Kevään rantakunto ja dieettithread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu
Kysytään vielä että onko toi 2000 kcal jatkuva päiväkeskiarvo vai onko siinä viikonloppupiikkejä?

Jeps, nyt oon pari viikkoa syöny laihdutusmielessä, eli turhat rasvat ja hiilarit oon jättäny pois. Painoa on 75kg ja pitäis ainakin se 5kg
saada pois että päkki näkyis. Bulkilla söin vain n. 2700kcl-3000kcl, joka riitti mainiosti. Mun peruskulutus ei varmasti ole 2500 niinku
monet tahot väittää. Noh, paino ei ainakaan ole laskenut näiden viikkojen aikana, eihän 2vk kauan ole, eikä lenkkeily ole onnistunut. mutta kaipaan silti neuvoja. Syön ehkä liikaa hiilareita kulutukseen nähden?

Esimerkki päivä:

06.00 herätys

07.00 Aamupalaksi ruisleipää + vähärasvaista omega 3&6 margariinia, 1% kinkkua ja 5% juustoa. 3,4 kpl niitä. Ja maitoa. Tai kaurapuuroa +

proteiinia. Mahdollisesti kananmuna.

11.00 Esim. perunamuusia (johon sotkettu kaseiinia) sekä seitiä 200g ja maitoa. TAI pastaa, nuudeleita, riisiä yms. ja lisukkeena kanaa. Tai vaikka tortillaa, tonnikalaa, raejuustoa, kasviksia.

Sitten jotain leipähässäkkää lisukkeineen kolmeen asti.

Ja tuon 8 tuntia lähinnä istun, missä lienee syy miksei kalorit pala.

15.30 11.00 Esim. perunamuusia (johon sotkettu kaseiinia) sekä seitiä 200g ja maitoa. TAI pastaa, nuudeleita, riisiä yms. ja lisukkeena kanaa.

17.00 salille. + Mahdollisesti spurttailua juoksuradalla.

Ja palkkari. Vain vähän hiilareita.

20.00 ja taas joku ruoka.

Yötä vasten mahdollisesti maitoprotskudrinkki veteen, makeutusaineella ja kaakaolla. Tilkkanen maitoa.

Ja lenkkeilyyritykset ei oo vielä onnistunut. Joko pohkeet on krampannu salin jälkeen, tai penikat on tullu jumalattoman kipeeks. Ei oo nimittäin "aktiiviuran" jälkeen juostua. Mutta toivon mukaan jalat tottuu pian.

Katselin tuossa lenkkeilyn polttamia kalorimääriä. 30 minuutin lenkki polttaa kuulemma vaivaiset 250kcl! Dukes hodarin verran. Jos haluan polttaa kilon rasvaa lenkkeilemällä, saan juosta 32 tollasta lenkkiä. Ei vakuuta =/ Varsinkin kun tuo lenkkeily on mulle, entiselle pikajuoksijalle niin vastenmielistä hommaa. Eikä jalat vielä edes kestä. Miten ois se hiit? En oo siihen vielä sen enempää perehtyny.

Kommenttia.

Tässä vihdoin ja viimein pääsee dietin alottamaan. 3Vkoa tuli taukoa salilta flunssan takia ja eihän tuota ruokavaliotakaan tuona aikana saanut kurissa pidettyä :jahas:. Ensimmäinen kunno dietti olisi nyt sitten tarkoitus vetää. Monia lyhkäsiä yrityksiä on ollut, mutta usein kaatuneet sairasteluun.

Ruokailut menee aika peruslinjalla. Noin 2000kcal päivässä ja jakoa en ole niin tarkkaan suunitellut. Hiilarit on tarkotus koittaa pitää alle 200g ja nuo pitäisi sijotella aamulle/aamupäivälle. Illalla siis vain lihaa/raejuustoa/rahkaa/protskudrinkkiä. Aterioita 6 (palkkari mukaanlukien) ja kaikki nuo tasaisin 3h välein.

Treenit semmottiin, että punttitreeniä 4x viikossa, rullaluistelua mahdollisuuksien mukaan 4x1h ja sitten aeroobista punttitreenin jälkeen aina se ½-1h. Aika tiukalta kuulostaa, mutta rullaluistelu menee ihan vaan oman ilon vuoksi eikä niinkään pakkopulla aeroobisena.

Tämän hetkiset strategiset mitat: pituus 178cm, aamupaino noin 98kg, oikeasta rasvaprosentista ei tietoakaan, mutta tuommonen sähkönen pikkumittari on antanut 26 tienoille :D. Tuon tosin saa heittämään aika helposti prosenteilla, joten ei tohon kyllä luottamista ole. 2 ylintä riviä vattoista näkyy jotenkuten, joten vatsan tienoilla rasva on sijottunut melko ales.

Ilmottelen tänne edistymisestä ja kuvia lisäilen tuonne kuvat osioon jahka rasvat on vähän edes alempana :lol2:. Tsemppiä muillekkin kiristelyyn :thumbs:

Edittiä:
--------
Ajattelin lisätä vielä aterioitten ajottamisen

Aamupala: muki teetä, purkki rahkaa + banaani + ananasta + kaurahiutaleita
Lounas: normaalia kotisafkaa raejuustolla höystettynä, lasi maitoa
Välipala: purkki raejuustoa/protskudrinkki
Päivällinen: lihaa, raejuustoa ja lasi maitoa
Palkkari treenin jälkeen
Iltapala: raejuustoa/protskudrinkki, omegat ja magnesium

Larzan:
kevyttä sisätyötä eli kulutusta ei siitä saa kasaan, lenkit on kävelyä ~50 min ja paskasta aerobisesta kunnosta johtuen keskisyke on ihan mojova (~120). Hiilareista on helppo karsia, nytkin lähteinä tosin kaura/ruis ym. "hyvät hiilarit".

JSmith:
tuo 2000 kcal on keskiarvo eli heittelee 1800-2200 kcalin välillä. Neljän viikon aikana on ollut 1 mässypäivä, alkoholia en ole ottanut pisaraakaan. Tuo mässypäivä oli viime la, joten se saattaa selittää tämän viikon, tosin mulla oli aamupaino maanantaina sama kuin edellisenä perjantaina.

Nyt viikonloppuna tulee pakollinen nollaus eli huomenna juodaan wiinaa ja syödään kunnolla. Ensi viikolla siten tuskin voi kauheita odottaa. Hiilareita nappaan pikkasen pois ja katsotaan viikon päästä mitä kuuluu. Kunhan saan tuota aerobista kuntoa pikkasen ylös niin aion hölkkääkin ottaa kehiin.

Jkk sanoi:
Larzan:
kevyttä sisätyötä eli kulutusta ei siitä saa kasaan, lenkit on kävelyä ~50 min ja paskasta aerobisesta kunnosta johtuen keskisyke on ihan mojova (~120). Hiilareista on helppo karsia, nytkin lähteinä tosin kaura/ruis ym. "hyvät hiilarit".

Mulla on tän kevyen sisätyön rinnalla toiminut hyvin aamuaerobiset, jotka antaa hiukan potkua aineenvaihdunnalle pitemmäksi aikaa. Nyt kun hommaa on saanut vähän käyntiin niin olen tehnyt nuo joko hiukan lyhyempinä HIIT-sessioina tai vähän pidempinä kävelyinä. HIIT sessiot ovat olleet tyyliin 10-15 minuuttia lämmittelyä kävelemällä + 7-10 30 sek intervallia + 10-15 minuuttia kävelyä loppuun. Tuon jälkeen on sellainen mukavan lämmin olo koko aamupäivän. ;)

Itsellä on ollut tapana dieetillä mieluummin pyrkiä lisäämään liikuntaa tai sen intensiteettiä kuin vähentää paljoa ruokaa. Aiemmilla dieeteillä olen venyttänyt noita HIIT sessioita pidemmiksi dieetin edetessä ja kunnon kasvaessa. Eli joko lisännyt intervalleja tai sitten lisännyt keston esim. 40 sekuntiin per intervalli. Sitten parin kolmen kuukauden päästä on kohentuneen ulkomuodon lisäksi parempi aerobinen kuntokin. :D

18vk oltu dieetillä ja paino laskenut 8kg. Niinkuin aijemmin mainitsin, lopetin low carbin ja pistin hiilarit 150g lukemiin ja kalorit 1800kcal. Nestettä tullut takasin varmaan pari kiloa tämän takia + osa kreasta. Aluksi nestepöhö tuntui takaiskulta, mutta parempi se kuin itseänsä huijaaminen. Huomenna aamusella astun vaa-alle ja katsotaan jos kiloja on parin viikon aika tippunut.

Mä olen aamuaerobiset tehnyt kävellen, silloin tällöin hölkkään osan matkaa. Tuota HIITtiä voisi kokeilla, vaikkei ajatus aamuisesta rykimisestä kauheasti sykähdytä. Hiilareista vois pikkasen tiputtaa ja ottaa tilalle vaikkapa rasvaa? Protua tulee nyt jo tarpeeksi, ~2,5 g / painokilo.

Jkk sanoi:
Tuota HIITtiä voisi kokeilla, vaikkei ajatus aamuisesta rykimisestä kauheasti sykähdytä.

Muutamat ekat HIIT sessiot tuntuu kyllä pahalta, mutta se on aika palkitsevaa kun rasva alkaa palaa ja kunto kasvaa. Kannattaa aloittaa vaikka ihan muutamalla 4-5:llä intervallilla ja kasvattaa määrää sitten vaikka yhdellä per viikko, sitä mukaa kuin kunto kasvaa.

Lisäksi suosittelen tekemään nuo HIIT juoksentelut mieluummin muulla alustalla kuin asfaltilla. Kovalla alustalla ainakin mulle tulee helpolla penikkaoireita. Tietenkin HIIT:n voi tehdä myös jollain muulla tavalla kuin juoksemalla, ainakin kuntopyörä on tuohon toimiva.

Kuntopyörä löytyy kyllä kotoa, samoin kuin 10 kk ikäinen koira joka pitää kyllä aamulenkeistä huolen -> pakko lähteä joka aamu. Tuo sun skenaario 10-15 min kävelyä, HIIT ja 10-15 min kävelyä toimais mulle siinäkin mielessä, että koira saa ensin tehtyä tarpeensa ja nuuskutella (ja isäntä silmänsä auki) ja sitten loppuun vielä sitä koiralle mielekästä kävelyä. Tämä kyseinen karvaturri tosin pitää juoksemisestakin valtavasti, ainakin hölkkäämisessä juoksee todella nätisti pari metriä edellä ja tasatahtia. Kokeilen tuota HIITtiä ensi viikolla, kiitos Larzan vinkistä.

porrada sanoi:
Mitkä ruoka-aineet ootte bannannu iteltänne?

Mm. sokerin, huonot rasvat, perunan, vaaleanleivän ja hedelmät.. Rasvaprosentti olisi tarkotus saada pari prosenttia alemmas. Tällä hetkellä noin 10%. Hyppynarua ja pyörää tulee tahkottua jonkin verran. Kaloreita ei tule laskettua.

Artemis sanoi:
Mm. sokerin, huonot rasvat, perunan, vaaleanleivän ja hedelmät.. Rasvaprosentti olisi tarkotus saada pari prosenttia alemmas. Tällä hetkellä noin 10%. Hyppynarua ja pyörää tulee tahkottua jonkin verran. Kaloreita ei tule laskettua.

Että tuota hedelmät pois..? Eikös niistä nyt kuitenkin aika "hyvänlaatuista" hiilaria saa ihan välipalanakin ellei ny vedä heti esim. banaania kilokaupalla.

Mä en ole taipunut noihin aamuaerobisiin oikein vieläkään, mutta tuskin kuntopyörä hukkaan menee vaikka poljenkin sitä vähän mihin aikaan sattuu.

Eilen otin kolme ravintola-annosta konjakkia, mutta onneksi en sitten lähtenytkään radalle enää, vaikka oli tarkoitus. Nyt vituttaisi jos sen olisin tehnyt. Treeniä ei tuona päivänä ollut eikä varsinaista aerobistakaan, mutta kävelin varmaan kolme-neljä tuntia kaupungilla suht reippaasti, joten sallin itselleni sen 2000 kaloria tuonakin päivänä. Armotonta tilitystä. :D :whip:

Ensi torstaina on Elwoodin keikka, ja sitten palautellaan noita hiilarivarastoja ihan huolella. Viunaakin tulee juotua, mutten jaksa uskoa että yksi päivä tappaa kovin pahasti dieettiäni. Krapulapäivänä pitää vain pitää itsekuri kunnossa ja hujauttaa rahkat naamaan heti aamusta. :rock:

E: Mitä mieltä olette paskarasvoista dieetillä? Onko ne ihan piruja vai haitanneeko paljoa jos kovaakin rasvaa tuppaa joskus tulemaan hiukan enemmänkin? Ainakin testotasot vissiin pysyy helpommin yllä kovien rasvojen avulla?

Hoku sanoi:
Ainakin testotasot vissiin pysyy helpommin yllä kovien rasvojen avulla?

(Oletan, että tarkoitat kovilla rasvoilla perinteisesti eläinrasvoja, etkä esim. teollisesti kovetettuja kasvisrasvoja.)

Mutta sulla tuskin on mitään perustetta tuolla lainaukselle?

Cockton sanoi:
(Oletan, että tarkoitat kovilla rasvoilla perinteisesti eläinrasvoja, etkä esim. teollisesti kovetettuja kasvisrasvoja.)

Mutta sulla tuskin on mitään perustetta tuolla lainaukselle?

Ei, paitsi hämärät muistikuvat palstalla kirjoitetuista kommenteista kyseiseen aiheeseen. Silkkaa epämääräistä toisen käden tietoa, mutta siksi kysyinkin asiaa.

Jees, jos joku tietää niin kiinnostas kuulla. Sou not, pääasia että lihas kasvaa ;)

Kuka kertoisi minulle, miksi penkki maksimini nousi dietillä 75kg:sta -> 85kg. Aloitin dietin 9.2 painoni ollessa 85kg (paljon läskiä hyvin vähän lihasta) ja tänä aamuna 17.4 oli painoni 74.5. Dietillä ollessani kävin salilla alle 10kertaa ja penkkiä tein ehkä 5 kertaa. Enimmäkseen olen lenkkeillyt ja pyöräillyt, mistä moinen parannus? :D

Kilta^ sanoi:
Kuka kertoisi minulle, miksi penkki maksimini nousi dietillä 75kg:sta -> 85kg. Aloitin dietin 9.2 painoni ollessa 85kg (paljon läskiä hyvin vähän lihasta) ja tänä aamuna 17.4 oli painoni 74.5. Dietillä ollessani kävin salilla alle 10kertaa ja penkkiä tein ehkä 5 kertaa. Enimmäkseen olen lenkkeillyt ja pyöräillyt, mistä moinen parannus? :D

Jos sun tekniikka olis parantunu penkissä? Toisaalta jos voimaa treenaa niin dieetillä se onnistuu kyllä ihan hyvin kun ei lihaksen tarvitse kokoa kauheasti kasvaa..

Vielä siitä dieetillä ryyppäämisestä, vedin siis mässypäivän ryyppypäivänä ja krapulapäivänä jatkoin taas dieettaamista. Eip ollut orgioita. Kyllä ryyppäämisen on pakko vaikuttaa tohon rasvan palamiseen hormonaalisella tasolla, itse ainakin olen huomannut sen empiirisesti :)

Ei nyt varsinaisesti viitsi raportoida muuten tästä dieetin etenemisestä kun edellisestä raportista on niin lyhyt aika, mutta tulipa mittailtua pitkästä aikaa ympärysmittoja ja laitetaan ne nyt dieetin tässä vaiheessa tähän. Katsotaan mitä ne sitten on kuin aletaan olemaan painon puolesta lähellä tavoitetta:

Eli

Vyötärö: 97 (Herranjestas, melkein metri! :jahas: )
Rinta 128
Reisi 67
Pohje 45
Hauis 44,5

Tuosta vyötärö pitäisi mielellään saada lähemmäksi 80 kuin 90 senttiä, katsotaan sitten, mitä nuo muut mitat siinä vaiheessa on...

Jos olis digikamera niin voisi ottaa (kauhu)kuvia nykytilanteesta muistutukseksi, ettei päästä itseään ihan näin löysään kuntoon.

Ja uusi raportti taas ensi viikolla.

3 viikkoa takana. Viikonloppuna olin jo virallisesti ruipelo (89,9 lauantaina ja su 89,7), mutta tänään taas pompsahti aamupaino vähän ylös (90,3). Lähdin siis aamupainosta 95,2, joka oli kyllä överimässäilyn ja kreatiinin pöhöttämä.

Treenipäivinä vajaa 2700 kcal ja välipäivinä päälle 2500. Nyt on tasottunu painon lasku, joten katotaan joutuuko tuosta pikkuhiljaa pudottelemaan. Makrojakauma menee aikalailla tasan kaikille. Prodee 200-250 g päivässä, rasvaa on tullu 60-120 g ja hiilareista loput.

Perusvireys on pikkusen normaalia alempana ja salille mennessä ei oo tuntunu hirveen innokkaalta, mut loppujen lopuksi treeni on kulkeny todella hyvin. Varsinki ku oon ruvennu tekemään voimapainotteisemmin, ni on tullu hyvää vaihtelua ja penkkiin ja kyykkyynkin on saanu laittaa pikkusen enemmän painoa.. Muutenki tää voimatyylisempi harjottelu tuntuu sopivan dieetille tosi hyvin. Pidemmillä tauoilla ja lyhyemmillä sarjoilla jaksaa vetää hyvin, ku ennen muistan treenaamisen dieetillä olleen aika tuskallista, varsinki isommissa liikkeissä.

Paino tippuu mutta ei tässä varmaan sellaiseen kuntoon päästä että voisi rantakunnossa sanoa olevansa.
No anyway pitää ajatella positiivisesti ja todeta voimatasojen kasvaneen/kasvavan suhteessa omaan painoon :)
Ruokaa edelleen sellainen 1800 kcal per päivä ja viikonloppuna vähän enemmän.
Tuonne 85-84 välimaastoon kun pääsen niin olen tyytyväinen. Jos paino olisi 85 kiloa viikko dieetin lopettamisen jälkeen niin :thumbs:

Sama painokäppyrä mikä treenipäiväkirjassakin.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom