Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tottakai saa ja pitääkin kysenalaistaa, mutta heitä ve argumenttis sille valkulle äläkä tänne. Se valkku lukee ne sit täältä ja syntyy mielenkiintoinen soppa :D
Muutenkin..kuka olisi paras vastaamaan kysymyksiisi, kuin hän, kun tuntee sinut ja treenisi.
Oon tietysti sanonutkin. Mutta halusin muidenkin näkökulmia asiaan kun en uskonut että asia olis just niinku se sanoo tyyliin et ei oo muita vaihtoehtoja olemaskaa. Joo, hän tuntee mut mutta mä tunne parhaiten oman kroppani ja tiedän koska tarvin kevennystä ja mikä tapa tuntuu kevyeltä. :)

Eiks kevyet viikot nimenomaan ole ylirasituksen välttämistä ja jaksotusta?
Ehkä bodareilla,mutta voimailijat pitävät harvemmin kevyitä viikkoja. Heillä voima ohjelmat alkavat riittävän alhaalta,niin ylikunnon vaaraa ei ole. Raskaat nostot tulevat vasta peruskuntokauden jälkeen kisojen lähestyessä. Huippukuntoa ei voi pitää pitkään yllä. Siksi on turha paukuttaa maximeita liian aikaisessa vaiheessa treeneissä.

Ei nyt ihan liity aiheeseen mutta sanottiin mullekin(ja jotkut sanoo edelleen) ettei 3krt/vko voi kyykätä. Ja jotkut sanoo ettei kyykkyä ja mavee voi tehdä samana päivänä.
En ole kokenut kumpakaan ongelmaksi. Itseasiassa kyykkykin kulkee paremmin kun sitä tekee 3krt/vko sen yhden sijasta.

Kevyestä viikosta on nyt kyykyn suhteen aikaa, hetki sitten oli viikon pakkolepo yläkropalle olkapään takia, senkin viikon kyykkäsin.
Eilen kyllä huomasin viimeisessä kyykyssä että nyt vois olla levon paikka. Tai sit oli vaan huono päivä.:whistle:
Ne ketkä väittää ettei voi kyykätä kuin kerran viikossa,eivät ole testanneet asiaa kunnolla. Ei ole testi jos kerran kokeilet. Vaatii jokusen viikon että lihakset tottuvat siihen. Kerran vko on ihan ok ylläpitäväksi treeniksi jaloille. Mutta ei sillä voi saada koko potentiaalia irti. Jalat palautuu saakelin nopeasti varsinkin jos ohjelmassa on palauttavaa aerobista. Sohvalla makoilu on huonoin keino jos haluaa että jalat palautuvat nopeammin.

Ne ketkä väittää ettei voi kyykätä kuin kerran viikossa,eivät ole testanneet asiaa kunnolla. Ei ole testi jos kerran kokeilet. Vaatii jokusen viikon että lihakset tottuvat siihen. Kerran vko on ihan ok ylläpitäväksi treeniksi jaloille. Mutta ei sillä voi saada koko potentiaalia irti. Jalat palautuu saakelin nopeasti varsinkin jos ohjelmassa on palauttavaa aerobista. Sohvalla makoilu on huonoin keino jos haluaa että jalat palautuvat nopeammin.

Olen täysin samaa mieltä. Tehtiin asiakkaalle kesälomalla 20kg lisää penkkimaksimiin ihan vain tekemällä sitä penkkiä. Kuukauden ajan tais olla mukana 4x penkkiä viikkoon. Erilaisia variaatioita toki tekniikoilla, painoilla ja toistoilla.

EDIT: Muistin väärin, se olikin vaan ekana viikkona 4x ja muina 3x... Mutta kuitenkin, ei kaikkea kannata torpata ennen kuin miettii ja kokeilee

Mähän ajan työmatkaa 5 päivänä/vko fillarilla 20min suuntaansa, saattaa olla ihan sopivaa palauttavaa? Välipäivinä joskus myös soutua sen 30min setin.
Mä en ole kokenut edes alusta lähtienkään kyykkäilyä kolmasti viikossa rankaksi. Ja viikosta riippuen 1-2krt osuu myös mave samalle päivälle.

Kaikki on suhteellista, kyllähän nytkin yksi herra vetää 400kg maasta joka hiton päivä tavoitteena kuukausi putkeen, 13 nyt takana. Toisaalla moni sanoo pystyvänsä palautuvan vedosta vain jos kerta viikkoon ja monella todella korkean tason nostajalla se vuorottelee viikottain kumpi tehdään.

Itse vähän kyllä sillä kannalla, että palautumisessa tuijotetaan liikaa lihaksia kun nivelet ja muut tukirakenteet on niitä hitaammin palautuvia. Tähän liittyen tämä kuva on aika paljon ajatuksia herättävä, vauriot voi olla pahojakin ennen kuin kipu edes alkaa

Liitteet

• patellar.PNG
    patellar.PNG
    60,2 KB · Katsottu: 398
Ehkä bodareilla,mutta voimailijat pitävät harvemmin kevyitä viikkoja. Heillä voima ohjelmat alkavat riittävän alhaalta,niin ylikunnon vaaraa ei ole. Raskaat nostot tulevat vasta peruskuntokauden jälkeen kisojen lähestyessä.
No eihä. Kyllä useimmat tuntemani voimailijat veivailee tommosia tiukahkoja ylirautoja ihan säännöllisesti perusvoimakaudellakin ja mitä nyt esim. Westside-metodilla vedetään kovia ykkösiä joka ikinen viikko. Kyllä mä näkisin että lyhyttä sarjaa tekevälle voimailijalle se kevennys on paljon tärkeämpää vrt. joku bodaus kaksnumeroisilla toistoilla, lihas kuitenkin palautuu paljon sukkelammin mitä hermosto.

Mähän ajan työmatkaa 5 päivänä/vko fillarilla 20min suuntaansa, saattaa olla ihan sopivaa palauttavaa? Välipäivinä joskus myös soutua sen 30min setin.
Mä en ole kokenut edes alusta lähtienkään kyykkäilyä kolmasti viikossa rankaksi. Ja viikosta riippuen 1-2krt osuu myös mave samalle päivälle.
Hyvä esimerkki kuinka reisien palautumiskykyä on parannettu työmatkaliikunnalla(y)

Pidin nyt kokeeksi viimeviikon lepoa punteista, kävin treenipäivinä tekemässä vain tunnin venyttelyt.
En tee toiste. Tänään siis eka treeni ja oikeastaan kaikissa liikkeissä tuli takkiin. Kyykyssä esim eka sarja loppui 4 toistoon, entisen 10 sijaan.:LOL: Piti ottaa 12,5kg pois jotta pääs jatkamaan.

Kevennetyn viikon pitäminen silloin tällöin tuntuu sopivan mulle, tommonen totaalilepo ei sitten yhtään.
Sitäpaitsi totaalilepo oli helvetin tylsää.:whistle:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä pidän kevennetyn viikon tai totaalilepoa kun hermosto ottaa kierroksia. Nykyään ehkä joka kolmas viikko. Teen silloin palauttavia kävelylenkkejä koiran kanssa.

Pidin nyt kokeeksi viimeviikon lepoa punteista, kävin treenipäivinä tekemässä vain tunnin venyttelyt.
En tee toiste. Tänään siis eka treeni ja oikeastaan kaikissa liikkeissä tuli takkiin. Kyykyssä esim eka sarja loppui 4 toistoon, entisen 10 sijaan.:LOL: Piti ottaa 12,5kg pois jotta pääs jatkamaan.

Kevennetyn viikon pitäminen silloin tällöin tuntuu sopivan mulle, tommonen totaalilepo ei sitten yhtään.
Sitäpaitsi totaalilepo oli helvetin tylsää.:whistle:
Erinomainen esimerkki miksi totaalilepo on huonoin vaihtoehto.

Minä otan kevyttä treeniä vain jos keho sitä vaatii. En sen vuoksi jos ohjelmassa lukee niin. Enkä päätä etukäteen monta kevyttä treeniä/päivää otan. Huomaa kyllä olosta milloin piisaa. Koko viikkoa ei koskaan... Yleensä jo 1-2 treenin väliin jättö riittää.

Itse vähän kyllä sillä kannalla, että palautumisessa tuijotetaan liikaa lihaksia kun nivelet ja muut tukirakenteet on niitä hitaammin palautuvia. Tähän liittyen tämä kuva on aika paljon ajatuksia herättävä, vauriot voi olla pahojakin ennen kuin kipu edes alkaa

Tää on ihan helvetin tärkeä pointti. En ymmärrä miksi tästä puhutaan niin vähän.

Minä otan kevyttä treeniä vain jos keho sitä vaatii. En sen vuoksi jos ohjelmassa lukee niin. Enkä päätä etukäteen monta kevyttä treeniä/päivää otan. Huomaa kyllä olosta milloin piisaa. Koko viikkoa ei koskaan... Yleensä jo 1-2 treenin väliin jättö riittää.
Voisko olla osasyy siihen miksi sitä kehitystä ei oo niin hirveesti tullut?

Itellä alko rauta keventyä kummasti ku aloin säännöllisesti joka neljännen viikon pitämään kevyenä. Aina ei ole edes tuntunut siltä että se kevyt viikko olis tarpeen mutta useimmiten se tulee just oikeaan aikaan - ja AINA on reenit alkanu kulkea aiempaa paremmin sen kevennyksen jälkeen.

No eihä. Kyllä useimmat tuntemani voimailijat veivailee tommosia tiukahkoja ylirautoja ihan säännöllisesti perusvoimakaudellakin ja mitä nyt esim. Westside-metodilla vedetään kovia ykkösiä joka ikinen viikko. Kyllä mä näkisin että lyhyttä sarjaa tekevälle voimailijalle se kevennys on paljon tärkeämpää vrt. joku bodaus kaksnumeroisilla toistoilla, lihas kuitenkin palautuu paljon sukkelammin mitä hermosto.

Just näin. Munki tuttavapiirin suppean otannan mukaan nimenomaan voimailijat keventelee säännöllisesti useammin ku "bodarit" - etenki ne joilla on joku punainen lanka tekemiseen jo löytynyt.

Voisko olla osasyy siihen miksi sitä kehitystä ei oo niin hirveesti tullut?

Itellä alko rauta keventyä kummasti ku aloin säännöllisesti joka neljännen viikon pitämään kevyenä. Aina ei ole edes tuntunut siltä että se kevyt viikko olis tarpeen mutta useimmiten se tulee just oikeaan aikaan - ja AINA on reenit alkanu kulkea aiempaa paremmin sen kevennyksen jälkeen.

Just näin. Munki tuttavapiirin suppean otannan mukaan nimenomaan voimailijat keventelee säännöllisesti useammin ku "bodarit" - etenki ne joilla on joku punainen lanka tekemiseen jo löytynyt.
En usko. Pidin sen "pakollisen" kevyen viikon ainakin 10 vuotta putkeen. En huomannut mitään eroa kun jätin pois. Ja treenit olleet muutenkin viimeiset 10 vuotta kunnon jaksotuksella tehtyjä. En vedä aina itseäni romuksi. En harrasta bodausta enää...

Jos asiaa puhutaan, niin moni voima ( kyykky) ohjelma lähtee aika alhaisista prosenteista. Tavallaan puolet ohjelmasta on jo "kevyttä". Eipä niissä kevyitä viikkoja sen takia olekaan. Bodaus on ihan eri lajinsa. Kyllä niissä hommissa voipi tarvita keventelyä.

Suositut

Back
Ylös Bottom