Kevät 2004 ylppärit

Pertti 123 sanoi:
Kuis meillä oli prelissä niin, että yhdelle konsulle sai laittaa saman aineen monta tehtävää. Onko toi varmaa tietoa Joona???
rauhoitus nyt, iso mies. eiköhän ne valvojat anna vielä pientä neuvoa ennen kirjoitusten alkua menettelytavoista. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku voiskin pitää pikakurssin risteytystehtävän ratkaisemista? ;)

Toi nyt ei kerro vielä mitään. Onko toi vaikea homma opetella?

Totta puhuen tota ei ihan sekunnissa kerro. Kyllä se kirjaan paneutumista vaatii. Itse tosin en sitä viitsinyt tehdä ja taitaapi siksi jäädä risteilyt väliin. :)

Itse osaan kyllä kaikki riseytykset monohybridiristeytyksistä crossing over ilmiöihin. En vain millään jaksa alkaa selittämään, sillä oon hetki sitten opettanut ne tyttöystävälle. Ihan simppelejä ne on. Katto kirjasta.

Pertti 123 sanoi:
Kuis meillä oli prelissä niin, että yhdelle konsulle sai laittaa saman aineen monta tehtävää. Onko toi varmaa tietoa Joona???

Preleistä en osaa sanoa. Muistelisin kuitenkin, että olisin tehnyt kaikki tehtävät eri paperille.

Yksinkertainen risteytysesimerkki:
Oletetaan, että on pariskunta, jossa mies on paskapää geeneillä PP ja vaimo ei ole paskapää geeneillä pp. Miehen perimä lapsille on siis P tai P ja naisen on p tai p. Nämä sitten saavat vaikka kaksi lasta joilla geenit ovat Pp(naiselta p + mieheltä P) ja pP. Oletetaan, että paskapäisyys on hallitseva geeni, niinkuin se varmasti on oikeastikin. Nämä kaksi lasta ovat sitten vaikka tyttö ja poika ja molemmat ovat siis paskapäitä. Tyttö (Pp) löytää itselleen paskapää miehen, jolla on myös geenit pP ja he saavat kaksi lasta joista toinen on paskapää geeneillä Pp ja toinen on ihan mukava ihminen geeneillä pp (molemmilta siis ei paskapäisyysgeeni p). Poika jolla ne geenit olivat pP löytää mukavan naisihmisen ja he saavat vaikka kolme lasta, joista kaksi on paskapäitä (Pp ja Pp) ja yhdestä kasvaa vielä kunnon ihminen (pp).

Eli: Paskapää molemmilla geeneillä (PP) sukusolut kaikki P:tä
Paskapää toisella geeneillä (Pp) sukusolut joko P tai p
Normaali ihminen geeneillä (pp) sukusolut p:tä
Näistä sitten yhdistellään jotenkin hienosti. Tehtävässä on luultavasti kaksi eri ominaisuutta joita geenit määräävät ja näiden yhdistelmistä sitten kysellään jotain hienoa. Mukana voi olla myös jotain letaaligeenejä, jotka ovat mahdottomia yhdistelmiä. Esim. Jos PP olisi naisten puolella letaaligeeni, olisi PP ja pP geenit omaavilla vanhemmilla suurempi todennäköisyys saada poika, kuin tyttö.

Koita etsiä jotain vanhoja tehtäviä... Pitäisi olla netissäkin.

juu sanoi:
Jesss tähän aikaan onkin tosi hyvä ruveta lukemaan kokeeseen....

STFU, mitä sitä nyt turhan aikaisin stressaamaan. Aamulla voisi avata fyssankirjat.

Historia oli viime vuonna helppo. 43 pistettä taisin saada...L

Esim. jokeri oli suomen ulkopolitiikasta 60-luvulta nykypäivään asti. Helppohan se oli ja täydet pisteet rapsahti oliko se nyt 9 pistettä vai mitä ei voi muistaa?

Eiks niitä tehtäviä pitäny tehdä 8?

Ja matikkaki pitäis kirjoittaa uusiksi jäi pisteen päähän M:stä. :( Ois saanu pisteen enemmän niin ois päässy suoraan yliopistoon.

Force sanoi:
En tajuu..miksi on tullut takaisin I:nä?

Luin Paavolan tekstin. Se ei missään tapauksessa ole laudatur-tason aine. Perusteluna on se, että Paavolan ajatuksenjuoksutekniikka on kypsymätön. Sivistyssanojen käyttäminen ajatuksenjuoksussa on mauton tehokeino ja kääntyy itseään vastaan.

Toisaalta ko. ainetta on vaikea pitää improbaturin arvoisenakaan.

Sa***nan Reaali

Kyllä nyt on stressi kun ei yhtään tiedä mitä reaalistakin tulee ja sekin on vielä pakollinen. Äiti innolla touhuaa jo YO-juhlia ja itte miettii pääseekö läpi. 8 tehtävään sain kyllä vastattua, mutta aikalailla paskanjauhamiseks meni. Viddu kun tarvii olla :david: !!!

Eikö reaalin tilalle voi vaihtaa matikan? Itse en ainakaan kirjoita reaalia, koska matikka on paljon helpompaa. Siis pakollisia on äidinkieli, ruotsi, englanti ja reaali/matikka. Vai? Muuten olen kusessa :(

voi. itse kyllä kirjoitin molemmat.

Taisteluahven sanoi:
Eikö reaalin tilalle voi vaihtaa matikan? Itse en ainakaan kirjoita reaalia, koska matikka on paljon helpompaa. Siis pakollisia on äidinkieli, ruotsi, englanti ja reaali/matikka. Vai? Muuten olen kusessa :(

Just noin eili matikan tai reaalin voi valita. Ei vaan huvita kun sain pitkän matematiikan prelistä i:n.

skeema sanoi:
Luin Paavolan tekstin. Se ei missään tapauksessa ole laudatur-tason aine. Perusteluna on se, että Paavolan ajatuksenjuoksutekniikka on kypsymätön. Sivistyssanojen käyttäminen ajatuksenjuoksussa on mauton tehokeino ja kääntyy itseään vastaan.

Toisaalta ko. ainetta on vaikea pitää improbaturin arvoisenakaan.
Nyt vasta muistan ton tapauksen. Se tuli takasi I:nä sen takia ku kirjoitelma ei vastaa otsikkoa. Toi tyttö oli meidän lukiosta (itse en tosin vielä silloin sielä ollu) ja tosta oli pari vuotta sitte juttu paikallisessa sanomalehdessä.

noniin. aineistoaineesta olisi sitten näillä näkymin tulossa ~70 pistettä. opettajan mukaan teksti yli 80 tasoa, mutta ohi aiheesta. sitä kyllä hiukan pelkäsinkin.
pääasia että se on läpi, ja voi huoletta sitten otsikkoaineessa söheltää menemään.

tänään reaalissa vastasin 5 tehtävää kemiaa, 2 fysiikkaa ja yhden historiaa. tarkempaa tulosarviota en osaa antaa.

Weedie sanoi:
noniin. aineistoaineesta olisi sitten näillä näkymin tulossa ~70 pistettä. opettajan mukaan teksti yli 80 tasoa, mutta ohi aiheesta. sitä kyllä hiukan pelkäsinkin.

Oo tyytyväinen tohon. Mulla tuli hieman paineita syksyllä otsikkoon, kun aineistoaine oli kuulemma mahdoton arvostella (l. I). :hyper:

Fysiikkaa 4 tehtävää, 1 historian jokeri (C), 3 filosofian tehtävää, joista 1 jokeri. :)
Ihan hyvin kai tuo meni.

Weedie sanoi:

Annas kun arvaan. Kirjoitit tehtävästä 13 ja liikaa rikosten määrästä ja vähentämisestä koska artikkeli oli niin paska vaikka piti kirjoittaa Rikos & Rangaistuksen ongelmista? Ainakin meitsillä saatta tuon takia mennä hieman aiheen ohi....

Edit: Enkä vieläkään ole aivan varma mitä tuo Lassen kolumni käsitteli kun olin siellä aika :zzzz:

Osaspa olla paskat kysymykset biologiasta. Puolet kysymyksistä oli jotain helevetin ekologiaa, joka on ainut biologian osa-alue, jota en osaa, koska se ei ikinä kiinnostanut.

Olin keskittynyt bilsaan, ja kaikesta muusta olisin oikeastaan osannut, paitsi ekologiasta. Saatana jotaki ekologisia lokeroita, lintujen asutusalueita, lintujen munien tilavuutta, mikrobeja jätteiden käsittelyssä, ja muuta sontaa.

Bilsasta vastasin proteiini/kukka väri, sikiökuva ja se lihasten energia juttu. Noista jopa tiesin. Sitten bilsasta vastasin eliöiden ominaisuuksii ja siihen ekologiseenlokerolintutehtävään. Noista kahdesta en paljoa tiennyt.

Fyssasta ionisoivaan säteilyyn ja laatikkovoima tehtävään. Jälimmäisessä koin valtavan unohdusten sarjan. Unohdin piirtää pinnan tukivoiman, ottaa huomioon kitkavoiman kohdissa b ja c jne.

Filosofiasta vastasin jokeriin, internetin vapauden merkitys tjsp.

Vaihdoin sunnuntaina patterit, ja kun olin aikani tuskaillut biologian paskakysymyksiä, aloitin fyssan. Laskin näytti low battery, ja kauhee kusihätä. Viimestään siinä vaiheessa, kun kello oli 13 ja 4 tehtävää tehtynä, alkoi vitutus nousta. L:ää lähdin biologiasta hakemaan, ei taida tulla edes E:tä. Vittujen kevät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom