Kirkas- ja sarastusvalot

Monet tutkimukset ilmeisesti väittävät, että juuri sininen valo ajastaa biologista kelloa ja virkistää.

Voipi olla. Toisaalta perinteiset kirkasvalolamput matkivat luonnonvaloa eli auringonvaloa, joka on lähinnä valkoista. Mulla on Innosolin Aurora, en vaihtaisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voipi olla. Toisaalta perinteiset kirkasvalolamput matkivat luonnonvaloa eli auringonvaloa, joka on lähinnä valkoista. Mulla on Innosolin Aurora, en vaihtaisi.

Tämä valkoinen valo sisältää kaikkia "valon värejä": valkoinen valo tarkoittaa valoa, jonka spektri taajuuden funktiona on tasainen eli se sisältää yhtä paljon kaikkia näkyvän valon taajuuksia (wikipedia).

Jos ymmärrän tämän oikein, niin valkoinen valo sisältää niin tuota sinistä valoa, kuin myös keltaista, punaista, jne. Mikä niistä sitten on se oleellinen valo siellä kirjossa, mikä toimii, on eri asia.

Daylight lamput (2x18W loisteputket) pistin nyt kylppäriin ja onhan tuolla eroa entiseen kellertävään Airamin paskaan kuin yöllä ja päivällä. Suosittelen. Itse pistin ihan Prismasta ostetut Osramit, toki parempiakin olisi varmasti.

Philipsin wakeup-lightin omistajat! Onko teidän lampuissanne sellainen ominaisuus, että lamppu sirisee kun sen valoteho on 1-19? Jos on 20, lamppu ei sirise. Onkohan tuote viallinen? Sirinä on sellaista, että se kuullostaa hiljaisessa huoneessa todella ärsyttävältä.

Haksahdin Valkeeseen, ollut tämän viikon tiistaista käytöstä. Raportoin loppuvuodesta, onko mielestäni vaikuttanut yhtä hyvin, kuin Philipsin pöytämallin kirkasvalo kahtena aiempana syksynä ja talvena. Ainakin Valkeen laatutuntuma ja ergonomia ovat hintaan nähden surkeita. Aion pistää pienen palautemailin firmalle.

Purtsi osti ton Valkeen. Rapsaa, onko nyt hyvä fiilis?!
Onko iivili vielä hengissä vai polttiko napit aivot?

Oon nyt käyttänyt tota Valkeeta lauantaista saakka. Tosin vain kahdeksan minuutin settiä, koska mulla on Mäcci ja toi mukana tukeva softa vaatii ikkunaympäristön säätöjen tekemiseen.

Mulla on sellainen kutina, että toi auttaa. Napit tuntuu lämpimiltä korvissa, mutta ei mulla ole kasvanut sarvet päähän tms. ihmeellistä. Kyllä toi ainakin mulla on auttanut aamulla sängystä ylösnousemista (käytän tota ennen kun nousen edes sängystä) ja jotenkin tuntuu olevan virtaa vähän eri tavalla aamutoimissa kun esim. viime viikolla. Näillä kokemuksilla toi vimpain on hintansa väärtti. Jatkan varmasti käyttöä.

Otitko Power Balancen jo ranteesta pois?

Et palauttanu sitä mulle. :D

En käyttäny tota ranneketta kun päivän, joten se siitä mun kohdalta.

Selvennyksen vuoksi muille. Kun työkseen on päivittäin tekemisessä markkinoinnin kanssa, niin vastaan tulee jos jonkinlaista vimpainta ja vempainta eri yritysten kautta. Utelias luonne ajaa kokeilemaan kaikenlaista. :)

Oon nyt käyttänyt tota Valkeeta lauantaista saakka. Tosin vain kahdeksan minuutin settiä, koska mulla on Mäcci ja toi mukana tukeva softa vaatii ikkunaympäristön säätöjen tekemiseen.

Mulla on sellainen kutina, että toi auttaa. Napit tuntuu lämpimiltä korvissa, mutta ei mulla ole kasvanut sarvet päähän tms. ihmeellistä. Kyllä toi ainakin mulla on auttanut aamulla sängystä ylösnousemista (käytän tota ennen kun nousen edes sängystä) ja jotenkin tuntuu olevan virtaa vähän eri tavalla aamutoimissa kun esim. viime viikolla. Näillä kokemuksilla toi vimpain on hintansa väärtti. Jatkan varmasti käyttöä.

Tutkimuksiakin on:

Tutkimus: Korvavalo tehokas kaamosmasennuksen hoidossa
http://www.hs.fi/kotimaa/Tutkimus+Korvavalo+tehokas+kaamosmasennuksen+hoidossa/a1305548938798

Olen nyt viikon ollut ilman sarastusvaloa ja aamut on todella tuskaisia herätä pimeyteen (ja kun vesisade ropisee ikkunaan ja kattoon tekee mieli kaivautua vain syvemmälle peiton alle). Mielenkiinnolla odotan että kun taas päälle viikon päästä saan sarastusvalon käyttöön niin helpottuuko aamut.

Mulla on myös Valkeet. Porukat osti joululahjaksi viime jouluna. Olisivat ostaneet sellaisen pöytämallisen kirkasvalon mielummin, sillä en ole oppinut käyttämään...

En ole vielä käyttänyt kirkasvaloa ja aamuisin ei ole ollutkaan vaikeaa herätä. Ehkä nukun vähän sikeämmin ja useina aamuina olen tarvinnut kelloa herätäkseni. Yleensä herään ennen kellon hälytystä. Tästä syystä olen varmaan aamulla nyt hieman virkeämpi, kun saan nukuttua paremmin/syvemmin. Voi kyllä toisaalta johtua nista Sirdaludeista mitä olen ottanut yötä vasten selkäkipuun. Ne ainakin toimivat nukahtamislääkettäkin paremmin tippumiseen.

Työpäivän jälkeen sitten väsyttää selvästi normaalia enemmän, eikä tee mieli liikkua ulkona tai nähdä muita ihmisiä, ainakaan arki-iltoina. Viikonloppuisin sitten on eri fiilis. Voi johtua juuri tuosta valon määrästä. Pitänee kaivaa tuo Origo-kirkasvalolamppu käyttöön. Työpaikalla ei saa olla mitään "ylimääräistä" omaa tavaraa pöydällä, joten saa nähdä koska tulee sanomista jos lampun raahaa töihin. Joku lamppu lähtee tai sitten minä. Herään jo nyt melko aikaisin, joten mieluusti sitä sädettäisi itseänsä töitä tehdessä, kuin heräisi vielä aikaisemmin kotona ja yrittäisi saada riittävän määrän valoa. Tekemättä yhtään mitään samalla.

Minulle ei tuo herätysvalo toiminut toivotusti. Ehkä kerran nukuin niin sikeästi, että heräsin herätysääneen valon sytyttyä kokonaan ja silloinkin olo oli kuin ei olisi nukkunut ollenkaan. Tyypillisesti homma meni niin, että heräsin muutamaa hetkeä ennen lampun syttymistä, jolloin en saanut enää nukuttua kun tiesin et kohta valon määrä alkaa lisääntyä. Lamppu piti myös syttyessään ääntä. Yöunet lähinnä lyheni lampun ansiosta...

Tuon parin viikon sarastusvalottomuuden jälkeen huomasin kyllä totaalisen eron heräämisessä kun sarastusvalo on käytössä. Herääminen on helpompaa ja kivuttomampaa. Latasin myös testausmielessä iLuuriin Sleep Cycle-nimisen applikaation, jonka pitäisi seurata patjan liikkeiden perusteella unen vaiheita ja herättää sopivalla hetkellä. Suositeltu herätysasetus on 30min ennen "pakollista" herätystä, mutta saa säädettyä 10,15,20,45,60 ja 90 minuutin skaalalle. Hieman ehkä skeptinen olen tuon suhteen, mutta ainakin tuosta unikäyrästä näkee montako kertaa yössä tulee käytyä vessassa :D

Mulla o kans sarastusvalo ja se on ihan jees ollut, lähinnä ajatuksena noissa o että herätys o pehmeämpi eikä tule yhtäkkiä, ja hieman helepompi sytyttää valot näin pimeän aikaan. Miehekäs ratkaisuhan olisi laittaa kirkasvalolamppu ajastimella syttymään siihen perään :D

Olen ajatellut koettaa samaa periaatetta laittamalla kelloradion tai vastaavan soimaan hiljaiselle 15 minsaa ennen varsinaista herätystä, saa vähän signaalia että kohta soi kello.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom