Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sanot vaan että meet boulderoimaan, siihen et mitään porukoita tarvii. Kantsii vuokrata tossut ja mennä joku arki-ilta niin näät ittees kovemmilta kundeilta mistä on kyse.

en kyl oo toistaseks jormailuun ees törmänny, mutta tollasella asenteella liikkuvia en haluu ees kivillä nähdä, saati sit hutungissa.

yesss... kalymnokselle pikapuoliin pariks viikoks. saa tulla nykäseen hihasta, jos sielläpäin liikkuu!

Siis olenko käpy vai enkö vain käsitä? Ostin katanat ja "asiantuntija" väitti kivenkovaa että ne oli oikean kokoset kun irvistelin että hädintuskin saan niitä jalkaan. Seisominen on jotain aivan kauheaa, kävely täytyy hoitaa kantapäillä (inb4 tossuilla ei kävellä jne), kanta porautuu akillesjänteeseen ja varpaat on niin mutkalla että "nimetön" varvas on sininen kun kengät ottaa pois. (ok ehkä vähän liioittelua mutta kuitenkin.)

Aikasemmin mulla oli Montrailin Zealotit jotka oli ihan täydelliset muuten, mutta ne ei istunut kauhean hyvin kantapäästä. Eli mahdollisesti liian isot, ok, mutta nuo katanat on naurettavan pienet.

Elättelenkö turhia toiveita nuiden "sisäänajosta?" Myynkö suosiolla pois ja ostan isommat? Jalka on jotain 44-45 normikengissä, zealotit oli muistaakseni 43 ja nuo katanat on 40,5.

Ymmärrän, että ne kengät on epämukavat seisoskeluun ja näin, mutta tuntuu että varpaat menee tuhannen solmuun vaikka seisoisin otteilla miten tahansa. Antaako nuo ajan kanssa yhtään periksi?

Siis olenko käpy vai enkö vain käsitä? Ostin katanat ja "asiantuntija" väitti kivenkovaa että ne oli oikean kokoset kun irvistelin että hädintuskin saan niitä jalkaan. Seisominen on jotain aivan kauheaa, kävely täytyy hoitaa kantapäillä (inb4 tossuilla ei kävellä jne), kanta porautuu akillesjänteeseen ja varpaat on niin mutkalla että "nimetön" varvas on sininen kun kengät ottaa pois. (ok ehkä vähän liioittelua mutta kuitenkin.)

Jotenkin mulla on vähän semmoinen kuva, että tämä väkisin liian pienten kenkien käyttäminen on peräisin aikakaudelta ennen nykyisiä kumipohjia, joissa on tarkat kantit. Varmasti tuntuma on tarkempi mitä tiukemmassa kengät istuu, mutta itse arvostan myös mukavuutta kiivetessä. Ja ennen kaikkea: ainakaan meikäläisen tasolla (6b) se greidi ei riipu kengännumerosta, vaan kehityskohteet ovat vähän jossain muualla. Kilpatouhuista en sitten sano mitään.

Samaa mieltä vuonon kanssa, että ainakaan meikäläisen tasolla ei kyse ole siitä, että kengänkoko olisi puoli numeroa liian suuri. Ja taso on onsight luokkaa 6b hatusta heitettynä, vaikkei ne nyt niin enää kiinnosta. Toki itselläkin oli aluksi hankala kävellä, mutta ei sentään sattunut vietävästi. Nyt ne on jo mukavat käyttää, paljon paremmin menee jalkaan kuin kaverin omat, jotka ovat ehkä tuota sinun luokkaasi..
Sinuna vaihtaisin puoli nroa ainakin isompaan. Voit yrittää myös kaupassa käydä vaihtamassa, jos mitenkään ottaisivat vaihdossa nuo, kun et pahemmin ole käyttänyt.
Kannattaa sitten katsoa, että kun nro kasvaa, että se kantapää pysyy edelleen tukevasti sille tarkoitetussa paikassa, eikä tule rakoa sinne (mahdollista ainakin niissä kengissä, joissa on ns. isompi kuppi kantapäässä hookia varten). Itse en pysty näitä malleja pahemmin edes käyttämään, kun akillesjänne ottaa kiinni, eikä kantapää uppoa täysillä pohjaan jos muuten kenkä sopiva...

Kyllä nuo oireet uusista kengistä ainakin omalla kohdalla on hyvin tuttuja. Varsinkin seisominen on ikävän tuntuista aluksi, ja solutionit varsinkin painoi akillesjänteeseen. Varpaat on jokaisessa kengässä ottanut aluksi nokkiinsa. Mutta ajankin uudet kengät pikkuhiljaa sisään, ja kaikki kengät on ruvennut tuntumaan "mukavilta" ajan mittaan. Eli pidän uusia kenkiä niin kauan kuin pystyy ja sen jälkeen vaihdan vanhoihin kenkiin. Ekalla kerralla voi hyvinkin jäädä yhteen nousuun, jonka jälkeen vaihdan jo pois.

Mutta tosiaan ihan alottelijoille en kyllä suosittelisi noin tiukkaa kenkää, ja jos omistaa ainoastaan yhden kenkäparin (ne uudet) niin varmaan silloinkin täytyisi tyytä vähän mukavempiin kenkiin. Nauha miurat sopeutu omaan jalkaan todella nopeasti ja on toiminut erinomaisesti joka paikan kenkänä.

Zone-sarja -42%
Mutta tosiaan ihan alottelijoille en kyllä suosittelisi noin tiukkaa kenkää, ja jos omistaa ainoastaan yhden kenkäparin (ne uudet) niin varmaan silloinkin täytyisi tyytä vähän mukavempiin kenkiin. Nauha miurat sopeutu omaan jalkaan todella nopeasti ja on toiminut erinomaisesti joka paikan kenkänä.

Täytyy testata miuroja. Nuo zealotit oli hintalaatusuhteeltaan ihan ässät, sitten sattu aivopieru ja pistin ne kuivauskaappiin kuivumaan. :F

Riippuu tietty varmaan paljon kengistäkin kuinka tiukat täytyy ostaa. Omat solutionit oli aika kivuliaat alkuun(kivuliaat siten että kantapäillä piti kävellä ja joka boulderyrkän jälkeen pois jalasta) mutta silti istuivat tosi hyvin. Samankaltaiset kokemukset on ollut muillakin kyseisistä tossuista. Sneaker-tyyppiset vapaa-ajan kengät on yleensä mulla 43-44 kokoa, solutionit on 41,5 ja just sopivan timakat kun ovat venyneet - tosin otan ne muutaman yrkän välein aina pois jalasta boulderoidessa ja köysitellessä joka yrkän jälkeen. Josta päästäänki tietty siihen että tiukkuutta tulee sovittaa käyttötarkoituksen mukaan, boulderoidessa menee pieniki kenkä varsinki hänkeillä mutta släbeillä tai sitten multipitcheillä tarvii varmasti mukavamman kokosta kenkää ettei tartte ihan itku silmässä kivun keskellä kiivetä. Liian pienellä kengällä kitkasläbien kiipeäminen ei varmaan kovin hyvin onnistu.

Eri mallit ja merkit kannattaa testata kyllä huolella koska sopivuus on niin yksilöllistä, mulle ei esmes 5.10 team istunut ollenkaan jalkaan. Ja jatkaen muiden linjoilla, ei ole kiipeilysuoritusten menestys vielä ihan kriittisesti kengästä kiinni. :D

Toki ero solutionin ja ekan tossun(Mad Rock Phoenix) välillä on huikea mutta vertailu on aika turhaa kun hinta ja käyttötarkoituskin on lähtökohdiltaan täysin eri.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kenkien tulis olla aavistuksen epämukavat seisoskellessa. ei ne lenkkarit siis ole. kiivetessä ei kuitenkaan tulis olla minkäänlaisia kipuja, vaan pitäs pystyä keskittyyn ite hommaan. isoilla otteilla nyt voi käyttää vaikka kumppareita, mutta ruuvinkantojen kokosille mikroille tallatessa se kengän luonne tulee esiin.

tärkeitä seikkoja kenkää valitessa on se, että pohjakumin reuna on päkiästä eteenpäin jalan alla. tällöin se toimii parhaiten myös pienillä otteilla ja on tarkka. kenkäbrändien vertailu on siis melko hedelmätöntä, koska kaikilla on erilaiset jalat. kengän tulis "taipua kitkalle", eli ei saa olla liian tiukka koukku. muutoin käyttöalue on liian suppea ja kengästä tulee vain tietynlaisia reittejä suosiva spesifi popo. velcrokiinnitys on useimmille paras malli, koska sen saa nopeesti pois, mutta kantapää pysyy kunnolla kiinni huukatessa. nauhakengät saa tiukemmin modattua kengän kärjestä, mutta siinä merkkaa kyllä eniten sen kengän muoto, ei tiukkuus.

yleisesti kannattaa siis kenkää sovittaessa tarkkailla päkiän kohdan lestin leveyttä, mikä sportivalla ja red chilillä on leveähkö (poislukien katanat), 5.10:llä, evolvilla ja mad rockilla kapea. toinen tärkee tarkkailupaikka on se isovarpaan ulkosivu. itelle ei esim. miura tai katana oo ollenkaan se paras, koska just tossa kohtaa se kantti jää ulos jalan alta. ite etin siis kenkiä, joissa toi kohta kaareutuu sisään hieman. eli hyvin yksilöllistä. myyjä tais olla kyllä hieman nyt tietämätön. katana on nahkakenkä ja se venyy vähän, mutta se ei sais venyä liikaakaan. voit sä noiden kanssa suihkuun mennä ja tallustella sitten, että muotoutuu paremmin, mutta melki vaihtasin pikkusen isompaan. mulla on lenkkarit kokoa 44,5 ja katanat kokoa 41. pääasiassa käytän five tenejä kokoa 43. jos haluut ostaa kenkiä, multa löytyy 20 paria uusia tai enempi tai vähempi käytettyjä.

aika harvoin kuitenkaan kenkää voidaan syyttää, ellei kiipeily suju. toistaseksi tiukimmat reittinikin oon mennyt hyvin mukavissa kengissä.

^

Kiitos kattavista vastauksista.

Itsekkin innostuin syksyn aikana kiipeilystä. Vasta alkeiskurssit käyty ja seinällä käyty muutaman kerran. Tänään olen taas menossa. Ensi viikolla olen menossa ostamaan kengät ja valjaat. Laina valjaat ainakin tuolla tapanilassa tekee kasseille ei niin gutaa :) Salmisaaressa taisi olla paremmat valjaat, ainakin mun nivusille.

Mitä suosittelette varmistamiseen aluksi? Itse olen kokeillut grizzillä (vai mikä se nyt oli?) ja ATC:llä. ATC:n ajattelin ensin ostaa? Jotenkin tykkäsin siitä enemmän. Enemmän sai keskittyä varmistamiseen, mutta hyvähän siihen on keskittyä. Kunnia homma kuitenkin, ettei satuta kaveria...

Ihan huippu laji ja olenkin todella innostunut. Jopa niin paljon, että ikuinen massakausi muuttui dietiiksi:) Punttia en ajatellut lopettaa, koska nautin myös siitä. Ehkä salitreeni tulee vähän muuttumaan? Vaikka täällä on ehdoteltu, että parhaaseen tulokseen pääsemiseksi pitäisi keskittyä täysin kiipeilyyn. Mutta jos välttämättä haluaa käydä puntilla, niin mitä liikkeitä pitäisi suosia ja mitä välttää? Leukoja enemmän ja forkkujen rasitusta vähemmän? Ainakin?

atc on toki halvempi kuin grigri ja opettaa sut olemaan koko ajan hereillä varmistamisen suhteen. tää toki pätee ehdottomasti ja poikkeuksetta AINA, oli varmistuslaite mikä tahansa. toi kunniatehtävä on juurikin varmistamisen ideologiaa. grigritä kuitenkin suurin osa käyttää ja siinäkin on isoja etuja. yks tietenkin se semi-automaattinen lukittuminen.

itellä tippui 30kg punti vaihduttua kiipeilyyn :) aika addiktoivasta lajista on siis kyse. punttitreeneit sopii ohelle ihan hyvin riippuen siitäkin, miten ison osan kiipeily saa sun liikuntaharrastuksista. ihan peruskaudella voi puntilla tehdä monipuolisesti kaikenlaista muun kropan lisäksi gripillekin, mutta kun treenit etenee kohti ulkokautta tai reissua, jää puntti aika vähiin. hommaa käsiis noi tän vuoden kiipeily-lehdet 2 ja 3/2010. kirjottelin niihin suht hyvin treenisisällöistä ja jaksottamisesta. ens vuoden puolella tulee liitolta treenikirja, joista noi artikkelit on lyhennelmiä.

mulla on lenkkarit kokoa 44,5 ja katanat kokoa 41. pääasiassa käytän five tenejä kokoa 43. jos haluut ostaa kenkiä, multa löytyy 20 paria uusia tai enempi tai vähempi käytettyjä.

Jos vaan mitenkään jaksat ja kehtaat niin heitä krimsonskorp at hotmail piste com mailia, niin voisin ostaa sulta jotku popot pois. Itku tulee jos ei pääse boulderoimaan ton takia. Ja tuo sun kuvaus oli niinku täydellinen negatiivi mun tilanteesta (isovarpaan ulkosyrjä tuhannen mutkalla, päkiän kohdalta tulee päällys yli = liian leveä lesti, jne). :)

laittelin mailia. kyllä kiipeily on kivaa, kun kengät ei haittaa. nykykenkien ei tarvi olla ollenkaan niin tiukkoja ku ennen. toki tietty jämäkkyys on ok.

Itsellekkin on kiipeilykärpänen purrut, suuri kiitos niille jotka minut veivät kokeilemaan Salmisaareen.

Nyt reilu kuukauden sisäkiipeilyä harrastaneena kehitys on ollut alussa huimaa. En ole missään muussa lajissa kokenut samaa nopeaa kehitystä kuin kiipeilyssä. Aloittelijan seinistä helpoin pisti puuskuttamaan aika paljon, mutta nyt tuntuu jo paljon paremmalta ja keskityn enemmän tekniikkaan ja liikkeiden hiomiseen kuin mahdollisimman vaikeaan reittiin. Tarkoitus olisi heti säiden salliessa lähteä kiipeilemään kallioille.

Suosittelen tutustumaan Nicroksen 'Training Centerin' tarjoamia ilmaisia artikkeileitä treenaukseen, palautumiseen jne.. (http://www.nicros.com/training.cfm) ja todennut lyhyellä kokeilulla suurimman osan neuvoista hyväksi.

Itse henkilökohtaisesti suosittelen pilateksen yhdistämistä kiipeilytreeneihin. Muutaman kerran tullut aloitettua 15min pilates treenillä ennen kiipeilyä ja energia taso noussut huomattavasti. Lisää infoa tästä löytyy yllä mainitusta osoitteesta.

Muita vinkkejä ja lukemisen arvoista:

http://www.climbing.com/print/techtips/tttraining228/
http://onlineclimbingcoach.blogspot.com/

tervetuloa lajiin. jäät koukkuun, kuten me muutkin ;)

pilateksella ei kyllä oo mitään tekemistä ihmisen energiantuotannon kanssa. eric hörstin kirjotukset ei aina perustu yhtään mihinkään. osittain siellä on ihan oikeetakin tietoa. dave macleod taas on ihan jees ukko ja oon useimmista jutuista samaa mieltä.

Missäköhän vaiheessa kannattaisi kotona treenata otteilla? Ainakin Tapanilassa on boulderhallin seinässä sellainen otetaulu jossa on eri kokoisia otteita, jossa voi vetää leukoja/roikkua.

Itsellä heikoin lenkki on tuo otteissa pysyminen. 5:sen reiteillä on pysyn helposti, mutta 6:sen otteet tekevät todella tiukkaa. Enää forkut eivät tule aina kiipeilyn jälkeen niin kipeäksi, kuin alussa(alussa ei pystynyt edes pihviä leikkamaan kiipeilyn jälkeen).

Olen siis vasta 1kk sitten aloittanut.

JTO: Aikaisemmin puhuttiin tuosta salillä käynnistä. Ei ole sen viestin jälkeen tullut kertaakaan käytyä salilla. Kaikki aika on mennyt seinällä :) Todella koukuttava laji...

tarkotat sormilautatreenien alottamista? missä vaiheessa tahansa. kaikki riippuu toteutuksesta. kauheen pienissä otteissa ei kannata yrittää rimpuilla, ettei riko sormiaan. ne kun tuppaa paraneen karmeen hitaasti. mieluummin määrä- ja sarjaperiaatteella kuin maksimisekunteja. mä kirjotin tosta artikkelin kiipeilylehteen viime vuonna. leukoja ei erityisesti otelaudoissa kannata vedellä, mutta erilaiset roikkumissarjat on kyllä jees. toisaalta jos pääset kiipeemään, on se kyl paljon hyödyllisempää. suosittelen kyl käyttään osan treeneistä boulderointiin. jos teet pelkästään pitkiä hapottavia reittejä, ei se oo ihan parasta voimille.

koukuttavuudesta oon juurikin tota mieltä :D

^

Kiitos taas. Mistäköhän saisi noita kiipeilylehtiä? Olen etsinyt kaikki tavaratalojen lehtihyllyt, kirjastot... Lehden sivuillakaan ei ole oikein tietoa. Liittymällä johonkin järjestöön(vai mikä lie) ne tulisi kotiin, mutta haluaisin tutustua juuri noihin vanhoihin missä on sun artikkelit.

Olen aina lopuksi mennyt boulderoimaan. On kyllä aika lopussa kädet siinä vaiheessa. Sormilautaa mietin siksi, että työ, opiskelu ja perhe vievät kiitettävästi aikaa ja pääsen seinälle max. 3 kertaa viikko. Mutta tutustun noihin artikkeleihin, kunhan lehdet jostain löydän.

Suositut

Back
Ylös Bottom