• Käy heittämässä ääni Pakkotoistolle vuoden Podcast äänestyksessä.KIITOS!
  • Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

Liittynyt
14.3.2007
Viestejä
43
Kaupunki
Pori
Tämmöset tänään. On alkanu yhtäkkii menemään nuo oranssilappuset reitit. Tuo viimeinen oli greidattu 6A+, vaikka en siitä tiedä sitten, aika hankalalta se tuntuu ainaki.

 
Liittynyt
14.3.2007
Viestejä
43
Kaupunki
Pori
Vuoden ekat ulkohommat ja samalla tulee itsellä vuosi täyteen kiipeilyä. Greideistä ei ole vieläkään mitään hajua, mutta tänä kesänä ajattelin ottaa niistäkin selvän jos kiipeisi vähän enemmän ulkona.

 
Liittynyt
7.2.2013
Viestejä
2
Kaupunki
Tampere
Moi jto.

Oon nyt vuoden päivät kiipeillyt ja nyt viime viikkoina on ilmennyt ensimmäiset sormikipuilut. Pienellä googletuksella syyksi paljastui ilmeisesti pip synovitis eli sormen päästä lukien toinen nivel on turvonnut ja kipuillut. Varsinkin vasemman nimettömän.

Kyselen siis miten moista vaivaa kannattaisi mahdollisesti lähteä hoitamaan. Onko pakkolepo tarpeen vai voiko kivun rajoissa jatkaa treenailua?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 018
googlaamalla saat itelles kaikkia muitakin vaivoja, joten lopeta se. PIP on yleisin vaivanivel kiipeilijöillä, joten sitä pitää huoltaa myös. sormien (ei ranteen) ojentajat on kiipeilijöiden melkolailla ainoo ns. vastalihas. niitä kannattaa jumppailla säännöllisesti. käytännössä ojentelemalla sormia vastusta vasten. esim pehmee tyyny jne. kaikki muu mobilisointi ja huolto kuuluu siihen lähes jokapäiväiseen touhailuun myös. kiivetä saa kivun rajoissa ja käytä erilaisia otetyyppejä paljon. varsinkin, jos krimppaat aina.
 
Liittynyt
16.2.2003
Viestejä
12
Viikonloppuna oli junnujen kisat Moskovassa, eikä yhtään osallistujaa Suomesta. Muutenkin junnujen menestys on ollut todella vaatimatonta kisoissa ulkomailla. Mistä tässä on kyse, onko liittojen panostus riittämätön vai treeni ei vaan maistu nuorisolle?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 018
taso on superkova jo junnujen semeissä ja tietenkin finaalissa. en oo itseasiassa ihan varma, oliko suomesta karsinnoissa osallistujia. muutamalla taso riittäis sinne, mutta eipä aikusissakaan ole semejä edemmäs edetty.
 
Liittynyt
14.3.2007
Viestejä
43
Kaupunki
Pori
Tästä joskus varovasti haaveilin, mutta lopulta se oli lähempänä kuin kuvittelinkaan. Oli vielä hieno kivi ja hieno reitti, missä ei niin voimalla pärjää. Lajin ihmeellisyys ihmetyttää, tuntuu, että se ottaa pala kerrallaan aina vaan isomman osan elämää haltuun.

 
Liittynyt
26.3.2012
Viestejä
100
^ Siisti reitti ekaksi seiskaksi, syksylle lisää projektei alle vaan! Kannattaa muuten muistaa huolellinen pädien asettelu ja putoomissuuntien tarkastelu, ja ehkä muistuttaa spottaajiakin - kuvakulma saattaa kyllä vähän vääristää spottaajien sijaintia...

Otelautailusta kymysys. Parempi siirtovaikutus edellyttänee monipuolista otteiden sekä ranne- ja lukotuskulmien käyttöä, mutta miten suuri prioriteetti ja millainen aikaikkuna varioimiselle olisi järkevä asettaa yksittäisessä treenissä? Olosuhteiden pakosta luultavasti tulee kotiseinällä roikkumisen osuus hieman lisääntymään, joten voisi tekemisen laatuun enemmän keskittyä. Toistaiseksi olen tehnyt melko yksipuolisia roikuntoja suosien alle phalanxin mittaisia listoja. Vaihtelua luonut lähinnä open hand / half crimp ; lisäpainot / ilman.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 018
variointi on yksilöllistä ja riippuu tarpeista ja niiden oikeesta analyysistä paljon. samoin se ajankäyttö merkkaa paljon eli mihin sulla on mahdollisuuksia.

käytännössä jos vaihtelee erilaisia krimppejä, openhandeja (poketit) ja slouppereita tarpeeksi, homma menee mukavasti. samassa treenissä ainakin kahta eri nivelkulmaa varsinkin PIP:ssä. eli esim krimppi ja flat sloper.

lisäksi kyllä kannattaa yksipuolisuuden ja vaivojen välttämiseksi käyttää eri kyynärkulmia ja vaikka yhtä kättäkin. lisäpainojen käyttö on ehdotonta kyllä.

mun omassa ykkössormilaudassa on seuraavat otteet:
flat edge: 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20mm
-15° edge: 12, 16, 20mm
-20° edge: 12, 16, 20mm
round sloper: 50, 65mm
flat sloper: 30, 45, 60mm
pinch: 20, 40, 60, 80mm
edgeillä tietenki voi tehdä eri sormimäärillä krimpit, poketit jne.

tuun lisäämään tohon vielä koko laudan tilttausmahiksen muutamalla eri kulmalla tai portaattomasti. lisäksi varmaan tulee kaikkien otteiden kääntömahis saidereista gastoneihin.
 
Liittynyt
13.6.2015
Viestejä
93
Meillä junioria kiinnostaa kiipeily, hänen pari kaveria harrastaa puolivakavissaan ja vähä merkkejä ilmoilla että homma starttaa meilläkin ja minä kyllä kannustan ja kuskaan, hieno harrastus.

Osui tällainen video kohdille juuri, anteeksi lievä kielimuuri mutta on siellä vähän lontootakin seassa. Hieno tasokas video, varmaan monelle tuttukin tää kiipijä.

 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 018
kiipeilijän tavoitteellinen harjoittelu 1 ja 2.

valmennuspuolen luentoja melkein 30v kokemuksella tarjolla 2 kpl 6.4. ja 27.4. Tapanilan Erällä. kumpanakin päivänä klo 13-16.

ensimmäinen osa käsittelee eri fyysisten ominaisuuksien harjoittelua käytännön kiipeilytreeneissä. läpi käydään erityisesti maksimi-, perus- ja kestovoima sekä perus- ja toistokestävyys.

toinen osa pureutuu kiipeilytreenien kausijakoon erilaisten tavoitteiden perusteella. eli minkälaisia eroja harjoittelussa on, jos on menossa fontainebleauun boulderoimaan tai rodellariin onsight- reissulle. tai miten köysiprojektointia hyödynnetään pitkässä reissussa tai miten siihen valmistaudutaan kuukaudessa jne jne.

lisäksi käydään läpi lajia lähellä olevaa oheisharjoittelua, mm. sormilauta, campuslauta ja muu fyysinen harjoittelu. luennolla sivutaan myös erilaisten ajankäyttömahdollisuuksien soveltamista harjoitteluun.

luento on Q&A -pohjainen eli kysymykset ovat varsin tervetulleita. vaikka luennot on suunnattu erityisesti kiipeilijöille, käsitellään eri aiheita sen verran yleiselläkin tasolla, että mukaan mahtuu hyvin muidenkin lajien harrastajia.

paikkoja on rajoitetusti ja niitä pääsee varaamaan mm. täältä:

View: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2150163011737183&id=361699000583602
 
Liittynyt
14.3.2007
Viestejä
43
Kaupunki
Pori
Mikä olisi yksinkertaisin tapa treenata perusvoimaa jos tarkastellaan vain yhtä treenisessiota, käytössä olisi boulderisali. Koko kesä meni ulkona projektoidessa ja vielä syksy päälle sisällä ja kroppa oli aika kovilla kun treenaaminen oli jatkuvasti sitä 1-2 muuvin maksimin rajoilla hinkkaamista? Eli käytännössä treenannut maksimivoimaa nyt 8kk. Olen joskus aikaisemmin tehnyt 2-4 boulderia peräkkäin vaihtelevilla 30s-2min palautuksilla, meneekö tällainen jo kestävyyden puolelle?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 018
Menee keston puolelle selvästi ainakin noilla 30s palautuksilla. Perusvoimassa ja kaikessa muussakin voimaharjoittelussa työjakson (kiipeilyn) pituus ratkaisee. Kiipeilyssä se olis 20-50 sekkaa eli käytännössä pyrit kiipeemään reittejä, missä muuvit menee osaksi pätkissä samantien ja reitin toppaaminen onnistuu selkeesti alle 10 yrkällä. Mä puhun ns. perustasosta, missä uudet sen tason reitit menee 4-6 yrkällä ja vanhat 1-2 yrkällä. Käytännössä voit kiipeillä suht vapaasti ilman kiirettä palautusten suhteen. Semmonen 15 hyvää yrkkää tunnissa on suht hyvä vauhti perusvoimakiipeilyssä. Yhen normaalireitin kiipeeminen ilman hätäilytahtia vie semmosen 30m sekkaa eli pidempää perusvoimaa voit tehdä kiipeemällä samaa reittiä heti alaspäin tai toistamalla sen heti niin pitkälle ku menee. Onko noilla parin muuvin hinkkailuilla tullut laajasti kehitystä erilaisilla reiteillä? Ulkona vai sisällä?
 
Liittynyt
14.3.2007
Viestejä
43
Kaupunki
Pori
Oma tuntemus on, että koko kesän ulkona projektoidessa tuli kehitystä enemmän mitä koskaan aikasemmin. Erityisesti jalkatekniikasta tuli monta oivallusta miten paljon painetta voi laittaa ja kuinka pieneltä kiteeltä sitä pitää laittaa. Samaten hookit meni paljon eteenpäin, sitten tajusin myös, että pitää keskittyä monen raajan yhtäaikaiseen "aktivointiin" ja body tensiöniin jne. Monta tällaista pikkujuttua, mitä tuskin olisin oppinut ellen olisi lähtenyt projektoimaan omaa kovaa. Greidi nousi pari pykälää. 2018 kiipesin 1x7A ja 2019 10x7A joista 2x7B. Pääpaino tosiaan ulkoboulderissa ja ensi kesä tulee olemaan varmaan samanlainen. Tosiaan loppukautta kohden alkoi kropassa olemaan yhtä sun toista kireempää paikkaa niin ajattelin nyt talven kiivetä vähän perusvoimaa ja astetta keveympää.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 018
Kiipeily on tosi motorinen laji ja sen takia just on aika oikein sanoa kiipeilemään oppii kiipeilemällä. Jokanen reitti on omansa. Perusvoimaa tulee ja pysyy, ku ulkonakin kiipee reittejä. Harvemmin ne kuitenkaan sitä paria muuvia ovat. Eiku reeni-iloa vaan!
 
Ylös