Kevyt viikko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja painaja
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
eli miten tälläinen suoritetaan,vedetäänkö samalla jaolla ja samoilla liikkeilla,mutta pienemmät painot ja keskitytään liikkeeseen eikä painoihin niin paljon????

eli miten tälläinen suoritetaan,vedetäänkö samalla jaolla ja samoilla liikkeilla,mutta pienemmät painot ja keskitytään liikkeeseen eikä painoihin niin paljon????

Tapoja on monia ja riippuukin paljon siitä miten treenaat ja miten useasti pidät kevyitä viikkoja. Monet ei kevyitä viikkoa pidä ollenkaan. Jos on esim 6-8 viikkoa nousujohteista (jos noin pitkä ajanjakso pysyy enää nousujohteisena) kovaa treeniä takana, kannattaa melkeinpä pitää täysi lepoviikko, eikä siis tehdä yhtään salitreeniä. Ehkä jotain kevyttä aerobista ja venyttelyä. Jos pidät kevyen viikon esim kolmen viikon välein, riittää varmasti se että teet aivan samat treenit, mutta pudotat sarjapainoista vaikka 30%. Ajan kanssa oppii sitten tuntemaan kehonsa; milloin pitää kevyttä viikkoa pitää, ja minkälaista.

no "jousujohteisuus" treeniä ei minulla ole lainkaan,eli en mene viikkojen mukaan treenin "laadussa" ym.mutta usein on niin että joka toinen viikko minulla on "Normaali" viikko ja joka toinen vähän "kovempi"...

Jos ei pidempään aikaan pidä kevyttä viikkoa niin olen jostain lukenut suositeltavan vähän ton tyylistä progressiota. Eli siis esim. eka viikko 80% toka viikko 85%, kolmas 82,5%, neljäs 87,5%, viides 90% jne. Sitten kun mennään esim 105% sarjapainoissa niin olisi aika pitää vaikka täysi lepoviikkoa. Mutta kuten sanottu niin prosentit on viittellisiä ja bodytreenissä kannattaa ehkä ennemmin mennä fiiliksen mukaan, ja noudattaa prosentteja nimenomaan viitteellisesti. Eli ei varmasti huono tapa tehdä joka toinen viikko vähän kovempaa. Kunhan pitää huolen että kovat viikot ovat aina jotenkin edellistä kovempia. Esim lyhyempi treenikesto mutta muuten sama treeni. Samat treenipainot mutta enemmän sarjoja, tai sitten samat määrät sarjoja mutta isommat painot.

kiitoksia!!
fiksua porukkaa!!

Tosiaan monta tapaa olemassa kevyen viikon pitämiseen... toisille sopii paremmin kun vähentää treenipainoja, toisille kun vähentää sarjojen määrää tai treenitiheyttä ja HIT kaverit jättää vaan tehokeinot pois.

Tietyn tyyppisiin ohjelmiin suorastaan suosittelen kevyen viikon sisällyttämistä, mutta yleisenä neuvona mielestäni parempi on, että unohtaa kevennetyn treenin ja pitää sen sijaan 3-5 päivää täystaukoo salilta... vain kevyttä aerobista ja käsien pyörittelyä ;)

Riippuu vähän mitä tarkoitat keskikovalla lenkillä itsellesi. Vähän tulkinnanvaraisia juttuja nämä. Joku vetelee 170 sykkeellä 10km ja on sellainen asennehirmu, että sanoo sitä kevyeksi hölkäksi.

Itse pitäisin kevyen viikon oikeasti kevyenä enkä juoksisi "keskikovia" lenkkejä vaan "kevyitä" lenkkejä :D

Pääsääntöisesti kannattaa suosia aktiivista kevyttäviikkoa. Eli salille vaan tekeen vähennetyllä intensiteetillä/voluumilla/kuormalla.

-- Edit --
Kevyenviikon ei välttämättä tarvitse olla mitenkään kevyt. Riippuen vähän ohjelmasta voi esimerkiksi 10% lasku kuormiin ja pieni voluumin tiputus riittää.

Pääsääntöisesti kannattaa suosia aktiivista kevyttäviikkoa. Eli salille vaan tekeen vähennetyllä intensiteetillä/voluumilla/kuormalla.

-- Edit --
Kevyenviikon ei välttämättä tarvitse olla mitenkään kevyt. Riippuen vähän ohjelmasta voi esimerkiksi 10% lasku kuormiin ja pieni voluumin tiputus riittää.

Itse ainakin suosin kevyellä viikolla selkeämpiä laskuja treenipainoihin (n. 40-60%)
Ihan erilainen tuntuma alkaa taas tehdä kevyen viikon jälkeen normaalia nousujohteista ohjelmaa, kun tuntee selkeästi levänneensä. Lihaspaineet on kuitenkin tallella kun on kevyttä reeniä tehny eikä vaan maannnu selällänsä viikkoa :)
Tietty ei varmasti toimi kevyetkään viikot kaikilla samalla tavalla, mutta itellä näin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Entäs kevyen viikon jälkeen laitatteko samat raudat takaisin kun ennen kevyttä? Vai kannattaako peruuttaa taaksepäin vaikka n.5kg ja lähteä siitä taas lisäämään 2,5kg seuraaviin treeneihin?

IMO, samoilla painoilla vaan liikkeelle, levänneet lihan kyl jaksaa toimii levon jälkeen, jos olet saanu samat painot liikkeelle "väsyneillä lihoilla".

Entäs kevyen viikon jälkeen laitatteko samat raudat takaisin kun ennen kevyttä? Vai kannattaako peruuttaa taaksepäin vaikka n.5kg ja lähteä siitä taas lisäämään 2,5kg seuraaviin treeneihin?

IMO, samoilla painoilla vaan liikkeelle, levänneet lihan kyl jaksaa toimii levon jälkeen, jos olet saanu samat painot liikkeelle "väsyneillä lihoilla".

jaa nii monta o soppaa ku o kokkia eli itse aioin jatkossa toteuttaa siten tuon että kevyen viikon jälkeen 10%/10kg pois ja jos kyseessä on 1-jakoinen jossa jokaisena päivänä on samat perusliikkeet kuten kyykky penkki niin joka treeni kerralla lisään 2,5kg ja reilu viikko niin menee vanhat maximit ja sit on samalla rakennettu pohjaa uusille sarjaennätys painoill.
Sitten jatkan lineaarisesti jos junnaa paikallaa 5kg veke ja uuestaa samaa painoo koittamaan.

Ja olen ehdottomasti sitä mieltä että jokaisessa ohjelmassa oli jako mikä tahansa niin kevyen viikon jälkeen kannattaa hieman pienentää kuten itse ehoditkin aikaisemmin esim 5kg että lähtisi taas nousujohteisesti liikkeelle :)

Itse ainakin suosin kevyellä viikolla selkeämpiä laskuja treenipainoihin (n. 40-60%)
Ihan erilainen tuntuma alkaa taas tehdä kevyen viikon jälkeen normaalia nousujohteista ohjelmaa, kun tuntee selkeästi levänneensä. Lihaspaineet on kuitenkin tallella kun on kevyttä reeniä tehny eikä vaan maannnu selällänsä viikkoa :)
Tietty ei varmasti toimi kevyetkään viikot kaikilla samalla tavalla, mutta itellä näin.

Itse kuulun kanssa samaan porukkaan, jos kokonaan pois salilta tuntuma katoaa kokonaan. Ei auta vaikka tekisi jotain kevyttä jumppaa kotona. Itse tiputan painot kanssa tuonne alueelle ja teen hieman pidempää sarjaa, mutta niin että treeni pysyy kevyenä. 2-jakoisella kun nyt mennään niin on yleensä 3-5 viikoa treeniä ja yksi kevyt perään, ja taas uudella sarja pituudella liikkeelle. Totaali taukoa tulee otettua sitten noin kerran puoleen vuoteen 1-2 viikkoa. :rolleyes:

Mulla 2-jakoisessa lähen hieman kanssa alempaa ja sit 2-3 viikolla ohi edellisistä maksimeista uusiin korkeuksiin riippuen monta viikkoa treeniä tekemässä. Itellä toimii paremmin näin kuin että lähtis vanhoista maksimeista, tykkään aloittaa hieman pakittamalla ja nostaa sitten alussa painoja takaisin vähän nopeammin.

Viimeksi muokattu:
itse tykkään käydä keveyllä viikolla kolmessa pääliikkeessä(mave,kyykky,penkki) lähellä ykkös maksimia. avaa ittellä paikkoja aika mukavasti. ykkösten jälkeen teen vain yhden semi kovan kovan sarjan per lihasryhmä. toimii ainakin itsellä.
treenaan normaalisti 2-jakosella, mut ton kevyen viikon vedän 3-jakosella(jalat,työntävät,vetävät)

Ikivanha tredi muttei nyt uuttakaan viitsinyt näin pienen kysymyksen takia aloittaa. Asiaan.

Missä määrin vedätte protskua kevyellä viikolla?

Itselläni on ollu tapana ottaa pieni annos iltaisin jos lihaskipuja vielä ilmenee. Onko kuitenkaan mitään järkeä ottaa sitä annosta kun viimeisen kovan viikon mukanaan tuomat lihaskivut ovat kaikonneet?

Omat kevyen viikon treenini koostuvat siis hyvin kevyistä jumpista, jotka eivät koskaan johda tarkoituksenmukaisesti minkäänlaisiin lihaskipuihin. Tavallaan em. kysymyksen voisi muotoilla myös siten, että tarvitseeko lihaskudos "ylläpitoproteiinia" jos se ei ole rasituksesta palautuvassa / kasvavassa / kehittyvässä tilassa (ei ole lihaskipuja)?

Omat kevyen viikon treenini koostuvat siis hyvin kevyistä jumpista, jotka eivät koskaan johda tarkoituksenmukaisesti minkäänlaisiin lihaskipuihin. Tavallaan em. kysymyksen voisi muotoilla myös siten, että tarvitseeko lihaskudos "ylläpitoproteiinia" jos se ei ole rasituksesta palautuvassa / kasvavassa / kehittyvässä tilassa (ei ole lihaskipuja)?

Lihaskivuilla ei ole mitään tekemistä proteiinintarpeen kanssa. Lihas ei kipuile kasvaessaan, mutta tarvitsee siihen proteiinia. Ja kyllä, koko elimistö tarvitsee "ylläpitoproteiinia", joka päivä. Sitä tarvitaan paljon muuhunkin kuin lihasten kasvamiseen ja ylläpitoon, kuten entsyymien tuotantoon jne.

Nyt ekaa kertaa vedän kevyenviikon sillain, kun normaalisti 2-3 kevyttä sali treeniä kevyessä viikossa, niin nyt onkin vaan 1 kova kokokropan treeni keskellä viikkoa. Siihen päälle vähän juoksua mielen mukaan. Nyt melkein kevytviikko lusittu ja henkisesti oli ainakin parempi itselleni näin. Kun sai sen kerran tehä kunnon treenin eikä montaa kevyttä pumppailua.

Joku jännä homma on kanssa kevyissä viikoissa kun lähes joka kerta jonkinasteinen flunssa/tukkoisuus pamahtaa päälle kevyeellä viikolla...

Itellä palauttaa kropan parhaiten todella kevyt viikko. Eli vaikka penkkitreeni kevyellä voi olla 3*3*50%, eli muutama räjähtävä sarja ja kotia.

Suositut

Back
Ylös Bottom