Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ketju luettu läpi, tähän meni huomattavasti vähemmän aikaa kuin leuanveto- tai westside barbell gymnastics ketjujen lukemiseen :). Parhaimmillaan nämä on aikamoisia tietopaketteja.

Olen nyt kaksi kertaa käynyt Porin cavella ja ehkä vähän yllätyksekseni sain huomata kuinka mukaansatempaavaa puuhaa tuo kiipeily onkaan. Lisäksi porukka tuntuu olevan jotenkin erityisen leppoisaa ja avuliasta.

Kysymys 1 Jto:lle:

Ketjussa on ollut useampikin kysymys liittyen kiipeilyn oheisharjoitteluun kuntosalilla tai kehonpainolla, varsinkin antagonistina toimivien lihasten osalta. Vastaukset näihin ovat yleensä olleet, että kiipeily on riittävä yläkropan treeni tai kiipeily kehittää parhaiten kiipeilyvoimaa, mikä on kyllä täysin ymmärrettävää (ja tottakin) kun tiedetään Jto:n olevan fanaattinen lajin harrastaja ja näin ollen vastaukset ovat hyvin paljon kiipeilyn näkökulmasta. Mutta jos unohdetaan hetkeksi se kiipeily ja mietitään asiaa monipuolisen ja mahdollisimman tasapainoisen ja terveen fysiikan näkökulmasta, mitkä olisivat hyviä lihasharjoitteita kiipeilyn ohella. Siis kuntosali- tai kehonapainoliikkeitä, jotka EIVÄT tue kiipeilyä ja saavat jopa kernaasti HAITATA kiipeilyä, paljonkin jos sillä saa tasapainoisemman vartalon, erityisesti ylävartalon. Maalaisjärjellä nyt tietenkin tuli mieleen kaikki työntävät liikkeet, jalkakyykky, maastaveto jne. Onko jotain tiettyjä yksittäisiä liikkeitä, jotai kannattaisi tehdä. Eli siis vastaus, että kiipeily riittää on mielestäni epätyydyttävä koska esim kiipeily + käsinseisonta kerran viikkoon on jo monipuolisempi ja tasapainottavampi yhdistelmä.

Kysymys 2 Jto:lle: Teen tällä hetkellä kehonpainoharjoitteita, joista yksi on ykl- variaatiot. Kuitenkin kiipeilyn jälkeen ykl-treeneistä ei tullut mitään, siis ei kertakaikkiaan yhtään mitään :), vaikka oli yksi lepopäivä välissä. Ajattelin käydä kiipeilemässä varmaan jatkossa enemmän ja mietein voinko jättää ykl treenit kokonaan pois, tai supistaa 1krt/viikko. Olen tähän asti tehnyt 2krt/viikko ykl-treenit. Olen ymmärtänyt, että kiipeily saattaisi parhaassa tapauksessa korvata leukatreenit kokonaan?

Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1: monipuolisilla kaltevuuksilla tehty kiipeily on tosi hyvää treeniä selälle, käsille, keskikropalle ja pakara-takareisille. selkeitä antagonisteja ei juuri ole. etureidet kuitenki on vähemmällä käytöllä ja salilla vois keskittyy niihin ja vaikka selkä saa kyytii kiivetessä, lavanlähentäjiin. noi siis semmosia painotusalueita riippuen siitä kiipeilyn määrästä jne.

2: tiedän monia kiipeilijöitä, jotka ei juuri treenaa yhden käden leukaa, mutta niitä menee useitakin. ei se ykl-voima kauheesti fressiä 4h kiipeilyn jälkeen kyl ole. siksi jos sun pakko on niitä treenailla, voisit helppoja sarjoja tehdä kiipeilylämpän aikana vaikka.

Miten grimppiä pitäisi treenata ja/tai kannattaako sitä treenata? Selvennän vähän: Mulle tekee todella tiukkaa päästä edes hallin helpoimpia reittejä grimppaamalla (kahvasta grimpillä). Olen aina kiivennyt open palmilla sen kummemmin miettimättä, ja jossain vaiheessa havahduin, etten pääse samoja reittejä grimpeillä ja etten pääse edes paljon helpompia reittejä grimpillä. Tosin olen ymmärtänyt, että avoin kämmen on paljon kevyempi nivelille, joten jos tämä tuntuu luontaisemmalta, niin kannattaako minun edes yrittää opetell grimppiä?

krimppi (crimp) on ote siinä kuin mikä tahansa ja kehittyy sitä tekemällä. otetyyppi anatomisistakaan syistä siirry toiseksi ollenkaan noin vaan. kyllähän sen käytettävissä olevan otevalikoiman tulee olla mahdollisimman laaja ja siinä missä vahvuuksia vahvistaa pitää heikkouksiin kiinnittää vielä enemmän huomiota. monet reitit sisältää laajasti erilaisia otteita, joten ei oikein voida perustella muuta.

Noniin, vajaa 3kk kiipeilty nyt sisällä ja tässä vähän omia kokemuksia. Eli "vuosikortti" ja jäsenyys tuli ostettua ennenkuin 10-kortti oli täynnä. :). Ulkonakin tullut käytyä jo kerran. Aluksi eniten tuli kipeäksi sormet ja tuntui, että 4 päivääkään ei riittänyt palautumiseen. Nyt ne ovat jo aika tottuneet ja pystyy kiipeämään joka toinen päivä. Tosin vuorottelen eri treenikerroilla pienempiä ja isompia otteita varmuuden vuoksi. Muuten treenit on muotoutuneet aika itsestään vuoropäiviin kehonpainoharjoittelua ja kiipeilyä, 1 lepopäivä viikossa. Kehonpainoharjoittelutaustasta on ollut paljon sekä apua, että haittaa. Apua siitä, että voimalla ja vahvalla keskivartalolla pääsee reittejä ihan laakista ja helposti. Haittaa siinä mielessä, että tekniikka on mitä on ja voima kompensoi sitä ja paljon jää tärkeitä asioita oppimatta, mitä muuten oppisi jos olisi lihaskunnoltaan keskivertoinen eikä vain runttaisi menemään. Olen kyllä tiedostanut tämän silti alusta asti ja yrittänyt keskittyä tekniikkaan mahdollisimman paljon. Omat kengät hankin seuraavaksi kun pääsen käymään isommalla kirkolla.

Jätin yhden käden leukatreenit kokonaan pois, koska tuntui että voimat on niin loppu aina. Enkä ole vetänyt mitään muutakaan leukaa tänä vajaa 3kk aikana, pari kertaa olen kiivennyt köyttä tosin ilman jalkoja, mutta en mainittavan johdonmukaisesti. Noh eilen kun piti tehdä etuvaakaa, mutta se tuntui jostain syystä heikolta niin piruuttani kokeilin ykl-variaatiota kuminauhalla ja lisäpainolla ja niin uskomatonta että voimatasot ei ole tippuneet yhtään. Ihan samat painot ja oikeastaan tuntui jopa vahvemmalta mitä aikasemmin. Tämä oli todella positiivinen yllätys. Voi olla, että siihen grippikin vaikuttaa jonkin verran jos on sormiin tullut voimaa lisää. Siinä sitten velitieteilin itsekseni, että voisin vaikka vetää noita ykl-treenejä siten, että vetäisin ykkösiä vaikka kerran viikkoon kun kiipeily tuntuu pitävän aika hyvin yllä muuten tuota voimaa ja simuloi ehkä pidempää sarjaa. Lisäksi voi sekin auttaa, että kun tuo Porin cave on aika pieni niin siellä on paljon negatiivisia seiniä ja niitä tulee kiipeiltyä paljon. Tämä ei nyt varsinaisesti liity tänne, mutta tällä viikolla tein ensimmäistä kertaa 8kk tauon jälkeen muscle uppeja, kippaamalla ja tiukkoina. Molempia meni 4 ja tuntui, että voimatasot on säilyneet ilman treeniä, miten tämä voi olla mahdollista? Sama homma ihmislipusta, siinäkin lippu pysyy ilman treeniä 8 kuukauteen ja jos mahdollista niin tuntui vaan vahvemmalta.

no kyl kiipeily kovemmalla tasolla ja vaikeilla reiteillä on niin kovaa ja monipuolista voimatreeniä, ettei oo mikään kovin iso ihme, että pelkällä kiipeilytreenilläki voi ykl, etuvaaka, liput jne kehittyä hyvinki paljon.

kiipeilyn harjoittelu -kirja on viimein painettu ja se tulee olemaan saatavilla elo-syyskuussa SLU:sta ja kiipeilyhalleilta. paljon painavaa asiaa, vaikka ite sanonkin.

Tein tällaisen alottelijatason kiipeilyvideon tuolla Porin cavella. Mä en tiedä noista gradeista mitään ja meillä kaikki reitit on vaan merkitty 4:llä eri värillä helpoimmasta vaikeimpaan: Vihreä, keltainen, oranssi ja punanen. Nää on kaikki "keltaisia" reittejä viimeistä reittiä lukuunottamatta. Mä oon kiipeilly vajaa 4kk nyt. Jos löytyy isoja tekniikkavirheitä niin kertokaa.

Osaisitko jto neuvoa mulle jotain mahdollisesti sopivia kenkämalleja kun en välttämättä pääse kokeilemaan niin pitäisi tilata.

- Jalan malli on lättäjalka, jalkaholvia ei juurikaan ole. Jalkapöytä hieman leveähkö. Lättäjalasta ei ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa muuten. Jalkapöytä sitä myöten myös matala.
- Sisäkengät boulderointiin, voi olla tosi tiukat ja varpaat voi olla kippurassa, otan usein pois treenissä, vähintään joka toisen yrityksen/reitin jälkeen. Tarrakiinnitys.
- Oon kiivenny vasta vähän aikaa 4kk, mutta meen paljon reittejä jossa on vain pieniä jalkaotteita "ruuveja".
- Lainakengissä kantapäähän jää usein tyhjää tilaa.
- Hinnalla ei väliä.

Viimeksi muokattu:
kiipeilykengät on niin spesiaalikamaa ja puolen sentin heitto mallissa vaikuttaa selkeesti ominaisuuksiin jo. paikanpäällä voisin kengistä ja niiden ominaisuuksista jutella koko päivän kyllä. ootko mitä malleja kokeillut ja miltä ne tuntu? scarpalla on suht levee päkiä samoin kuin joissain la sportivan malleissa. toisaalta myin suht kapeat five ten anasazit kamulle, jolla on tosi levee jalkaterä ja sopi sille erinomaisesti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nuo vuokrakengät, mitä olen käyttänyt on Rock Pillars Streamit, muita kenkiä en sitten ollut kokeillutkaan, että vertailukohdat oli heikonlaiset kun viikko sitten ostin omat kengät La Sportivan Otakit. Koitin vähän netistä katsoa, että mitkä olisivat suurinpiirtein puolestavälistä mukaavuus-performance akselilta. Kengät istuu älyttömän napakasti varsinkin kun oli jo tottunut noihin venyneisiin vuokrakenkiin ja koko tuntuu olevan just sopiva. Lestin leveys tuntuu olevan oikean mittanen mun jalkaan ja kantapää on niinkuin tehty mulle. Sikäli olen tyytyväinen ostokseen. Kuitenkin huomasin pari juttua kun kävin niillä kiipeilemässä ensimmäistä kertaa.

Pohja tuntuu olevan jotenkin paksumpi ja kovempi kuin lainakengissä ja siitä oli yllättävää ongelman tynkää. Tuntuu, että jalkaotteen muotoa tai painetta ei tunne jalassa ja siinä missä noilla Rock Pillarseilla tavallaan aina tiesi, että pitääkö jalka vai ei ja sitä myöten osasi aina luottaa jos tiesi, että pitää. Niin Otakeilla tuntuu, että en tiedä pitääkö jalka vai ei enkä oikein osaa luottaa jalkaan. Kaikki reitit oli jotenkin vaikeampia mennä, vaikka kyllähän ne meni. Lisäksi sloper-mallinen jalkaote tuntuu jotenki liukkaalta myös. Näköjään jälkeenpäin kun tutkin lisää noita kenkiä niin niissä on tuollainen herkkyyysominaisuus myös. No toivottavasti iso osa tuosta on myös tottumiskysymys ja ajan mittaan oppii tuntemaan paremmin ja luottamaan. Toisella kiipeilykerralla meni jo vähän paremmin uusilla kengillä, että eiköhän se tästä. Toisaalta voi olla, että tuollaiset pehmetä ja herkät kengät on mun juttu niin ehkä seuraavat kengät vois olla sellaiset.

Jostain netin treenioppaasta luin että olisi terveellistä pitää 8-10 viikon välein 4-7 päivän tauko kiipeilystä lähinnä kai sormien nivelien vuoksi. Mulla on nyt noin 2kk sellaista joka toinen päivä kiipeilyä takana (mun tasolle aika sopivan tiheä frekvenssi). Mitään ongelmaa ei ole ollut, vaikka sormet tuntuu vähän paksuhkoilta ja kankeilta ja saattaa siellä jotain tosi pientä kolotusta ilmetä. Onko tällainen tauko tarpeen?

ohuempi/ kulunut pohjakumi on aina herkempi ja otteet tuntee paremmin. vuokrakenkiä ei kuitenkaan laadultaan voi juuri edes verrata esim. otakeihin.

tollanen tauko ei paranna kyllä yhtään mitään eikä perustu mihinkään. sen sijaan treenejä kannattaa rytmittää 2-3 nousujohteisemman viikon jälkeen määriltään kevyempiin ihan kehityksen takia. eri otetyyppien ja seinäkaltevuuksien käyttö pitää sormet kunnossa. kiipeilijän ainoo ns. vastalihas on sormien (ei ranteen) ojentajat. niiden treeni on aika tärkee vammoja ehkäisevä juttu. joka tapauksessa lihashuolto ja liikkuvuus kuuluu hyvin säännöllisenä kaikkien kiipeilijöiden treeneihin.

Mistä tuota voisi tilata yhden kappaleen? Tuolla liiton sivuilla näky olevan minimitilaus 10kpl. Tämä on ilmeisesti se kirja joka on ollut tuloillaan jo vuosia, ainakin tässä ketjussa on monta mainintaa, että pian ilmestyy. :). Menee kyllä hankintaan.

juu oma osuus varsinaisista treeneistä oli valmis jo 4v sitten, mutta siinä oli kaikenlaista muuta... muuttujaa matkalla. kiipeilyhalleilla taitaa olla joka paikassa myytävänä jo.

Hei vaan moro moi! Täällä yksi innokas kiipeilijä ilmoittauttuu. Aloittelin sisällä useempi vuosi sitten ja siitä eteenpäin on menty boulderia vaihtelevalla aktiivisuudella puntin lomassa. Nyt vuos sitten rupesin sitten panostamaan kiipeilyyn kunnolla kun lähipiiriin muodostui sopiva samantasoinen porukka jonka kanssa reenata. Kesällä kiipesin pihalla ekat puolenkymmentä 6B:n boulderia (tosin välillä tulee vielä "nelosilta" turpaan :ROFLMAO:) ja sisällä menee lähes kaikki 6B:t ja jokunen 6C/6C+. Vuosijäsenyys paikalliselle keiville löytyy ja 2-3 kertaa tulee viikossa käytyä aina se parituntinen kerrallaan. Nyt tuntuu vaan vaneri vähän nihkeeltä hyvän ja aktiivisen ulkokauden jälkeen näin loskan sataessa maahan. Pari projektia jäi pihalla kesken ihan loppusuoralle :(((

Kehitys vaan tuntuu jämähtäneen tässä kohtaa paikoilleen ja se eka seiska odottaa vieläkin lähetystä. Onko se vakiovinkki vielä tässäkin kohtaa vielä mahdollisimman paljon monipuolista kiipeilyä? Välillä tulee aika kovat turhautumiset kun ei tahdo huomata kehitystä missään. Näin kärjistetysti sanottuna samoja reittejä ja muuveja hinkkaan päivästä toiseen eikä mitään edistystä tapahdu. Samaan aikaan paljon myöhemmin aloittaneet kaverit menee reitillä ohi että heilahtaa :ROFLMAO:. Toki olen vaan iloinen heidän kehityksestä, mutta samalla mietetyttää että missä vika kun ei itse edisty. Heikkoutena oman arvion mukaan ehkä kaikenlaiset huukit, etenkin hänkillä. Vahvuus selkeesti släbit ja tekniset hiippailut. Kurssi on käynyt mielessä ja omalla salilla on Greidinnostoryhmän nimellä kulkeva tekniikkaryhmä mutta siihen ei epäsäännöllisen työn vuoksi pääse osallistumaan.

Sit jos joku bongaa Lowan Red Eagle-kenkiä (uutena) enää mistään myynnistä niin huutaa HEP. Mulla oli yhdet joista tykkäsin sikana. Entä onko kellään kokemusta muista Lowan kengistä? Esim bergfreundelta löytyvät Rocketit näyttäs samantyylisille?

Avautumisista huolimatta olen aivan rakastunut lajiin. :heart: Kaipa siitä tietää että harrastus on tärkeä kun se välillä menee ihon alle!

18v itellä takana ja edelleen menee ihon alle ja lujaa :) projekteja jäi kesken niinku aina, vaikka tikkilista hyvältä näyttääkin ja kehitys kehittyi. tän kokosen ja ikäisen onki helpompaa käyttää tekosyitä, ellei suju.

yleensä ne viat on siellä liikkumispuolella, mutta usein myös se kiipeily tuppaa muodostuun liian monotoniseksi ja omia vahvuuksia suosivaksi. lisäksi varsinaista nousujohteisuutta ei niinkään ole.

mä oon tehny paljon valmennusta myös etänä hyvin tuloksin. joulukuussa melko varmasti pidän luennon treeneistä helsingissä ainakin ja sitä yleensä seuraa pino harjoitusryhmien valmennusta paikanpäälläkin talven ja kevään aikana.

kaikenlaista valmennustekstiä voi lukea, mutta miten sitä itelleen soveltaa on monille se haaste oli kyse sitten minkä tahansa lajin treeneistä. jos sua valmennusapu kiinnostaa, kirjottele tännepäin. jto.valmennus AT gmail.com

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom