No ei treenimotivaatiota tarvi laskea.
Pelkästään kiipeämällä voi "treenata" vaikka enemmän (jos paikat kestää), kuin treenamalla kiipeilyä. Mun käsityksen mukaan esim. Chris Sharma ei treenaa lainkaan, vaan pelkästään kiipeää. Tätä tarkoitin sillä surffaritouhulla, eli tehdään vaan sitä juttua mistä tykkää, eikä sotketa siihen nykyaikaisen huippu-urheilun systeemejä eri osa-alueineen. Maratoonari siis vaan juoksisi fiiliksen mukaan, mutta ei tekisi oheisharjoitteita, eikä jakaisi vuotta peruskuntokauteen, vauhtikestävyyskauteen jne. Juoksisi vaan fiiliksen mukaan joskus kovaa ja joskus kevyemmin. Tekisi sitä mistä tykkää vain rakkaudesta lajiin, eikä kilpailemisen takia. Tosin maratonharrastus on aika kilpailupainotteista touhua, joten ei oikein sovi tähän vertaukseen, toisin kuin esim. surffaus, skeittaus, lumilautailu ja kiipeily. Näissä lajeissa on paljon oman lajinsa kovimpia huippuja, jotka eivät kilpaile, eivätkä "treenaa", vaan pelkästään surffaavat, skeittaavat, laskevat tai kiipeilevät.
On itsestään selvää, että kehitys on parempaa, jos harjoitellaan tavoitteellisesti, eikä fiiliksen mukaan. Ja tehdään harjoitteita, joilla vahvistetaan heikkouksia jne.
Omalla kohdalla tämä tavoitteellinen harjoittelu ei tuntunut mielekkäältä ajatukselta, koska sellaista olin muiden lajien parissa tehnyt pitkään.
Mutta näin tässä nyt kuitenkin pääsi käymään, että olen ruvennut treenaamaan
. Jos suomessa olisi aina kesä ja olisin poikamies, niin sitten voisi vain kiipeillä.