Kipeytyvät penikat

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko muilla ollut ongelmia HIIT systeemiä juosten toteutettaessa penikoiden kipeytymisestä vai onko juoksutyylissäni jotain vikaa? Tavallinen lenkkeilu ei ainakaa kohtuullisissa määrin aiheuta vastaavaa ongelmaa mutta nuo intervalli repäisyt aiheuttavat heti kipeät penikat.

Mulla on jalat jatkuvasti ihan paskana, kerran viikkoon pystyy varmaan HIIT:n vetelemään ja sit ryömitään loppuviikko. Asfaltilla ei pysty juoksemaan metriäkään tai ei pääse enää kotiin tullessa rappusia ylös. Voi luoja, ja heinäkuussa armeijaan, saahan nähdä halvaannunko siellä loppuiäkseni.. :rolleyes:

Eli kokeile juosta vaikka pururadalla, tai osta uudet lenkkarit. Hulkkikos se muuten treenas etusääriä, tais siitäki muistaakseni olla jotain apua.

mulla myös joskus lenkkeilystä tuli kipeäksi noi penikat ku lenkkeilemään aloin joskus.. Äkkiä ne kyllä mulla taas kuntoon tuli kun niitä itse joka ilta hieroin eikä ole sen jälkeen vaivannut.. kokeile ihmeessä hieroa niitä vaan.. tiikerisalva autto kaveria :)

Kunnon kengät, pururata, hyvä venyttely. Auttaa kummasti.

Kunnon kengät eivät siis ole malli Be Free, joissa on tarrakiinnitys. Kunnon kengät eivät myös "astu linttaan".
Kunnon kengissä on myös jotain muutakin iskua vaimentamassa, kuin oma kantapää. Kunnon kengät on tehty, sitä varten mihin niitä käytetään. Ei siis käytetä golf kenkiä pururadalla, vaikka olisivat itse tiikeri metsän jalasta otetut. Kunnon kengät maksavat alk. 100e, useimmat jotain vajaan 200e kieppeillä, eli ei aholaita-tarjoustalo -akselilta. Noi huomioimalla luulisi jos välttävän lihasaitioiden ahtauden... ainakin kenkien osalta.

Jumpalla voi ennalta ehkäistä, mutta tilanteen ollessa päällä jää ja hieronta ovat hyviä, joista jälkimmäinen oikein tehtynä hyvin kivuliainen :evil:

Harrastin aikoinaan salibandyä joka on hyvin samanlaista kuin tuossa ohjelmassa oleva aerobinen. Eli juostaan kovaa lyhyitä aikoja ja taas levätään...

Niinä aikoina penikkatauti iski aina väistämättä.

Kunnon kengät ja hyvä alusta esim. pururata. Mulla tulee kilomertejä viikossa 20--> ja pitää vaan ihmetellä mihin ne penikat on kadonnut, kun sellaset on kohtuullisen pahana mulla ollut.

Nim.merk. Asfaltilla mennään ja sisäpelitossuilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos vuodesta toiseen penikat kiukuttelee, niin käykää ihmeessä viillättämässä ne kalvot auki lekurilla. Ei ole mikään iso operaatio ja pääsee noista vaivoista lopullisesti!

Itse olen 400m juoksija, ja kyllä ovat nuo penikat on tuttu juttu. Yleensä ne esiintyy aloittelevalla juoksijalla. Syitä kivulle voivat olla juoksutekniikka, kengät, alusta (liian kova) ja liian suuri juoksumäärän lisäys.

Mutta vaikka nää olis kunnossa, niin silti voi penikat vaivat. Kipuhan johtuu lihas tulehduksesta. Lihakset kasvavat tai muuten lihasta ympäröivä kalvo on liian ahdas, jolloin lihaksen liikkuessa liian pienessä "pussissa" syntyy tulehdus (säären seutu on ahdas, luut ja muut lihakset pitää siitä huolen).

Paras apu on keventää harjoittelua ja olla maltillinen. Akuuttiin kipuun auttaa kylmä+kuuma hoito. Myös pitkällä tähtäimellä säären lihasten voimistaminen on järkevää, ei niinkään salilla, vaan jalka jumpan muodossa. Hyviä liikkeitä ovat päkiöille nousu, päkiöillä kävely, jalan ulko- ja sisäsyrjällä kävely, sekä kantapäällä kävely. Kahta parasta liikettä en jaksa selittää, kertokaa jos haluatte.

Niin tosiaan, se leikkaus on aina yksi vaihtoehto.

Itsellä tuli armeijassa kipeeksi ja olin puolivuotta vmtl+nkv ja kun pääsin pois, oli penikat kipeenä vielä vuoden... Auh, sattuu vieläkin ku muistelee. Ois pitänyt vaatia leikkausta vaan rohkeesti. :(

Itse kärsin vuoden(kärsin edelleen) verran kipeytyvistä penikoista. Välillä jopa joudun kesken juoksun menemään poljilleen, kun jalkoihin sattui niin älyttömästi. Kävin vuosi sitten askel-klinikalla(fysioterapeutti) ja hän kanssaan tentiin kenkiin omat pohjalliset ja hän antoi treeniohjeita minulle omakohtaiseksi. Jos todella haluaa vaivasta eroon, niin suosittelen käyntiä fysioterapeutilla joka tekee sinulle omakohtaiset ohjeet, koska penikkatauti voi aiheutua monista eri syistä. Yleisesti voi sanoa että jos pohkeet ovat aina kovat(siis aivan koko ajan), niin niitä kannattaa venyttää 2 kertaa päivässä ihan peruspohjevenytyksillä. Myös kannattaa hankkia ylipronaatiotuella varustetut lenkkikengät, jotka ovat kiertojäykät. Sitten kannattaa pyrkiä juoksemaan kantapääastunnalla. Myös kiinnitä huomiota siihen kuinka astut jalallasi. Katso että se menee oikein.

Kunnon hieronta auttaa (metsurin tai kaivurinkuljettajan suorittamana:) ). Myös vahvistavat liikkeet on hyviä, esim. sanomalehden rypistely varpailla, leegojen tms. nostelu lattialta varpailla jne.

Steeler sanoi:
Itsellä tuli armeijassa kipeeksi ja olin puolivuotta vmtl+nkv ja kun pääsin pois, oli penikat kipeenä vielä vuoden... Auh, sattuu vieläkin ku muistelee. Ois pitänyt vaatia leikkausta vaan rohkeesti. :(
Voiko tota VMTL:ää saada sitten vaikka kuinka paljon, jos on penikat niin kipeet ettei kunnolla kävelemään pysty? Eli voiko vempata vaikka koko 6kk? Vai pistääkö ne pois intistä, jos alokaskaudella vemppaa?

Alko mullakin niin perkeleen hyvin. Nyt 2 vk takana ja kivut kävi niin suuriks alkuviikosta, että tiistaina oli pakko hakea vemppaa ja sitä sitten tuli tähän perjantaihin asti. Vitun kipeet noi sääret on vieläkin, vaikka on voiteita ja tulehduskipulääkkeitä käytetty. Jos ei tää tästä parane, niin voinko vempata ihan rajattomasti ilman että ne laittaa mua pois??

Hätä tässä on sen takia, että pitää 6.8 mennessä ilmoittaa, siirtääkö opiskelujen alkua vuodella vai aloittaako tänä syksynä. Eli jos laittasivat mut pois vaikka 12.8, niin siinä sitten istusin vuoden verran tyhjän panttina. (Näin ei saa käydä, siksi pitää toimia.)

Kertokaa kaikki mahdolliset kokemukset noista vemppaamisista tälläsissä tilanteissa ym.

Itsellä alkoi muutma kuukausi sitten vaivata oikeassa jalassa penikka niin, että lopulta ei kärsinyt ottaa yhtään juoksuaskelta. Vaikeutti jo normaalielämää. Vaiva lähti kertaheitolla, kun hieroin saunassa kunnolla ja todella kovaa rasvan kanssa sääressä tuntuvan kyhmyrän pehmeäksi. Perkeleen kipeää teki, mutta n. viikon päästä vaiva oli pois. Ensin tosin ärtyi siitä rusikoinnista entistä enemmän.

Intissä ollessani (asfaltilla juoksua maihareilla) hieroin itse auki.
Pari 600mg buranaa (joita syödään kuin karkkia siellä) alle ja eiku sormea sääriluun ja lihaksen väliin väkisin. :eek:
Tuntuu buranallakin kohtuu ilkeelle, meinas kyynel vierähtää joka kerta, mutta pakko mikä pakko.
Muhun ei kukaan veistä laita niin, että olisin asiasta samaa mieltä. :D

Porukka ihmetteli hieman, mutta kun kerroin mitä teen, tuli erittäin empaattisia ilmeitä suurimmalle osalle (urheilijoita kaikki).

Away sanoi:
Voiko tota VMTL:ää saada sitten vaikka kuinka paljon, jos on penikat niin kipeet ettei kunnolla kävelemään pysty? Eli voiko vempata vaikka koko 6kk? Vai pistääkö ne pois intistä, jos alokaskaudella vemppaa?

Alko mullakin niin perkeleen hyvin. Nyt 2 vk takana ja kivut kävi niin suuriks alkuviikosta, että tiistaina oli pakko hakea vemppaa ja sitä sitten tuli tähän perjantaihin asti. Vitun kipeet noi sääret on vieläkin, vaikka on voiteita ja tulehduskipulääkkeitä käytetty. Jos ei tää tästä parane, niin voinko vempata ihan rajattomasti ilman että ne laittaa mua pois??

Hätä tässä on sen takia, että pitää 6.8 mennessä ilmoittaa, siirtääkö opiskelujen alkua vuodella vai aloittaako tänä syksynä. Eli jos laittasivat mut pois vaikka 12.8, niin siinä sitten istusin vuoden verran tyhjän panttina. (Näin ei saa käydä, siksi pitää toimia.)

Kertokaa kaikki mahdolliset kokemukset noista vemppaamisista tälläsissä tilanteissa ym.

Hei! Itse armeijassa ollessani penikat alkoivat vaivaamaan ensimmäisen viikon jälkeen. Aluksi sitä vaan puri hammasta yhteen, ei jostain syystä uskaltanut sitä vemppaa käydä hakemassa. Sitten muistaakseni joku alikki sattui näkemään, kun marssiminen ei tahtonut itseltäni oikein onnistua. Jalat kun meinasivat lähteä alta. Se sitten neuvoi, että kannattaa hoitaa jalat kuntoon, eli vemppaa hakemaan seuraavana aamuna. Itse sain VUPpia, olikohan niin, että 4x + 1vmtl jotta pääsi viikonloppuvapaille. Joskus sain VMTL:lää ja joskus jopa VP:tä. Siinä se meni 100pv, sitten kyllästyin koko armeija paskaan ja itse hain lykkäystä loppu ajalle. Päällikkö ei oikein asiasta tykännyt, yritti kovasti suostutella, että olisin jäänyt loppuajaksi. On kuulemma vittumaista jatkaa palvelusta myöhemmin. Puhui muuten asiaa. Noh hain silti sen lykkäyksen. En suosittele sitä vaihtoehtoa. Oli tosiaan vittumaista mennä takaisin.

Paikasta hieman riippuu, alkaako ne potkimaan pois penikoiden takia. Luulen, että 99% saa armeijan käydä loppuun, jos itse sitä haluaa. Ne saattaa tehdä B-miehen. Sillä tosin ei ole suurempaa merkitystä.

Kannattaa hakea johonkin mukavaan paikkaan töihin siellä armeijassa, näin kuluu aika paljon paremmin. Ei päällikölle asiasta ehdottamaan, vaan kyselee ensin esim. Tekniseltä varastolta tai muista vastaavista paikoista joskos tarvisivat apupoikaa. Laittaa ne kirjottamaan lapun, että olisivat valmiit ottamaan sut sinne töihin. Sen lapun kanssa päällikön puheille. Jos ei se suostu, käyt läpi yksi kerrallaan siitä suuremmat herrat. Joku on kuitenkin sun kanssa samaa mieltä -> mitä sitä tuhraamaan aikaa kassulla hengaamiseen kun voi jotain järkevääkin tehdä. Itse menin Tekniselle varastolle. Mitkään palvelus säännöt eivät sen jälkeen koskeneet. Heräsin samaan aikaan kun muut, mutta menin aina yksin syömään. Duuni alkoi klo 8.00, takoja sai pitää kun lystäsi -> sotkuun pelaamaan bilistä ja internettiin. 1h ruoka tauko. Oli aika nannaa katsella kun muu porukka veti velliä pakeistaan jossain mettän reunassa. Päivä loppui 15.30. Hetki kassulla ja iltavapaalle. Teet hommat hyvin, niin saat "pomon" kirjottamaan KL myönnytyksiä. Kaikki lomahakemukset aina läpi, ensin myönnytys "pomolta".

Että näin. Kaikenkaikkiaan mukaavaahan siellä armeijassa on!
:kippis1:

Partsu sanoi:
Hulkkikos se muuten treenas etusääriä, tais siitäki muistaakseni olla jotain apua.
Jep, eli vaikka multa on aikoinaan oikean säären penikkatauti leikattukin kipeytyivät penikat USAssa koripallokauden aikana, mutta sain kivun katoamaan treenaamalla kuukauden verran jalkaterän koukistuksia levypaino varpaiden päällä. Tämän jälkeen penikat eivät ole olleet enää koskaan kipeät.

Kyseessä on siis Tibialis Anterior.

Itse treenasin kyseistä lihasta istumalla penkillä, jalat suorana edessä lattialla, levypaino jalkaterien päällä ja sitä sitten nostelin koukistamalla jalkateriä ylöspäin.

Vanhalta Mikonkadun Gold'silta löytyi peräti tarkoitukseen kehitetty pieni laite, en tosin usko että noita kovin monelta gymiltä löytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom