Kiertäjäkalvosin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis mikä se on? ilmeisesti joku herkkä osa olkapäässä? Olen jostaki kuullu että tämä tulehtuu, erityisesti penkkitreenin takia. Ja tuntuu tuo oikea etuolkapää olevan aika pirun kipeä...:mad:

Täällä varmaan jotkut tietää asiasta enemmän, mutta mulla se repesi joskus ja se sattu olkapäähän tohon sivulle, ja kun seisoi normaalisti ja yritti nostaa kättä sivulle niin sattu saatanasti. Eli en uskois että se on sitä jos koskee vaan etuolkapäähän, mutta tiedä häntä

No joo. Mä kuulun kanssa tähän olkapääongelmaisten kerhoon. Penkki on todella paha liike mun olkapäälle ja sitä se ei tunnu kestävän ollenkaan. Taas alkanut olkapää vihoittelemaan ilkeästi 2,5 vuoden takaisesta vammasta. Mulla venähti tuo kiertäjäkalvosin. Ongelmia tuottaa lähinnä tasapainon pitäminen. (esim. pystypun. hantteleilla, pystypun. tangolla) Parhaiten huomaa kun tekee tuplahauikset edestä niin huomaa että toinen käsi ei taitu niin suoraan ylöspäin kuin toinen.

Kuinka moni on kehittynyt vaikka on jättänyt tasapenkin kokonaan pois ? Itselläni tämä taitaa olla ainoa vaihtoehto tai sitten tuo olkapää pitäisi operoida kunnon lekurilla.

Kiertäjäkalvosin eli rotator cuff sijaitseepi nivelen ympärillä lähinnä takapuolella tukien niveltä. Sen anatomia ei niinkään ole tärkeää kuin se, missä se menee rikki ja miten sitä voi ehkäistä:
Rikkoutuu mm. seuraavissa jutuissa:
- Penkkipunnerrus varsinkin, kun takaolkapää nousee penkistä noston yläosassa.
- Erilaiset räjähtävät heitot mm. käsipallo, keihäs, lentis, sulkis, pesis...

Kuntouta tai ennaltaehkäise:
Kaikenlaiset olkavarren uloskierrot:
- Pidä kyynärpää paikallaan kyljessä ja kierrä käsi ulospäin esim. taljassa eli ns. liftausliike. Voidaan tehdä myös kyljellään maaten.
- Toinen hyvä on pitää olkavarsi suoraan sivulle kuten vipunostossa, mutta kyynärvarsi roikkuu suoraan alaspäin. Tästä tehdään ylöskiertoja kyynärvarren pysähtyessä pystysuoraan.
- Vipunosto eteen hartiatasolle pitäen rystyset sisäänpäin käännettyinä.

Käytä melko, vajaita, pitkiä sarjoja (15-20). Nämä eivät ole maksimivoimaliikkeitä. Ko. lihasryhmä on heikko, eikä vastaa hyvin ns. normaaliin voimatreeniin. 1-5 kg riittää kaikille.

Ja vielä, kun en huomannut heti: Etuolkapään vammasi lienee aika lähellä ylärinnan ja etuhartian risteystä, tai ainakin keskellä etuhartiaa. Kyseessä on silloin hauiksen pitkän jänteen tulehdus. Suosittelen välttämään varsinkin pomppupenkkiä ja hauiskääntöjä vipillä. Tee muutaman viikon kevyt jakso rinnalle, hartioille ja hauikselle ja ota vaikka kortisonikuuri siihen kohtaan, jos se on todella kipeä. Muuten on edessä leikkaus ja kuntoutus... n. 4-6kk...

Kaikille olkapäävammaisille suosittelen lämpimästi käyntiä OSAAVAN KÄSILÄÄKÄRIN vastaanotolla. On meinaan sen verta vittumainen nivel että, meinaa normaali tohtorilta paukut loppua sen vaivojen selvittelyssä. Melkein tasan 12 vuotta sitten otin yhteen DAF merkkisen rekka-auton kanssa omana pelivälineenä moottoripyörä. Yhtenä seurauksena muiden ohessa oli paskaks mennyt oikea olkapää. Lapaluu murskaks, kaikki lihakset repeyty, hermot katkeili.... Vieläkin on käsiala kuin 5 vuotiaan. ei oikein hienomotoriikka toimi. Onneks oli osaava käsilääkäri joka neuvo miten menetellä. (Tri. T. Raatikainen Oulusta)
Aluksi laitettiin kaikki luut niin hyvin paikoilleen kuin mahdollista. Sitten lepoa. Kun katsottiin olevan riitttävän hyvässä kunnossa, määrättiin hiihtoa. Kun rupesi sen kestämään alkoi punttireeni. Vipunostoja eteen ja sivulle ja erilaisia kiertoliikkeitä. Ja nyt toimii...
Ilman ASIANTUNTEVAA opastusta, vituiks olis menny kuin mummon pesu!!!
Älkää saatana pelleilkö olkapäitten kanssa jos hajoaa. Ettikää HYVÄ lääkäri ja hoitakaa kuntoon. Nimittäin jopa perseenpyyhintä on hankalaa kun olkapäät on paskana.

Mulle kävi samalla lailla, tosin vastapuoli oli liikenteessä henkilöautolla ja minä mopolla. Mulla meni olkapäästä juuri tuo kiertäjäkalvosin jotenki vituiksi ja sit repes jokin juttu... Ongelma oli se, ettei olkapäässä ollut mitään tukea, ja käsi "tipahteli" pois paikoiltaan... Olisittepa nähneet lääkärin ilmeen ku näytin: "joo tälläin sille käy ku käännän kättä sivulle. KRUNTS! Kuulu kauhee ääni ja olkapää nuljahti tohon eteen.. Mut ei se viä mitään... Sit se pahin oli edessä. Piti saaada se takas paikoilleen... Voimalla vaa vääntää takas päin. TUPLAKRUNTS! Kuulu helevetin moinen paukahdus, ja lääkäri irvisti. Sanoin että tollanen tapaus ja lääkäri määräsi uintia. Nyt olkapää ei enää tipahtele, mutta ei se aivan normaali ole... Vittumainen vaiva toi olkapää... Ottakaa vakavasti...!!

kalvosimesta

mulla on jouduttu leikkaamaan, tota kalvosinta, juuri "putoamisten" ym takia.

Tehkää kaikkenne ennen kuin suostutte leikkaukseen.

Mä menin tähystykseen, ja heräsin kun koko olkpää oli avattu, ja suljettu noin 50 niitillä

:-(

jto.on kirjoitukseen lisäisin sen (ellen vaikta seliseli ämmältä), että rotator cuff sijaitsee olkanivelen etupuolella. Se on neljän lihaksen jänteenpään yhdistelmä ja luonnostaan ahdas ( 40% väestöstä). Myös leveän selkälihaksen jänne kiinnittyy samaan paikkaa, niimpä rinta hauis ja selkäharjoitukset kuormittavat samaa paikkaa. Hoito on aluksi konservatiivista ja jos ei auta, niin järeämmät konstit kehiin. Niitä operoidaan hyvällä menestyksellä. Lääkärin antama kortisonikuuri yleensä tepsii. Ortopedi on siis oikea osoite, kuten jo mainittiinkin.

Originally posted by hkuja

Kuinka moni on kehittynyt vaikka on jättänyt tasapenkin kokonaan pois ? Itselläni tämä taitaa olla ainoa vaihtoehto tai sitten tuo olkapää pitäisi operoida kunnon lekurilla.

Kuten aina muistan mainostaa, mä en ole tehnyt tasapenkkiä tangolla vuosikausiin, satunnaisia pumppipäiviä lukuunottamatta, jolloin oon ihan huvin vuoksi voinut tehdä sarjan pari pienellä painolla jalat ilmassa tai jotain.

Ja kyllä ne rintalihakset on kehittynyt ihan hyvin.
Paljon paremmin ne tuntuu käsipainoilla tehdessä, varsinkin esim. loivalla vinopenkillä. Moni pitää tota ja ylipäänsä käsipainopunnerruksia muka apuliikkeenä, mutta kyllä se on massaliike parasta luokkaa. Näistähän oli niitä tutkimuksiakin, missä tasapena tangolla oli rintalihasten treenin kannalta siellä keskiviivan alapuolella liikevertailussa.

Moni tasapenkkiin kykenemätön pystyy silti tekemään vinopenkkiä tangolla - jos siis haluaa tehdä "isommilla" painoilla.
Ja isot painot on toki suhteellinen käsite. Coleman tekee 5vk ennen Olympiaa 90 kg käsipainoilla 11 tai 12 toistoa vinopenkissä.. ei se mitään pikkuhiomista ole.

Ja vakiokysymys/toteamus perään, kuinka moni huippubodari tekee säännöllisesti tai ylipäätään koskaan (aloittelijavuosiaan lukuunottamatta) tasapenkkiä tangolla ? - not many if anyone.

Kyllä se massa kasvaa muillakin keinoin - paljon paremminkin kuin peruspenan ympärille rakennetulla treenillä :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
niin... rotator cuffiin kiinnittyvät LIHAKSET siis sijaitsevat olkanivelen takapuolella, paitsi subscapularis. tätä tarkoitin. kipualue on myöskin usein sijoitettavissa olkapään takapuolelle. usein kun ongelman aiheuttaa takaosan lihasten (supraspinatus, infraspinatus ja teres minor) heikkous tai venähdys. toisaalta repeämäkivut kyllä sijoittuvat enempi etupuolelle. totta on se. ylhäältä jos katselee, sijoittuu repeämäalue aikalailla sinne olkanivelen etu-ulko-yläpinnalle. olipa selkeää :-)

threadin aloittajan vamma ei kuitenkaan liene kiertäjäkalvosimen vamma lainkaan, vaan hauiksen jänteen repeämä/tulehdus. tämä siksi, koska kipu on etuolkapäässä, eikä takana tai olan ylä-ulkosyrjällä. hauiksen jänteen rako on juuri se ahdas paskiainen.

kiertäjäkalvosimen lihasten jänteet eivät juurikaan mene mistään raoista, vaan niiden tehtävänä on vetää humerusta sisään-alaspäin eli tukea olkaniveltä eli jänteiden kiinnityskohdat sijaitsevat enemmänkin humeruksen ulkosyrjällä. no okei... on siellä olemassa rakojakin :-)) tämä tästä, kunhan laitoin. keskitytään asiaan.:)

Piti tällaista threadia nostatella, jos saisi vaikka hieman selvyyttä olkapään oikkuiluun. Olkapäähän/-varteen juilii levossa, treenissä tai kättä muuten heilutellessa ei esiinny kipua. Lepokipu poistuu joksikin aikaa kun olkapään aluetta hieroo hieman. Kipu"piste" on ehkä n. 10 cm solisluulinjan alapuolella, säteilee siitä vähän laajemminkin, ehkä jossain tuossa olkalihaksen kiinnityskohdan kieppeillä. Melko tarkkaan keskellä olkavartta sivullepäin, hieman enemmän etupuolella. Tulikohan selväksi :)

Mikähän kyseessä? Itse voisin epäillä tulehdusta, millaiset lie kiertäjäkalvosinvamman oireet? Mitään ihmeempiä väkivaltaisuuksia ei ole olkapäälle käynyt, treeniä vaan. Pitänee koettaa ottaa van vähän iisimmin jonkun aikaa ja kuulostella.:confused:

jto:lle

Kun sulla tuntuu olevan tuota tietoa niin voisitko kertoa hieman enemmän tuosta hauiksen pitkän jänteen tulehduksesta? Lähinnä, jos voisit tarkentaa missä toi kipupiste on?

Mua nimittäin on jo pidemmän aikaa vaivannut toisessa olkapäässä herkästi uusiutuva kipu/tulehdus. Kipu tuntuu penkatessa eritoten laskiessa rautaa ja on kohdistunut käden "sisään" suunnilleen hauiksen ja etuolkapään väliin ja hiukan enemmän käden ulkopuolelle.

Originally posted by jto
niin... rotator cuffiin kiinnittyvät LIHAKSET siis sijaitsevat olkanivelen takapuolella, paitsi subscapularis.

Eikös subscapulariskin sijaitse olkapään takana. Tarkemmin sanottuna lapaluun alla. ;)

Sen kiinnityskohta sijaitsee olkapään etuosassa. No, jooo. Kunhan viilailin pilkkua...

Mutta asiaan. Aiempiin lisäisin vielä ryhtikontrollin. Suurimmassa osassa olkapään kipuja pahin syypää löytyy ryhdistä: Usein hartiat painuneet eteen ja alas, leuka eteen ja hieman koholle. Tähän taas yksi syypää on trapetziuksen tiettyjen osien virheellinen, liiallinen toiminta ja toisten osien liian vähäinen toiminta. Myös rintalihasta kannattaa tsekata, varsinkin sitä minoria, joka helposti kiristää ja kiskoo olkaa eteen. Nämä taas aiheuttavat olkanivelen virheellistä toimintaa, joka taas aiheuttaa eriasteisia rasitustiloja ja jopa repeämiä olkaniveltä ympäröiviin lihaksiin.

Originally posted by fysio
Eikös subscapulariskin sijaitse olkapään takana. Tarkemmin sanottuna lapaluun alla. ;)

Sen kiinnityskohta sijaitsee olkapään etuosassa. No, jooo. Kunhan viilailin pilkkua...

Mutta asiaan. Aiempiin lisäisin vielä ryhtikontrollin. Suurimmassa osassa olkapään kipuja pahin syypää löytyy ryhdistä: Usein hartiat painuneet eteen ja alas, leuka eteen ja hieman koholle. Tähän taas yksi syypää on trapetziuksen tiettyjen osien virheellinen, liiallinen toiminta ja toisten osien liian vähäinen toiminta. Myös rintalihasta kannattaa tsekata, varsinkin sitä minoria, joka helposti kiristää ja kiskoo olkaa eteen. Nämä taas aiheuttavat olkanivelen virheellistä toimintaa, joka taas aiheuttaa eriasteisia rasitustiloja ja jopa repeämiä olkaniveltä ympäröiviin lihaksiin.

BTW Nyt kun oon vääntänyt ryhti ohjelmaa, olkapää kivut on ollut huomattavasti pienemmät tai sitten olkapää on alkanut parantumaan pikku hiljaa. Täytys vääntää tätä ehkä vähän pidempääkin:)

Itsellä meni olkapää tuossa keväällä ilmeisesti vinopenkissä käsipainoilla.. vihlaisi kerran jonka jälkeen ei mitään kipuja. Seuraavana aamuna kättä särki perkeleesti ja sen jälkeen se oli kipeä pari kuukautta. Keväällä tuli sairastelujen ja muun säätämisen takia 5vkon tauko jonka jälkeen ei ole olkapäät vaivannu. :thumbs:

Mulla tuli n. reilu puoli vuotta sitten oikea olkapää todella kipeäksi varsinkin tasapenkissä ja jonkin verran myös pystypunnerruksessa.

Sitten kun rupesin rauhottamaan penkkitoistoja (eli otin hitaampia liikeratoja), mutta treenasin muuten yhtä kovaa niin olkapää parani.

Siltikin se toisinaan vihlaisee sieltä olkapään "sisältä" rankan tasapenkkisarjan jälkeen. Kipu loppuu aika nopeasti. Pitäisikö tästä olla huolestunut? Pieni vihlonta ei kylllä itseä haittaa, kun olkapää ei ole muuten kipeä...

Saattaako johtaa pahempiin vaurioihin?

Vittumaisia noi olkapäävammat. Itsellä on ollut jo pidempään kipeänä oikea olkapää suunnilleen solisluun ja olkapään liitoskohdasta muutama sentti eteenpäin. Siinä tuntuu jonkinnäköinen pehmytkudospatti. Penkkiä pystyy tekemään isoillakin romuilla, ainoat liikkeet jotka ovat jääneet pois ovat pystypunnerrukset ja ristikkäistalja eteen, ei yksinkertaisesti pysty tekemään, kipu on niin kova. Tietysti typeryyksissäni näitäkin tein viikkoja vaikka olkapää oli kipeä, ajattelin että mies ei vähästä valita, mutta lopulta oli pakko luovuttaa..

Olen tota hoidellut tulehduskipulääkkeillä (voiteilla ja napeilla) ja tekemällä rotator cuff -liikkeitä 6 sarjaa rintapäivänä. Tällä hetkellä alkaa olla jo ihan hyvässä kunnossa, ei särje jatkuvasti ja kättäkin pystyy jo nostamaan.

Ihme homma muuten, että kun jouduin jättämään pystypunnerruksen pois ja otin tilalle vipunostot eteen, niin penkki on liikahtanut ylöspäin ja olkapäihin tullut hyvin muotoa. Mä olin aikaisemmin pitänyt tota turhana liikkeenä ja ajatellut, että penkki ym. liikkeet stimuloivat tarpeeksi etuolkapäitä.

Meikäläisellä on jo pidempään ollu semmonen vamma, että kun oikeaa kättä pyöräyttää suorana "ympäri" takakautta, eli pyörittää kättä samalla tavalla kun normaalissa verryttelyssä, niin jostain syystä solisluu pomppaa aina muutaman sentin ylöspäin mukavan pamauksen säestämänä ja palaa takaisin paikalleen. Näin siis nykyään. Joskus vamman alkuaikoina olkapää oli välillä kipeä ja käsi meni jotenkin "huonoon" asentoon jossa tuntui jatkuvaa kipua olkapään päällä, siinä missä solisluu kiinnittyy. Kipu poistui kättä edellä mainitulla tavalla pyöräyttämällä kerran yläkautta eteen. Nykyään olkapää menee enää joskus harvoin "väärään" asentoon, johtuen varmaan olkapäänseudun lihasten kehittymisestä tai vamman osittaisesta parantumisesta?

Ihmetyttää että missä mahtaa vaan olla vika, pauke ja sen mukana tuleva lievä kipu nyt ei aivan normaalilta olkanivelen toiminnalta vaikuta. Tavallinen arvauskeskuslääkäri ei varmaan asialle muuta osaa tehdä kun määrätä lepoa ja korkeintaan lähettää röntgeniin, jossa ei kuitenkaan varmastikkaan murtumaa löytyisi. Erikoislääkärillekkö tässä pitäisi mennä? Jotenkin on vain sellainen kutina, että leikkaamatta ei tätä korjata. En todellakaan haluaisi pilata hyvin jatkuvaa treenikautta ja syksyn kilpailukautta kamppailulajin saralla, sekä talvella alkavaa inttiä jonkun leikkauksen takia. Vamma kun ei varsinaisesti haittaa enää nykyään...

Niin ja minulla ei todellakaan ole mitään muistikuvaa siitä, mistä vamma voisi olla peräisin. Se vain ilmeni jossakin vaiheessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom