Kevään pakkohaku, eli AMK.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Antza sanoi:
Niin tai jos ei kouluun pääse niin työelämään keräämään rahaa seuraavan vuoden kevään lukurupeamaa varten. Nuorena ihmisenä Saapas sais varmasti töitä eikä tarttis tukien kanssa stressata...
Mutta entäpä jos asuua PÄLKÄNEEN kaltaisessa tuppukylässä jossa on muutama yritys ja hesburger... Ei siinä pahemmin juhlita :D
(Pälkäne on muuten tampereelta 36km lahteen).
Perkele, pikkuveli löi silmän mustaks... Onneks olin viisas ja en hakannu sitä täysin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmmm...onkoha meikäläine päässy tästä sääntöhelvetistä helpolla, ku oon hakenu pelkästään keväisin, enkä todellakaa oo käyny yksissäkään pääsykokeissa..Tuet on siitä huolimatta tippunu aina tarvittaessa tilille :nolo:

potsq sanoi:
Hmmm...onkoha meikäläine päässy tästä sääntöhelvetistä helpolla, ku oon hakenu pelkästään keväisin, enkä todellakaa oo käyny yksissäkään pääsykokeissa..Tuet on siitä huolimatta tippunu aina tarvittaessa tilille :nolo:
Toisinaan tuuri vilahtaa. :thumbs:

Clown sanoi:
Toisinaan tuuri vilahtaa. :thumbs:

Näin tää o näköjää nähtävä
:kippis1: Nohh...viimene kerta oli tänä keväänä enne sitä maagista 24v:tä..töissä menee onnex tääki aika..tartte moisista ottaa pulttia ;)

Hippa sanoi:
Täytyy olla ylioppilastutkinto suoritettuna, jotta voi päästä korkeamman asteen kouluihin.

Eli ensi syksyn hakuihin vasta pääset mukaan.

Ei tarvi olla ylioppilastodistusta. Lukion päästötodistus riittää.

Saapas sanoi:
Mutta entäpä jos asuua PÄLKÄNEEN kaltaisessa tuppukylässä

Jotain bisnestä vaan kehittelemään! Koulutus ei ole oikotie onneen, jos pääsee töihin nuorena niin monet työnantajat kyllä sitten kouluttaa luottomiestä myöhempinä vuosina työuran varrella.

:)

potsq sanoi:
Näin tää o näköjää nähtävä
:kippis1: Nohh...viimene kerta oli tänä keväänä enne sitä maagista 24v:tä..töissä menee onnex tääki aika..tartte moisista ottaa pulttia ;)

Paitsi, että se maaginen ikä on 25..

ei se työelämäkään välttämättä niin paska rahanhankkimiskeino ole. Ja jos vaikka eksyy kouluunkin, niin ei niillä pelkillä tuilla elä. Ite oon tehny kolmisen vuotta opiskelun ohella viikonloppuhommia. Ei oo tarvinnu tarvinnu kärvistellä persaukisena ja on vähän pystyny jopa :kippis1: , ja ei ole kyllä lainaakaan tarvinnu ottaa.

Täytyy olla ylioppilastutkinto suoritettuna

Pakko viilata pilkkua, eli missä 1950- luvulla sitä eletään kun vieläkin jaksetaan väittää, että vain lukion käyneillä olis mahdollisuudet päästä korkeemman asteen kouluihin? Kyllä mä ainakin olen kovaa vauhtia menossa korkeemman asteen kouluun, vaikka en ole lukiota käynytkään ja niin tekee moni muukin.

Pehvanssi sanoi:
Pakko viilata pilkkua, eli missä 1950- luvulla sitä eletään kun vieläkin jaksetaan väittää, että vain lukion käyneillä olis mahdollisuudet päästä korkeemman asteen kouluihin?

No mutta eikö tämä henkilö nimenomaan ollut lukiossa jolle Hippa vastasi.

Nicho sanoi:
Ei tarvi olla ylioppilastodistusta. Lukion päästötodistus riittää.

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen.... AMK:hon siis pääse ilman lukiossa käyntiä. Mutta eikös yliopistotasolle pitänyt olla nimenomaan se ylioppilastutkinto suoritettuna? (näin ainakin viimevuosituhannella kun itse hain)

Dragon sanoi:
Mun muistaakseni joillakin AMK-linjoilla voisi jatkaa yliopistoon ja näin ollen YO-tutkinto ei olisi pakollinen.

Yliopistoasetuksen mukaan opiskelijaksi ovat kelpoisia henkilöt, jotka ovat suorittaneet ammattikorkeakoulututkinnon, ammatillisen korkea-asteen tutkinnon, ammatillisen opistoasteen tutkinnon tai vähintään kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon.

http://www.helsinki.fi/opiskelijaksi/kysymykset_hakukelpoisuus.htm

Toki ammattikoulun käynytkin voi hakea vaikka kauppakorkeakouluun. Eihän siitä nyt pidä rankaista, jos on käynyt vain ammattikoulun. Näyttäkööt sitten kyntensä valintakokeessa, joka on siis ainoa mahdollisuus ammattikoulun käyneillä yliopiston kirjoille. :roll: Tosiasiassahan hyvin harva ammattikoululainen jatkaa yliopistoon... Tuskin kaikki ammattikoululaiset edes ovat tietoisia, että heillä olisi mahdollisuus päästä yliopistoon.

Mä en oo ihan perillä tästä hakujutusta. Kannattaako mun hakea pakkohakuun? (Nyt kirjoitin yo:ksi, ja heinäkuussa inttiin ja tarkoitus olla vuosi)

En halua edes mitään opiskelupaikkaa, ajattelin vain joidenki tukien kannalta tjsp.

Älkää nyt hyvät ihmiset hakeko niitä opiskelupaikkoja ainoastaan siksi, että saatte jotain tukia! On ihan oikeasti järkevää hankkia edes joku opiskelupaikka, jos ei pääse haluamaansa opinahjoon, kuten esim. yliopistoon. Toki se vituttaa, jos joutuu opiskelemaan jotain, joka ei kiinnosta niin paljoa, tiedän kokemuksesta, mutta joku paikka on hyvä olla ihan vain turvaverkkona. Osa kun ei pääse ikinä yliopistoon, vaikka miten haluaisi ja hakisi ja mitä useamman vuoden olette pois koulun penkiltä, sitä vaikeampi sitä opiskelupaikkaa on saada. Etsikää siis AMK:sta aloja, jotka tukevat sitä yliopisto-opiskelua ja antavat vähän paremman pohjan kuin suoraan lukiosta tulevilla tai etsikää semmoisia aloja joissa voitte kuvitella työskentelevänne, jos ei se yliopistopaikka aukeakaan. Paremman pohjan tulevaisuutta varten saatte, jos hommaatte edes jonkin koulutuksen. Ylioppilaspohjalla ja hanttihommilla kun ei pitkälle pötkitä.

Pehvanssi sanoi:
Pakko viilata pilkkua, eli missä 1950- luvulla sitä eletään kun vieläkin jaksetaan väittää, että vain lukion käyneillä olis mahdollisuudet päästä korkeemman asteen kouluihin? Kyllä mä ainakin olen kovaa vauhtia menossa korkeemman asteen kouluun, vaikka en ole lukiota käynytkään ja niin tekee moni muukin.

Mä viilaan myös pilkkua. Vastasin henkilölle, jolla lukio kesken. Vaikka tuo mun kommentti on helppo erottaa omaksi väitöksekseen, en sitä ole sellaisena tarkoittanut. Siinä erehdyin, että sanoin, että ylioppilastutkinto täytyy olla, vaikka pilkulleen se on lukion päästötodistus.

Tiedän kyllä, että nykyään voi päästä vaikka mihin opiskelemaan ammattikoulupohjallakin. Käytäntö vaan on vähän monimutkaisempi esim. opettajankoulutukseen voi toki hakea, mutta ammattikoulupohjalla tarvitaan kaikki lisäpisteet (2 approa tai 1 appro ja 1 cumu + täysipäiväistä työkokemusta min. 8kk), jotta pääsisi edes pääsykokeisiin johonkin vähemmän suosittuun yliopistoon. Käytännössä ei ole mitään mahdollisuutta päästä suosittujen yliopiston (Hki, Tku, Tre) pääsykokeisiin, koska pääsykoepisteraja on liian korkea.

Mutta onhan se hienoa, ettei lukion käymättömyys ole enää este hyvälle koulutukselle :) Ei se lukiokaan mikään välttämättömyys ole monellakaan alalla.

Dangerous_Dave sanoi:
Älkää nyt hyvät ihmiset hakeko niitä opiskelupaikkoja ainoastaan siksi, että saatte jotain tukia! On ihan oikeasti järkevää hankkia edes joku opiskelupaikka, jos ei pääse haluamaansa opinahjoon, kuten esim. yliopistoon. Toki se vituttaa, jos joutuu opiskelemaan jotain, joka ei kiinnosta niin paljoa, tiedän kokemuksesta, mutta joku paikka on hyvä olla ihan vain turvaverkkona. Osa kun ei pääse ikinä yliopistoon, vaikka miten haluaisi ja hakisi ja mitä useamman vuoden olette pois koulun penkiltä, sitä vaikeampi sitä opiskelupaikkaa on saada. Etsikää siis AMK:sta aloja, jotka tukevat sitä yliopisto-opiskelua ja antavat vähän paremman pohjan kuin suoraan lukiosta tulevilla tai etsikää semmoisia aloja joissa voitte kuvitella työskentelevänne, jos ei se yliopistopaikka aukeakaan. Paremman pohjan tulevaisuutta varten saatte, jos hommaatte edes jonkin koulutuksen. Ylioppilaspohjalla ja hanttihommilla kun ei pitkälle pötkitä.

Onko se sitten reilua viedä opiskelupaikka joltain sellaiselta, joka oikeasti siihen kouluun haluaa? Sitten keskeyttää, kun pääsee haluamaansa kouluun.

Itse hain huvikseni opiskelemaan sairaanhoitajaksi 2002. Olin koulussa puoli vuotta, koska se ei alun perinkään tuntunut omalta ja alalta ja harjoittelu pitkäaikaissairaiden osastolla tuntui ylivoimaiselta ajatukselta.

Ryhmästä, jossa aikoinaan aloitin on jo puolet lopettaneet koulun kesken.

Rahan haaskausta. Paremmilla järjestelyillä kouluun olisi voitu saada opiskelemaan ihmisiä, jotka valmistuisivat syksyllä sairaanhoitajaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom