Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No nyt meni vihdoinkin ensimmäinen 6-reitti ihan ylös asti. Tahkosin reittiä n. 5:llä eri lähestymistavalla ja lopulta kaikki oli kiinni siitä, että nostin toista jalkaa n. 20 cm ylempänä olevalle otteelle. Sitten ihmettelin miten helposti tämä sujuukin. Muutamassa muussakin 6:n reitissä lähes ylös asti, vaikka putoaminen pelottaa. Varmuutta tulee kuitenkin koko ajan lisää ja kehittymisen huomaa. Hauskinta on kun itse menee kirjaimellisesti välillä perse edellä osan reitistä ja sitten katselee miten joku toinen menee sen toisinpäin. Mutta eihän tässä tyylipisteitä jaeta. Osassa 5:n reiteistä en kuitenkaan pääse edes aloitusasentoon. Tuntuu että on aivan väärät välitykset niihin. Itsellä tämä harrastus jää kyllä hallitoimintaan ihan terveydellisistä syistä vaikka ulkosalla varmasti niin mukavaa olisikin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eilen tuli avattua ulkokausi Koivusaaren blokilla ja heti kättelyssä huomasi, että talven sisätreeni on tuonut mukavasti lisää jerkkua :) pitkään projektina ollut pippeli 6a meni muutamalla yrkällä ja platoonikaan ei tuntunut niin mahdottomalta kuin ennen. Tänään jatkamaan harjoituksia \o/ kyllä se vaan on niin, että se ulkotouhuilu on tän homman suola!

Kyllä tässä pitää kohta alkaa suunnittelemaan ulkokauden avausta, eli ihan ensimmäistä kertaa oikeita kivenmurikoita ihmettelemään.
Tarttis olla varmaan kohtuu helppoa vielä tässä vaiheessa. Onko tätä lueskelevilla suosituksia Kaakkois-Suomen, ehkä vielä LPR-Imatra -alueen lähistölle? Yliopiston lähellä on yksi ja tietysti muurahaiskivi kuivaketveleellä. Molemmat olen nähnyt ja etenkin muurahaiskiveä ihmetellyt useampaankin kertaan, mutta kiipeilymielessä ovat täysin arvoituksia vielä. Tässä ketjussa oli linkki saittiin, jossa on kohteita ja reitit myös, pitää tutkiskella sitä myös.

Eilen pari uutta reittiä ylös B-saimaassa, vaikka treenit jäi yhteen kertaan tällä viikolla ja ensi viikko näyttää kanssa hieman huonolta. Vaikea pysyä suunnitellussa 2-3 kertaa vko, jotta kehitys olisi edes kohtuullista.

gaf: mä tiän melkolailla noiden alueiden kivet. lisää mm. 27crags.com

gaf: mä tiän melkolailla noiden alueiden kivet. lisää mm. 27crags.com

Yliopiston kivi näyttäis sopivimmalta reittien haastavuuden suhteen. Muurahaiskivellä olis tietysti myös paljon reittejä, mutta näyttävät olevan pääosin 6 ja vaikeampia, joka saattaa meiläkäisen taidoille olla vielä vähän liikaa. Tosin voihan se olla, että pärjään paremmin ulkona kuin sisällä :D
jto: mitä oot mieltä noista, kumpi paremp, vai joku vielä helpompi? Tiedät suunnilleen minkä tason kiipeilijä olen, siitä on tullut vähän kehitystä jo eteenpäin. Sisällä menee siis keskimäärin 5 ja pari 6A reittiä olen vetänyt tuurilla myös.

Miten muuten esim. linnavuoren (lähellä kuivaketvelettä oleva korkeahko mäki) ympäristö, siellä on jos jonkinlaista murikkaa, mutta tarkemmin en vielä katsonut, onko niissä mahdollisesti kiivettäviä reittejä. Toinen mahdollisesti tupamäki vanhan viipurintien varrella, samanlainen paikka, jossa myös on isommasta kalliosta irronneita murikoita vaikka miten.

muurahaiskivi on sulle liian vaikee, ainakin vielä. ite kiipeen huomattavasti paremmin ulkona ku sisällä, mutta silti. pädi pitää joka tapauksessa olla, ettei mee nilkat. kannattaa kuitenkin käydä kurkkaamassa. yks reitti siellä on itelläkin vielä tekemättä. eli liikkeelle vaan ja kaikki kivet kurkkimaan. jos on pahasti talojen lähellä, kannattaa käydä kysymässä lupaa. imatralla on paljon helppoja reittejä, kun tuli itekin melki nollasta aikanaan aloteltua.

Zone-sarja -42%
Moi!

Yksi aloittelija ilmoittautuu. Olen käynyt kiipeämässä ensimmäisiä kertoja joskus muutama vuosi sitten, välissä on ollut tosi pitkiä taukoja ja välillä taas tullut käytyä vähän useammin. Nyt olen puolen vuoden mäkki- ja kaljaruokavalion jälkeen intoutunut taas liikkumaan enemmän ja pistänyt ruokavaliota uusiksi. Kiipeilyn lisäksi teen päivittäin vaihtuvan lihaskuntotreenin (semmoinen kuukauden treenihaaste joka sisältää vaihtelevan määrän lankkuja, punnerruksia ja kyykkyjä), teen lenkkiä koiran kanssa ja nyt säiden salliessa myös pyöräilen. Koetan syödä suhteellisen terveellisesti, vähintään sen 2 lämmintä ateriaa päivässä ja lisäksi kalaöljyt, biotiini, monivitamiini, maitohappobakteerit ja rauta (kesällä Hb 102). En tiedä ravitsemusjutuista hirveästi mutta olen koittanut katsoa että saan proteiinia ainakin sen 1g/painokilo, onkohan jotain muuta mihin pitäisi kiinnittää huomiota? Olen käynyt kiipeilemässä nyt kuukauden ajan 3-5 kertaa viikossa ehkä tunnin kerrallaan (siitäkin kyllä varmaan puolet istuskelua heh) ja jo tässä ajassa on ollut ilo huomata edistymistä ja kiinteytymistä. Semmoinen "rasvahöttö" on vähentynyt ja lihakset ovat saaneet jäntevyyttä, varmuutta on tullut lisää ja pääsen vaikeampia reittejä.
Oma taso on tosiaan sitä aloittelijaa, tänään olin ikionnellinen päästyäni 6A:n reitistä 2muuvia. Pääasiallisesti kiipeän 5B-5C-reittejä, korkeat negatiiviset seinät ja tippuminen jännittää sen verran että välillä tulee luovuttua leikistä ihan vaan koska en uskalla tehdä muuvia josta ehkä tippuu. Varmuutta tähän varmaan saa vaan kiipeämällä? Kuinka usein ja millä intensiteetillä kiipeämistä kannattaa tehdä ja onko jotain jolla omaa edistymistä voisi vauhdittaa? Pituutta on 154cm (paino ehkä n.50kg) ja välillä on turhauttavaa kun tuntuu että puolet pidemmät vain "kävelevät" läpi reitit joissa itse saan tehdä kaikenmoisia stunttihyppyjä mutta oikeanlaisen tekniikan löytyminen varmaan helpottaa tässäkin?

nainen varmaankin? hyvä ois kiivetä usein ja paljon ja vaihtelevilla profiileilla. tää yleisesti. kiipeily on kuitenki hyvin liikkumisriippuvainen laji sen fysiikan lisäksi, joten siihen tulis panostaa erityisesti. hyvin paljolta turhalta pyörän uudelleen keksimiseltä säästyt, kun meet kurssille. lappeenrannassa pidän niitä ite, mutta ilmeisimmin asut hgissä?

pituus on aika huono tekosyy. sä oot huippukiipeilijän kokonen. sisäreiteillä on toki enempi eri suuntiin pituusriippuvaisia hankaluuksia, paljon myös pitkille, kuten minä. ulkona on sit enempi tasasempaa, ku on enempi kaikkee pikkuotetta jaloille. kannattaa tollasissa mahdottomissa ottaa viereisistä reiteistä otreita käyttöön.

Nainen joo ja Helsingistä tosiaan, enimmäkseen pörrään Pasilassa mutta satunnaisesti on tullu poikettua Konalassa ja Herttoniemessäkin. Joku kiipeilykurssi on ollut mietinnässä/harkinnassa mutta omat aikataulut on tällä hetkellä sen verran tukossa että se saa odottaa kesää/syksyä. Niillä kursseilla varmaan saa myös ihan yksilöopastusta ja vinkkejä joiden avulla voi lähtä rämpimään omalta tasolta "eteenpäin"? Ehkä tota pituuden puutetta tulee käytettyä tekosyynä itelle kun tekniikka loppuu kesken :face:

juu käytä vaan, tekosyyt on hienoja keksintöjä :) kurssi on lähinnä sen takia hyvä, että opit muutamia liikkumisen perusperiaatteita, jotka hyödyttää sua paljon jatkossa. käytännössä sun pitäis miettiä liikkeen aloituspistettä niveltasolla, painopistettä ja sen liikettä kohti kohdeotetta sekä tukipisteitä. jos joudut heittään käden otteelle, useimmiten sun jalat on väärin tai kehonasento pielessä jne. noiden kolmen peruspilarin taakse sitten kuuluu kaikki otetyypit, tasapaino, koordinaatio, ajoitus jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alkaa tuntua 6a/6a+ reititkin jo mahdollisilta, tänään meni vahingossa moinen toisella ja 6b myös. Treenit tasolla 1-2 kertaa viikossa, käytännössä viikonloppuna. Silti näyttäis tulevan pientä kehitystä, taitojen, voimien ja myös hieman yllättäen rohkeuden suhteen. Oon myös oppinu tippumaan vähän sivistyneemmin, joka on hyvä asia, koska muiden ei tarvi kauhistella, että menikö niskat vai polvet :D

Seuraavan n. kk ajan painoa alas, miun kokoisella kiipeilijällä olis varmaan siellä 63-65kg paikkeilla tai jopa alle. Rasvaa on vaikka kuinka, poskissa pelkästään puol kiloa per puoli :lol2:
Parin viikon päästä mahdollisesti ulos ihmettelemään, sitä ennen pitäis hankkia se pädi. Tai löyttäytyä johonkin porukkaan..

joo kyl elämä on ulkona! paino on tietenki vietävä ylös, joten ei sitä liikaa sais olla. sormilauta vois olla kova juttu viikolla.

Taisi revetä polvesta kierukka viime viikolla kun hyppäsin patjalle alas. Tai molemmista polvista kierukat ovat olleet riekaleina muutenkin, joten tiedä sitten mistä kipu johtuu. Aina on joku paikka remontissa.

eipä voi kadehtia. toivotaan et paranee nopeesti. itellä meni vuoden sisällä sisäsivusiteet kummastakin polvesta ja kyllähän se korpes... kiipesin kyl tosin silti. tietynlaiset reitit oli ok, kunhan ei tulku kiertoja jne. yleensä noissa menee kierukkaakin rikki, muttei ilmeisesti mulla. vaikee noita on estää ja aatella, ku tosissaan yrittää.

Kävin kiipeilemässä, kun ilmaiseksi satuin pääsemään. 5B oli vaikeustasoltaan vaikein reitti, mitä pääsin. Ehkä olisin päässyt myös 5C:n, jos olisin kokeillut heti ensimmäisenä sellaista. Ei oikein siinä lopussa enää jaksanut nostaa itseään käsillä niin, että olisi tuon vaikeustason reitit onnistuneet. En sitten tiedä onko tuo hyvin vai huonosti aloittelijalta. Kiipeily olisi kyllä loistava harrastus kuntosalia täydentämään, mutta aika kallista on tuo sisätilakiipeily. Känsät repesivät käsistä. Aikaisemmin en ole kiipeillyt muualla kuin puissa joskus penskana.

Suosittelen lämmöllä salitreenin lisäksi, kerta/kaks viikkoon jos pääpaino on salillapumppailussa. Saat vähän yhteispeliä kropan lihaksiisi ja tasapainottavaa treeniä. Ite en oo käyny salilla vuosiin ja painot nousee ihan samoin kuin ennenkin, ehkä paremminkin tietyissä liikkeissä. Jos nyt vaihtaisi pelkkään salitreeniin, voisi saada aika makeita tuloksia aikaan nopeasti, kun lihaskuntopohja on ihan huikee nyt verrattuna saliaikoihin, mittarissa kuitenkin jo 40v..

5B-C reitit menee voimalla repimällä, 6a -> tarvii sitten tekniikkaa kun muuvit vaikeutuu ja otteet pienenee joista ei enää väkisin revitäkään enää itseä ylös. On toki helpoissakin teknisesti vaikeita reittejä, mutta aina joku reitti sopii repimiseen jonka sitten pääsee ylös. Niitä kahvaotteita tosiaan pääsee ekakertalaisetkin kivasti ylös. Älä tuojota noita greidejä, mieti ennemmin sitä liikettä siinä seinällä ja hupsista, greidit nousee ihan itsestään ;) Kiipee paljon helppoja ja hae tuntumaa niistä, vaikka pääset reitin ylös, mieti tuntuiko joku kohta/reitti erityisen raskaalta, miksi tuntui siltä ja voisiko sen mennä jotenkin eri tavalla.

Mikä olisi paras paikka pääkaupunkiseudulla mennä pienen lapsen kanssa kiipeilemään? Ainakaan Konalassa ei ole kovin helppoa "lastenseinää".

nojuu, tuli vähä lunta... mutta hyvältä näyttää jatko. kunnon sade vaan ja sitten 5-10 astetta ja kuivaa marraskuuhun asti. siinä ois mun kesä! :)

ihan pikkulapsille ei oo paljoa varsinaista kiivettävää monessakaan paikassa. jkl ja lpr löytyy kyllä. lapsiparkki toki ysatikseltakin löytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom