Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Kalmiron sanoi:
Todella ärsyttävä oli myös taannoin erään ruokaohjelman kokki, joka omien sanojensa mukaan teki "unkarialaista nakkisoppaa japanialaisella keittiöveitsellä". :curs:
"Japanialainen" on läppä, vitsi ja puhekielen huumoria. :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama poiminta jostain päin palstaa (ei varsinaisia kielioppivirheitä, mutta saavat kyllä verenpaineen nousemaan tehokkasti):

- se on kofeiini, ei kofeeni! (ihan samalla lailla proteiini, ei proteeni eikä proteeini niinkuin joskus näkee kirjoitettavan)

- "ei"-sanassa ei, ei, ei ole j-kirjainta lopussa - niinkuin ei muuten taida olla missään suomenkielisessä sanassa... Miten ihmeessä kellekään ylipäätään tulee edes mieleen kirjoittaa "eij"??? :evil:

Jooohh... jopas helpotti :D

Anonymity sanoi:
Kaikki eivät oikeasti tunnu tajuavan sitä, kuinka iso merkitys on pilkulla.
Hei!

Olen huumorin tajuinen, vajaa, 30-kymppinen nuori mies seinä joelta. Harrastan kunto salia ja kaiken laista hauskaa. Jos kiinnostaa niin kirjoitelkaa (oikein).

Ursula sanoi:
Kävin kotimatkalla kirjastossa ja vilkaisin uteliaisuudesta Itkosen kieliopasta ja muutamia muita. 10 vuotta vanhat opukset olivat vielä samaa mieltä äidinkielen lehtorini kanssa eli kielitoimisto on näköjään muuttanut kantaansa asiassa. Kuten joku jo totesikin, elävä kieli muuttuu, mutta ainakin ammattilaisten olisi varmaan seurattava omaa alaansa hieman lehtoriani paremmin. :)
Juu, mutta vuoden 2000 kieliopas onkin jo aika lähellä tämän päivän kieltä. :D

Oikeassa olet kyllä siinä, että kielitoimisto voi jo viidessäkin vuodessa keksiä kaikkea uutta...

Hippa sanoi:
Miten taipuu sana purkaa? En edes tiedä sen perusmuotoa.. :nolo:
Purkaa-verbin infinitiivimuoto on purkaa. :)

minä puran
sinä purat
hän purkaa
me puramme
te puratte
he purkavat
Passiivi: puretaan

Gillyanne sanoi:
- se on kofeiini, ei kofeeni! (ihan samalla lailla proteiini, ei proteeni eikä proteeini niinkuin joskus näkee kirjoitettavan)

Minua taas keliaakikkona ärsyttää muoto: "gluteiini". Nykysuositus kirjoitusasulle on "gluteeni". jos jossain myydän gluteiinittomia tai keliaatikon (tuonkin olen nähnyt) tuotteita, en varmasti osta -jos leipoja ei tuon vertaa ole ajan tasalla, ties mitä niistä leivonnaisista löytyy.

Ihan mutuarvauksella sanoisin, että meneepi seuraavasti:

purin
purit
purki
purimme
puritte
purkivat
purettiin

Kun kaiken maailman "purkasimme, purkasi"-ilmaukset kuulostavat meikäläisen korvissa tosi vammaisilta, niin päättelisin, että olen oikeassa. En vältsysti silti ole. Mutta luulisin.

Hippa: purin, purit, purki, purimme, puritte, purkivat, purettiin.

Faidra heitti hyvän esimerkin noista koulutehtävistä, mulla on aina sama juttu. Pakko lukea hätäisesti kyhätty teksti läpi, että ois edes luettavassa muodossa kun palautetaan. Yks koulukaveri on sellainen, että sen tekstissä niitä virheitä on melkein joka lauseessa. Ja onhan se aika ikävä aloittaa lukeminen, jos jo otsikossa on räikeä virhe, mua ainakin harmittais ja vaikuttais varmasti arvosteluun.

Ja Oulun seudulla asuneena pisti korvaan ja jouduin aina korjaamaan, ku ne sanoo liustaa(eli luistaa) ja luikas(liukas) ja luurimen(luurin) ja ku vasta sinne muuttaneena myöhästyin ala-asteella tunnilta ja sanoin, että nukuin pommiin, niin mulle naurettiin ja sanottiin, että se on poNNiin. No, ehkä siellä. Neutraali ja Iivili vois lähtee korjaamaan, mikä on nykytilanne.

Edit hidasolin

Kerrankin yhdyssanavirhe näin päin: Hesburgerilla on myynnissä "lastenkeräilyateria".

... vai onko tuo sittenkään virhe ...

Ikärasismi on sana, joka nostaa meikän niskavillat pystyyn.
Koska rasismi=rotusyrjintä, joten ikärasismi=ikärotusyrjintä, ja sehän on merkitykseltään ihan puuta-heinää.

Se unohtui tossa, että monesti saa kuulla ihmisten sanovan testosteroIIni. Esim. Hyppönen sano joskus viime syksynä show´ssaan. Sen muoto tulee jengillä vissiin steroIdista.

Onkos se muuten monasti vai monesti? Taitaa riippua murteesta, kun molempia kuulee.

Onko rasismi käsitteenä enää pelkästään rotusyrjintää vai onko sillä nykyään laajempi merkitys?

Kiitos purkamisneuvoista ;) Olin alunperin vaistonvarassakin oikeilla jäljillä, mutta rupesi epäilyttämään, kun kuulosti niin oudolta korvassa.

Kimple sanoi:
Hei!

Olen huumorin tajuinen, vajaa, 30-kymppinen nuori mies seinä joelta. Harrastan kunto salia ja kaiken laista hauskaa. Jos kiinnostaa niin kirjoitelkaa (oikein).

Nauroin ääneen kun muistin työhakemusta kirjoittaessani tämän.. Kiinnostuiskohan mahdollinen tuleva työnantaja, jos esittelisin itseni hakemuksessa "Hei, olen ---, olen vajaa, kaksikymppinen nuori nainen..."

Mä luulen kuitenkin, että en kokeile.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom