Minä kävin tänään palauttamassa tuon Philipsin viikon käytön jälkeen. Idea tuntuu kyllä toimivan, herätykset olivat vähemmän raastavia kuin aikaisemmin. Valaisin oli minulla kahden metrin päässä ja valonvoimakkuus asetettuna täysille, mutta heräsin silti enimmäkseen jo ennen varsinaista herätystä. Olisi siis varaa säätää pienemmällekin valoteholle.
Tässä Philipsissä (halvempi malli, 99€) oli kuitenkin seuraavia ongelmia:
- Laite hurisi. Satasen herätyskello ei saa pitää jatkuvaa hurinaa.
- Herätys äänenvoimakkuudella 0 ei todellakaan ollut äänetön, vaikka ohjekirja niin sanoi. Haluaisin aika usein aamuisin pelkän valon, en herätysääntä.
- Näyttö oli aivan surkea. Hieman sivulta yläviistosta näytöstä ei saanut enää mitään selvää. Lisäksi näyttö on pimeässä aivan törkeän ruma. Ihan niin kuin näytön edestä puuttuisi tumma läpikuultava muovilevy, joka peittäisi näytön käyttämättömät elementit. Taustavalokin vuosi reunoista niin, että pahaa teki.
Vehje on todella rimpulan oloinen. Tuohon hurinaan auttoi, kun laitteesta otti molemmin käsin kiinni ja puristi. Ehkä sen olisi voinut kietoa tukevammaksi paketiksi vaikka ilmastointiteipillä. Minulla on yli 20 vuotta vanha kelloradio, jonka snoozea on tullut painettua ainakin 15000 kertaa. Nappulassa on silti edelleen erinomainen tuntuma. Tämän Philipsin nappulat olivat hyvin heppoisen oloisia. Voi olla, että nekin kestävät 20 vuotta, mutta ei niitä kyllä ole kiva painella edes uusina. Laitteessa on myös "Quick test" (tai mikä se nyt olikaan) nappula, jonka ainoa tarkoitus on demota laitteen toimintaa. Varmaan kätevä kaupassa laitteen esittelyyn, mutta käyttäjälle täysin turha. Nappula on silti ihan paraatipaikalla.
Viikon jaksoin siis katsella tuota laitetta ennen kuin totesin, että sen näkeminen (rumuus, viat) ottaa niin paljon päähän, että en halua siihen aamuisin herätä. Voimistuvan valon idea kyllä toimii, joten hankin varmasti vastaavan laitteen heti, kunhan sopiva löytyy. Tämän laatutaso ei nyt vain minusta vastannut 99 euron hintaa.