Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^
minuakin kiinnostaisi millainen otelauta olisi hyvä. Varuste.netissä on sadalla eurolla ihan pätevän näköinen (en ole käynyt paikanpäällä), mutta en tiedä onko hyvä. Pätevän näköinen siksi, että vaimo antaisi sen varmasti laittaa kämppään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
mä rakentasin (rakennan) otelaudan ihan ite. ja ehdottomasti semmosen, että pystyt kallistelemaan sitä. siten saat joka otteesta monia vaihtoehtoja. sen ei tarvi olla mikään 20cm korkea palkki oven päällä, vaan ihan isokin vaneri, jossa on otteille reikiä ja satiaiset takana. ruuviotteita voi käyttää myös. puusta saa tehtyy erinomaisia listoja, slouppeja ja pinchejä. nahkakin tykkää. ihan hyvin voi treenailla melki joka päivä. erilaisia treenisisältöjä ja otetyyppejä vaan kehiin. painon tiputtelu tietenkin on melko merkittävässä osassa.

alottelijan boulderoinnin tulis olla määräpainotteista, että opitaan sitä liikkumista. se kuitenkin on kiipeilyssä ihan yhtä tärkeessä osassa ku voimakin. liika tiukkojen ja vähien reittien projektointi voi johtaa myös vammoihin helpommin.

mä rakentasin (rakennan) otelaudan ihan ite. ja ehdottomasti semmosen, että pystyt kallistelemaan sitä. siten saat joka otteesta monia vaihtoehtoja. sen ei tarvi olla mikään 20cm korkea palkki oven päällä, vaan ihan isokin vaneri, jossa on otteille reikiä ja satiaiset takana. ruuviotteita voi käyttää myös. puusta saa tehtyy erinomaisia listoja, slouppeja ja pinchejä. nahkakin tykkää. ihan hyvin voi treenailla melki joka päivä. erilaisia treenisisältöjä ja otetyyppejä vaan kehiin. painon tiputtelu tietenkin on melko merkittävässä osassa.

alottelijan boulderoinnin tulis olla määräpainotteista, että opitaan sitä liikkumista. se kuitenkin on kiipeilyssä ihan yhtä tärkeessä osassa ku voimakin. liika tiukkojen ja vähien reittien projektointi voi johtaa myös vammoihin helpommin.

Hyviä ohjeita JTO:lta tulee paljon, mutta joissakin asioissa pitäisi olla realistisempi. Esim. kaikilla ei ole mahdollista laittaa kotiinsa tollasta vaneri viritystä ja alkaa pöllyttelee mankaa jossain olohuoneessa. Lisäksi suurin osa ihmisistä ei pysty tollasiin treeni määriin palautumisen ja ajan käytön kannalta. Olet vain saannnut hyvät geenit tähän lajiin ja sulla on mieletön pohja tehdä tollasia määriä. Itse olen harrastanut aikoinani kilpaurheilua 15 vuotta ja aloitin boulderoinnin noin 2 vuotta sitten. Ikää on vähän päälle kolmisenkymmentä. Edelleen on palautumisen kannalta ongelmia ton boulderoinnin suhteen, vaikka käyn vain 2 kertaa viikossa boulderoimassa. Forbsit tukossa todella usein ja selkä jumissa joskus (säteilee rintalastaan). Kyynerpään kivuista olen päässyt eroon, mutta siihen meni puoltoista vuotta. Mulla ei ole esimerkiksi mitään toivoa yrittää edes treenata sormilautaa kuin maksimissaan kerran kaks viikossa, välillä ei edes sitäkään. Sormilautakin vaatiin hyvät lämmittelyt ennenkuin sitä voi kunnolla tehdä. Sellanen jokapäiväinen (roikumpa tässä nyt ohimennen) sormilaudassa treenaaminen ei ainakaan itsellä toimi alkuunkaan. Tämä laji on vaan niin kova hermostolle ja lihaksille ym., että palautumiseen kannattaa antaa aikaa, jos ei omista 10 vuoden kiipeily pohjaa tai super lahjakkaita geenejä. Itse panostaisin treenien laatuun, enkä määrään. Toki eritttäin helppoja reittejä voi vedellä paljonkin, mutta mieli ei aina anna siihen mahdollisuutta. Mikäli mahdollista pyrkisin ottamaan köysittelyä mukaan boulderoinnin lomaan, mikäli tuntee kehityksen jämähtäneen boulderoinnissa paikalleen. Sitä aion itse seuraavaksi koittaa...

no...

mä olen kyllä ihan totaalinen realisti aina treenijutuissa. aina. nää mitä tässä pakkiksella oon esitelly on vaan jäävuoren huippuja ja ihan hypoteettisia esimerkkejä. laajempia treenijuttuja kiipeilyn puolelta on ihan muualla ja pian tulevassa liiton julkasemassa kirjassakin.

jos lähetään suunnitteleen jollekin henkilökohtasta ohjelmaa, se lähtee tietenkin ihan eri lähtökohdista kuin jostain nettijutteluista. joku treenaa kolme kertaa päivässä ja joku pari kertaa viikossa. joku todella tiukalla ja ohjelmoidulla systeemillä ja joku taas hyvinkin vapaalla freimillä. mitään muuta ei yksilöllisestä touhusta vois aatellakaan.

mä olen myös ite geneettisesti huonoilla lahjoilla tähänkin lajiin siunattu. kehitystä tulee työllä, työllä ja työllä. saa myös olla joskus fiksu siinä mitä tekee. jos sä treenaat pari kertaa viikossa, et kyllä oikeeseen tukkoon forkkujas saa. siihen vaaditaan ihan muita määriä. se, ettet palaudu mielestäs hyvin treeneistä on vaan kiinni paremmasta treenien suunnittelusta. kaikenlaiset säteilykivut ja muut hermojutut on usein nekin kiinni treenien monipuolisuudesta. miten sun boulder-treenit sisällöltään kulkee?

kuinka pitkään oot tehnyt päivän mittaan sormilautailua? millä ohjenuorilla? jos joku treenilauta vie tilaa 20x60x4cm jonkun oven päältä, on mun mielestä melko heikosti asiat, ellei sellasta tilaa löydy ihan jokasesta kämpästä suomessa. sen ei oo pakko olla ees olohuoneessa. mankkaakaan ei oo pakko käyttää. älä saivartele.

määrät menee aloittelijoilla kyllä ihan aina tehojen ohi mm. vammojen välttämisen, liikkumisharjoittelun laadun ja pohjan rakentamisen laadun takia. köysittelyssä ei oo mitään pahaa ollenkaan, mutta liian hapottavat reitit ei rakenna pohjaa kunnolla. köysittelyn toteutus tulee lähtee hieman eri pohjalta. määräpainotteinen boulderointi on huomattavan tehokasta myös kestävyysharjoitteluun. kehityksen jämähtämisen syyt sulla on kyllä ihan jossain muualla nyt.

Moonin lauta on ihan miellyttävä ja suhteellisen huomaamatonkin sopivan värisenä. Kahvat ja puhtaat pinchit siitä kyllä puuttuu mutta äkkiäkös ne taustavaneriin ruuvaa ihan normi otteista.

56350.jpg

Olisikohan kenelläkään tietoa boulderi-seinistä Kotka-Hamina akselilla? Ollaan kaverin kanssa innostuttu kiipeilystä ja kierrelty kaikkia mielenkiintoisia pieniä kallioita, varusteina asiaan kuuluvasti verkkarit ja lenkkarit. Mielenkiintoa alkaisi olla enemmänkin, mutta emme tiedä/ole löytäneet kotkasta ensimmäistäkään seinää. Onko todellakin niin, että lähimmät seinät löytyvät kouvolasta?

Netistä löytyi Kotkan Kiipeilyseura ry:n sivut, mutta sieltäkään ei löydy varsinaisesti vastausta kysymykseen.

moonin lauta on toki hyvä, mutta en mä sisustuselementtinä noita koskaan ostais. lisäksi se voi olla hieman "haastava" aloittelijalle :)

kotkaan on ollu suunnitteilla seinästö, mutta huhujen mukaan se pilataan täysin tekemällä siitä liian verttipainotteinen.

Espanjan reissua pukkaa maaliskuulle, ja tarkoituksena olisi muun mukavan ohessa pyhittää muutama päivä jalolle lajillemme... mihis kannattais aloittelijan suunnata Etelä-Espanjassa, jos haussa olisi komeat viitoset ja helpot kutoset sekä leppoisan lyhyet pulttivälit? :)

pulttaus on espanjassakin ihan hyvää, kuten kyl 95% paikoista missä oon koskaan kiivenny ite viimesen 10v aikana. "hyvä" ei oo sama ku tiuha kuitenkaan. liian tiheessä ne pultit haittaa kiipeilyä ja voi aiheuttaa jopa vaaratilanteita (ristiinklippaus). keskelle vaikeeta pätkää ei kannata pulttia tietenkää laittaa, joten joskus ne on harvassa, mutta perustellusti kuitenkin. ei kasin kiipeilijä pulttaa vitosia 5m välein. kyl ne pitää olla fiksusti tehty aina. 2-3m on sellanen sopiva yleissääntö melki kaikkialla ja reitin alkuvaiheessa yleensä tiuhassa ettei tuu maahan. ihan etelässä malagan päällä nyt tietenki on el chorro, sit costa blancalla alicanten lähellä on paljon hyvää myös. et kertonu minne meet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Andalucia on kohteena, ja juuri Malagan liepeillä varmaan tulee enimmäkseen pyörittyä. El Chorroa oon vähän vilkuillukin sillä silmällä, ja San Bartolo Gibraltarin lähellä vaikuttaa kanssa aika mehukkaalta paikalta, eihän ne etäisyydet tuolla niin isot ole ja auto on joka tapauksessa alla. Netistä on löytynyt aika niukalti infoa, pitää varmaan paikan päältä hankkia topo niin pääsee paremmin perille sikäläisistä meiningeistä.

Joo ton liian tiheän pulttauksen huono kääntöpuoli on kyllä ihan tosi juttu, esim. kiipeilyareenalla tulee toisinaan klipattua ristiin kun saa koko ajan olla klippaamassa :) Ittellä ja seuralaisella tiedossa ensimmäiset liidihommat ulkosalla, joten sillä olisi haussa kuumotusfaktoriltaan keveää ja hauskaa kiikkuilua, Suuremmat sankarityöt voi hyvin jäädä tuleville reissuille.

ei se liidailu sen sankarillisempaa oikeesti oo, eikä pidä ollakaan. mä pidän sitä lähinnä laiskan miehen touhuna, kun ei tartte viritellä yläköysiä. senku menee reitin alle ja alkaa kiipeen. suosittelen kyl kovasti liidailua ihan niin alusta ku vaan pystyy ja aina. sit siitä tulee ns. normaalia, eikä just "sankarillista". alotelkaa riittävän helpoilla reiteillä niin se antaa hyviä fiiliksiä ja itseluottamus kasvaa. paljo määrää vaan ja projektointi vähemmälle. sportti on kuitenkin aika idioottivarmaa touhua, ettei siinä juuri vahinkoja satu. el chorrossa lisäks se jännitys tulee enempi lähestymisissä ku kiipeilyssä... :) laitas googlen kuvahakuun "el chorro camino del rey"...

Kysyn täältä kun tietämystä varmaan löytyy eli hakusessa olisi mahdollisimman (edullista jos mahdollista) kulutuksen kestävää köyttä. Kuluminen tapahtuu lähinnä hankautumalla kun köysi roikkuu vapaana koiran perässä lumella ja ruohikolla. Tarve olisi noin 50 metrille. Polyeteeni köysi näyttäisi olevan tarkoitukseen huonoa eli jos kiipeilyköysistä löytyisi ratkaisu.

vanhat kiipeilyköydet menee just tonkaltasiin käyttöihin, ku ei niihin henkeensä enää halua luottaa.

Onko noita vaikea saada käytettynä? Muistelisin että noilla olisi jonkin verran kysyntää vai jäävätkö nurkkiin pyörimään?

mulla on lumenpudottelukäytössä tai muussa. 50m ei kyl irtoo, mutta uskosin noita löytyvän suht helpolla. slouppi.net on suomalainen kiipeilysaitti ja sieltä forumin kauppapuolelta voi tarjoutua ostamaan.

Kiipeilyä en harrasta, mutta naputin nauloilla puuliiterin oven päälle rimanpätkiä. Tarkotus parantaa näppivoimia.
Pitää naputtaa niitä lisää kiinni erilevyisinä ja paksuisina. Niistä sitten leukoja ja joskus tulevaisuudessa etuvaakaa :whip:

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom