa oppis soittamaan jo jonkun verran niin vois harkita kitaran ostoa. Ja auttaakohan asiaa jos menis oikeen jonnekin kitaraopettajalle? Olis kivaa sit ees joskus 20 vuotiaan osat soittaa hyvin.
 
Äääh..kertokaa te pitkälle edistyneet, että miten tota pitäisi treenata kun ei missään soittotunneilla oo koskaan käyny ja vois opetella esim. mitä jollain skaaloilla tarkoitetaan :D . Hommasin tossa just ekan oikean kitaran ja oon ~1 vuoden soitellu paskakitaralla enemmän tai vähemmän intensiivisesti. Lähinnä Metallicaa ja Iron Maidenia sekä Megadethia. On tässä jo sen verran oppinu, että esim. Trooperistä, Aces Highista meneepi soolot (jotka ovatkin tunnetusti megalomaanisen vaikeita :D ) :evil: . Mutta miten sitä todellakin kannattaisi treenata jotta saisi vikkelät sormet? Ihan tabulatuureista käsin biisejä niin paljon kuin pystyy, vai sitten tehdä jotain "nopeusharjoituksia"? Jos jollain on antaa jotain "guitarlessons.com"-sivuja yms. joilta saisi neuvoja sun muita, niin olisin kiitollinen
 
kova_luu sanoi:
Jarna-Petteri osaatkos vielä soittaa yhtään? Ite oon kans halunnu aina opetella soittamaan mutta oon aatellu että se oppiminen on niin hidasta ettei enää kannata ruveta. Mutta jos esim vuodessa oppis soittamaan jo jonkun verran niin vois harkita kitaran ostoa. Ja auttaakohan asiaa jos menis oikeen jonnekin kitaraopettajalle? Olis kivaa sit ees joskus 20 vuotiaan osat soittaa hyvin.

Täytyy sanoa, että positiivisesti olen yllättänyt itseni. Esim. Nothing else mattersin pystyn soittamaan mukana kun pistää levyltä tulemaan, lukuunottamatta soolo-osuutta. Nyt on tullut tahkottua sointuja enemmän ja vähemmän. Kannattaa ehdottomasti hankkia se kitara jos kiinnostusta kerran on. Meikäläistä vähän harmittaa nyt se, ettei tullut esim. sinun ikäisenä hankittua tota kitaraa. Nyt voisi jo osata aika hyvin...
 
Vaikka threadi on käynyt tämän vaiheen aikoja sitten läpi, vastaan kuitenkin. Olen soittanut kitaraa n.11v ja bändissä vajaat 7v.

Kalustosta löytyy 3 sähkistä + 3 akustista.
Sähkikset
Ibanez Jem (steve vai)
Ibanez Artist (vanha ja aivan loistava)
Fender Telecaster (tais olla -59 reissue)
Akustiset
Yamaki (Aikojen alussa Yamahan ja Suzukin yhteisnimellä tehty kitara.)
Harley Benton (Pitäähän mökkikitara olla olemassa)
Nylon Kielinen (En muista merkkiä)

Käytän tilanteesta riippuen eri vahvistimia, mutta vakio voisi olla tuo Hughes&Kettner Tourreverb 100w nuppi + 4x12 Marshall kaappi.
Puhdasta soundia varten on joskus kiva käyttää Roland Jazzchorusta.

Elektroniikkaa en tykkää pahemmin käyttää. Mutta jos soitetaan paikassa jossa volume ei saa olla katossa, ni käytän jotain esivahvistinta et saa kielet kiljumaan pienemmällä volumella. (Line6 POD II, Marshall Jackhammer).

No siinä taisi tulla suuri osa esitellyksi...
 
Kitaraa on tullu soiteltua n.11 vuotta siitä n.5 vuotta soitto-tunneilla!!!nyt soittelen lähinnä omaksi iloksi ja naapureiden tietenkin!! :rock:

Kitaroita on pari sähkökitaraa(Fender Strato[mexico ja usa]versioita) ja yks puol-akustinen(ibanez)!!!Kielinä parhaaksi(ainakin itselläni)olen todennut Ernie Ball merkin!
Jotenkin vain sopii minun sormilla!!toisessa on 010-056 toisessa vähän vahvemmat 013-056

Pari vahvistinta löytyy Peavey combo ja Marshallin 100 w nuppi ja 4x12 kaappi!!!Wox:in Wah wah ja zoom 2020 efekti-laite jota en kyllä enää käytä!!

Soiteltua tulee yleensä Rockista Bluessiin!!alku aikoina tuli soiteltua aikalailla raskaampaakin musiikkia, mutta nyt voiton vienyt ROCK ja BLUES!!Toiveena että joskus osaisi/pystyisi soittamaan edes hieman samalla tyylillä kun Stevie Ray Vaughn!! :worship:
 
Ville sanoi:
Äääh..kertokaa te pitkälle edistyneet, että miten tota pitäisi treenata kun ei missään soittotunneilla oo koskaan käyny ja vois opetella esim. mitä jollain skaaloilla tarkoitetaan . Hommasin tossa just ekan oikean kitaran ja oon ~1 vuoden soitellu paskakitaralla enemmän tai vähemmän intensiivisesti. Lähinnä Metallicaa ja Iron Maidenia sekä Megadethia. On tässä jo sen verran oppinu, että esim. Trooperistä, Aces Highista meneepi soolot (jotka ovatkin tunnetusti megalomaanisen vaikeita ) :evil: . Mutta miten sitä todellakin kannattaisi treenata jotta saisi vikkelät sormet? Ihan tabulatuureista käsin biisejä niin paljon kuin pystyy, vai sitten tehdä jotain "nopeusharjoituksia"? Jos jollain on antaa jotain "guitarlessons.com"-sivuja yms. joilta saisi neuvoja sun muita, niin olisin kiitollinen

Aluksi neuvoisin opettelemaan otelaudan ulkoa sikäli kun tuo improvisointi ja soolot kiinnostavat. Otelautahan sisältää joka kielelle oktaavin 12 säveltä järjestyksessä, alkaen siitä mikä kieli on kyseessä (eadgbe). Eli vaikka E-kieli: E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D#. ja 12 väli ja siitä alkaen taas E, F...

Soinnuista alkuun riittänevät mollit, duurit, seiskat ja vitoset ja kenties näiden er variaatioita. Mainitsemiesi bändien biisit eivät tod. näk. sisällä kun vitos- ja mollisointuja.

Eli tiluttamisen (LUE: improvisoiminen, soolot) idea on hiffata missä sävelessä ko. biisi menee ja siitä lähteä kehittämään jotain tyylikästä. Kannattaa tuon otelaudan sävelten sisäistämisen ohella alkaa pohtimaan niitä skaaloja, jotka eivät ole kovin kummoisia, vain säveliä tietyssä järjestyksessä.

||---F---|-F#/Gb-|---G---|-G#/Ab-|---A---|-A#/Bb-|---B---|---C---|-C#/Db-|---D---|-D#/Eb-|---E---|
E ||---C---|-C#/Db-|---D---|-D#/Eb-|---E---|---F---|-F#/Gb-|---G---|-G#/Ab-|---A---|-A#/Bb-|---B---|
B ||-G#/Ab-|---A---|-A#/Bb-|---B---|---C---|-C#/Db-|---D---|-D#/Eb-|---E---|---F---|-F#/Gb-|---G---|
G ||-D#/Eb-|---E---|---F---|-F#/Gb-|---G---|-G#/Ab-|---A---|-A#/Bb-|---B---|---C---|-C#/Db-|---D---|
D ||-A#/Bb-|---B---|---C---|-C#/Db-|---D---|-D#/Eb-|---E---|---F---|-F#/Gb-|---G---|-G#/Ab-|---A---|
A ||---F---|-F#/Gb-|---G---|-G#/Ab-|---A---|-A#/Bb-|---B---|---C---|-C#/Db-|---D---|-D#/Eb-|---E---|
E

Tuossa otelaudan kartta 12. väliin saakka (joka on siis sama sävel kun avoin kieli, oktaavin ylempää). Tuosta kun rupeaa rakentamaan vaikka E-molliskaalaa (E, F#, G, A, B, C, D,), huomaakin melkein heti että "hei, sehän on sama kun G-duuri? Eikös?" No näinhän se on, G-duuri sisältää samat sävelet mutta alkaen G:stä, eli G, A, B, C, D, E, F#.

Ja kun haluat siirtää vaikka tuon molliskaalan vaikka A-molliksi, siirrät etusormen E-kielen 5. väliin, ja näppäilet sävelet samassa järjestyksessä kun E-mollissakin, mutta nyt ensimmäisen sävelen ollessa alimman kielen 5. välissä skaala onkin A-molliskaala, joka menee A, B,C, D, E, F, G. Joka taas puolestaan sisältää samat nuotit kun C-duuri, mutta alkaen C:stä.

Blues (joka menee aina mollissa) -skaala on myös ihan perusjuttuja, joka tulisi heti alussa sisäistää. E-blues: E, G, A, A#, B, D.

Hieno skaala josta itse tykkään helvetisti on harmoooooninen molli, jossa molli-asteikon 7-sävel on ylennetty, saaden sen kuulostaman ns. itämaiselta. D-molli harmooninen: D, E, F, G, A, A#, C#.

Nopeus tulee muun treenin ohella melkeimpä pakosti kun tekniikka parantuu, ei siitä kannata huolehtia kauheasti. Voit toki treenata jotain simppeliä tyyliin:

G ||----------9-------------- --9----9--------
D ||-9-10-12---12-10-9-10-12----12---12-10-

ja tuota sahaat niin helvetisti alas-ylös-alas-ylös-tekniikalla, kyllä siinä plektratekniikka ja sormien kordinaatio kehittyy, mutta neuvoisin että älä tee sitä virhettä niin moni aloitteleva kituristi nykyään tekee, eli ÄLÄ ota maksimaalisesta nopeudesta sitä maalia mihin tähtäät. Usein yksi tarkoin valittu nuotti kuulostaa IMHO paremmalta kun kauhea tilutus jossa ei ole päätä eikä häntää. Treenauksen ollessa tietenkin eri asia, treenatessa nyt voi soittaa mitä tahansa.

Vielä sellainen pieni juttu josta itse olen suurta hyötyä saanut, jota ilmeisesti olet jo toteuttanutkin jossain määrin: soita levyjen mukana. Paljon. Kehittyy se myöhemmin kenties kuvioihin tuleva bänditatsi. Turhan monet koti-kitaristit ovat himassaa mitä kovimpia guruja, mutta bändin kanssa soittamisen tullessa eteen ovat ihan hukassa. "Mitä, eihän toi soita yhtään niinkun Lars Ulrich?!" Levyjen päälle soittaessakin on hyvä antaa sormien ja mielikuvituksen lentää, eli et lähde vetämään biisiä samalla tavalla kun se alkuperäinen esittäjä, vaan sinne tänne omia jotain kikkoja mitkä kuulostaa hyvältä. Ja soolojahan ei kannata samalla tavalla soitella, siinä kärsii improvisaatiotaito. Rohkeasti vaan omaa juttua veivaamaan. Siinä kehittyy korva, tekniikka.. kaikki. Kun vaan soittaa, soittaa, soittaa, ja nimenomaan omaa juttuaan vaikka muiden levyjen päälle soittaisikin. Ja hommaa kingston wallin levyt josset niitä omista, IMO jokaisen alottelevan kitaristin tai rumpalin pitäisi omistaa ainakin KW:n 1 ja 2 -levyt. Musiikki on sellaista groovea ja soitantaa että oksat pois. Ei varmasti ainakaan haitaksi tule olemaan.

Ja tabulatuurit kannattaa heittää jorpakkoon - kuuntelet miten ne biisit menevät. Tabulatuureista ei munmielestä ole muuta hyötyä kun se että niistä näkee missä vireessä artisti soittaa :) Korvalla ne biisit kuunnnellaan, siinä kehittyy samalla se muusikon tärkein työkalu - kuulo.

:rock:
 
Minäkin soittelen kitaraa, yleensä seitsemänkielistä sellaista. Työkalu on joensuulaisen Rautian tekemä, laitoin liitteeksi yhden kuvan, missä se jotenkin näkyy. Taustalla näkyy myös vahvistimeni, Mesa/Boogien 45-wattinen Rocket 440, johon olen myöhemmin hankkinut Marshallin 2x12" alakaapin. Soundi on treenikämppäkäytössä ja pienillä keikoilla varsin hyvä.

Soitan Collarbone-nimisessä pomppuhevibändissä. Vietimme äskettäin viikon studiossa ja saimme aikaan viiden biisin +yhden akustisen bonusyllärin mittaisen EP:n. Laitoin näytettä tarjolle tähän threadiin, kommentoida saa. :thumbs: Studiossa sain käyttöön Marshallin uuden 350-wattisen Mode Four-nupin asianmukaisine 4x12" kaappeineen. Kyllä jytisi. :)
 

Liitteet

  • pakkis1.webp
    pakkis1.webp
    25,2 KB · Katsottu: 643

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kaikenlaista sanoi:
Studiossa sain käyttöön Marshallin uuden 350-wattisen Mode Four-nupin asianmukaisine 4x12" kaappeineen. Kyllä jytisi. :)

Aika kornit soundit tuossa MF:ssä. Tuo mesahan on täysputki, mikset sillä vetänyt narulle, olisi soundit _hieman_ munakkaammat?

EDIT: trankkuvehkeet IMO :urjo:
 
merkkari sanoi:
Aika kornit soundit tuossa MF:ssä. Tuo mesahan on täysputki, mikset sillä vetänyt narulle, olisi soundit _hieman_ munakkaammat?

Kyllähän nuo kaikki isot Marshallit MF mukaanlukien ovat täysputkivehkeitä, jollen nyt ihan väärin ole käsittänyt. :confused: Ja MF:ssä on tehoa niin paljon, että se pystyy toistamaan kunnolla 7-kielisen matalimmatkin äänet. Ihan eri tavalla siinä on munaa kun mun Mesassa, vertaa vaikka tähän biisiin, joka on nauhoitettu Mesalla. Sitäpaitsi kokonaissoundin ns. muna on pitkälti kiinni bassosta. Jos kitarasoundin laittaa liian jytiseväksi, tulee hirveätä puuroa, kun siihen lisätään basso ja rummut.

Tuossa meidän uudessa äänitteessä on omasta mielestäni soundit aika hyvin kohdallaan, ja kunnollisen käsityksenhän saa vasta, kun kuuntelee CD:tä kunnon stereokamoista.

Edit: Tällaisesta vehkeestä siis on kysymys.
 
kaikenlaista sanoi:
Kyllähän nuo kaikki isot Marshallit MF mukaanlukien ovat täysputkivehkeitä, jollen nyt ihan väärin ole käsittänyt. :confused: Ja MF:ssä on tehoa niin paljon, että se pystyy toistamaan kunnolla 7-kielisen matalimmatkin äänet. Ihan eri tavalla tuossa on munaa kun mun Mesassa, vertaa vaikka tähän biisiin, joka on nauhoitettu Mesalla. Sitäpaitsi kokonaissoundin ns. muna on pitkälti kiinni bassosta. Jos kitarasoundin laittaa liian jytiseväksi, tulee hirveätä puuroa, kun siihen lisätään basso ja rummut.

Tuossa meidän uudessa äänitteessä on omasta mielestäni soundit aika hyvin kohdallaan, ja sen kunnollisen käsityksenhän saa vasta, kun kuuntelee CD:tä kunnon stereokamoista.

Edit: Tällaisesta vehkeestä siis on kysymys.

Njoo, eihän tuo trankku ole vaan hybridi, kaukana täysputkipeleistä, kuuleehan sen soundista jo, puuttuupi se putkipeleistä tuttu reagointi soittotatsiin, ja 350w putkivehkeessä olisi n.300-320w liikaa. 100w putkinuppi ja 4x12" kaappi treeniksellä ja pikkulavoilla alkaa olemaan jo aivan liikaa.

Olen moista nubikkaa testannut ja lähinnä mieleen tuli uuden ajan valvestate, railakkaasti ylihintainen soundiin nähden. Onhan siinä paljon nupikoita jne., varmasti jonkin aikaa jaksavat kiinnostaa, mutta eipä ne taida paljoa korvata sen loistavan perussoundin puuttumista. Samassa hintaluokassa taitaa olla ENGL:n ja PEAVEYN (5150) putkinuppeja jotka raskaampaan mättöön soveltuvat, joihin kallistuisin jos arpomaan pitäisi lähteä. Ainut "hyvä" puoli noissa hybrideissä taitaa olla se että soundi ei huonone hiljaa soitettaessa, en sitten tiedä mitä hyötyä tästä on.. Putkivahvistimissahan se soundi vaan paranee mitä kovempaa luukuttaa, kuormittaa pääteastetta näes enempi.

Itselläni on samaisen valmistajan jubilee2550 50w putkinuppi (mm. slash käyttää ko. nuppia), ja treenivolat kello 13:ssatoista, kovempaa ei kykene soittamaan tai rumpuja ei kuule. Ja kitarassa melko heikkotehoiset mikit, ja säröt klo 14:n kohdalla, ja silti lähtee hyvin säröä, mutta ihan erilailla kun jostain ns. "hevikäyttöön" tarkotetuista vahvistimista, jossa on ainoastaan korostettu sitä särön määrää. Ja vire on CGCFAD, eli ns. D-vire ja siitä kaikki kielet vielä sävelaskeleen alaspäin.

Enkä tuolla soundin paranemisella tarkoittanut sitä alapään korostamista, vaan juuri sitä soittotatsiin reagointia ja soinnin selkeyttä mikä IMO noista uudenajan vehkeistä puuttuu.

keskustelua :kippis1:
 
Mieki ossaan!! 11. vuotta soittanu. Klassisesta Death Metalliin ja grindiin.
Neljä kitaraa on joista yksi akustinen. Pääsoittimena toimii Harley Bentonin hevikeppi Josta ei orggista oo ku väri: Kaula hiottu ohuemmaks ja muotoiltu. Takamikki Di`marzion X2N. Kaikkiin osiin on jotenkin värkätty jotakin. Kun on tuo taito käsissä. Oon rakennellu kitaroita niin luonnistuu.
Vahvarina toimii Fender Roc Pro 1000 ja 4*12 kaappi.
Efektit: Zoom 505, Dod Death metall distortion, Roctron Noise killer. Ja pari muuta surffilautaa.

Tuo Fenderi on sitte myynnissä jos jollaki kiinnostaa.
 
Heitänpä tällaisen kyssärin, että kun meikäläinen on nyt tässä ton about puoli vuotta harjoitellut niin kaiken soitannan olen suorittanut ilman plektraa. Vain sormet on ollut käytössä. Mitäs mieltä olette kannattaiskos opetella toi plektrankin käyttö vai haittaako jos vetää kaikki ilman?
 
Jarna-Petteri sanoi:
Heitänpä tällaisen kyssärin, että kun meikäläinen on nyt tässä ton about puoli vuotta harjoitellut niin kaiken soitannan olen suorittanut ilman plektraa. Vain sormet on ollut käytössä. Mitäs mieltä olette kannattaiskos opetella toi plektrankin käyttö vai haittaako jos vetää kaikki ilman?

hmm, soittaakos muuten mark knopfler kaiken aikaa ilman plektraa? ja itestäsihän se on kiinni, mitä soitat ja miten soitat :) tyylinsä kullakin :haart:
 
Merkkari:

En tiennytkään, että MF on hybridi. Joka tapauksessa meidän alaviretykitykseen tuo sopi kuin nyrkki silmään, tietenkin jos jotain bluesia tms. "hienompaa" musiikkia vääntää, niin täytyy kaiken olla viimeisen päälle. Itselläni on tuollainen pikku Valvestate, eikä se kyllä ihan ensimmäiseksi tullut mieleen, kun pääsin tykittämään MF:n kanssa. :) Ja kyllä sitä huudatettiin, se oli omassa huoneessaan mikitettynä ja soitto tapahtui tarkkaamossa paksun suljetun oven takana.
 
Sanokaas mihin perustuu se että SRV sai jostain vuoden 1959 Fender Stratocasterista mallia "Sunburst" niin jumalattoman upean saundin? Keppi oli kai ostettu jostain romuliikkeestä ja osat kutakuinkin alkuperäisiä. Tämän päivän soittajilla tuntuu taas olevan sellainen trendi että joka vehe pitää olla vuosimallia 2000-x ja siihen vielä kaiken maailman elektroniikalla tehtyjä efektejä päälle. Mä kyllä väittäisin että jos kaveri on tarpeeksi taitava soittaja niin se saa hyvät saundit vaikka naapurin Eskon paskasta Landolasta!

n-stevie-ray-vaughan-05.jpg
 
protsku sanoi:
Sanokaas mihin perustuu se että SRV sai jostain vuoden 1959 Fender Stratocasterista mallia "Sunburst" niin jumalattoman upean saundin?

Sormistahan se soundi lähtee etupäässä. Soittotatsista, joka siis kehittyy ajan kanssa.

Osansa soundin muovaamiseen sitten tuo soittajan sormien ja kuulijan korvan välissä sijaitsevat erilaiset vaikuttajat.. kitaran puulaadut, mikrofonit, käytetty plektra, vahvistimet ja efektit joita kitaran ja vahvistimen väliin tungetaan jne.

SRV:llä taisi olla tubescreamerien lisäksi voxin wah ja joku fuzzi. Ja styrkkareina oli marsuja, fenderin super reverbejä jne.. Marshallin pääteputki-särö on monien mielestä jo pelkästään se "the tone". Mutta Stevien tapauksessa(kin) se soundi lähtee/lähti sormista. Ja SRV:n takiahannuo alkuperäiset ts808:t ovat niin stnan kalliita, kun hän niitä käytteli menestyksekkäästi.

Wallin Petellä (r.i.p.) on KW:n trilogy-levyllä ehkä maailman hienoimpia kitarasoundeja.

Ja tuosta soundista vielä senverran, että nykyään kun soitetaan kauheilla säröillä ja helvetin paljon ulos antavilla aktiivimikeillä niin sellainen käsite kun persoonallinen soundi kyllä kärsii. Mikä ei tietenkään mene sen toimivan kokonaisuuden edelle. Mutta ainahan on kiva etsiskellä sitä täydellistä TONEa.

"It's all in the wrist!" :kippis1:
 

Liitteet

  • lapa_voodoo.webp
    lapa_voodoo.webp
    25,7 KB · Katsottu: 1 259
  • fvs_pieni.webp
    fvs_pieni.webp
    43,4 KB · Katsottu: 362

Suositut

Back
Ylös Bottom