Tämä ei näytä toimivan mulla piikkauksen kanssa. Eilen alkoi eka viikko kakkosia ja selkeästi huomasi että kevennystä ei ole ollut tarpeeksi. Yllättäen taas vedetty liian innolla.
Ylirautoihin meno kevennyksellä ei taida olla sopivaa mulle. Piikkausviikoilla ainakaan.
No, seuraavalla piikkauksella koitetaan toista lähestymistapaa sitten kun aika on.
Kuinkas ennen maksimiviikkoa kevennys, luultavimmin jotain hyvin kevyttä?
Riippuu yksilöstä, treeneistä ennen maksimikokeilua ja liikkeestä. Ainakin. Mulla menee suurinpiirtein näin isoissa liikkeissä:
Kyykky: Viimeinen kova treeni noin 8-9 päivää ennen testiä. 3-4 päivää ennen testiä tyyliin 3x2x75%.
Penkki: Viimeinen kova treeni noin 6-8 päivää ennen testiä, riippuu vähän kuinka usein on tottunut penkkailemaan. 3 päivää ennen testiä esim toi sama 3x2x75%, voi olla neljäkin sarjaa, ei tuo penkissä paina mulle mitään.
Maastanosto: Viimeinen kova treeni noin 10 päivää testistä. 4 päivää ennen testiä tuo sama 3x2, prosentit vähän pienempiä, ehkä 70%.
Näissä nyt oletuksena että viimeiset treenit ennen testiä ovat olleet oikeesti kovia, esim vika kova treeni joku 1x80%, 1x90%, 1x97%, 2x2x85-90%. Kaikki käyttämäni prosentit viitteellisiä, ne vaihtelee paljon ihmisten välillä. Toi 75% tarkoittaa about 8RM painoa.
Piikkaus on oikeesti tosi herkkää hommaa ja helvetin vaikeeta ihan konkareillekin. Kun nostin 200kg ensimmäisen kerran penkiltä olin failannut sen kaksi viikkoa aikaisemmin ja uudestaan alle viikko ennen onnistunutta nostoa. Kolme päivää ennen onnistunutta nostoa tein 5x50%, 4x65%, 2x3x75%, 5x2x85%. Se treeni missä tuo lopulta nousi ei todellakaan ollut sellainen treeni missä sitä oli tarkoitus enää kokeilla.
Kyykyssä mulla on epäonnistunut arviolta 3/4 piikkauksesta. Yhtä hyvät tulokset tulleet kun suoraan peruskauden jälkeen ottanut pari maksimikokeilua.