Kirkas- ja sarastusvalot

En nyt ole ihan varma tajusinko oikein, mutta kun sitä virtanappia päällä napsauttaa herättyään kerran, sammuu herätys siltä aamulta mutta herättää jälleen seuraavana aamuna samana aikana. Pari napsautusta virtanapista lopettaa herätyksen kokonaan ja alarm-napin ympäriltä pitäisi lähteä valo pois. Sen jälkeen vain asettaa uuden herätysajan kun tarvis on..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no täytyy vaan toivoa parasta et aamulla pelaa. ollaan vissiin kaikki ihan yhtä sekaisin ton myllyn kaa että ei tässä muuta voi.
raportoin kyllä sitten miten onnistui.

noniin, herätty on. kyllähän se mut valolla herätti ja hyvältä tuntuis ainakin ajatus herätä joka aamu noin leppoisasti. huonot uutiset taas että mä heräsin jo jollain 3 valoteholla, eli varmaan noista kortisolisäteistä en vielä tuossa ajassa kerkeä nauttimaan. pitäisi ehkä siirtää kauemmas tuo mötikkä kun olen aika herkkä heräämään. mulla on se yöpöydällä tällä hetkellä sängyn vieressä. täytyy huomiselle säätää erillaiset asetukset ja jatkaa testailuja.

Tähänkin taloon tuli philihipsiksen halpis malli. Käyttöliittymä on kyllä saksalainen insinöörin suunnittelema mutta silti herättää ilman ohjekirjaa :)

Huomattavasti parempi vehje kuin leipäkone, sähköhammasharja ja vohvelirauta yhteensä.

Minä kävin tänään palauttamassa tuon Philipsin viikon käytön jälkeen. Idea tuntuu kyllä toimivan, herätykset olivat vähemmän raastavia kuin aikaisemmin. Valaisin oli minulla kahden metrin päässä ja valonvoimakkuus asetettuna täysille, mutta heräsin silti enimmäkseen jo ennen varsinaista herätystä. Olisi siis varaa säätää pienemmällekin valoteholle.

Tässä Philipsissä (halvempi malli, 99€) oli kuitenkin seuraavia ongelmia:
- Laite hurisi. Satasen herätyskello ei saa pitää jatkuvaa hurinaa.
- Herätys äänenvoimakkuudella 0 ei todellakaan ollut äänetön, vaikka ohjekirja niin sanoi. Haluaisin aika usein aamuisin pelkän valon, en herätysääntä.
- Näyttö oli aivan surkea. Hieman sivulta yläviistosta näytöstä ei saanut enää mitään selvää. Lisäksi näyttö on pimeässä aivan törkeän ruma. Ihan niin kuin näytön edestä puuttuisi tumma läpikuultava muovilevy, joka peittäisi näytön käyttämättömät elementit. Taustavalokin vuosi reunoista niin, että pahaa teki.

Vehje on todella rimpulan oloinen. Tuohon hurinaan auttoi, kun laitteesta otti molemmin käsin kiinni ja puristi. Ehkä sen olisi voinut kietoa tukevammaksi paketiksi vaikka ilmastointiteipillä. Minulla on yli 20 vuotta vanha kelloradio, jonka snoozea on tullut painettua ainakin 15000 kertaa. Nappulassa on silti edelleen erinomainen tuntuma. Tämän Philipsin nappulat olivat hyvin heppoisen oloisia. Voi olla, että nekin kestävät 20 vuotta, mutta ei niitä kyllä ole kiva painella edes uusina. Laitteessa on myös "Quick test" (tai mikä se nyt olikaan) nappula, jonka ainoa tarkoitus on demota laitteen toimintaa. Varmaan kätevä kaupassa laitteen esittelyyn, mutta käyttäjälle täysin turha. Nappula on silti ihan paraatipaikalla.

Viikon jaksoin siis katsella tuota laitetta ennen kuin totesin, että sen näkeminen (rumuus, viat) ottaa niin paljon päähän, että en halua siihen aamuisin herätä. Voimistuvan valon idea kyllä toimii, joten hankin varmasti vastaavan laitteen heti, kunhan sopiva löytyy. Tämän laatutaso ei nyt vain minusta vastannut 99 euron hintaa.

Verkkokauppa.comissa on 81€ tuo halvempi eli HF 3451-01. Tosin varastosaldo on 0.
philips_wakeup.jpg

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6891

The Peaceful Progression Wake-Up Clock:
http://gizmodo.com/gadgets/gadgets/progressive-wake-alarm-clock-194621.php
Kyseinen tuote omalla sivullaan:
http://www.hammacher.com/publish/70460.asp?promo=homepage&cm_ven=CJ&cm_pla=1781363&cm_ite=Hammacher+Schlemmer&cm_cat=1511450
50 dollaria. postit tuplaten. Muuten kiinostaisi.

Mites, onko kukaan migreenitaipumuksen omaava kokeillut kirkasvalolamppua? Teksis mieli ostaa, mutta en uskalla, jos laukaseekin migreenin.

Eikö noita tosiaan saa mistään vähän laadukkaamman oloisena?

Valoherätys kyllä kiinnostaisi mutta tuommonen kiinabasaarista hankitun anustapin näköinen tuote ei hyvää tee aamuille sekään.

Eikö noita tosiaan saa mistään vähän laadukkaamman oloisena?

Valoherätys kyllä kiinnostaisi mutta tuommonen kiinabasaarista hankitun anustapin näköinen tuote ei hyvää tee aamuille sekään.

Oma wakeuppi lähti palautuksena liikkeeseen koska uudesta asti oli näyttö osaksi rikki ja lopulta yhden herätyksen jälkeen pimeni valo vehkeestä...

Nyt heräsi muuten täälläkin kysymys tuon kirkasvalolampun käyttämisestä herätyskellona. Raahasin tänään himaan nimittäin tuon Philipsin perusmallin. Voi olla juu aika brutaali herätys jos tuon perinteiseen pistorasia-ajatimeen survaisee. Se heräämisen aiheuttama stressi on luultavasti sitä luokkaa, että kaikki lampulla saavutetut "edut" on aika pieniä verrattuna niihin kadotettuihin elinvuosiin :D Eipä tota tiedä ennen kuin kokeilee ja viisastuu. Nyt joku insinööri suunnittelemaan tuohon jotain kelvollista ajstinhimmennintä:whip:

Nyt heräsi muuten täälläkin kysymys tuon kirkasvalolampun käyttämisestä herätyskellona.
Ei herätykseen tarvita mitään kirkasvalolamppua. Tuossa halvemmassa Philipsin wake-up-lightissä on 75 watin lamppu, ja siinäkin tuntui olevan valotehoa aivan riittävästi heräämiseen. Minä ainakin heräsin jo 15 minuutin kirkastumisen jälkeen.

Vaan mitä jos tarvitaankin? Ei kaikki välttämättä herää samalla tavalla. Itseäni kiinnostaisi siis myös tuollainen oikea kirkasvalolamppu ajastettuna, mutta ei on/off vaan pikku hiljaa voimistuen.

Olis vaan pitäny ostaa se luksusmalli. Ny sapettaa. Pihinä ja nohevana poikana kun aatteli ettei niitä turhia hienouksia tarttee:(

Onko kirkasvaloista oikeastikin apua? Itselläni menevät kaikki hommat väsymisen takia vituiksi näin talvi-aikaan jos ulkona on + asteita, eli pimeää ja vetistä.

Nyt on viikon verran kokeiltu Philipsin "halpis" versiota (100€) ja kone tuntuu ajavan asiansa.
Ite teen vuorotyötä ja yövuorojen jälkeen on todella vaikea nousta sängystä ennen klo.14. En tiedä onko vaikuttanut pirteyteen mitenkään mutta heräämistä helpottaa. Mukava herätä lintujen viserrykseen. Tosin välillä ei tajua että se on herätyskello ja sitten alkaa vituttaa se pikkulintu mikä huutaa koko ajan kovempaa korvan juuressa.

Kirkkaus on mulla säädetty puoleen väliin ja äänet todella hiljaisella...
Muija teki joskus sitä että nykäs rullaverhon ylös kun nukuin ja sitten olikin päivä pilalla. Siitä tulee mulle koko päivän kestävä päänsärky johon ei buranat auta. Ainakaan vielä ei ole Philipsi aiheuttenut hedaria...

(Vajaa tunti vielä töitä ja sitten tunnin ajomatka kotiin -> peiton alle ja linnut latautumaan)

Ylös!

HF3475_01.JPG
HF3475.jpg

Philips julkisti uudet, 2G mallinsa Wake-up valoistaan elokuussa.
MP3 mahdollisuutta tähän kyllä odotin, mutta ei voi mitään.

Verkkokauppa.com sanoo:
* 300 luxin valovoimakkuus (hormoonitasot muuttuvat jo 250 luxissa jolloin keho herää)
* Valo menee päälle 30min ennen herätystä ja kirkastuu hiljalleen, mallintaen auringonnousua
* Valittavissa neljä kirkkausastetta
* Neljä luonnollista herätysääntä (linnunlaulu, afrikan viidakko, tuulikellot, rauhoittava piippaus). Voit myös valita mieleisesi radiokanavan
* Sisältää FM-radion
* Tyylikäs runkoon piilotettu LED-näyttö
* Uniajastin, sammuttaa valon ja radion nukahdettuasi
* N. 6000h kestävä 38W energialamppu (ei vaihdettavissa)
* Mitat 14 x 19,5 x 23 cm

Verkkokauppa.comiin oli tuota versiota ilmestynyt 5kpl 10.10.08 ja myyty on jo moninkertaisesti...

Gigantistakin näyttäisi löytyvän, tosin pari kymppiä kalliimmalla. Sentään varastossa näyttäisi olevan.

Tässä vielä suurempi kuva.

130€ koskee jo hieman, joten ehkä tuo gigantin päällepuolentoistasataa ei vie mukanaan.
Pitkänäköisenä voisi ajatella että ensi viikko on iltavuoroa. Sen jälkeen tapahtuu mitä tapahtuu, niinhän?

Vielä kaipailisin käyttökokemuksia näistä, auttaako oikeasti aamun väsymykseen? ainakaan noita ei paljon näy käytettynä myynnissä, joten kai ne sitten on niin hyviä ettei kukaan halua myydä tai ei kehtaa myydä 130e herätyskelloa:D

Mulla ainakin auttaa taas kun pidin vähän aikaa taukoa tuosta herätysvalosta. Muutaman kuukauden käytön jälkeen ei enää vaikuttanut mitenkään aamun vireystasoon joten siirryin käyttämään kännykkäherätystä. Nyt taas aamujen pimennyttyä otin uudestaan käyttöön ja vaikka en itse valoon herääkään (nukun parvella ja laitoin valon toiselle puolelle huonetta) tuntuu tuo valoisa herätys huomattavasti helpommalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom