Kiropraktiikon käsittelyyn?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Motivaatio treenin suhteen on kova, taustalla häiritsee kuitenkin erityisesti aamuiset selkäkivut (selän nopea väsyminen) ja kiertäessä rankaa lapojen välissä viiltävää kipua. Ei vaikuta lihasperäiseltä kivulta.
Epäilen itse ns.fasettilukkoa. En kuitenkaan ole omatoimisella venyttelyllä ja liikehoidolla saanut selkää kuntoon.

Millaisia kokemuksia teillä on koulutetun kiropraktikon antamista mobilisaatio ja manipulaatiohoidoista vai onko kyse ollut vain siitä että raha on liikkunut ja kipu jäänyt?

Itse soittelin juuri läpi Helsingin seudulla toimivia klinikoita ja vastauksena hoidon hintaan: hoitoaika n.20-30min tuli 50-60e osa paikoista ei edes anna hoitoa heti vaan myy ensin "tutkimusajan" ja sen jälkeen saat varata varsinaisen hoitoajan.

Yleisesti esim. hierontaan kuuluu palpointi eli potilaan tutkiminen osana hoitoa, samoin kai on lääkärienkin suhteen.
Onko löydettävissä hinnoiltaan halvempia ammattilaisia vai onko teidän mielestänne kalliimpikin hoito perustelua ts.hyviä hoitokokemuksia.

Köyhän(nettotulot/kk 264e) bodarin ainoa vaihtoehto on kai kidnapata hoitohenkilö kotiinsa.

-Elä niin kuin ajattelet on se elämäsi anti-

Diagnoosi kuulostaa tutulta ja näin netin välityksellä arvaten oikeansuuntaiselta, itsellä samanlaista vikaa. (Tähän läjä disclaimereita.)

Kiropraktikkoa mielummin menisin OMT-terapeutille, joka on minulta kerran avannut ison kasan fasettilukkoja ja muutenkin mobilisoinut selkää todella hyvästi avoimemmaksi. Kallistahan se oli mutta työpaikka ja Kela maksoivat melko ison osan 4 kerran hoitoputkesta.

Tarkkoja eroja koulutuksessa en tunne muuta kuin sen että OMT-terapeuteilla on alla fysioterapeutin perusopinnot jonka jälkeen ovat erikoistuneet tähän ortopediseen manipulaatioon (?).

Henk.koht. olen käynyt eräällä hieroja/kiropraktikolla ehkä noin kerta/2kk ja täytyy sanoa että on toiminut hyvin. 45min hoitokerta riittää hyvin ukkn ensin hän hieroo selästä/hartioista lihasjumit pehmeämmiksi ja tämän jälkeen on selän/niskanmanipulaatio. Yleensä myös polvista ja käsistä tsekataan nivelet!

IMO, on toiminut todella hyvin. Vaikkakin maksaa yli 30€ kerta niin on tuntunut olevan hintansa väärti! :thumbs:

Motivaatio treenin suhteen on kova, taustalla häiritsee kuitenkin erityisesti aamuiset selkäkivut (selän nopea väsyminen) ja kiertäessä rankaa lapojen välissä viiltävää kipua. Ei vaikuta lihasperäiseltä kivulta.
Epäilen itse ns.fasettilukkoa. En kuitenkaan ole omatoimisella venyttelyllä ja liikehoidolla saanut selkää kuntoon.

Mulla kyllä auttaa samantyyppisiin tiloihin urheiluhierojalla käynti. Niitä lapojen välissä, selkärangan molemmin puolin olevia lihaksia, kun kunnolla hierottaa siten, että saa lihastrikkerit pehmeiksi niin avot.

Olen käynyt myös kiropraktikolla. Siellä se laittoi aina kovan 20 x 15 cm ja 5 cm korkean tyynyyn selän alle lapojen kohdalle. Kädet ristiin rinnalle ja keuhkot täyteen. Sitten kiropraktikko painaa nopeasti etuolkapäistä alas ja nikamat rutisee auki.

Kotona olen simuloinut tuota yksinkertaisesti sijoittamalla kovakantisen romaanin lattialle oikeaan kohtaa ja puoli-istuvasta asennosta rysäyttänyt itseni sen päälle keuhkot täynnä ja kädet samaan tapaan rinnalle. En suosittele tätä varauksettomasti, koska olen käynyt sillä kiropraktikolla joten tiedän miltä sen pitää tuntua oikein tehtynä.

Näyttäisi olevan reilua 40€ / kerta tuo OMT-terapia täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Aika kovalta tuntuu tuo mainitsemasi hinta.

Hoito on, niinkuin sanottu, Kela-korvattavaa jos vain siihen lähetteen jostain vonkuu. IMO joka sentin arvoista hoitoa kun jossain vaiheessa sitä tympiintyy tosissaan siihen että herää joka aamu selkä maitohapolla ja väsyy jo lyhyen seisoskelun seurauksena.

edit: noita jippoja fasettilukkojen avaamiseen löytyy paljonkin, tältäkin palstalta löytyy searchilla. Oma kokemus vain on se että kun ne tarpeeksi ikäviksi alkavat niin perushieronta tai oma naksuttelu ei enää riitä. Ilmeisesti noi pikkulihakset ovat niin jumissa että aukinaksautus auttaa vain vähän aikaa ja kireys vetää kohta nikamat uudelleen lukkoon.

FTK Fysioterapia/Tero Nikulainen
Urheilukatu 38 a Hki
p.09 477 2753
45 euroo laaki,viime syksynä kävin muutaman kerran.Osaa asiansa eikä laskuta tyhjästä.
Jos tuonne meet niin sano suoraselkäiseltä hoodeeäijältä terveisiä!

Mä oon käynyt samasta vaivasta rusautettavana naprapaatilla ja tosi tyytyväinen olin. Hoitokerta kesti 15-20 min. Ensin oli jonkunlainen lämpösavi-juttu selän päällä ja sitten naksattelut. Hinta oli muistaakseni 40-45 euroa ja siihen kuului kaksi käyntiä, koska ensimmäisen naksautuksen jälkeen nikamat liukuvat osittain takaisin lukkoon. Lihakset oli jonkin aikaa käsittelyn jälkeen siitä ympäriltä kipeät, ne kun olivat tottuneet väärään asentoon useamman kuukauden ajan.

Mars OMT:lle, lääkärin kautta, jotta saat kelan korvauslapun. OMT:ltä saat kyös kotiharjoittelu ohjeet, jos et niin muista kysyä. Kiropraktikko voi auttaa hetkellisesti, mutta olen viimesyksynä törmännyt pariin tyyppiin, joille oli tullut osittainen alaraajojen halvaus "naksuttelun tuloksena". OMT:llä on fysioterapeutin tutkinnon lisäksi muistaakseni 3 vuotinen lisäkoulutus. Tsekkaa www.omt.org ja siitä sitten suomen lippua. Löytyy listaa omt-terapeuteista ja muutakin tietoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kotiaurinko sanoi:
Millaisia kokemuksia teillä on koulutetun kiropraktikon antamista mobilisaatio ja manipulaatiohoidoista vai onko kyse ollut vain siitä että raha on liikkunut ja kipu jäänyt?
QUOTE]
Itse kävin viime kesänä-syksynä 15 kertaa, kun ei pystynyt nukkumaan oikealla kyljellä. Heti ekalla kerralla rusautettiin paikat auki ja auttoi. Nyt ei ole enään mitään ongelmia ja käyn n. kerran/kk pitämässä paikat auki. Ei kyllä ollut halpa homma 15 kertaa 450e, mutta tyytyväinen olen tulokseen.

Suomen kiropraktikkokeskus
Vuorikatu 6
löytyy netistä googlesta niiden sivu.

Muistaakseni niiden sivuilla luki, että jos ei ole koulutettu kiropraktikko ja tulee jotain valittamisen aihetta niin eivät ole korvaus velvollisia. Siis kaiken maailman konitohtorit.

Samaa vikaa löytyy täälläkin. On ollut esillä noin 8 vuotta. Hoitoo en oo tietenkään "äijänä" oikein hakenut, mutta nyt on kyllä alkanut manipulaattorit kiinnostamaan. Saakohan noilta lääkäreiltä miten helposti lähetteen OMT: lle. Itsellä vetää nuo fasetit aina sitten niskan kipeeksi ja jäykäksi.

Tuosta "naksauttelusta" senverran, että työkaveri, jolla on urheiluhierojan koulutus, on kyllä pari kertaa naksauttanut noita niveliä, mutta olen ollut aina mahallani, ensiksi keuhkot täyteen ja sitten piiitkä puhallus, eli keuhkot tyhjiksi ja NAKS. No hierojathan ei oikein sais noita naksutella. Itse en oo saanut niitä oikein hyvin naksahtamaan (sitä vittumaisinta). Arsyttävintä tässä on se, että vaiva ei oo kauheen totaalinen, mutta lähinnä vituttaa (niska jäykkänä ja lapaojen välissä tuntuu, kuin joku ei ois paikallaa.

Tape:
Lähete käytäntö on sellanen, että pyydät lähetteen lääkäriltä yksityiseen fysioterapiaan, samalla kun valittelet selkävaivoja (uskoisin että takuuvarmasti saat lähetteen). Tohtori täyttää Kelan kaavakkeen nimeltään SV3 (tai tulostaa koneelta). Siitä käy ilmi diagnoosi ja käynti kerrat (voit vaikka pyytää esim 6-8 niin varmasti riittää, tuskin tarviit niin monta). Sama lähete käy siis tavalliseen fysioterapiaan ja omt:lle. En suosita terveyskeskuksen fysioterapiaa manipulaatio hoidoissa, koska heillä ei yleensä ole omt-koulutusta.

Kerran työterveyslääkäri yritti nikotella fysioterapia lähetteestä, kun oli pitkittyneestä olkapää kivusta kyse, pienen taivuttelun jälkeen kirjoitti kumminkin. Kipu jäi ft:n hoitopöydälle kun saatiin hermopinne auki. Kotiohjeet taskuun ja 1x kuukaudessa tsekkauksia 3kpl. Kela korvaus ei vaan oo erityisen iso hintoihin verrattuna.

phy73 sanoi:
http://www.mattsholmstrom.com/ Täällä voi samalla reissulla hoitaa kuntoon koiran ja omistajan.

Matts Holmström ei ole LAILLISTETTU kiropraktikko, kuten esim. vaimonsa. En missään tapauksessa suosittele, että antaa kenenkään itseoppineen tohtorin manipuloida kaula/selkärankaa, voipi olla ikävä halvaantuminen seurauksena. Mattsin vaimo sen sijaan on kuulemma hyvä.

Jukka Karjalainen niminen kiropraktikko on suorastaan velho.
Itse olen saanut kyseiseltä herralta pari kertaa apua selkä/niska vaivoihin.
Praktiikka on ihan ytimessä, tarkkaa sijaintia en nyt jaksa muistaa.

:thumbs:

Sen verran vielä lisäystä, että ainakin tuolta suomenkiropraktikko keskuksessa suoritetusta hoidosta saa kelakorvausta. Itse hain lähetteen vasta ensimmäisen käyntikerran jälkeen, kun sain tietää kelakorvauksesta.

Minä sain lääkäriltä lähetteen suoraan kiropraktikolle viime syksynä kun oli ongelmia alaselän jumiutumisen kanssa. Kaksi hoitokertaa á 50€, ja oli joka sentin väärti.

Minä en antaisi kenenkään muun kuin koulutetun, laillistetun kiropraktikon naksutella nikamiani (olen joskus ollut kyllä tästäkin eri mieltä, esim. luottanut ns osteopaatteihin). Ammattilaisen tunnistaa siitä, että hän todella keskittyy ensimmäisellä kerralla diagnosointiin, tutkii liikkuvuuden ja selvittää aiheuttajan. Aina ei sellaista syytä löydy että sitä voitaisiin hoitaa nikamamanipulaatiolla. Ammattilainen ei myöskään naksuttele nikamia "varmuuden vuoksi" tai "laitetaan nyt koko ranka kuntoon" -periaatteella.

Erään kiropraktikon kertoman mukaan manipulaatiohoitoja antavista 80% on kiropraktikoita, loput muita. Kuitenkin 80% hoidossa sattuneista vammoista syntyy tämä 20% käsittävän ammattikunnan hoitojen tuloksena.

Kimmo sanoi:
Jukka Karjalainen niminen kiropraktikko on suorastaan velho.
Itse olen saanut kyseiseltä herralta pari kertaa apua selkä/niska vaivoihin.
Praktiikka on ihan ytimessä, tarkkaa sijaintia en nyt jaksa muistaa.

:thumbs:

Aikatalossa. Oisko ollut joku 6. kerros(?). Viimeks kun kävin niin 48e kerta oli, mutta siitä on kyllä jo aikaa. Karjalainen on paras millä mä oon käynyt.

Suositut

Back
Ylös Bottom