Kevään pakkohaku, eli AMK.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Hippa sanoi:
Onko se sitten reilua viedä opiskelupaikka joltain sellaiselta, joka oikeasti siihen kouluun haluaa? Sitten keskeyttää, kun pääsee haluamaansa kouluun.

Mikä tässä maailmassa nyt niin reilua olisi? Ei sekään ole reilua, että elellään valtion tuilla, koska ei viitsi mennä kouluun, josta olisi sentään hyötyä itselleen. Tunnen muuten monia sellaisia, jotka eivät päässeet yliopistoon lukion jälkeen, vaan joutuivat menemään johonkin keskiasteen opinahjoon pariksi vuodeksi. Sieltä valmistuttuaan kun vielä yrittivät yliopistoon, pääsivät heti läpi, koska oli niin paljon parempi tietopohja, kuin lukiosta valmistuvilla keltanokilla. Kyllä se on niin tässä yhteiskunnassa, että omia etujaan pitää ajaa ja koulutus on semmoinen etu, että sitä ei kannata ylenkatsoa! Pitäkää siis AINA B-suunnitelma siltä varalta, että se omin toive ei toteudu. Näin minimoitte väliinputoajaksi joutumisen mahdollisuuden. Ja onhan se mukavampi itsellekin, kun voi opiskella itselleen jonkin ammatin, eikä tarvi vuodesta toiseen elellä tuilla tai tehdä hanttihommia toivoen, että josko sitä ensi vuonna pääsisi yliopistoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
Onko se sitten reilua viedä opiskelupaikka joltain sellaiselta, joka oikeasti siihen kouluun haluaa? Sitten keskeyttää, kun pääsee haluamaansa kouluun.

No eihän se välttämättä ole reilua, mutta systeemi nyt vaan on tämmönen. :|

Kuitenkin mun mielestä on järkevää lähteä opiskelemaan edes jotain, kuin hakee vuodesta toiseen esim. johonkin yliopistoon lääkärilinjalle pääsemättä koskaan sisään.

Omasta tuttavapiiristä löytyy varoittava esimerkki. Lukion jälkeen hän on jääräpäisesti yrittänyt päästä opiskelemaan yliopistoon joka vuosi, mutta ei vieläkään ole päässyt. Nyt ikää alkaa olemaan kohta 30 vuotta, ja pettyneenä joutuu tunnustamaan, että olisi ehkä sittenkin pitänyt lähteä vaikka AMK:hon. Olisi edes joku tutkinto YO-todistuksen lisäksi, ja myymäläapulaisen hommat alkaa pitkästyttämään.

Mä oon hakenu yliopistoon jo kuutena peräkkäisenä keväänä. Lukion päästötodistuksen keskiarvo on niin paska etten pääse ammattikorkeaan edes pääsykokeisiin, en millekään linjalle. Alkaa pikkuhiljaa huolestuttamaan...

Tromm sanoi:
Mä oon hakenu yliopistoon jo kuutena peräkkäisenä keväänä. Lukion päästötodistuksen keskiarvo on niin paska etten pääse ammattikorkeaan edes pääsykokeisiin, en millekään linjalle. Alkaa pikkuhiljaa huolestuttamaan...

Paljon on toivoa. Voit korottaa ylppäriarvosanoja, hankkia työkokemusta ja opiskella avoimen yliopiston opintoja.

Noista kaikista saa lisäpisteitä aika moneenkin paikkaan.

meitsi vähän samassa jamassa trommin kaa. niin paskat on todistukset että niillä ei amk:hon tai yliopistoon lähdetä juhlimaan, sitä paitsi ei hirveästi ole tuota opiskelu motivaatiota muutenkaan lähteä väh. 4 vuotta jumimaan amkhon. jotain hanttihommaa varmaan tehtävä ainakin niin pitkään kuin saa sitä motivaatiota, jos koskaan. laitoin kyllä nyt haun amkhon mutta se siitä.

Pantera sanoi:
meitsi vähän samassa jamassa trommin kaa. niin paskat on todistukset että niillä ei amk:hon tai yliopistoon lähdetä juhlimaan, sitä paitsi ei hirveästi ole tuota opiskelu motivaatiota muutenkaan lähteä väh. 4 vuotta jumimaan amkhon. jotain hanttihommaa varmaan tehtävä ainakin niin pitkään kuin saa sitä motivaatiota, jos koskaan. laitoin kyllä nyt haun amkhon mutta se siitä.

Aika monilla linjoilla yliopistossakin ei huomioida ylppäriarvosanoja, jos ne on enemmän kuin pari vuotta vanhat.

Ei kannata luovuttaa! Jos tiedät yliopistosta mihin haluat lukemaan, voit aika paljon opintoviikkoja saada avoimesta yliopistosta. Ne korvataan sitten, jos ja kun aloitat opinnot "oikeana" opiskelijana.

Hippa sanoi:
Ei kannata luovuttaa! Jos tiedät yliopistosta mihin haluat lukemaan, voit aika paljon opintoviikkoja saada avoimesta yliopistosta. Ne korvataan sitten, jos ja kun aloitat opinnot "oikeana" opiskelijana.

Mä oon ihan samaa mieltä Hipan kanssa. Avoimessa on paljon mielenkiintoista mitä voi opiskella, itse olen ajatellut lukea liikuntalääketiedettä amk:n liiketalouden terveys & talous sv:n ohessa.

Dangerous_Dave sanoi:
Pitäkää siis AINA B-suunnitelma siltä varalta, että se omin toive ei toteudu. Näin minimoitte väliinputoajaksi joutumisen mahdollisuuden. Ja onhan se mukavampi itsellekin, kun voi opiskella itselleen jonkin ammatin, eikä tarvi vuodesta toiseen elellä tuilla tai tehdä hanttihommia toivoen, että josko sitä ensi vuonna pääsisi yliopistoon.
Mun suositus on unohtaa varasuunnitelmat ja jättää kaikki yhden kortin varaa. Ei tullu paljon löysäiltyä ylppäreiden jälkeen, kun en laittanu hakemusta ns. varmaan paikkaan. Kevään aikana ei tullu edes mieleen, että olis voinu jäädä ilman opiskelupaikkaa. Sama taktiikka toimi hyvin kavereillakin, kaveriporukasta kaikki pääsi sisään.

Pantera sanoi:

Yliopistoissahan on erikseen pääsykoekiintiöt JA pääsykoe+yo-todistus kiintiöt, joten siitä vaan yliopistoon hakemaan.

Noiden ammattikorkeiden systeemi on kyllä melkoperseestä. Eräs tuttukin, joka heliassa opettaa on tämän sanonut ja kuulemma kaikki työkaveritkin sen myöntävät, mutta minkäs teet. Eli heillä kuulemma moni hakee/tulee suoraan yo-todistuksella sisään, koska eivät ole yliopistoon päässeet ja lähtevät kahden vuoden sisällä pois, kun pääsevät haluamaansa yliopistoon. Ja tämähän johtuu siitä, kun ammattikorkeeseen pääsyyn todistuksella on todella iso merkitys verrattuna esim yliopistoihin. Itseäkin aluksi kiinnosti tuo tuotantotalous, mutta matikan arvosanat ei mitään kovin hyviä olleet niin piti jättää se pois.

Mutta nyt haen kauppakorkeaan ja oikeastaan intoa/motivaatiota tuonne hakemiseen sain tuosta, kun ei insinööriksi voinut hakea ja nyt toivon mukaan paikka aukeaa. Ainakin tähän mennessä lukeminen sujunut hyvin. :thumbs:

shape sanoi:
Mun suositus on unohtaa varasuunnitelmat ja jättää kaikki yhden kortin varaa. Ei tullu paljon löysäiltyä ylppäreiden jälkeen, kun en laittanu hakemusta ns. varmaan paikkaan. Kevään aikana ei tullu edes mieleen, että olis voinu jäädä ilman opiskelupaikkaa. Sama taktiikka toimi hyvin kavereillakin, kaveriporukasta kaikki pääsi sisään.

Jos asia menisi noin, ei Suomessa olisi yhtään opiskeluhaluista ihmistä ilman opiskelupaikkaa.

Oma tarina meni jotakuinkin niin, että puuttui pari pistettä, että pääsee OKL:än pääsykokeisiin. Luin appron, sain pisteet. Pistin paperit menee. Hehkutin innoissani, että nyt aukee opiskelupaikka. Pääsen aivan varmasti sisään.

2 viikkoa ennen pääsykokeita tuli kutsu. Se vaan tuli väärään yliopistoon. Kakkosvaihtoehtoon.

Kävi nimittäin niin, että viime keväänä oli Hkiin korkeemmat pääsykoepisterajat kuin monena vuonna aiemmin.

En ehtinyt 2 viikossa sisäistää oppikirjoja kunnolla, joten en päässyt pääsykokeista läpi.

Tänä vuonna uusi yritys paljon pienemmällä itsevarmuudella.

shape sanoi:

Olisit varmaan aika kova sana jonkun koulun opona tuolla suosituksella: "Juu, nuoret kannatta hakea vain ja ainoastaan yhteen kouluun. Mä pääsin itse läpi ja mun kaveritkin pääsi. Sama pätee ehdottomasti teihinkin, joten tällä perusteella suosittelen, että tekään ette pelaa tulevaisuutta varman päälle." Tai sitten samalla logiikalla suosittelisit laskuvarjohyppääjälle, ettei kannata pakata varavarjoa mukaan koska: "munkin varjo toimi ihan hyvin... ja kaverien kans." :)

Mistä löytyy nuo pisterajat noihin pääsykokeisiin (siis että pääsee edes pääsykokeisiin)? valintaoppaasta?

Porkkanaraastin sanoi:
Mistä löytyy nuo pisterajat noihin pääsykokeisiin (siis että pääsee edes pääsykokeisiin)? valintaoppaasta?

Niitä voi kysellä suoraan oppilaitoksista.

Dangerous_Dave sanoi:
Olisit varmaan aika kova sana jonkun koulun opona tuolla suosituksella: "Juu, nuoret kannatta hakea vain ja ainoastaan yhteen kouluun. Mä pääsin itse läpi ja mun kaveritkin pääsi. Sama pätee ehdottomasti teihinkin, joten tällä perusteella suosittelen, että tekään ette pelaa tulevaisuutta varman päälle." Tai sitten samalla logiikalla suosittelisit laskuvarjohyppääjälle, ettei kannata pakata varavarjoa mukaan koska: "munkin varjo toimi ihan hyvin... ja kaverien kans." :)
Ei toi neuvo joka tilanteeseen taivu, ei ainakaan laskuvarjohyppyihin. :) Mitä oon vierestä seurannu pääsykokeisiin valmistautumista, niin motivoituneimmat tyypit on aina pärjänny lähtötasosta riippumatta. Motivaation taustalla on ollu taas selvä tieto siitä, mitä sisään pääseminen vaatii. Ulkopuolelle jääneet ovat olleet yleensä näitä epävarmempia tapauksia, jotka eivät ole uskaltaneet laittaa kaikkea peliin, vaan ovat jossain vaiheessa urakkaa keskittyneet selustan turvaamiseen.

Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin valmistautuville. Ahkeruus palkitaan! :)

Osaako kukaan kertoa tarkemmin, mitä Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman valintakokeessa kysytään? Millasia osioita ja aiheita ym.

Toki löydän laitoksen sivustoilta jotain ympäripyöreetä, mutta jos jollain on kokemusta / muuten vaan tietoa, niin se olisi erittäin tervetullutta.

:haart:

Pertti 123 sanoi:
Osaako kukaan kertoa tarkemmin, mitä Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman valintakokeessa kysytään? Millasia osioita ja aiheita ym.

Toki löydän laitoksen sivustoilta jotain ympäripyöreetä, mutta jos jollain on kokemusta / muuten vaan tietoa, niin se olisi erittäin tervetullutta.

Serkulla oli ainakin ensi sellane luetun ymmärtämisosio, missä luettii joku teksti ja sit vastattiin esitettyihin kysymyksiin monivalinta tyyliin. sit oli ihan yleistä fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa jossa oli kysymysten pääpaino matematiikassa.

Saapas sanoi:
Niin, onko porukalla tietoa, miten mä nyt sitten toimin, että saan niitä jotain tukia, jos en pääse töihin enkä opiskelemaan minnekkään? Ilmeisesti mun pitää hakea neljään eri paikkaan? Onko pakko käydä pääsykokeissa? Ja onko se hakemus pakko täyttää oikein, että hakemus rekisteröityy johonkin kelan rekisteriin? Mä en todellakaan jaksa ajella minnekkään pääsykokeisiin sen takia. Vinkkejä kuinka homma tehdään helpoiten?

Mua niin vituttaa tämmönen turha byrokratia, toikin on joku paskan tärkee jäänne lama-ajoilta. :curs:

AMK haku

Mitä jos kuule yrittäisit ihan oikeasti päästä opiskelemaan jonnekin? Tai vaikka menisit töihin?

En tiedä, tarkoititko sitä, mutta tässä tuli sellainen vaikutelma, että "hei mä haluun työttömyyskorvausta tekemättä yhtään mitään".

Pertti 123 sanoi:

Minun koe oli kolmeosainen:
- Matemaattisen ja loogisen päättelyn osio
- Luetun ymmärtäminen
- Kyselylomake

Matemaattisen ja loogisen osion tehtävät oli lähinnä samantyyppistä kuin mitä on ns. älykkyystesteissä, eli tyyliin "Mikä on seuraava kuvio" jne. Lisäksi oli loogisia tehtäviä joissa oli esim. jonkun ohjelmanpätkän looginen kaavio ehtorakenteineen. Näissä piti sitten päätellä mikä luku tulee kun ohjelma on suoritettu.

Luetun ymmärtämisen osiossa annettiin tietokoneaiheinen artikkeli, jota sai lukea muistaakseni n. 20 min. Muistiinpanoja sai tehdä. Artikkeli oli joku markkinatutkimus jossa oltiin selvitetty eri valmistajien markkinaosuuksia tietotekniikkalaitteiden markkinoilla. Sitten oli kysymyksiä ja monivalintatehtäviä.

Kyselylomake oli sitten perusjuttua jossa kysytään että miksi juuri sinut pitäisi ottaa opiskelemaan, miksi hait, mikä kiinnostaa alassa jne...

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua... :)

Vittu!!! Toivo elää, aina!!! Antakaa kun setä kertoo. Itse kirjoitin lukiosta keskinkertaisin/huonoin paperein. Mikään ei kiinnostanut ja en oikeastaan hakenutkaan tosissani mihinkään. Lääkis olisi kiinnostanut mutta eihän sinne nyt voi päästä lyhyellä matikalla ja muutenkin huonoilla papereilla. Elämäni pahin moka! Olisi pitänyt määrätietoisesti potkia itseä perseelle, hakea vaikka väkisin ja todella tehdä työtä asian eteen. Vietin kolme vuotta vetelehtien kunnes kävin amiksen yo pohjaisen linjan joka oli ainoa johon pääsin.

Toinen virhe, mutta motivoiva! Päätin että vittu varmasti olen fiksumpi kuin koffin lippalakki pilottipusero päällä pihalla räkivät standardi amikset. Menin 1.5 vuodeksi sairaalaan apulaiseksi ruokapalkalla. Pääsin erillishaun ja helvetin kovan lukemisen avulla opiskelemaan fysioterapiaa. Opintojen aikana huomasin että jumalauta meikähän on ihan fiksu. Valmistuin keväällä ja samana syksynä aloitin yliopistossa opinnot tavoitteena valmistua mahdollisimman nopeasti (vetelehtien hukatut vuodet kummittelivat mielessä). Yliopiston vedin hyvällä opiskelurutiinilla 3.5 vuodessa läpi hyvin arvosanoin. Koko opiskeluitteni ajan painoin 2-3 duunia ja hoidin päälle vielä lukemiset ja muut opiskeluun liittyvät hässäkät. Nyt koulutusta vastaavassa duunissa ja cv alkaa olemaan siinä kunnossa että valitakkin jo voi.

Mitä kaikkee sitä oliskaan kerinnyt jos ei olisi tullut hukattua kolmea vuotta täysin turhaan! Jos jotain ole oppinut niin sen että lähes aina voi tilanteeseensa vaikuttaa ja huonoista lähtökohdista ponnistavan on vaan tehtävä enemmän duunia eikä itkettävän kohtaloaan. Nyt siis puhun koulu/opiskelu asioista. Suomi on siitä hieno maa että jos täällä haluaa olla jotain ja oppia jonkun asian niin se on aivan varmasti mahdollista! Kysymys on vain siitä kuinka paljon on itse halukas tekemään asian eteen.

Kun saavuttaa sen minkä eteen on joutunut todella tekemään työtä, tuntuu se sitäkin makeammalta.

Hippa:

Pääsit siis lukemaan haluamaasi alaa mutta "väärään" kaupunkiin? En toki tiedä tarinaasi, mutta noin yleisesti pitää sen verran avautua, että en ole ikinä ymmärtänyt miksi jättää haluamansa alan opiskelupaikka ottamatta vain siksi ettei se ole juuri siinä kaupungissa minne toivoisi. Tiedän surullisen monta tapausta jotka paistelevat pihviä mäkkärissä vielä kolmekymppisenä kun ei esim. se Rovaniemen oikiksen paikka kelvannut kun pitää päästä Helsinkiin (vaikka totuus on ettei tule ikinä pääsemään) :david: Minusta ala/ammatti tulee ennen kaupungin sijaintia. Ei mulla muuta.

Jambolta hieno posti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom