Kireästä kireämmäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cji
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Joo. :offtopic: Lueskelin tämän threadin läpi ja jäin pohtimaan tuota 'terveellistä' rasvaprosenttia ihmiselle. Nyt kun MM-kisat pyörivät niin jokainen on varmasti huomannut miten (mun mielestä) kireässä kunnossa suurin osa yleisurheilijoista on. Oli sitten mies tai nainen, lukuunottamatta tietenkään kuulantyöntäjiä jne.
En osaa arvioida missä rasva-% lukemissa mennään ja miten suuren osan vuodesta niissä ollaan, mutta onko se nyt jotenkin epäterveellistä?
Onko huippuyleisurheilijoiden hormonitasot sitten kunnossa (eli niiden jotka eivät douppaa :D )? Luulisi että sillä on aika suuri merkitys siihen, että millaisia tuloksia tekee.

Tyhmä minä kysyy :nolo:

Inska sanoi:
En osaa arvioida missä rasva-% lukemissa mennään ja miten suuren osan vuodesta niissä ollaan, mutta onko se nyt jotenkin epäterveellistä?

Tilastojen mukaan huippu-urheilijat kuolevat nuorempana kuin kohtuukuntoilijat. Liikunta on hyväksi terveydelle vain tiettyyn rajaan saakka. (raja on tietysti yksilöllinen.)

Huippu-urheilijoiksi myöskin kaiketi valikoituu geneettisesti lahjakkaita yksilöitä, joilla (monissa lajeissa) on luonnostaan alhainen rasva%.

Edelleen olen sitä mieltä, että 17-vuotias on liian nuori kikkaillakseen rasva%:lla ja syömisillä. Asia on eri, jos on toivoa tulla huipuksi jossain lajissa -ymmärrän kyllä esim. balettitanssijoiden painon vahtaamisen ym- mutta jos kiristellään vain siksi, että silmissä siintää Christian Balen kroppa, olisi ehkä syytä hankkia muutakin elämänsisältöä.

reinhardt sanoi:
Edelleen olen sitä mieltä, että 17-vuotias on liian nuori kikkaillakseen rasva%:lla ja syömisillä. Asia on eri, jos on toivoa tulla huipuksi jossain lajissa -ymmärrän kyllä esim. balettitanssijoiden painon vahtaamisen ym- mutta jos kiristellään vain siksi, että silmissä siintää Christian Balen kroppa, olisi ehkä syytä hankkia muutakin elämänsisältöä.
Miksi unelma balettitanssijan urasta on tärkeämpi kuin unelma tietynlaisesta kropasta?

Corleone sanoi:
Toki silloin, jos tuo kiristely aiheuttaa jotain terveysongelmia, niin kannattaa miettiä onko se sen arvoista.
Sori ziisustelu. Mun raja menee siinä, jos panohalut häviää :)

Toki siihen panetuksen puutteeseen voi olla muitakin syitä kuin alhainen rasvaprosentti.

Jos rasvat ovat jo 8 prosentissa, en näe mitään syytä, miksi niitä pitäisi pudottaa alemmas lukuunottamatta kisoihin menemistä.

Noin alhaisella rasvaprosentilla ei rasva enää paljoa ulospäin näy? Eikö se ollut niin, että alle 5 rasvaprosentin kehossa rasva on kerääntynyt pääasiassa sisäelimien ympärille?

D.Yates sanoi:
Toki siihen panetuksen puutteeseen voi olla muitakin syitä kuin alhainen rasvaprosentti.

Joo en lähtisi vielä kasin rasvoja syyttämään panetuksen puutetta. Syynä voi olla liian katabolinen ravinto&kova treeni.

Tossa mainittiin yleisurheilu(paitsi heittäjät), jossa harjoituskaudella hyvä rasva% on 8-10 ja kisakaudella 5. Itse en omaa luontaisesti alhaisia rasvoja, mutta aion pitää rasvat alle 7 koko vuoden.

Corleone sanoi:
Miksi unelma balettitanssijan urasta on tärkeämpi kuin unelma tietynlaisesta kropasta?

Minusta on arvostettavampaa tehdä jotain vaativaa kuin näyttää hyvältä. Samasta syystä arvostan kirurgia enemmän kuin missiä.

Sitäpaitsi balettitanssija saattaa luoda itselleen uran, saada rahaa, mainetta ja kunniaa. Ulkonäölläkin toki saattaa saada tuon kaiken, mutta se on harvinaisempaa. Ja varmaan kiikkustuolissa on kivempi muistella, miten ihmiset ovat hurranneet sinulle pas de deuxin jälkeen kuin ajatella "vitsi kun olinkin kireä".

reinhardt sanoi:
Sitäpaitsi balettitanssija saattaa luoda itselleen uran, saada rahaa, mainetta ja kunniaa. Ulkonäölläkin toki saattaa saada tuon kaiken, mutta se on harvinaisempaa. Ja varmaan kiikkustuolissa on kivempi muistella, miten ihmiset ovat hurranneet sinulle pas de deuxin jälkeen kuin ajatella "vitsi kun olinkin kireä".

no tämä nyt on kyllä ihan täyttä tuubaa.. eihän noin voi yleistää?? Kyllähän sinäkin kehonrakennusta harrastavana ymmärrät varmaan, että kehonrakentajilla on aika erikoinen maailmakuva siinämielessä, että monelle kireäksi tai isoksi pääseminen on todellakin se maailman kovin juttu.

Eihän tuollatavalla voi yleistää että joku saavutus on hienompi kuin toinen. Ehkä sinua kiinnostaa ihmisten hurraus, minua taas enemmän kiinnostaa itseni kehittäminen.
Nojoo, se offtopikista..

metalman sanoi:
no tämä nyt on kyllä ihan täyttä tuubaa.. eihän noin voi yleistää?? Kyllähän sinäkin kehonrakennusta harrastavana ymmärrät varmaan, että kehonrakentajilla on aika erikoinen maailmakuva siinämielessä, että monelle kireäksi tai isoksi pääseminen on todellakin se maailman kovin juttu.

Itse asiassa minä käyn salilla, en harrasta kehonrakennusta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Snoopie sanoi:
Jos rasvat ovat jo 8 prosentissa, en näe mitään syytä, miksi niitä pitäisi pudottaa alemmas lukuunottamatta kisoihin menemistä.

Noin alhaisella rasvaprosentilla ei rasva enää paljoa ulospäin näy? Eikö se ollut niin, että alle 5 rasvaprosentin kehossa rasva on kerääntynyt pääasiassa sisäelimien ympärille?
Jos pihtirasvat on 8%, niin "oikea" rasvaprosentti voi olla mitä vain viiden ja kahdentoista välissä, vähän mittaajasta, käytetystä kaavasta jne. riippuen. Vaikkei näin olisikaan, niin aivan banaalia toitottaa kuvia näkemättä, että toisen rasvat on epäterveellisen alhaalla. 8% on melkein minkä tahansa lajin urheilijalle täysin normaali arvo.

Suurin osa tällä palstalla kirjoittelevista ei ole ikinä edes kurkistanut sinne kympin rp:n alapuolelle, kun "voimat ja lihat hävii" tai "se on epäterveellistä" tai jollain muulla naurettavalla tekosyyllä. Oikea syy lienee monesti hyvinkin aiheellinen pelko siitä, että sen 110kg ruhon sisältä löytää edelleen alle 80-kiloinen kropan kireänä - kaikki muu 4Mcal päiväannoksilla tullut massa on fläsää. Itsellä on ainakin ziljoona kertaa parempi, liikunnallisempi ja funktionaalisempi olo noin kympin (tai alle) rasvoissa kuin mitä ikinä satakiloisena ryhävalaana.

Ja jos joku oikeasti haluaa elää 110-vuotiaaksi, niin se on aikuisten oikeasti tieteellisesti tutkittu, että vähän syövät elää pidempään.

reinhardt sanoi:
Ja mitäänhän ei kannata tehdä muuta kuin rahan ja maineen takia? Et tietenkään ajattele niin, mutta aika suuri ristiriita sun jutuissas nyt on. Narsistiset ajatukset ohjailevat yhtä paljon balettitanssijaa kuin tredin aloittajaakin. Se, että toinen voi siitä hyötyä, ei tee laihuuden ihannoinnista yhtään sen terveempää.

jarska sanoi:
Joo en lähtisi vielä kasin rasvoja syyttämään panetuksen puutetta. Syynä voi olla liian katabolinen ravinto&kova treeni.

IMO, kasin rasvat on osalle miehiä oikeasti jo tosi epäluonnollinen tila. Nyrkkisääntönä siellä täällä on pidetty että taviksella tonne noin 15% rasvoihin homma menee ihan ok, siitä jonnekin 12% pitäisi päästä kiristymään ilman suurempia ongelmia mutta siitä alaspäin mennessä sitten eriasteiset probleemat alkavat, Tahvohan niitä jo luetteli. Kaikki nyt varmaan tajuavat että tämä ei päde kavereihin jotka pysyvät ilman ruokavalion tarkkailua kympin pinnassa. Heitä kohden on vastaavasti osa porukkaa jotka ylläpitävät painoa huomattavasti korkeammallakin. Tähän hätään ei ole mitään faktaa kirjoittaa, mutta ihmettelisin jos tuo taipumus säädellä painoa matalia rasvoja kohti ei korreloisi yleisen lahjakkuuden kanssa, siis lajeissa joissa matalista rasvoista on etua. Toki urheilijoiden suuri treenivoluumi vaikuttaa asiaan paljonkin; isoilla treenimäärillä on hankala lihoa. Mutta toisaalta se minne syödyt kalorit menevät riippuu monesta myös treenitehoon, lihaksenkasvuun jne. vaikuttavasta asiasta eli juurikin niistä jotka tekevät joistakin lahjakkaita urheilussa. Experttipalstalla tosta oli vähän juttua joku aika sitten.

Tässä niinkuin monessa muussakin asiassa ihmisten välillä on suuria eroja. Täysin IMHO: jos sukuvietti alkaa kärsiä niin silloin ollaan mukavuusalueen ulkopuolella, siitäkin huolimatta että se on aika yleinen ilmiö kiristellessä.

edit: Dopeyltahan taas tuli asiaa :thumbs:

Corleone sanoi:
Ja mitäänhän ei kannata tehdä muuta kuin rahan ja maineen takia? Et tietenkään ajattele niin, mutta aika suuri ristiriita sun jutuissas nyt on. Narsistiset ajatukset ohjailevat yhtä paljon balettitanssijaa kuin tredin aloittajaakin. Se, että toinen voi siitä hyötyä, ei tee laihuuden ihannoinnista yhtään sen terveempää.

Minä vain olen niin yksinkertainen, että en voi käsittää, mitä väliä sillä on, onko rasvat 12 vai 8, jos ei aio koskaan nousta lavalle. Ylipäänsä en oikein ymmärrä ulkonäön takia treenaamista. Totta kai on kivempaa olla hyvä- kuin huonokroppainen, mutta jos on kohtuu hyvä kroppa, en ymmärrä, miksi pitäisi alkaa tehdä huomattavia uhrauksia -mitä jatkuva kiristely mielestäni on.

Sen taas ymmärrän, että balettitanssija tekee uhraksia sen tunteen takia, mikä yleisön edessä tulee. Saatan siis ymmärtää kisaavat kehonrakentajat, mutta en ymmärrä hirveää kiristelyä, ellei koskaan nouse lavalle. Luultavasti en osaa selittää tätä kunnolla.

Itselläni ainakin seuraavat asiat pistivät pahasti silmään

1) cji ei ole menossa kisoihin vaan haluaa vain kauniimman vartalon. Sinänsä ok ja monella täällä varmasti tavoitteena, mutta puhutaan kuitenkin 17 vuotiaasta sällistä jolla on omien sanojensa mukaan unettomuutta, voimattomuutta, hermostuneisuutta, lähes hallitsematon ruuan himo ja haluttomuutta.
2) cji on syönyt koko kesän pelkkiä kasviksia ja vähärasvaista naudanlihaa. Aika yksipuoliselta ja neuroottiselta vaikuttaa.
3) cji vastasi minulle olevansa silloin ja vain silloin tyytyväinen itseensä kun saavuttaa haluamansa kunnon. Omasta mielestäni aika huolestuttavaa jos tyytyväisyys itseen perustuu pelkästään omaan ulkonäköön.

Mun mielestä tähän on täysin mahdoton ottaa kantaa tietämättä kysyjän genetiikkaa. En oo noista omista rasvoista varma, Tomi tai joku vippi osaa varmaan heittää jonkun arvion, mutta eiköhän ne alle kympissä ole. Ja hirveän pienellä panostuksella. Korkea proteiininen, vähä hiiliksinen, vähä rasvainen ja -suolainen ruokavalio. Pari hölkkää viikossa ja bisseä viikonloppuisin. Vedän hampparia ja karkkia noin kerran viikossa. Ja voin kertoa, että 17-20 vuotiaana oli todella, siis todella paljon kireämpi. Punttia en silloin juurikaan vetänyt, mutta budotreenejä tuli noin kolme viikkoon. Söin normaalia kotiruokaa ja olin terve kuin pukki. Nyt olen pappa ja vyötärö on paksuuntunut todella paljon noista ajoista. Eli kysymys "Mikä on epäterveellinen rasvaprosentti miehelle?/Miten saavutetaan pieni rasvaprosentti?" on mielestäni mahdoton vastata, tuntematta yksilön genetiikkaa. Se, että kysyjä on noinkin nuorena joutunut diettaamaan ja tekemään töitä tohon kasiin indikoisi minulle, että ihan terveellä pohjalla ei olla. 17-vuotias on vielä kasvava nuori. Jos ton ikäsenä on "hyvin voiva" matalilla rasvoilla, niin se kireys on saavutettavissa ihan normaalilla, systemaattisella urheilulla ja perusruokavaliolla. Ennemminkin voidaan kysyä, että kuinka moni urheilullinen, 17-vuotias nuorukainen, edes on yli kasin rasvoissa? Mä sanoisin, että siellä on valtava määrä "siinä sivussa" tulleita six-päkkejä.

reinhardt sanoi:
Sen taas ymmärrän, että balettitanssija tekee uhraksia sen tunteen takia, mikä yleisön edessä tulee. Saatan siis ymmärtää kisaavat kehonrakentajat, mutta en ymmärrä hirveää kiristelyä, ellei koskaan nouse lavalle. Luultavasti en osaa selittää tätä kunnolla.
Jospa itsensä näkeminen tietynlaisena saa aikaan samanlaisen tunteen, kuin balettitanssijalla yleisön edessä? Ei kai kenenkään meistä tarvitsisi esim. nostaa 150 kiloa penkistä, jos järjellä ajattelee. Kuitenkin jonkin rajan saavuttaminen, vaikka ei huippu-urheilija olisikaan, saa aikaan mukavan fiiliksen. Jotkut ovat valmiita uhraamaan rajojen rikkomiseen jopa terveytensä. Itse en ole.

Ruokavaliosta voisi kertoa hieman lisää, tuo jauheliha+kasvikset on hyvää ravintoa sinänsä, mutta muutakin on syötävä jos haluaa pysyä terveenä ja optimoida kunnon ja suorituskyvyn. Lisäksi treeniohjelma olisi hyvä tietää.

Hyviä pointteja Rinkulta. Mua kiinnostais kuitenkin tietää, että mitä käytännössä tarkoitetaan kun puhutaan genetiikan vaikutuksesta. Eli mun mielestä on kyse siis enemmänkin siitä että joillain meistä on elinympäristön ja kasvatuksen myötä huomattavasti terveempi ruokavalio ja urheilullisempi elämäntapa kuin toisilla. En siis usko kyseen olevan niinkään paljon "fyysisestä perimästä", vaan elämäntavoista ja "henkisestä puolesta". Itse esim. olin ihan lapsena aina hoikka, johtuen osittain siitäkin etten pystynyt allergioitten takia syömään kovinkaan monia elintarvikkeita ----> tuli kesä jolloin allergiat oli saatu hallintaan ja mummo päättikin sitten yhessä kesässä syöttää mulle kaikki ne herkut mitä en vuosien varrella ollut ehtinyt syömään ----->FAT. Nyt myöhemmällä iällä olen taas siistinyt ruokavalion ja kunto on varsin kireä.

Rin Tin Tin sanoi:
Ruokavaliosta voisi kertoa hieman lisää, tuo jauheliha+kasvikset on hyvää ravintoa sinänsä, mutta muutakin on syötävä jos haluaa pysyä terveenä ja optimoida kunnon ja suorituskyvyn. Lisäksi treeniohjelma olisi hyvä tietää.

Aamulla syön 2 viipaletta ruisleipää, c-vitamiini poretabletin, multavita-tabletin sekä vähärasvaisen jogurtin.

Seuraava ruokailu ~2h kuluttua jolloin syön 200g naudan paistinjauhelihaa + muutaman tomaatin, kurkkua ja arviolta 2dl rasvatonta maitoa.

Syön pitkin päivää kasviksia ja lihaa, ja aina kun olo tuntuu sellaiselta että ravinto maistuisi, lähden ensin kävelylle jonka jälkeen syön.

Iltapalaksi syön purkin raejuustoa.

Tuota ruokavaliota noudatin koko kesän, tosin liian harvoin "aterioita" syöden. Nyt aion jatkaa samaa, mutta useammin syöden. En maininnut kaikkia syömisiäni (rypsiöljyä) yms. mutta kaikki "tarpeellinen" ainakin omasta mielestäni siihen sisältyi.

Treeniä on 3-4x viikossa oman fiiliksen mukaan. Huomaan saavani niin paljon enemmän irti treeneistä ja kehityskin on parempaa, kun en tee tietyn kaavan mukaan. Jos tuntuu siltä että penkkiä ei tykkäisi tehdä kuin 2 sarjaa, sitä ei tehdä kuin 2 sarjaa. Jos tuntuu siltä että hauiksia ei jaksaisi pahemmin rasittaa, niihin vedetään vain pieni pumppi. Tällä kaavalla olen saanut tulokset ja motivaation nousemaan huimasti, ja vatsojakin jaksaa vääntää tunteella nyt kun ne näkyvät kunnolla.

Liikuntaan kuului ja kuuluu myös pitkät aamukävelyt, pyöräily ja lyhyet hapenottokykyä parantavat lenkit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom