Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
lähinnä erikoista jos jänteiden vetolujuus on niin heikko, että menee helpolla. ite kiivenny 16v ja ekana vuonna melki tais vaan sormivammoja tulla poislukien A1 pulley 2013 ja sekin parani kuukaudessa parissa. eniten nyt kiinnostas tietää miten treenaat ja miks toi on voinu uusia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Noo itelläkin oikeestaan ensimmäiset vuodet kiipeilyn parissa niin kaippa toi sit kuuluu asiaan :D Teen nopeus- ja voimapainotteista treeniä about 14h/vko. Noin puolet tuosta menee erinäisiin käsilläseisontajuttuihin. Yleensä muutama telinevoimisteluihin liittyvä voimaliike työn alla. Nyttemmin joutunut toki hieman soveltamaan...
 
ei loukkaantumiset koskaan kuulu asiaan. yks tietenki mikä mieleen tulee on ihan ylirasitus ja siitä johtuva jännepuolen heikkous. jos kiipeily ei oo sulle ykköslaji se lämppä- ja liikkuvuuspuoli kannattaa olla kunnossa. menikö toi kahvoilla vai millasessa otteessa? lämppäät pienemmilläki otteilla?
 
Hmm liikkuvuudesta ja puutteellisista lämppämetodeista voisi kyllä johtua. Lämppäreitit useimmiten olleet isompiotteisia niin ehkäpä siinä jää sitten sormien käyttö lopulta aika vähäiseksi. Ois kyllä siistiä päästä joskus seuraamaan vierestä alan miehien lämppäreitä ja treenejä. Ihan jo pelkästään silkasta mielenkiinnosta. Pitänee kyllä ottaa opiskelun aiheeksi! Ote oli semmonen josta saisi kyllä hyvin kahmastua kiinni mutta kurotus jäi sen verran vajaaksi että paine jäi ekoille sorminikamille.
 
juu niissä helpoissa reiteissä on usein pelkkiä isoja kahvoja ja ne ei kehitä kauheen hyvin grippiä. sen takia lämpissäkin pitäs käyttää slouppeja ja krimppejä, että kroppa tietää mitä on tulossa. yleensäkin helpoissakin reiteissä pitäs olla myös pieniä otteita käytössä, että sais sitä oikeeta kiipeilyllisyyttä peliin.
 
Ehkä se suurin ongelma on ettei oikein tiedä mitä pitäisi alottelijana varoa. Silloin kuin tuo meni toisesta kädestä niin oli semmoinen kattoreitti jossa osa otteista poketteja. Nyttemmin vasta kuulin kaverilta ettei aloittelijoiden kannattaisi semmosia edes yrittää. Kokemusta kantapään kautta, tietämättömyyttä ja typeryyttä...
 
juu niissä helpoissa reiteissä on usein pelkkiä isoja kahvoja ja ne ei kehitä kauheen hyvin grippiä. sen takia lämpissäkin pitäs käyttää slouppeja ja krimppejä, että kroppa tietää mitä on tulossa. yleensäkin helpoissakin reiteissä pitäs olla myös pieniä otteita käytössä, että sais sitä oikeeta kiipeilyllisyyttä peliin.
Jeep aikalailla eri asenteella saa taas ens vuonna lähteä liikenteeseen... Pitänee varmaan kehitellä jonkin sortin omia treeniotteita niin saa vähän monipuolisempaa ärsykettä. Toki menee taas aikaa että tuo on edes jonkin sortin jumppailupisteessä.
 
kyllä aloittelija voi kiivetä ihan kaikkea. en ihan usko, että kaveris tietää mistä puhuu.

onko siitä siis diagnoosi olemassa ja mikä se on?

kyllähän noissa treenien suunnitteluissa joku ajatus kannattaa olla. mä pidän tapanilassa seminaarin kiipeilyn treenaamisesta tässä kuussa.
 
Hyviä vinkkejä sillä ainakin oli antaa ja hyvin näytti kiipeävänkin.

Ei ole diagnooseja. Todennäköisimmin jonkin asteinen repeämä muttei kuitenkin ihan poikki. Jos olisi poikki niin sormenpää ei antaisi yhtään vastusta kokeiltaessa. Kuitenkin ihan selvät napsahdukset tapahtumahetkellä.

Pitääpä pitää mielessä jos sitä vaikka eksyisi sinnepäin kuuntelemaan.
 
no jos ei ole diagnoosia en lähtis olettamaan asioita.

kaverias en lähe arvioimaan kun en tunne, mutta aika harvat hyvät urheilijatkaan kovin päteviä valmentajia on. oma kiipeilytaso toki tuo tiettyä uskottavuutta mun tekemisiin, mutta ei se oo ratkasevaa. muutenhan ainoo valmennusauktoriteetti ois ondra ja se ei tiedä valmennuksesta juuri mitään. kiipeilyn valmennuspuolella mutun määrä on muutenkin ihan älytön. suomi ei oo poikkeus.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuli viimein aloitettua (sisä)boulderointi. Muutama vuosi sitten tuli jonkun aikaa käytyä, mutta persaukisena opiskelijana ei oikein riittänyt rahat muiden harrastusten jälkeen. Nyt tilanne on kuitenkin toinen ja hankin kerralla vuosijäsenyyden boulderkeskukseen ja tuli heti käytyä kolme kertaa ke-su -välillä. Alkuun nyt ainakin ihan vaan kiipeillessä fiiliksen mukaan, mutta jossain välissä pitää ehkä vähän miettiä systemaattisempaa lähestymistapaa treenaamiseen.

Kai sitä sitten kesällä täytyy koittaa ensimmäistä kertaa ulkona.
 
Tuli itekki löydettyä tää ku Porvoosee avattii Boulder halli. Mukavaa touhua! Alkuun ei kyllä yli kertaa viikkoo uskalla käydä ku pitäs tota brassiaki käydä vääntämässä. Sen verran kovilla on forkut ja sormet muutenki. Noh hiljaa hyvä tulee vissiinki :)
 
Mikä avuksi kun kiipeilystä menee forkut aivan jumiin/tukkoon? Olen hieronut (käsin, tennis tms. pallolla, putkirullalla...) ja venytellyt, mutta ei tunnu auttavan, tai ehkä en vain osaa hieroa tai venytellä oikein. Vinkkejä, ideoita?
 
et kerro mitään sun taustoista, tasosta ja määristä. jumi/tukko eli miten ilmenee? autonvahauskone nyt on jokasen itteensä kunnioittavan urheilijan hankinta aina.
 
Salitreeniä olen harrastanut vuosia, mutta kiipeilyä takana vasta 3-4kk eli ihan aloittelija olen ja keskim. ehkä kerran viikossa olen käynyt (tai harvemmin, tästä nimenomaisesta syystä johtuen). Ymmärrän, että on normaalia, että kiipeilyyn tottumattomana paikat kipeytyy alussa, mutta ongelma on nyt melkeinpä pahempi kuin silloin kun ihan ekoja kertoja kiipeilin. Ilmenee siten, että kädet/forkut menee melkeinpä heti ihan "pumppiin" eikä vain jaksa pitää otteista kiinni.
 
toi harvoin kiipeeminen aiheuttaa niitä treenikipuja. se ei tietenkää oo jumia tai tukkoo. hyvä lämppä vähentää sitä pumppia.
 
Kannattanee myös koittaa lämpätessä aloitella loivemmilla seinäprofiileilla (vähemmän kuormaa käsillä), ja välillä hieman hengähtää reittien/yrityksien välillä, niin ei pääse pumppi yllättämään yhtä helposti.

edit: itselläni tuo "välillä hieman hengähtää" toteutuu aika pitkälti jokaisen yrkän välissä. Tauon kesto vaihtelee kymmenistä sekunneista joihinkin minuutteihin vähän riippuen treenattavasta ominaisuudesta sekä edellisen suorituksen vaatimista voimavaroista. :)
 
Viimeksi muokattu:
jos meinaa voimaa hankkia, sillon ei kannata hätäillä. semmonen 2-3min paussia ainakin hyvin yrkkien välillä on varsin hyvä ja jopa minimi. pari muuvia jos saa tehtyy, sit toki voi hieman vähempi levätä, mutta kuten sanottua, ominaisuus merkkaa sen, miten treenataan taukojenki osalta. alottelijalla voi se palautuminen olla hieman puutteellista, koska kiipeily on niin erilaista moneen muuhun lajiin nähden ja missään muualla ei käytetä grippiä ja sormivoimia samalla tavalla sormenpääpainotteisesti. jos siellä forkuissa ei veri kierrä, lihakset on tukossa enemmän joo, mutta vaikka ne on pieniä ja seassa paljon jänteitä, kalvoja jne, ei sen palautumisen pitäs pahemmin estyä, jos siitä venyttelystä jne palauttavasti treenistä pitää huolen.
 
Seeelvä, kiitos :D Toinen (ja ehkä myöskin vähän tyhmä) kysymys: onko näin aloittelijan mitään järkeä treenailla erikseen otelaudoilla?
 
Zone-sarja -42%
jos pääset kiipeemään, ehdottomasti se on se juttu. liikkumisen taloudellisuus on sun tärkein opeteltava juttu. sama koskee kyllä edistyneenpiäkin kiipeilijöitä. mikään muu ei kehitä kiipeilyvoimaa kuin ite kiipeily.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom