Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
pyri tekeen toistoina noi kuitenki. tollanenki progressio on jees, että pikkuhiljaa pyrit käyttään myös niitä pienempiä. pääasia ois, että se paine ois suht lähellä sormen päätä. muuten se ei oikein siirry grippiin. isommissa otteissa pääpaine voi olla jo lähellä ekan ja tokan nivelen väliä, ellei lautaa voi kallistaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vihdoinkin pääsin käymään Ahvenanmaalla, ja eihän tuota nyt suotta ole hehkutettu - ihan maailmanluokan kiipeilyparatiisi löytyy saarelta :) Vielä kun säät sattui juuri nappiin ja viimeisenä lähetyksenä puskin omaa greidiä kiipeemällä ekan 6C+:n ulkona (Martikainen) niin kyllä tästä sai taas kunnon boostin omaan tekemiseen... Tulipa taas todettua myös se, miten ratkaisevaa on osata huukata kunnolla boulderoinnissa, lähes joka reitillä tuolla pääs kantapäätä tai varpaita koukkailemaan. Treeniä vaatii tämäkin.

juu noin se menee. kaikki raajat käyttöön ja tavoitteena olla mahdollisimman laiska ja helppo eli liikkuminen taloudellisesti merkkaa maailmoja.

Heii! Nyt kun ulkoboulderikausi on kunnolla startannut, niin minkälaista pädiä kannattaisi lähteä ostamaan? Olen vielä aika kiipeilyurani alkuvaiheessa, joten en viitsisi ihan mitään 400e investoida, mutta ulos olisi kova hinku päästä :D BK:lla Konalassa kävin jo katselemassa ja kyselemässä, mutta olisi kiva saada vielä jotain mielipiteitä.

Eli millaisella läpyskällä sitä pärjäisi? :)

Zone-sarja -42%
niitä voi sit aina ostaa lisää, itellä on kolme isoo ja pari pientä, heh. pienellä pärjää alkuun hyvin ja voi jopa alkuun olla parempi ostaa kaks pientä ku yks suuri. täältä saa aika halvalla tällasen...
Bergfreunde.de - Paddy Kava V2 - Crashpad VERSANDKOSTENFREI online kaufen bei Bergfreunde.de

Kiitos vinkistä! Tuon saisi jo tosi halvalla. BK:n valikoimista halvin noista yhtään harkinnan arvoisista taisi olla about 190e miinus vuosijäsenalet, tosin kyllä mä sen parisataa olisin valmis maksamaan. Noitahan lähtisi siihen hintaan jo pari. :)

jos haluu jäykistää tota vielä, voi laittaa ohuen telttapatjan siihen sisälle päällimmäiseks. käytettyjä kalliimpia pädejä saa satasella kyllä suht usein, muttei ehkä tähän aikaan vuodesta. pädi on kuitenki monivuotinen, joten ei mitään tosi huonoo kannata ostaa. toi bergfreundin oma on kyl suht laatuvalmistajan tekemä.

Joo ei ole kauheasti käytettyjä löytynyt nyt, yllättäen! :) Tähän mä itse tykästyin niistä malleista joita kävin tutkailemassa, mutta mietin sitten onko tossa hinnassa sitten vähän "ylimääräistä" kun tossa tuntui olevan kauheasti kaikkia lisäominaisuuksia :D PADDY DOMINATOR | Ocun - climbing equipment

Pitää nyt pähkäillä tämä ilta vielä ja huomenna joku tilaukseen kun kelitkin on näin loistavat!

dominatorissa on hyvä vaimennusidea, mutta se on korkea ja pieni. se ei oo pädissä kauheen turvallinen yhdistelmä nilkkoja jne ajatellen. jos sulla on 200€ budjetti, ostasin bd dropzonen.

Tuli käytyä vihdoin ensimmäisen kerran ulkona kiipeilemässä Suomessa. Paikka oli Linnavuori Imatralla ja positiivinen kokemus. Helppo löytää perille ja seinän vieressä polku useille sporttireiteille mitkä oli 27cragsissa merkitty selkeästi.

Yksi mietinnän aihe jäi kuitenkin. Ylä-ankkurissa oli valmis sulkurengas, mikä tekee helpoksi köyden klippaamisen, mutta miten toimitte jos tarkoituksena on jättää yläköysi muiden kiipeilyyn?

1) Laitatteko oman jatkon kiinni, niin että jatkon sulkurengas on samalla tasolla valmiin renkaan kanssa, mutta portti vastakkaiseen suuntaan ja köysi kulkee molemmista?
2) Vai laitatteko lukittavan sulkurenkaan (locking carabiner) valmiina olevan viereen ja taas portit vastakkaisiin suuntiin?
3) Vai pelkät omat jatkot käyttämättä valmiina olevaa sulkurengasta?
4) Vai luotatteko pelkkään yhteen valmiina olevaan sulkurenkaaseen?
5) Vai jotain muuta? Ankkuri slingillä...jne.?

Kiipeilykaveri kertoi, että ainakin Kouvolan suunnalla oli ollut samalla tavalla valmis sulkurengas ylä-ankkureissa.

Ajatuksia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no olisit ilmotellu. kallio on 8km mun kämpältä :)

oikea vastaus on 1, 2 ja varauksella 3, jos sillon se köysi kulkee sen kiinteen ankkurin karabiininkin kautta. ajatus omien kamojen käytöstä kiinteissä klipattavissa ankkureissa on se, ettei se kiinteen karabiini kuluisi, vaan köysipaine olis omilla kamoilla. toki suomessa reittien käyttöaste on aika eri ku esim. kalymnoksella, mutta mieluiten silti aina omat kamat. niitä purkaessa viimesen nousijan tietenki pitää olla varmasti ankkurissa, ettei tuu tonttiin. sen takia toi vaihtoehto 3 on hieman huono väsyneille.

eli kertauksena: ankkurin ketju on kahdella pultilla kiinni. klippaa oma ruuvillinen sulkurengas siihen ylempään ja köysi siitä läpi. lisäksi köyden tulee mennä ankkurikarabiinin läpi myös. nää kaks kiinnityspistettä riittää.

ota ihmeessä yhteyttä, jos täälläpäin liikut.

Mä olen tehnyt muutaman erimittaisen "superjatkon", minkä kiinnitän ylempään pulttiin, niin että köysi menee sen kautta, sekä valmiin ankkurikarabiinerin/nenärenkaan kautta. Tarkoituksena, että molemmat sulkurenkaat olisivat lähes samalla tasolla tai oma hyvin vähän ylempänä, jotta en kuluttaisi kalliolla olevaa. En tiedä kuinka oleellista noiden tasapainotus on, mutta n. sentin korkeuserolla, ei tule juurikaan impaktia alempaan jos ylempi pettäisi.

Kannattaa huomioida ankkuria purkaessa, että kalliolla oleva kiinteä karabiineri (ei lukollinen) saattaa klippaantua helposti irti jos nouset sen yläpuolelle ja vähän sähellät samalla.
Ja laskeutuminen laskemisen sijaan säästää kiinteitä ankkureita.

Jees, hyvä selvennys JTO:lta ja untalentedin varmistus, kun molemmat käytätte toisena sitä valmiina seinällä olevaa. Siinähän se pointti olikin. Oot ehkä JTO laitellutkin niitä paikalleen Linnavuorella? Vehkeet oli siellä hyvässä kunnossa ja ei näkyvää kulumista, mutta käyttäjämäärät onkin varmaan aika alhaiset.

Tota untalented just ajattelinkin, että kun siellä on yksi valmis sulkurengas, niin siinä voi clipata köyden vain siihen, joka ei ole täysin turvallinen yläköysittelyyn. Verrattuna tilanteeseen, jossa on pakko laittaa itse köysi renkaan/renkaiden läpi tai nopeampana yläköysi-setuppina omat jatkot (2kpl), jotka viimeinen nousija puhdistaa pois.

Kun pääsen taas uudelleen Imatralle niin voin ilmotella... kunhan tiedän etukäteen päivää ja aikaa.

impact forcella ei käytännössä oo merkitystä yläköysijutuissa. mieluiten se kaikki paine siihen omaa karabiiniin. jos ankkurissa ei ole klipattavaa karabiinia valmiina, sillon kannattaa toiseenkin pulttiin laittaa oma karabiini ja lisäksi sen renkaan läpi, ettei tuu noita väsyneinä mokia em. kohden 3 mukaan.

saku: mä oon pultannu kaikki paitsi 2 reittiä lintsillä. juu tääl mä olen. korpjärvi on toinen mun lähikaltsi. ei noissa juuri tuu muuten enää käytyä, kun kaikki on kiivdetty, mutta kyllä mä ihan mieluusti opastelen, jos on aikaa. bouldereitakin meillä on tosi paljon.

Kenelläkään tietoa Seinäjoen sisäkiipeilymahdollisuuksista?

E: Tietenkin ois voinut lyödä kaupunkikohtaiseen ketjuun suoraan tän kysymyksen, nöyrimmät anteeksipyyntöni mielensäpahoittajille.

lisäksi keivillä on paljon ihania kavereita ja hauskaa seuraa. ja sit toi täsmä myös.

Ensimmäinen sessio uusilla, omilla kengillä kärvistelty. Myyjän mielestä meni vähän turhan helposti jalkaan eli ostin numeroa isommat kuin ne mitä pienimmillään koitin, mutta perkeleen ahtaalta tuntuu nämäki. Varpaat on ainaki kippurassa, sen voi taata. Kiivetessä pystyy kivun enimmäkseen unohtamaan, mutta maassa tekee mieli ottaa heti pois.
20140907_111411.webp20140907_104759.webp20140907_104813.webp
Tästäkö ne sitte ajan kanssa muotoutuu, toivottavasti kengät enempi ku jalat?

edit. Musta kynsi ei sentään liity tähän, vaan on tullu jo aiemmin.

kiivetessä ei sais sattua. mulla on 45 katukenkä ja esim. toi LS solution 40,5. tiukka on hyvä, muttei liikaa. muotoutuu pikkusen riippuen mallista. ei niillä juoksemaan lähetäkkään. aika ajoin kengät veks jalasta treenin aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom