Kevään 2012 dieettaus, vertaisketju

Mikä vika on vedessä (ja maidossa, joskin siitäkin käydään aika isoa debattia, kandeeko ihmisen juoda lehmän maitoa...:D)?

Vesi käy hyvi työpäivisin. Eilen vetäsin 3 x 0,5 l oluet ja illalla vaimon kanssa juustoja ja suolakeksejä. Tänään aamupaino 79,1 eli varmaan tyyliin 5-6 vuoden alin paino.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Musta tuntuu, että miksi jengi puhuu lihojen häviämisestä dietillä on se, että kun ollaan bulkkikunnossa niin lihaksia ympäröi rasva ja lihasten sisäiset nesteet ja sitten kun ne lähtee dietillä ja paljastuu karu totuus ettei koskaan ollutkaan ISO niin aletaan itkemään, että lihat lähti vaikka todellisuudessa lihasta ei palanut vaan nyt lihaksen oikea koko kuivana on näkyvissä.

Jokusen dieetin vetäneenä (tälläkin hetkellä dieetti päällä) ja useampaa sivusta seuranneena voin sanoa että tuo lihaskato on runsaasti punttia treenaavilla ja suurinpiirtein fiksusti asiat tekevillä pienoinen myytti.

En nyt löydä tähän hätään akateemista matskua, mutta muistan lukeneeni parikin tutkimusta, joissa vedettiin 500-800kcal päivittäisellä vajeella 12-20 viikon dieettejä ja saatiin muutamalla punttitreenillä viikossa lihat pysymään erittäin hyvin kiinni kropassa.

Niin kauan kun makroissa on järkeä, kalorivaje ei ole aivan posketon ja salitreenit pysyvät mukana on lihasten häviäminen yleensä paljon pelättyä pienempää. Tuntuu ennemmin että moni dieetille lähtijä aliarvioi rasvansa ja yliarvioi lihasmassansa. Sitten kun vaaka näyttää 10-15 kiloa vähemmän kuin ennen mutta peilistä ei tuijotakaan paperi-ihoinen suonikas kostaja tullaan huutelemaan miten lihat lähti paskadieetillä...

Itselläkin jäi pari ekaa dieettiyritystä kesken koska pelkäsin menettäväni vaivalla hankittua lihasta. Paino laski ja salitulokset pysyivät samassa tai jopa aaltoilivat hitaasti ylöspäin. Silti peilikuva ei hirveästi kohentunut. Lopulta tulin siihen tulokseen että kasvatan mielummin oikeasti vähän sitä lihaakin luiden päälle ennen kuin alan kuoria silavia pois.

Mielestäni kunnollinen kehonkoostumusmittaus on aika hyvä veto ennen dieetille ryhtymistä. Saa sen reality-checkin heti alkuun eikä sitten muutaman kuukauden kärsimyksen jälkeen.

Eikö tästä oikeasti ole tutkimuksia? Itse pikaisella googlauksella löysin vain ylipainoisilla vanhuksilla tehdyn testin, jossa aerobinen treeni lievensi menetetyn lihasmassan määrää, mikä on tosiaan ihan linjassa uskomusten kanssa. Jottain cross-sectionaalista pienensi, mutta muscle fiiberi ykkönen pysy ennallaan. Ei ihan aukea mitä tarkottaa tarkalleen. Tuossahan tosiaan on aerobinen treeni, joten kokonaisvaltainen treeni on eri asia.
Kiinnostus onkin lähinnä, että paljonko sitä nyt sitten menetetään?

Muutenkin tuntuu että moni asia treenaukseen liittyen on uskomuksia, joista on vuosien ajan toistettuna tullut "faktoja".

Tuo luulo omasta lihasmassan määrästä on varmasti suurilta osin totta. Kannattaakin ehkä treenata se pari vuotta ennenkuin alkaa harkita tuon mahdollisen läskikerroksen kuorimista.

Musta tuntuu, että miksi jengi puhuu lihojen häviämisestä dietillä on se, että kun ollaan bulkkikunnossa niin lihaksia ympäröi rasva ja lihasten sisäiset nesteet ja sitten kun ne lähtee dietillä ja paljastuu karu totuus ettei koskaan ollutkaan ISO niin aletaan itkemään, että lihat lähti vaikka todellisuudessa lihasta ei palanut vaan nyt lihaksen oikea koko kuivana on näkyvissä.

Vähän samoilla linjoilla iteki ollu. Jos ei vajeet ole aivan mahdottomat ja treenaaminen fiksua (palautuminen kunnossa), en usko että kovinkaan suuria määriä lihasta oikeasta kadottaa. Jos sarjapainot sit vaan tippuu ja tippuu, niin kyllä siinä ekana kannattanee miettiä palautuuko kunnolla vai lyökö lyötyä lihasta.

Edit: Ja koska tuo oma "en usko" alkoi kummittelemaan, kävin vilkaisemassa pari tieteellistä artikkelia, joissa oli asiaa tutkittu ja samantapaisia tuloksia sielläkin. Mm. eräässä tutkimuksessä pääasiassa naisista koostuvan testiryhmän vähäkalorisen dieetin (800kcal/pv) + punttitreeni vähensi rasvamassaa (fat mass), mutta ei lainkaan lihasmassaa (lean body mass). En kyl lukenut niin tarkkaan, että kuinka lihaksikkaista naisista oli kyse. Tuskin bodareita olivat.

Tässäpä olsi taas maanantain punnitustulos. Mukavasti nyt onneks tippui, vaika salipäiviä oli vaan kaks ja pitkiä lenkkejäkin vain kaks...kauheet miinukset ei ollu, jotain -500kcal luokkaa :)

1vko -2,7kg / -2,7kg / - 27,7kg
2vko -1,0kg / -3,7kg / -27,7kg
3vko -0,9kg / -4,6kg / -27,7kg
4vko +0,6kg / -4,0kg / -27,7kg
5vko -1,4kg / -5,4kg / -27,7kg
6vko +0,2kg / -5,2kg / -27,7kg
7vko -0,8kg / -6,0kg / -27,7kg
8vko -1,0kg / -7,0kg / -27,7kg
9vko +2,0kg / -5,0kg / -27,7kg
10vko -2,2kg / -7,2kg / -27,7kg
11vko +0,0kg / -7,2kg / -27,7kg
12vko -0,8kg / -8,0kg / -27,7kg
13vko -0,4kg / -8,4kg /-27,7kg
14vko +0,2kg / -8,2kg / -27,7kg
15vko -1,0kg / 9,2kg / -27,7kg

Tosi hyvä tahti Haidiah. Tosta näkee vielä kivasti miten ekalla viikolla lähtee vähän niitä nesteitä enemmän. Samoin huomaa kuinka suunta on alaspäin vaikka ei joka viikko siltä vaikutakaan, eli turhaa sitä joka päivä on ihmetellä miks ei paino laske, kun ei se edes joka viikko tunnu sitä tekevän. Tsemppiä.

Mullakaan ei oo kyllä koko dieetin aikana (2,5kk) ollu juuri mitään mielitekoja. Sitä tankkauspäivää aina jotenkin kuitenki odottaa ajatuksen tasolla, mutta sitte kun sen aika on ja varsinkin päivän päätyttyä hiilaripäissään miettii, että oliko tämä nyt ees minkään odotuksen arvoista :D

Itselläni on välillä mielitekoja. Tänään kävin kaupassa ja siinä sipsihyllykön vieressä piti ryhdistäytyä: oli nimittäin Pringlessien hinta halventunut. En ostanut, vaan säästän nuokin herkut vapuksi. Dieetti on kyllä kohdallani purrut mukavasti, tosin lopputulokseen on vielä matkaa. Siitä olen ollut iloinen, ettei tulokset ole juurikaan laskeneet. Paino sen sijaan on.

Ti 17.4.2012 90,8 kg

Taidanpa sen verran löysätä valjaksia, että sallin itselleni tankkauksen tämän viikon sunnuntaina (alunperin piti vasta 5.5), jos paino 90 kg tai alle, muutenkin tuntuu, että kun olen 4 viikkoa ollut aina ketolla, että tehokkaimmat viikot ovat 2 ensimäistä (täällä se läski puollustelee miksi se saisi tankata :D ) Ja jos tästä tiheämmästä tankkaustahdista ei esiinny ongelmia niin jatkossa saatan mennä 12/13 pvä ketoa + 1 tankkaus systeemillä :)

Mutta tankkaus siis vain, jos VÄHINTÄÄN 90,2 kg tavoitetaan muussa tapauksessa homma jatkuu 4 viikkoisena ennen tankkausta :)

99.4kg - viikonloppuna tuli herkuteltua. Vaikka ei määrällisesti paljoa, niin ilmeisesti kuitenkin liikaa. Näyttäisi varsin selkeästi siltä, että hiilareita koneeseen> paino nousee, ei hiilareita koneeseen > paino nousee. Enkä puhu nyt mistään ketoilusta, se ei sovi mulle - on kokeiltu sitäkin joskus.

Itse olen hoksannut et näköjään paras on kun hiilarit pyörii 50-100g päivässä. Painokin laskee mukavasti noissa lukemissa eikä päätä kiristä :)

Itse olen hoksannut et näköjään paras on kun hiilarit pyörii 50-100g päivässä. Painokin laskee mukavasti noissa lukemissa eikä päätä kiristä :)

Mä olen huomannut suht saman, mulla 100 g tuntumassa noin on hyvä. Välillä enempi ja välillä vähempi kun en mä noita syynää sen tarkemmin. Varmasti kunnon keto on hyvä, mutta olen monta kertaa sanonut että on luontaiseturuokailu niin ei viitti alkaa ketoileen kun tulee aikalailla turhan kalliiksi se touhu vailla nyt mitään oikeasti merkittävää hyötyä.

Nyt alkaa paino pyöriä siinä 88 tietämillä. Eli olen noin puolessa välissä. En ole suurta seurantaa esim ruuan kanssa tehnyt ja kaikki muukin mennyt fiiliksellä. Ei ole mitään harjoituspäivä kirjaa tai muutakaan seurantaa. Jostain syystä olen onnistunut paremmin kuin joskus kun kaiken pistin ylös.
Sunnuntaina ja eilen ole hieman vaikeaa ruuan kanssa. Olisi pitänyt syödä säännöllisemmin ja kevyemmin. Mutta yritin pitää hieman kokonais määrää silmällä ja taisi onnistua. Sillä hieman taisi olla aineenvaihdunta jumissa mutta pieni plussa kalori buusti herätteli sitä.
Eilen ja tänään oli eka kerran koko tämän "innostuksen" aikana että treenissä myös alkoi olla väsymisen merkkejä. Jotenkin myös Lean 20 sekä Lean stackiin olen saanut pienen toleranssin. Ei enää niin hyvin piristä, mutta nälkää ne pitävät jostain syystä pois.
Syömisessä on enempi sellainen henkinen juttu että tekisi muun harmituksen keskellä herkutella ja nauttia elämästä. Ens la tulen ottamaan hieman vinkkua ja viskiä.

Ti 17.4.2012 90,8 kg

Taidanpa sen verran löysätä valjaksia, että sallin itselleni tankkauksen tämän viikon sunnuntaina (alunperin piti vasta 5.5), jos paino 90 kg tai alle, muutenkin tuntuu, että kun olen 4 viikkoa ollut aina ketolla, että tehokkaimmat viikot ovat 2 ensimäistä (täällä se läski puollustelee miksi se saisi tankata :D ) Ja jos tästä tiheämmästä tankkaustahdista ei esiinny ongelmia niin jatkossa saatan mennä 12/13 pvä ketoa + 1 tankkaus systeemillä :)

Mutta tankkaus siis vain, jos VÄHINTÄÄN 90,2 kg tavoitetaan muussa tapauksessa homma jatkuu 4 viikkoisena ennen tankkausta :)

Ei sun tarvi mitään puolustella jos -30kg jo saavutettu. Kyllä siinä tankkaus jos toinenkin on ansaittu:) Ja toi kaks ekaa tehokasta diettiviikkoa taitaa olla aika yleinen tuntemus, kuten myös itellä. Lienee asiasta jotain tutkimus tulostakin, että ekat kaks miinus viikkoa on tehokkaimmat tuon rasvanpolton suhteen. Tästä johtuen omat syklittelyt lähteekin tässä piakkoin liikkeelle juurikin tuolla jaolla, että 2vko -500 ja kaks/kolme vkoa n.500 plussalla, toi plussa kauden pituus katellaan sitten vaa'an/tuntemusten mukaan.

Itelläkin tuo vaaka näytti jokus pari vuotta sitten sikabulkin johdosta 120kg ja siitä sitten ruvettiin pudotteleen. Nyt on vuoden verran pyöritty siinä ysiviiden tuntumassa ja nyt tavoite 85kg joka on kilon päässä, jonka jälkeen siis tuo syklittely homma käyntiin. Mutta omalta osalta ainakin on nuo sikabulkit nyt nähty ja koettu eikä enään ikinä sellasta massaa kyllä kerätä/anneta kertyä:)

Aamupaino 05.03.2012 89,2kg Vyötärön ympärysmitta 95cm

12.03.2012 88,3kg 93cm
19.03.2012 87,3kg 90cm
26.03.2012 86,0kg 88cm
02.04.2012 84,8 88cm
09.04.2012 85,0kg -
16.04.2012 83,3kg 85cm

Vielä olisi vähän yli 3 kiloa pudotettavaa, ja ei vielä suonetkaan kunnolla pinnassa, saati sitten palikat... Joutuu varmaan jatkamaan vielä. Usko alkaa loppua.

Puoliväli ylitetty jo dietillä. 87.3kg oli aamupaino. Tuntuu junnaavan tuo paino välillä parihin päivää paikoillaan ja sitten putoa kertarysäyksellä reilu puolikiloa.:wtf:

Voihan hemmettiläinen, miinuskaloreilla ja pahimpina viikonloppupäivinä nollatasolla on vedetty, mutta paino on alkanut hilata itseään ylöspäin.

11.4. 54,0
12.4. 53,8
13.4. Huippupohjat 53,6
14.4. 54,4
15.4. 54,6...
16.4. 54,4
17.4. 54,4 (edellinen päivä -400 kcal)
18.4. 54,6 (edellinen päivä -520 kcal)

En jaksa enää tajuta. Nestekertymätkin on yleensä väliaikaisempia. Motivaatio alkaa kadota. Olen pian samassa painossa kuin kuukausi sitten, vaikka väliin mahtuu noin 25 sellaista miinuspäivää, ettei ne ole olleet mitenkään erityisen mukavia, jatkuvaa rajoittamista ja laskemista ja nälkää. Mitähän sitä sitten keksis.

Että sellainen aamuavautuminen tällä kertaa, sitä varten tällainen vertaisketju kuitenkin kaiken muun ohessa on...

Voihan hemmettiläinen, miinuskaloreilla ja pahimpina viikonloppupäivinä nollatasolla on vedetty, mutta paino on alkanut hilata itseään ylöspäin.

11.4. 54,0
12.4. 53,8
13.4. Huippupohjat 53,6
14.4. 54,4
15.4. 54,6...
16.4. 54,4
17.4. 54,4 (edellinen päivä -400 kcal)
18.4. 54,6 (edellinen päivä -520 kcal)

En jaksa enää tajuta. Nestekertymätkin on yleensä väliaikaisempia. Motivaatio alkaa kadota. Olen pian samassa painossa kuin kuukausi sitten, vaikka väliin mahtuu noin 25 sellaista miinuspäivää, ettei ne ole olleet mitenkään erityisen mukavia, jatkuvaa rajoittamista ja laskemista ja nälkää. Mitähän sitä sitten keksis.

Että sellainen aamuavautuminen tällä kertaa, sitä varten tällainen vertaisketju kuitenkin kaiken muun ohessa on...

kuinka pitkä olet? mikä on tavoitepainosi? mikä on se sun normi kalorimäärä, josta vähennät kaloreita dietin ainana. laiharilla paino voi nousta. kyl se siit laskee. jos lisäät liikuntaa, lihasmassan kasvu nostaa painoa, koska lihas painaa enemmän kuin rasva. näin vaikka kulutatkin rasvoja. mittanauha on huhujen mukaan hyvä mittaväline laiharilla. tai sitten tarvit vaan vähän mättöä aineenvaihdunnan herättämiseen.

Pituus 153, painotavoite 52 kg. Lepokulutus on n. 1240 kcal/vrk, aktiivisuus ja liikunta päälle laskien Kalorilaskuri arvioi päiväkulutuksen olevan noin 1700-1900. Syön 1300-1400 kcal päivässä (paitsi nollapäivinä). Tähän asti dieetti on edennyt ihan suht hyvin, melkein 4 kg lähti nätisti mutta nyt tökkii niin hirveästi.

Liikuin jo ennen dieettiä melkein yhtä paljon, enintään aerobista on tullut lisää. En siis jaksa oikein uskoa, että näin naisena olis lihas merkittävästi miinuskalorien aikana kasvanut, ainakaan satoja grammoja. Vaikka kivaa se tietysti olis. ;) Nollapäiviä oon pitänyt, ettei elimistö tottuisi tiettyihin miinuksiin. Viimeksi kun pidin plussille menneen mättöpäivän, vaati yli viikon reiluilla miinuksilla että paino palasi edes mättöpäivää edeltäville lukemille. Jostain syystä ei tuntunut siis sopivan meikäläiselle.

Näin kävi muuten myös edellisen dieetin aikana, jossain 54 kohdilla tuntui olevan "maaginen" raja jonka alle paino meni vain vaivalla ja sitäkin helpommin palas takaisin. Mutta kumma juttu se on. Läskiä kuitenkin yhä piisaa, ja lisäksi joskus muinoin painoin 48 kiloa, eikä tämä kaikki sen päälle tullut ole varmasti lihasta... Argh. Mutta ei se auta kuin jatkaa, ei ne läskit ainakaan muuten lähde. Välillä on vaan purnattava. :puntti:

Itselläki pientä dieettiä päällä. Juoksua pari kertaa viikkoon ja syönti aika minimissä. Paino tippunu 81 >> 78. Vielä mennään neljä viikkoa jolloin pitäs jaksaa juosta vähän pidempi lenkki. Sitten taas paino nousuun.

Suositut

Back
Ylös Bottom