Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on nyt tarkoituksena tehdä maksimikokeilut ja muutenkin tehdä kovia ykkösiä, jonka jälkeen seuraava treenikierto kevyenä. Ajattelin tehdä samat sarja- ja toistomäärät, mutta huomattavasti kevyemmillä painoilla. Olen huomannut, että jos on viikon treenaamatta ollenkaan niin kynnys palata taas kovaan treeniin on paljon korkeampi ja viikon lepo saattaa venähtää kahdeksi tai kolmeksi viikoksi.

Riippuu tietysti myös tavoitteestasi eli mitä tai miksi treenaat. Mun mielestä kuitenkin toi boldattu osa tekstissä ei sovi yhteen kevennetyn viikon kanssa tai vähintäänkin antaa ristiriitaista infoa. Oletteko keskustelleet siitä mitä haette takaa kevyellä viikolla tai mitä sillä pyritte saavuttamaan?
tavoitteena voima ja lihas. aluksi haettiin aika pitkään voimaa ja nyt ois tarkotus suurentaa toistomäärää ja kasvattaa lihasta. valmentaja on kyllä hyvä, koska voimaa ja kehitystä on tullut ihan hitosi lisää, mutta.. oon ehkä surkee valmennettava mutta kyseenalaistan välillä (kun tuntuu että ainut oikea tapa on se tapa toimia). ei olla siitä keskusteltu mut ite sanoinet mulle on tärkeetä että palaudun. lisäks oon ollut flunssassa just joten senkää takia musta ei oo hyvä tehdä muutaku tosi kevyttä viikkoo.

Pääasiallisena tavoitteena lihaksenkasvatus vai voima?
Joka tapauksessa toi sun pt kuulostaa vähän uuvatilta. Varmaan joku saliketjun rivi-pt kyseessä..?
molemmat ois tavoitteena. joo siis tää ei oo pt ollenkaan vaan tuttu joka käynyt 20 vuotta salilla ja itseoppinut. eli "valmentaja", mutta osaa kyllä asiansa muutoin.

Kysyin mihin perustuu se, että kevyellä sen mielestä haetaan pumppia ja hapotusta ja vastaus oli että kestävyyteen, lihaksen tutnumaan ja muotoiluun ja et se on huolto nivelille ja jänteille. ja että näin tekee ammattilaiset.

tavoitteena voima ja lihas. aluksi haettiin aika pitkään voimaa ja nyt ois tarkotus suurentaa toistomäärää ja kasvattaa lihasta. valmentaja on kyllä hyvä, koska voimaa ja kehitystä on tullut ihan hitosi lisää, mutta.. oon ehkä surkee valmennettava mutta kyseenalaistan välillä (kun tuntuu että ainut oikea tapa on se tapa toimia). ei olla siitä keskusteltu mut ite sanoinet mulle on tärkeetä että palaudun. lisäks oon ollut flunssassa just joten senkää takia musta ei oo hyvä tehdä muutaku tosi kevyttä viikkoo.

Kuulostaa hyvältä. Kevennetyllä viikolla voit jättää rankemmat pääliikkeet kuten esimerkkinä kyykyn pois ja pumpata reidet maltillisemmin laitteissa jne. Kyllä ne voi silti ihan loppuun asti pienemmillä painoilla työstää. Myös voisit tiputtaa yhen treenin kevennetyltä viikolta pois, jos olet kipeenäkin ollut.

Mulla on nyt tarkoituksena tehdä maksimikokeilut ja muutenkin tehdä kovia ykkösiä, jonka jälkeen seuraava treenikierto kevyenä. Ajattelin tehdä samat sarja- ja toistomäärät, mutta huomattavasti kevyemmillä painoilla. Olen huomannut, että jos on viikon treenaamatta ollenkaan niin kynnys palata taas kovaan treeniin on paljon korkeampi ja viikon lepo saattaa venähtää kahdeksi tai kolmeksi viikoksi.

Toi on totta. Kokonaisia lepoviikkoja ei tarvitsekaan kovinkaan usein ottaa. Totaalilevon jälkeiseen treeniin pitää jo lähtökohtaisesti asennoitua eri tavalla ja antaa vähän itselle armoa. Ja jos salille palaaminen on vaikeata, niin kannattaa aloittaa ensimmäinen treeni jonkun mieluisan lihasryhmän pumppailulla.

Kuulostaa hyvältä. Kevennetyllä viikolla voit jättää rankemmat pääliikkeet kuten esimerkkinä kyykyn pois ja pumpata reidet maltillisemmin laitteissa jne. Kyllä ne voi silti ihan loppuun asti pienemmillä painoilla työstää. Myös voisit tiputtaa yhen treenin kevennetyltä viikolta pois, jos olet kipeenäkin ollut.
olipas tossa mun äskösessä viestissä paljon kirjotusvirheitä.. mut joo. okei, eli voi kuitenki kevyellä viikolla työstää lihas loppuun asti. eli ei se valkku ehkä ihan täysin hakoteillä ollutkaan. joo, tänään jätinkin reenin välistä ja kävin tunnin kävelylenkillä. ja toi kuulostaa loogiselta yös että pääliikkeet jää pois, tai jos niitä tekee vaikka vaan yhen sarjan? :)

Miten te toteutatte kevyen viikon? otin valmentajan ja ny olis eka kevyt viikko. Hän sanoo että ainut tapa on vähentää painoja ja toistot vähintään 20 ja että sillä viikolla haetaan pumppia ja hapotetaan lihakset kunnolla.
Kyllähän tuollaisella pumppaamisellakin lihasvaurioita saadaan aikaiseksi. Hermosto taas ei ota niin kovasti itseensä. Jos haluaa hermoston palautuvan, mutta samaan aikaan treenata kuitenkin lihaksia niin tuo käy järkeen. Lihaksethan ei vaadi niin pitkää palautumisjaksoa kuin hermosto.

Viikossa tuskin ehtii myöskään kadottaa tuntumaa isompiin painoihin, mutta en usko olevan mitään haittaa jos tekee vaikka yhden lyhyen sarjan vähän isommallakin painolla.

oon ehkä surkee valmennettava mutta kyseenalaistan välillä (kun tuntuu että ainut oikea tapa on se tapa toimia).

Toi on hyvä vaan, että kyseenalaistat. Itse olen ainakin nauttinut, kun olen päässyt yhdessä asiakkaideni kanssa pohtimaan asioita. Uskon, että moni PT mieluusti perustelee asiansa

Toi on hyvä vaan, että kyseenalaistat. Itse olen ainakin nauttinut, kun olen päässyt yhdessä asiakkaideni kanssa pohtimaan asioita. Uskon, että moni PT mieluusti perustelee asiansa
joo eli sinäki toimit valmentajana/pt:nä. just ammattilaisten näkökulmia kaipaankin ja sitä että ei mitenkää voi oll totta että olisi vain 1 ainut oikee tapa toimia. miten sen sitten saan sanottua valkulle niin että se ottaa asian vastaan, onkin eri asia. :LOL:

joo eli sinäki toimit valmentajana/pt:nä. just ammattilaisten näkökulmia kaipaankin ja sitä että ei mitenkää voi oll totta että olisi vain 1 ainut oikee tapa toimia. miten sen sitten saan sanottua valkulle niin että se ottaa asian vastaan, onkin eri asia. :LOL:
Ei varmasti ole ainut oikea tapa, mutta kannattaa kokeilla erilaisia tapoja, myös tuota. Kokeilemallahan se itselle sopiva tapa/tavat sitten löytyy.

@TilDaa tapoja nimenomaan on monia. Sen haluan sanoa, että PT -kurssi ei antanut minulle juuri mitään, päinvastoin pikemminkin antoi syyn hieman kritisoida noita kursseja. Joten älä ainakaan siitä syystä epäile valmentajasi tietotaitoa :)

EDIT: Suosittelen toki kokeilemaan valmentajasi ohjeiden mukaan. Mä sain asiasta niin pienen pintaraapaisun, että älä minua ainakaan liikaa kuuntele :D Etenkin, kun olette tuloksiakin saaneet niin ei ehkä kannata liiemmin kritisoida ainakaan kovin suoraan

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hän sinut kuitenkin tuntee. Ja kun teillä on kerta jo tuloksiakin tullut. Kuuntelet kroppaasi ja kerrot hänelle sitten, jos tuntuu että jotain pitää muuttaa

Minä kyseenalaistan koko kevyen viikon. Missään ei ole todettu tasan viikko pitää treenata kevyeen. Pari ylimääräistä lepopäivää ajaa todennäköisesti saman asian monelle. Itse pidin ennen yli 10 vuotta orjallisesti kevyen treeniviikon joka 4. viikko. Siksi koska bodauslehti käski tehdä niin. Nyt olen treenannut 15 vuotta ilman kevyitä viikkoja. Empä huomaa mitään eroa huonompaan suuntaan. Jos väsyttää treeni jätetään väliin tai pidetään pari extra lepopäivää. Auttaa riittävästi ainakin itselle. En näe yhtään syytä miksi pitäisi koko viikko löysäillä

Minä kyseenalaistan koko kevyen viikon. Missään ei ole todettu tasan viikko pitää treenata kevyeen. Pari ylimääräistä lepopäivää ajaa todennäköisesti saman asian monelle. Itse pidin ennen yli 10 vuotta orjallisesti kevyen treeniviikon joka 4. viikko. Siksi koska bodauslehti käski tehdä niin. Nyt olen treenannut 15 vuotta ilman kevyitä viikkoja. Empä huomaa mitään eroa huonompaan suuntaan. Jos väsyttää treeni jätetään väliin tai pidetään pari extra lepopäivää. Auttaa riittävästi ainakin itselle. En näe yhtään syytä miksi pitäisi koko viikko löysäillä

Ei sitten liikoja rasita treenit jos ei tule todellista tarvetta kunnon kevennykselle.

Tunnustelemalla jaksamista ja oloa tietenkin kannattaa mennä. Tuossahan vain varmistellaan palautumista. Itsekin treenaan 3 jakoista 3 päivää putkeen, lepopäivä (tai sitten ei) ja tämän jälkeen uudestaan. Joskus saattaa tulla ylimääräinenkin lepopäivä välillä, jos vaan tuntuu ettei jaksa. Kevyenä "viikkona" sitten yks 3 päivänen kevyemmillä painoilla. Eli tulee kuitenkin 5 päivää joka tapauksessa kevyttä.

Hän sinut kuitenkin tuntee. Ja kun teillä on kerta jo tuloksiakin tullut. Kuuntelet kroppaasi ja kerrot hänelle sitten, jos tuntuu että jotain pitää muuttaa
Niin,oot oikeessa. Tuloksia tosiaan tullu huimasti, ja sillä on vaivaiset 18 vuotta enemmän kokemusta kuin mulla niin ehkä mä palaan maan pinnalle ja kokeilen sen ehdottamia juttuja ja muuttaa ne jokka ei toimi.

Ei sitten liikoja rasita treenit jos ei tule todellista tarvetta kunnon kevennykselle.
Voimailun idea ei olekaan yli rasittaa kroppaa jatkuvasti. On menty metsään jos joka kuukausi joutuu koko viikon löysäilemään. Jaksotus on se pointti kun halutaan todellista kehitystä. Ei kropan treenaaminen romuksi. Hyvä aerobinen kunto ja lihashuolto varmistaa palautumisen. Lisäksi kehon palautumiskykyä voi kehittää huomattavasti tihentämällä treenisykliä.

Voimailun idea ei olekaan yli rasittaa kroppaa jatkuvasti. On menty metsään jos joka kuukausi joutuu koko viikon löysäilemään. Jaksotus on se pointti kun halutaan todellista kehitystä. Ei kropan treenaaminen romuksi. Hyvä aerobinen kunto ja lihashuolto varmistaa palautumisen. Lisäksi kehon palautumiskykyä voi kehittää huomattavasti tihentämällä treenisykliä.

Eiks kevyet viikot nimenomaan ole ylirasituksen välttämistä ja jaksotusta?

Ei nyt ihan liity aiheeseen mutta sanottiin mullekin(ja jotkut sanoo edelleen) ettei 3krt/vko voi kyykätä. Ja jotkut sanoo ettei kyykkyä ja mavee voi tehdä samana päivänä.
En ole kokenut kumpakaan ongelmaksi. Itseasiassa kyykkykin kulkee paremmin kun sitä tekee 3krt/vko sen yhden sijasta.

Kevyestä viikosta on nyt kyykyn suhteen aikaa, hetki sitten oli viikon pakkolepo yläkropalle olkapään takia, senkin viikon kyykkäsin.
Eilen kyllä huomasin viimeisessä kyykyssä että nyt vois olla levon paikka. Tai sit oli vaan huono päivä.:whistle:

. oon ehkä surkee valmennettava mutta kyseenalaistan välillä (kun tuntuu että ainut oikea tapa on se tapa toimia). .

Tottakai saa ja pitääkin kysenalaistaa, mutta heitä ve argumenttis sille valkulle äläkä tänne. Se valkku lukee ne sit täältä ja syntyy mielenkiintoinen soppa :D
Muutenkin..kuka olisi paras vastaamaan kysymyksiisi, kuin hän, kun tuntee sinut ja treenisi.

Jaksotuksen idea nimenomaan on se, että jakson lopussa kroppa on ajettu loppuun esimerkiksi volyymia vähitellen nostamalla. Tätä seuraa kevennys joka antaa kropalle aikaa palautua ja ylikompensoida. Sille on nimikin ja se on over reaching. Tämän jälkeen lähdetään taas nostamaan treenin rasitustasoa vähitellen kunnes päästään sinne over reaching pisteeseen ja palautellaan taas hetki.

Suositut

Back
Ylös Bottom