Kilju

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiljusta tuli ekat kännit otettua. Kaverilta ostettiin, oli muuten oikeasti ihan hyvää tavaraa, kirkasta eikä yhtään hiivan makuista. Jossain vaiheessa kaveri lopetti tekemisen ja ruettiin itse tekemään, mutta ihan kamalaahan siitä tuli. Appelsiinikilju testattiin myös, käytettiin sitä mun huoneen nurkassa kotiviinitynnyrissä joka oli naamioitu jollain koristetyynyillä :D

Paras kiljumuisto on lukioon siirtymisen ajoilta, kun joku perjantai oltiin lähdössä suoraan koulusta jonnekin ja jemmattiin aamulla mehukatti-tonkalliset kiljua koulun lukollisiin lokeroihin. Lounasaikaan mennessä lokerikkojen ympäristössä leijui aivan järkyttävä hiivakiljun haju ja jouduttiin pinnaamaan seuraavalta tunnilta, että saatiin tonkat kuljetettua pois koulusta. Oi niitä aikoja :hyvä:

Ah..Kiljua. Muistan kun nuorena punkkarin-kloppina tehtiin bändin treenikämpällä kiljua, olihan siellä seassa niitä pieniä banaanikärpäsiäkin mutta ei se makua haitannut. Ja tosi HC-tyypit joi ne loput hiivalitkutkin sammion pohjalta. Volttia siinäkin oli!

Ja pikahiivalla sai hätäsemmät kelpo juomaa jo vuorokaudessa. Paska tosin lensi sitten kankkuspäivänä!

Oikeat tekijät osaa tehdä tosta kiljusta kuin marjamehua. Kylillä joskus huhupuheina kuulin vanhoissa ympyröissä, että joku tekee kunnon jumalaista nektaria, mutta en päässyt itse koskaan niihin käsiksi. Ehkäpä noissakin on, että jos ammattitaidolla ja huolella tekee niin tulos on loistokamaa. Sitten jos vääntää jotain hutasten tehtyä ja huolettomasti, niin lopputuloksen on noita banaanikärpästen uimia kuravesiä.:D

Bah, amatöörit....

1) Otetaan 1,5 l pullo, hiukka hiivaa, sokeria & riisiä.
2) Laitetaan kamat pulloon ja täytetään vedellä.
3) Katsellaan kun satsi alkaa käymään kivasti. Läpinäkyvästä pullosta tätä on kiva seurata. Annetaan käydä loppuun.
4) Väännetään korkki kiinni ja pullo pakastimeen. Annetaan jäätyä läpi asti.
5) Otetaan pullo sulamaan. Tadaa, kaikki paska on jostain kumman syystä pohjalla kiinni riisissä.
6) Jäädytetään pullo uudestaan.
7) Otetaan sulamaan. "Juoma" kaadetaan pullosta pois, kun setti on sulanut hyhmäksi/sohjoksi/jne. Vesi jäätyy, viina ei.
8) Nautitaan.

Bah, amatöörit....

1) Otetaan 1,5 l pullo, hiukka hiivaa, sokeria & riisiä.
2) Laitetaan kamat pulloon ja täytetään vedellä.
3) Katsellaan kun satsi alkaa käymään kivasti. Läpinäkyvästä pullosta tätä on kiva seurata. Annetaan käydä loppuun.
4) Väännetään korkki kiinni ja pullo pakastimeen. Annetaan jäätyä läpi asti.
5) Otetaan pullo sulamaan. Tadaa, kaikki paska on jostain kumman syystä pohjalla kiinni riisissä.
6) Jäädytetään pullo uudestaan.
7) Otetaan sulamaan. "Juoma" kaadetaan pullosta pois, kun setti on sulanut hyhmäksi/sohjoksi/jne. Vesi jäätyy, viina ei.
8) Nautitaan.

Tarkat ohjeet sulla -.- Uskon kyllä että tuo toimii mutta se on kyllä niin että alkoholi ei jäädy.

Junnuna tuli kokeiltua kiljun tekoa pari kertaa mutta se oli aika arpapeliä mimmoista siitä tuli. Välillä hirveän makeaa mutta alkoholitonta ja välillä siten semmosta mistä pääsi känniin mutta teki tiukkaa saada juoma kurkusta alas. Varusteina itsellä oli ämpäri ja vesikanisteri, joten siitä varmaan johtui huono onnistumisprosentti. Täysi-ikäisenä en moiseen kuraan ole enää sekaantunut kun juoma ei mielestäni sovellu kuin kännin hankkimiseen. Kunnon vehkeillä ja kokemuksella siitä voi varmaan siedettävää juomaa loihtia, mutta mielestäni homma ei kuitenkaan ole sen vaivan arvoista. Kotikalja tai kotiviini olisi suosiolla parempi vaihtoehto.

Ps. Ei sitä alkoholia voi jäädyttämällä "tislata". Alkoholi liukenee niin hyvin veteen. Muutenkin kiljussa on sen verran vähän alkoholia että koko setti tulee jäätymään ja räjähtämään pakastimeen.

Muistan ikuisesti kun kavereitten kanssa tehtiin, mutta en päässy juomaan kun kaverit oli jo valmiiks kännissä ja innostu juomaan raakana sitä litkua. Seuraavana päivänä eivät tulleet kouluun, viettivät sen pöntöllä oksentaen ja ripuloiden:D

Hehhee, mikä ketju! :D

Eka kiljusatsini taisi olla pullahiivalla ja sokerilla marjasankkoon tehty. Maustin appelsiinilla. Tuli niin pahaa, että vaihdoin huomattavasti kiljumäärää pienempään määrään keppanaa. Pari punkkaria oli hyvillään vaihdosta, katsoivat hyötyneensä. Niin minäkin.

Sitten tuotekehittelyn tuloksena syntyi ns. keltainen ja punainen naminamikiljumallisto. En enää muista tarkkaa ohjetta, mutta punaiseen pistin aluksi mausteeksi aitoja mansikoita, puolukkasurvosta ja taisi olla lisäksi äidin herukkamehutiivistettä. Keltaisessa taisi olla jotain makeaa etelänhedelmää, muttei appelsiinia, lisäksi omenatuoremehua. Tiesin jo silloin, että mikään keinomakeutettu ei tod. kelpaa omatekoisen alkoholijuoman makeutukseksi. Keltaisen makustuksen viimeistelin vahvalla teellä, jossa oli rutkasti hunajaa. Sitä mulle suositeltiin, mutta en osaa sanoa, paljonko se siihen sankollisen makuun vaikutti. Noita oli siis kotona autotallissa käymässä yksi marjasankollinen per maku.

Olin ennakoinut ja suunnitellut koko homman aikoja sitten, noita juomia piti saada riittävästi muistaakseni ainakin kahta festarireissua varten, eli noin 6-8L per reissu. Kaksi marjasankoa tuli käyttöön. Toiseen ei ollut kantta, mutta kuulin, että tuorekelmu päästää vähän ilmaa läpi, joten pingotin sen sangon "kanneksi" kuminauhoilla. Toimi. Toisen sangon kannen jätin vaan vähän raolleen, hyvin pöhisi sekin. Annoin käydä rauhassa (pullahiivalla toki, ei mulla ollut mitään ns. oikeaa viinihiivaa mitenkään saatavilla silloin) ja lapoin muistaakseni ainakin kolmeen kertaan, antaen lappomiskertojen väleissä hiivamoskien vajota pöntön pohjalle ainakin muutaman päivän. Sitten vaan 1,5L Mehukatti pöniköihin koko satsi ja jääkaappiin. Helvetin hyvää kiljuksi tuli noista molemmista. Sitä mieltä olivat myös monet rokkarit, hevarit ja punkkarit Nummirockissa 1992 tai 1993, ei muista enää, kumpi. Vaihtelimme toki kiljuhuikkia maistiaisiksi ja arvioimme bukeita, kuin mitkäkin viinikonosöörit ainakin. :D

Suht miedoiksi jäivät noi mun namikiljut, oisivatko olleet arviolta nelosoluen vahvuisia tai enintään jotain 7-8 volttisia. Se riitti mulle.

Myöhemmin vaihdoin ns. virallisiin kotiviineihin ja oluisiin, mutta jotenkin se ei ollut yhtään niin jänskää, eikä omatoimista enää. Nykyään on mennyt vielä tylsemmäksi, kun ei juopottelu yleensäkään nappaa yhtään ja on rahaa sen verran, että jos haluan sen pari olsea tai puolikkaan viinipullon joskus harvoin juoda, ostan kaupallisesti tehtyä ja niin hyvää, kuin haluan. Toi appelsiinikilju on kyllä niin hyvä läppä, että joutuu ehkä pienessä mittakaavassa joskus kokeilemaan. :D Onkohan missään päin nettiä oikein koottuja kiljureseptejä?

Kaverit sai tosi hyvän makusta kiljua, kun muistaakseni vetivät koko nesteen kunnon suodattimen läpi.

Muistan joskus nuoruudessa kun laitettiin kiljut porisemaan mun huoneeseen kun vielä asuin porukoilla. No muuta potentiaalista paikkaa ei löytynyt kun sängyn takaa, joten sinne koko satsi ja pullon suut peitettiin kankaalla.

No siinä meni sitten muutama pvä kun tulin koulusta himaan, niin pikkubroidi oli ovella vastassa ja alko heti kyselemään että mitä hemsvettiä mulla oli mun huoneessa käymässä. Kertoi että oli menny mun huoneeseen tsekkaamaan kun sieltä kuulemma lähti niin outo haju, ja osotti mun sängyn nurkkaan että mitä nää pullot on :D No kerroin ettei mitään ja kirosin kun oli pentele menny ilman lupaa nuohoomaan mun huoneeseen. Ja sitten kun mutsi tuli illalla himaan meni heti vasikoimaan että broidilla on pahanhajusia pulloja huoneessa, no tietty heti aamupäivästä soitin frendeille et piilopaikka oli löydetty ja siirrettiin pullot pois. No siinä oli broidilla ihmettelemistä ku meni mutsin kanssa tsekkaa mun huoneeseen eikä sieltä löytynytkään enää mitään..pyöstin päätäni vaan ja ihmettelin ihme syytöksiä ja väitin broidin nähneen jotain ihme unia vaan, hah.

Tietty tarkka silmäinen olisi nähny hiivasta lähtösin olevia paakkuja seinällä jota käyneistä pulloista oli roiskunu, mutta siitä viis.

Mulla ois sellane kysymys tähä alkuun että mitä mieltä ootte appelsiinikiljusta? jos joku ei tiedä niin sehän eroaa muista niin että ei tarvita hiivaa ollenkaan.

Maistuu tuollainen appelsiinikilju mädälle johtuen prosessista millä alkoholi syntyy. Ei voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle :)

Bah, amatöörit....
7) Otetaan sulamaan. "Juoma" kaadetaan pullosta pois, kun setti on sulanut hyhmäksi/sohjoksi/jne.

Saa olla tarkkana, jos aikoo oikeasti onnistua pakastamalla tislaamaan hyvällä hyötysuhteella. Helposti käy niin, että alkoholi jää jumiin jäätyvästä vedestä syntyvien "kristallien" sisään. Tuossahan pitäisi jäädytellä ja sulatella hyvinkin huolella ja pikkuhiljaa.

Täältä löytyy toimivia jokapojan kikka^3 tislausmenetelmiä. http://homedistiller.org/notstill.htm

Kiljuja juotu täälläkin nuoruudessa. Mökillä oli tapana tehdä kiljut metsässä marjasangossa.
Tuorehiivaa, sokeria, kotikaljauutetta ja raikasta kaivovettä. Ei mitään kirkasteluja, enimmät muurahaiset vaan pois ja pulloon. Ja sit hirveessä kaasussa mato-ongelle..hauskaa oli.
Ja pullot oli piilossa laiturin alla vedessä :lol2:

Omaa tekemää kiljua juotiin kaverin kanssa, molemmat joi 1,5l ja kyllä siinä taisi se maksimimäärä olla sitä alkoholia kun niin helvetisti kilahti päähän eli se 17% kun pikahiivalla tehtiin. Mutta kyllä tuo meidän kilju ainakin niin saatana petollista oli kun yhtäkkiä en tiennyt edes missä olin ja seuraavana päivänä en muistanut puoliakaan koko illasta, ja aamulla löysin itseni himasta (ihme, mutta onneks) keittiön pöydältä eikä mulla oo mitää hajua miten sinne jouduin. Mutta kyllä hauskaa ainakin oli :D:D:D;);):hyper: Ja nyt kiljua jäljellä vielä ainakin 10litraa :D Ens kerralla kyllä en varmaankaa niin paljoa juo :D

Oivoi, wanhoja muistoja tulee..:) Entisvanhaan tuota jumalten nektaria tuli juotua välillä pitkiä aikoja päivittäin, kun dokaaminen nyt kaupan tuotteilla on vaan aivan helvetin kallista pitemmänpäälle. Pullahiivaa / Kuivahiivaa, sokeria, vettä, ja juodaan mehukatin / Funlightin kanssa, ja a vot ku hyvää. Viime talvena saatiin kämppiksen kanssa idea, että perskeles, tehäänpäs vähäsen kiljua, turbohiivat ja kaikki, ja jotenkin pieni etikkainen sivumaku siihen eksyi. Olikohan marraskuussa, kun juopoteltiin sen kanssa jostain syystä 10 päivän rännit, niin juotua nekin sitten tuli, mutta ei ne nyt niin järin herkkua ole.. Vieläkin oisi jääkaapissa tuota vähän..

Vaatekaapissa tuota tuli tehtyä aina pentuna, ja joskus meidän öljysäiliön luona, kun siinä on lämmintä ja aikas helvetin hyvä piilo, se on sellaisessa ylivuotosuojassa se säiliö..

Onhan tota joitain satoja litroja tehty, ei se kovin hyvää ole, mut kyllä siitä känniin pääsee;) Jotenkin vaan on jäänyt, kotitekosiin oluisiin siirtyny toi valmistaminen, ja viinat sitte on tullu aina haettua perinteisesti tallinnasta. Ja muutenkin nykysin tulee juotua tosi vähän, tänävuonna varmaan koko vuonna yhtäpaljon ku pari vuotta sitten viikon sisällä..

e: ja tosta jäätymistislauksesta: Quebecissä imo on jotain tuohon tyyliin tehtyjä *siidereitä*

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom