Terve kaikille. Nyt lähdin ensimmäsitä kertaa motivoituneena diettailemaan ja dietti alkoi tammikuun 2. päivä eli tänään 7 viikkoa diettailua takana. Lähtökohdista sen verran, että salitreenamista takana jonkun aikaakin mutta aika kausiluontoisesti on menty. Treenaan 6 kertaa viikossa ja kroppa läpi 2 viikossa. Jokaista lihasryhmää treenaan viikoittain lyhkäsillä ja pitkillä toistomäärillä. Paino dietin alussa oli 98.4 ja tänään oli 91.2 eli 7.2 kiloa pudonnut.
....
Kalorivajeesta sen verran, että jos en lätkinyt kiekkoa, niin aamupainossa ei tapahtunut mitää muutoksia, saattoi pahimmillaan nousta hivenen. Ja kiekon pelailulla tarkoitan vaan lätkimistä ja neppailua matalalla sykkeellä noin 1-2h. Kun kävin jäällä, niin paino tuli 100-200 g alas lähes joka aamu. Haluaisinkin kuulla mielipiteitä siitä, miksi minä tarvitsen reilun 1000 kalorin vajeen painonpudotukseen? Ja miksi tälläkin vajeella pysyn energisenä ja treeni kulkee ja kehitystä tapahtuu? Prodea tulee 255 g päivässä eli noin 2,8g per painokilo. Syön ruokani 6 kertaa päivässä ja hiilarit vähenevät päivän mittaan. Aamulla eniten, illalla pelkkää protskua. Kahvia juon 3-4 kuppia päivässä ja lisäravinteina protskun ja palkkarin lisäksi käytän omega-3, vihreä teetä ja burnereita sekä multivitamiinipillereitä. Ja pituus 183, ikä 25.
Eli sulla on paino pudonnut noin kilon viikossa dietin alusta alkaen, eikö? Mun mielestä toi on ihan ok tahti, kun kyseessä ei ole ammattibodari ja pudotettavaa on reilusti. Oma tahti on ollut nyt: aamupaino 23.1. 103,2kg --> 30.1 99,6kg --> 6.1. 98,6kg --> 13.2. 97,7kg --> 20.2. 96,5 kg. Eli neljän viion saldo on 6,7 kg, mitä en pidä itselleni vielä liian nopeana tahtina, kun ottaa huomioon tuon ekan viikon reilumman pudotuksen nesteiden lähtemisen myötä. Olen 174 cm lyhyt, eli pudotetettavaa on reilusti.
Noin 1000 kalorin päivävajeella painonpitääkin pudota noin kilon viikossa, mikä ei siis MINUN MIELESTÄNI ole liian nopea tahti, silloin kun:
a) painoa on pudotettavana reilusti ja
b) kyseessä ei ole mikään ammattibodari.
Eli voisi ajatella, että kalorinkulutuksesi on arvioitu suunnilleen kohdilleen, mutta toisaalta tuo mitä kerrot aerobisen/lätkän vaikutuksesta pudotukseen voisi viitata siihen, että kulutus on arvoitu himpun verran yläkanttiin, jos pudotus on vaatinut pienen lisäliikunnan toteutuakseen. Itselläkin ns. "laskennallisenkalorivajeen" pitää olla noin 1000 kcalorin luokkaa ennnekuin paino lähtee putoamaan.
Edelleenkin oma mielipiteeni on se, että liian paljon pelätään sitä lihojen lähtemistä isommilla miinuksilla. Oman näkemyksen ja kaveripiiristä saatujen havaintojen perusteella perusharrastajalla käy vieläpä usein niin, että kun ruvetaan dietille niin samalla tehostetaan sitä treenaamistakin, jolloin se lihaskato on harrastajalla aika pientä, näin siis mutuilen. Samoin mun mielestä on vain luonnollista, että painokin putoaa ehkä nopemmin kuin on arvioitu, koska kulutus kasvaa lissäntyneen treenin myötä.
Jos haluat / sitten kun pitää alkaa säätämään, niin kaloreita ja makroja voisi ruveta viilaamaan esim. niin, että kohdistat treenipäivinä hiilareita enemmän treenin ympärille (ennen ja erityisesti jälkeen). Viestistäsi ei käy ilmi, että mihin aikaan treenaat,mutta tuskin kuitenkaan heti aamusta, jolloin nyt kerrot nauttivasi paljon hiilaria. Samoin kerrot syöväsi joka päivä samat safkat; näitäkin voisi jaottaa niin, että olisit väli-/lepopäivinä vähän enemmän miinuksilla ja treenipäivinä söisit sit vähän lähemmäs kulutusta.
summa summarum vois sulle SamiM kuitenkin olla se, että tee niinkuin hyvältä tuntuu ja mikä itselle toimii. Jossain vaiheessa se painon putoaminenkin väistämättä hidastuu ja joudut varmaan säätään kaloreita/makroja, mutta niin kauan kuin tuo systeemi toimii niin jatka ihmeessä sillä.