Kirkas- ja sarastusvalot

Hummerivirta

Pakkiksen Tolstoi
Ikä
36
Taas on vuosi mennyt nopeasti ja näin pimeällä aamuherätykset ovat entistä enemmän hanurista kuin normaalisti. Selailin noita erilaisia sarastusvaloja, jotka siis matkivat auringonnousua. Törkeen hintasia ainakin ovat esim nuo Sunrise-mallit

Idea valon lisääntymiseen heräämiseen kuulostaa kyllä varsin toimivalta mutta kuinka nopeasti tuohon mahdollisesti tottuu? Kokemuksia toimivuudesta? Tuollaiseen 185 euron über malliin näyttäisi saavan jopa sademetsän ääniä ja meren kohinaa tehostamaan mukavaa heräämistä. Olisikohan noinkin törkeän hinnan arvoinen investointi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin olen miettinyt, että pitäisi saada sellainen kirkasvalo, jonka voimakkuus kasvaa hitaasti herätyksen lähestyessä. Nyt alkaa taas olla täysin mahdotonta päästä ylös kuuden paikkeilla, kun kesällä se onnistuu vaivatta.

Jos olisi vähänkin elektroniikan taitoja, niin tuollaisen ajastinsäätimen rakentaisi varmaan kyllä itsekin.

Miten toimisi 400W halogeeni metrin päästä naamaan ajastimella? Voi olla, että sellaiseen pelästyisi yhtä paljon kuin herätyskelloon.

mun mielestä ei taida tehdä paskaakaan jollain hehkulampun avulla auringonnousun simuloinnilla...

Tällainen ketju oli mun mielestä aiemminkin ja vastasin siihenkin...

Mulla on tuollainen sarastusvalo käytössä ja homma toimii pääosin hyvin. Herään siis siihen valoon normaalitapauksessa ennen kuin kello alkaa päristä ja aamuisin ei väsytä niin paljon kuin perinteisen herätyskellon kanssa.

Tärkein kriteeri tuossa taitanee olla riittävän suuri valoteho, jotta valolla on oikeasti haluttu vaikutus. 60w hehkulamppu riittää omalla kohdallani, mikäli valo on lähellä päätä. Esim. parisängyn toiselta laidalla naama pois valosta päin nukkuessa ei tuohon enää herää.

Kaiken kaikkiaan siis suositeltava vehje.

Ps. Pixmania myy Philipsin vastaavia tuotteita varsin "halvalla"
http://www.pixmania.com/fi/fi/511554/art/philips/valoterapialaite-hf3461-0.html

Ei tuo Philipsin niin järkyttävän kallis ole. En mä kylläkään tee tuollaisella mitään (vielä), kun ei pahemmin tarvitse herätä aikaisin, ei edes töihin.

Tuollaista voisi kyllä jo harkita. Alkaa nimittäin ottamaan päähän tämä syksy/talviaamujen tuskainen herääminen.

Ei ole "pahan" hintanen tuo Philipsin kapistus, voisi jopa harkita. Itse herääminenhän ei ole mulle vaikeaa, riittää ku joku sanoo mun nimen nii herään mutta se vireyden hakeminen kestääkin sitten jo muutaman hetken. Viime talvena olin muutaman kerran vähällä nukahtaa junaan duuniin mennessä kun ei silmät meinannu pysyy auki.

Todennäköisesti elinpäivät vähentyvät, kun heräämme :D

Ei mitään silmiähivelevän kauniita kapistuksia nuo sarastuslamput. Onko kellään tietoa sellaisesta mallista, jota ei tarvi laittaa kaappiin heti heräämisen jälkeen?

Mä luulen, että toi ruma design kuuluu asiaan. Herääpähän varmasti kunnolla, kun pelästyy sitä lamppua aina aamuisin. ...suomeksi, kaikki noi on olleet jonkun silmäpuolen insinöörin suunnittelemia.

Ei mitään silmiähivelevän kauniita kapistuksia nuo sarastuslamput. Onko kellään tietoa sellaisesta mallista, jota ei tarvi laittaa kaappiin heti heräämisen jälkeen?

BodyClock Advanced vain 240€ :D

LTOSN004_Lumie_Advanced.jpg

Onko noissa sarastusvaloissa sama valoteho, kuin kirkasvalolaitteissa? Melatoniinisyklin resetointi vaatii kuitenkin varsin paljon valoa, eikä esim. normaali huonevalaistus siihen riitä. Helpoiten tämä homma onnistuisi kun laittaisi n. 430nm ledit silmälasin sankoihin osoittamaan silmään päin (kyseisen säätöjärjestelmän sensorit absorboivat tehokkaimmin tuota aallonpituutta). En ole kokeillut, mutta jotakin pitäisi itellekin keksiä helpottamaan unirytmin säilymistä talvella. :D

Mulla on tuollainen normaali kirkasvalolamppu ja olisi kyllä hyvä ominaisuus saada siihen tuollainen ajastin, joka lisää asteittain valon voimakkuutta... :) Perusajastimiahan saa alle 10e, mutta mukavampihan olisi tuollainen asteittain valoa lisäävä ajastin kuin se, että kerralla napsahtaa valonheitin aamulla päälle :rolleyes:
Löytyyköhän tuollaisia ajastimia mistään, periaate ainakin olisi todella yksinkertainen, säätäisi vain halutun ajan ja ajastin kasvattaisi virran sitten esim puolen tunnin sisään 0-100%.

olen hypistellyt tuollaista Philipsin sarastusvaloa, mutta sen runko on ihan hepposen tuntuinen muovinen kapistus. 149 euroa siitä tuntuu ryöstöltä.

Säästölampulla varustettu valaisin + ajastin on halpa vaihtoehto tuollaiselle. Mulla ainakin kaikki säästölamput syttyy niin hitaasti, että uskoisin niiden toimivan hyvin tuohon tarkoitukseen.

Mulla on tuollainen normaali kirkasvalolamppu ja olisi kyllä hyvä ominaisuus saada siihen tuollainen ajastin, joka lisää asteittain valon voimakkuutta... :) Perusajastimiahan saa alle 10e, mutta mukavampihan olisi tuollainen asteittain valoa lisäävä ajastin kuin se, että kerralla napsahtaa valonheitin aamulla päälle :rolleyes:
Löytyyköhän tuollaisia ajastimia mistään, periaate ainakin olisi todella yksinkertainen, säätäisi vain halutun ajan ja ajastin kasvattaisi virran sitten esim puolen tunnin sisään 0-100%.

Ei taida saada kirkasvalolamppuja asteittain kirkastumaan vaikka olisi millainen ajastin, erilainen tekniikka.

Meillä on just tommonen. Mun mielestä aivan loistava kapistus, mutta itse nukun ilmeisesti niin hiton sikeästi aamuisin, etteä herää kun vasta silloin ku valo on kirkkaimmillaan ja piippaa herätystä. Auttais myös jos ei nukkuis paita naamalla niinku meikäläinen :jahas:

Urkki: sarastusvalojen luximäärä ei riitä kirkasvalolampun luxeihin. Eli jos haluaa kirkasvalolampun hyödyn, niin joutuu ostamaan sen erikseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom