Ketoosidieetti

Olen kysymyksen kaiketi joskus ennenkin esittänyt ja silloin vastaus kuului "ei onnistu." Eli ideana oli se, että soveltaisi ketoa kalorisyklityksessä. Esim. 6 viikkoa plussalla ja nautitaan myös hiilaria. Tämän jälkeen n.3-4vko ketojakso jne. Ok, jos ei sovellu, mutta haluaisin tietää, mikä on se peruste, että ei sovellu? Maalaisjärjellä ajatellen luulisi toimivan.

Keräät hiilarijaksolla ihan votusti läskiä, eli ei hirveänä järkeä.

Keräät hiilarijaksolla ihan votusti läskiä, eli ei hirveänä järkeä.

Ok, eli voi sitten unohtaa tuon. Mennään sitten talvi normaalin syklityksen mukaan eli myös miinusjaksoilla sitä hiilaria jonkun verran koneeseen. Jos sitten taas keväällä vähän pidempi ketojakso ennen rantakautta :)

Karppileipä

Tuli tänään maistettua "karppaajan leipää"!!! on ihan hyvää!
Onko kukaan muu täällä kokeillut?
Tossa lisätietoa:

Nyt saa tilattua postin kautta karppaajan leipää joka puolelle Suomea.
Leivät voi noutaa lähimmästä postista tai postiasiamieheltä
Tähän asti lähetetyt paketit ovat olleet seuraavana tai sitä seuraavana päivänä noudettavissa eli jos tavara lähtee tiistaina, niin on keskiviikkona tai torstaina noudettavissa.Minä laitan lähetystunnuksen mukaan kun kiitän tilauksesta ja sillä voi käydä hakemassa postista paketin eli siis ei tarvii odottaa että tulee postin mukana saapumisilmoitus.

Tilattavat leivät lähtevät tiistaisin.
Leipä on paras säilyttää jääkaapissa,vaikka normileipäähän ei säilytetä kylmässä, mutta kun ei sisällä normaalia viljaa, niin käyttäytyy erilailla.
Minä suosittelen pakastinta, ottaa sen sopivan määrän aina sulamaan, niin ei ole ongelmaa sen säilyvyyden kanssa.Minä en halunnut näihin karppileipiin mitään säilöntä-aineita vaikka ne nostaisivatkin myynti-aikaa pidemmäksi, olet varmaan samaa mieltä.
Keliaakikon kannattaa huomata että meillä valmistetaan myös muuta leipää ja ilmassa on vehnäjauhopölyä, eli vain omalla vastuulla voi syödä näitä.

Leipästen hinta on sama kuin oli Oulun kauppahallissa eli 4,30euroa/pussi ja pussissa on 280-300g(4kpl), pusseja täytyy laittaa tilaukseen 7kpl jottei tarvii laittaa erikseen lähetyskuluista hintaa.

Laitan tämän tiedotteen loppuun hinnat.
Laskun laitan lähetyksen mukaan.
Jos haluat lähetyksen lähtemään tiistaina, niin tilaa mielellään edelliseen perjantaihin mennessä (ei haittaa aikaisemminkaan) kun tuon taikinan valmistus on hieman pidempää kuin normaalisti.
Voitte antaa tilauksen http://www.kurkelantila.fi tai jpietila2810@msn.com kautta.
Ilmoita tilauksessa nimi, osoite, puhelinnumero.

ravinto-arvot/100g:

Karppaajan leivät:
hiilihydraatteja 2g
rasvaa 11,604g
joista tyydyttyneitä 2,5873g
kertatyydyttymätöntä 3,729g
monityydyttymätöntä 5,2877g
proteiinia 19,122g
energia/100g 818,31 kj/114,7 kcal
kuidut/100g 16,50 g

ELI LEIPÄÄ KOHDEN NOIN Hiilihydraatteja alle 1,5g
Rasvaa 8,703g
Proteiinia 14,3415g

Ja leipäset sisältävät:pellavansiemenrouhe, vesi, kananmuna, fibrex, leivinjauhe ja suola.
leivinjauheessa on E500 ja E450a

Pähkinäinen karppileipä:
ravintoaineet/ 100g tuotetta
hiilihydraatteja 4,97g
rasvaa 21,35g
joista tyydyttyneitä 5,05g
kertatyydyttymätöntä 7,77g
monityydyttymätöntä 6,19g
proteiinia 20,35g
energia/100g 1243,05 kj/297,31 kcal
kuidut/100g 11,83 g
ELI LEIPÄÄ KOHDEN NOIN Hiilihydraatteja alle 2,485g
Rasvaa 10,675g
Proteiinia 10,175g
Ja leipäset sisältävät:vesi, kananmuna,maapähkinä,pellavansiemenrouhe,laktoositon juusto,fibrex(sokerijuurikaskuitu), leivinjauhe ja suola. leivinjauheessa on E500 ja E450a ja maissijauhoa

HINNAT:
7pussia karpaajanleipää 30,10euroa...
8pussia 34euroa
7 pussia pähkinäistä maksaa 32,20€
8 pussia 35,20€
mutta jos ostat 4pss pähkinäistä ja 4pss karppaajanleipää hinta on 34 euroa

PS.muista ilmoittaa osoite ja puhelinnumero.

Jukka Pietilä
Kurkelan tila

Vetääkö ne tosimiehet palkkarin nykyään ennen treeniä? Ainakin T-nationilla olen tällaista liikehdintää ollut havaitsevinani. Vai onko kyseessä vain TKD:n kikkoja?

Vetääkö ne tosimiehet palkkarin nykyään ennen treeniä? Ainakin T-nationilla olen tällaista liikehdintää ollut havaitsevinani. Vai onko kyseessä vain TKD:n kikkoja?

Treenin jälkeen nautittu heraproteiini auttaa tehokkaasti vain treenin jälkeistä proteiinisynteesiä, mutta treenin aiheuttamaa lihaskataboliaa se ei tehokkaasti estä. Ts. jos haluat hajottaa mahdollisimman vähän lihasta ja rakentaa mahdollisimman paljon lihasta, niin optimaalista olisi nauttia protskua ennen treenejä, sen aikana ja sen jälkeen. Tosin mulla ainakin menisi maha sekaisin jos siemailisin treenin ohessa mitään pirtelöitä... Mutta saman asian ajanee jos olet ennen treenejä syönyt välipalan, jossa on hitaasti imeytyvää proteiinia (?).

Nyt tulee ehkä hiukan tyhmä kysymys. Olenko ymmärtänyt oikein eli CKD=Anabolic Diet= Metabolic Diet?

Ja vielä jatkokysymys. Ilmeisesti tuossa CKD:ssä on ihan tarkoitus syödä tuo 1,5pv reippaasti yli kulutuksen? Jos nyt hiilaria ottaa sen 10g per painokilo, niin menee kyllä energian saanti komiasti yli kulutuksen.

Joo melkeimpä näin. Mä en CKDtä vedä aivan niin kuin "oppikirjat" sanoo, mutta välillä reilu kilo hiilaria 1.5 päivään päälle ~100gr/pv proteiinia ja rasvanrippeet. Tämä on kyllä reilusti päälle mun kulutuksen, mutta ei oo haitannut. Reenit kulkee aivan uskomattoman hyvin sitten kahtena seuraavana päivänä.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Ketoosi päällä

Laitanpa omia dieettikokemuksiani tänne, jos niistä vaikka olisi jotain riemua jollekin.

Lähtötilanne: paino 98 kiloa, josta ehkä 25 kiloa ylimääräistä. BMI sairaalloinen, vyötärö-lantiosuhde tukee väittämää. Taustalla vuosikaudet epämääräistä salitreeniä muutaman vuoden tiukan jakson jälkeen. Perhe-elämää, istumatyötä, selkävaivoja. Nyt on aikataulussa taas tarpeeksi väljää tiukempaan treeniin. Salitreenin mukana on tullut kuin itsestään aerobistakin treeniä ja kuria syömiseen.

---

Olen joitain vuosia sitten onnistunut pudottamaan painoa kymmenisen kiloa, muistaakseni 92 kilosta 82 kiloon. En tuolloin liikkunut aktiivisesti, ja kun painonpudotusta ei ollut tukemassa ryhdikästä treeniä, kilot ovat tuon jälkeen tulleet takaisin korkojen kera.

Painonpudotus tapahtui melko puhtaalla Atkinsin dieetillä, eikä siinä tosiaan mennyt paljon aikaa. Muistan ensimmäisten päivien olleen todella tuskaisen väsyneitä, ja usko olisi varmasti loppunut kesken ilman Atkinsin kirjaa, jossa homma selitettiin seikkaperäisesti. Kolmantena hiilarittomana päivänä sitten ketoosi käynnistyi, ja tuntui kuin taivaat ja maat olisivat auenneet. Jäin koukkuun energiseen fiilikseen, ja sen varassa puskin tuon kymmenen kiloa pois muutaman kuukauden aikana.

Mutta loppuvaiheessa ei-Atkinspöperöiden himo nousi niin suureksi, että maistelin vähän jotain uutta, tuoretta, herkulliselta tuoksuvaa leipää, mitä muu perhe söi. Ja siinä vaiheessa homma sitten alkoi hitaasti kääntyä tappioksi, vaikka se ei aluksi siltä tuntunutkaan. Aivan puhtaasta Atkinsin dieetistä ei voi ehkä oikeastaan puhua, koska en lisännyt ruokavalioon hiilareita hallitusti. Tästä sitten viime kädessä seurasi paha heilahdus takaisin vastakkaiseen ääripäähän, kun itse painonpudotuksen lisäksi ei ollut muuta syytä kytätä syömisiä, kuten napakkaa treeniä. Opinpahan ainakin, että liian monotoninen Atkins-safka voi johtaa epäonnistumiseen pitemmällä välillä.

Tappiofiiliksissä en onnistunut myöhemmissä painonpudotusyrityksissä. En ryhtynyt Atkinsille uudestaan, mutta kokeilin Montignac'n menetelmää vähän aikaa. (Rasvaa+protskua tai hiilareita+protskua, mutta vain 'hitaita' hiilareita ja paljon kuitua.) Itsekuri ei kuitenkaan riittänyt saamaan kummoisia tuloksia aikaiseksi. Sinänsä itse systeemi vaikutti järkevältä, ja kyllä silläkin paino jonkin verran putosi.

Niin, ja minulla tosiaan on molemmista aiheista kirja. Asioihin kannattaa aina perehtyä kunnolla, kävi miten kävi.

---

Mutta nyt on taas ketoosi päällä. Uuden treenisykkeen mukanaan tuoma itsekuri syömisten suhteen ja Pakkotoiston ketoosikeskustelu johti päätökseen lähteä pudottamaan painoa uudestaan Atkinsin menetelmällä. Tätä kirjoittaessa on torstai, ja maanantai oli ensimmäinen päivä, jolloin jätin hiilarit pois. Tarkkaa määrää en ole laskenut, mutta 20 gramman hujakoilla mennään hiilarien määrässä. Ketoosi alkoi tänä aamuna töihin pyöräillessä (matkaa tulee kymmenisen kilometriä), ja olotilan muutos muistutti jossain määrin aikaisempaa kokemusta, joskin jonkin verran miedompana. Alkuviikon pahin väsymys kuitenkin väistyi, ja päivän kuluessa suuhun on tullut aikaisemmastakin Atkins-jaksosta tuttu metallinen maku. Paino on hieman notkahtanut lähtötasosta, ehkä kilon verran. Tämä selittyy etusijassa hiilarivarastojen tyhjenemisellä tässä vaiheessa. Tästä eteenpäin lähtee rasvakudosta. Perusfiilis on selvästi parantunut.

Olen syönyt kananmunia, kylmäsavukirjolohta, kebabia (kotitekoista ja kioskin), A-luokan suomimakkaraa, bratwurstia, kinkkua, juustoa, tonnaria, kanaa, kalkkunaa ja muuta lihaa; näiden lisäksi vähän salaattia, kurkkua ja muuta todella niukkahiilarista kasvista. Tomaattimurskaa ja -sosetta on mennyt vähäsen; niissäkin on yllättävän paljon hiilareita Atkinsin induktiovaiheen mittakaavassa. Kerran tuli juotua heraproteiinijuoma palautumisjuoman ominaisuudessa (ilman lisähiilareita). Kermaan en ole vielä kajonnut, majoneesia on tullut laitettua välillä. Voille ei ole löytynyt sopivaa väliä. Olen lisäillyt ruokiin rypsiöljyä, jos rasvakontenttia ei ole tullut tarpeeksi. Tällä linjalla voi jatkaa ainakin seuraavat pari viikkoa, sen jälkeen täytyy katsoa, pitäisikö kokonaisuudelle tehdä jotakin.

Toistaiseksi hiilariton pöperö maistuu, mutta varaudun jo etsimään uusia ruokaohjeita, jotta saan pidettyä pyörät pyörimässä ja ateriavalikoiman kiinnostavana. Jos hiilariton safka lakkaa maistumasta, on dieetti huonolla kurssilla.

---

Laajensin tietojani ketoosista Wikipediasta. Sieltä löytyy suomekielisiä artikkeleita, jotka selventävät ketoosin ja rasva-aineenvaihdunnan mekanismeja ja hiilareiden ja rasvan eroja polttoaineena. Löytyy sieltä kohtalainen tiivistelmä Atkinsin dieetistäkin, ja siinä on mainittuna paitsi useimmille tuttu induktiovaihe, myös pitkäaikaisen Atkins-ruokavalion myöhemmät vaiheet. Erittäin suositeltavia lukemisia ketoosidieetistä kiinnostuneille. Atkins-sivulla Lisää aiheesta -osiossa on myös hupaisa linkki atkinsexposed.org:iin vastapainona asialinkeille. Sieltä voi käydä katsomassa, millaisille vaaroille altistat itsesi, jos ryhdyt "atkinssille". ;) (Spoiler: ei siellä mitään varsinaista tietoa ole, pelkkiä ennakkoluuloja ja epämääräisiä tarinoita.)

Mielenkiintoinen yktyiskohta Wikipedian tiedoissa on se, että aivot käyttävät energianlähteekseen mieluummin ketoaineita kuin glukoosia, joskin se tarvitsee myös tätä. Maksa pystyy aina tuottamaan tarvittavan määrän glukoosia, ja sitä tuotetaan (ainakin) hajotettujen rasvahappojen glyserolista ja vapaista aminohapoista. Kenties tämän vuoksi ajatus kulkee ketoosissa hyvin (oma kokemukseni), ja toisaalta riittävä proteiinin saanti on tärkeää lihaskudoksen säilyttämiseksi, jottei välttämätöntä glukoosia tehtäisi lihasta purkamalla.

Sananen jaksamisesta: Viime Atkins-jaksolla salitreeni kulki varsin mukavasti. Treenikaverista tuntui vähän oudolta, että olin treenin jälkeenkin vielä täynnä virtaa. Treeni oli tuolloin mitoitettu painonpudotukseen soveltuvaksi, pitkähköjä sarjoja. Mutta jaksoin vetää niitä tiukasti, eikä salilla tullut energianpuutteesta johtuvaa väsymystä. Odotan jotain vastaavaa tältä jaksolta. :puntti:

Tulipa paljon tarinaa, mutta tännehän sitä mahtuu. Voin heittää tähän ketjuun päivitystä jossain vaiheessa, jos jotakuta kiinnostaa.

Ja jos jollain on osoittaa seppo-x:n kebab-ohjeen :kuola: tyylisesti joku hiilariton 'roskaruokaohje', ottaisin vinkkejä mielelläni vastaan. Esimerkiksi tällä foorumilla mainittua hiilaritonta pizzaa täyty kokeilla jossain välissä. Löytyykö vielä jotain muuta - hiilariton hampurilainen, kenties? :D

itse oon lisänny voita munakkaan kanssa. eli reilussa voissa paistuu. ja kaiken muun paistettavan(lihan). kermaa rahkajugurtin(turkish) kanssa, niin tulee tuota rasvaa ainakin enemmän.

Kyllähän tämän homman mielekkyys on pitkälti kiinni tuosta ruuan monipuolisuudesta. Itsekkin aloitteleva ketoilija hieman yli viikon ollut nyt kuurilla ja tätä ennen pari viikkoa testausta puoli vuotta sitten mutta ajankohta ei oikein sopinut niin piti silloin lopettaa.

Nyt kyllä maistuu homma aivan eri tavalla kun olosuhteet on sopivammat ja viime kerrasta opitut jutut vielä mielessä sekä uusia asioita tullut opeteltua rutkasti. Kaikki netistä löytyvät ruokaohjeet pidän itse tärkeimpänä koko hommassa, ilman monipuolista ja hyvää ruokaa ei tätä pitkään jaksaisi.

Minä olen tykästynyt tekemään noita hiilarittomia "hampurilaisia". Tosin eivät ne ihan hamppareita ortodoksisesti ole. Elikkä sämpylän paikalle laitan Kabanossi-pihvit (niitä on eri hiilarimäärillä kaupassa, joten kantsii olla tarkkana) ja pihvin paikalla on grillitassu. Sitten vain haluttu määrä sulate- tai normijuustoa alimman pihvisämpylän päälle, jolloin se kivasti sulaa siihen ja sitten tassu, pari tomaattiviipaletta, maun mukaan majoneesia ja pihvisämpylä päälle. Toki saa muitaki kasviksia käyttää jos haluaa vielä enämpi hamppismaisen.

Ja noi grillitaskut ja kabanossipihvit oon laiskana poikana lämmittäny uunissa kullanruskeiksi. Pari päivää sitten kokeilin korvata ranskikset uppopaistetuilla naurissuikaleilla ja oli ihan ok.

Mites tuota Ckd:tä toteuttaessa olette jakaneet ne treenit? Itsellä, kun on alakerta se vahvin osa kropasta, niin sehän tulisi silloin tuossa esimerkissä treenata torstaina. Entäs sitten tuona tankkauspäivänä. Tuntuu joteskin mahdottomalta runtata yläkroppa treenillä se viikon raskain treeni. Oliskos seuraavanlaisessa jaossa järkeä:

Ma: (heikot)
Rinta, Selkä

Ti:
Olkapäät, kädet

To:
Jalat

La:
Koko kroppa ns. voimapainotteisesti, kuten esim:
Etukyykky 5*5
Mave 4*5
Penkki 2-3*4-6
Leuat 3-4*4-6
Dippi 2*4-6
Hauis 2*4-6

Nuo viikon treenit mentäis pidemmillä toistomäärillä (8-12) ja suuremmalla volyymilla.

Ja jos jollain on osoittaa seppo-x:n kebab-ohjeen :kuola: tyylisesti joku hiilariton 'roskaruokaohje', ottaisin vinkkejä mielelläni vastaan. Esimerkiksi tällä foorumilla mainittua hiilaritonta pizzaa täyty kokeilla jossain välissä. Löytyykö vielä jotain muuta - hiilariton hampurilainen, kenties? :D

Mä olen tehnyt hiilarittomia hampurilaisia, joskin nää on tosi tuhtia tavaraa. Ensin tehdään sämpylä mikroleivistä, sitten vaan jauhelihapihviä, salaattia, kurkkua, juustoa, ketsuppia ja majoneesia (on hyvää itsetehtynä) sun muuta herkkukerkkua väliin. :kuola:

Toinen hyvä on ranskalaiset lantusta: lanttu ohuiksi tikuiksi, sit kippoon oliiviöljyä + mausteita (grillimaustetta, cayennea, paprikaa, pippuria, suolaa jne), kaikki sekoitetaan yhteen ja pellille. Pelti uuniin, paistetaan ~200 asteessa kunnes lantut on pehmoisia, sit voi hetkeksi nostaa lämpötilaa jonnekin 250:een, että ranskikset rapsakoituu vähän. Dippaillaan majoneesiin ja ketsuppiin, hyvää on.

Ai niin, ja sitten on tietysti vielä foorumilta löytyvä hiilariton pizza, se jos mikä on hiilaritonta herkkuruokaa!

Mä olen tehnyt hiilarittomia hampurilaisia, joskin nää on tosi tuhtia tavaraa. Ensin tehdään sämpylä mikroleivistä...

Herrajjestas. Tuo mikroleipäohje on jostain ihan toisesta ulottuvuudesta. :wtf: Tein sillä itselleni kaakaomuffinin, soveltaen mantelijauhetta, kaakaojauhetta ja Hermesetas-tippoja. (Leivinjauheen jätin kokeeksi pois, toimi.) Ei uskoisi lähes hiilarittomaksi, oli todella hyvää! :thumbs: Rakenne muistutti yllättävän paljon normi vaahto-/muffinitaikinan lopputulosta. Täytyy kokeilla, saisiko tuon tehtyä uunissa leivinjauheen kanssa vähemmän väkivaltaisesti kuin mikroaaltouunissa kiehauttamalla. Ei ehkä näyttäisi yhtä räjähtäneeltä. ;) Pitää vaan varoa polttamasta.

Vähän samoilla linjoilla olen koettanut kehitellä kananmunasta ja vehnäleseistä (lähes) hiilaritonta pizzapohjaa. Ensiyrittämällä erehdyin laittamaan mukaan myös soijaproteiini-isolaattia. Pitää olla tosi hardcore-vegetaristi että tykkää sen mausta. Kuivaksikin meni, kun ei ollut erikseen nestettä ja leseitäkin meni yhteen pizzapohjaan kokonainen desi. Laitan rezeptiä tänne, jos saan siitä toimivan version aikaiseksi. Sitä ennen täytyy varmaan nauttia kertaalleen jauhelihapohjalla.

Noita lantturanskiksia täytyy myös ehdottomasti kokeilla joku kerta. Hiilariton hamppari + ranskikset + suklaamuffini + nollakola alkaisi olla aika kattava setti roskaruoanvastiketta. :kuola:

Viikko dieettiä takana, koko ajan ollut ihan ok olo. En ole tarkistanut onko mennyt ketoosiin puolelle, hiilarit siellä ~20g joka päivä. Makrosuhde on ollut r75/h5/p20. Päätä välillä särkenyt, mutta ei kummempaa. Nyt vaan olen huomannut, että kahtena viime päivänä painonpudotus on hidastunut, ja tänä aamuna oli samoissa kuin eilen. Kalorit ovat olleet n. 700-1000 miinuksella ja jonkun verran on tullut liikuttua. Eli kysymys, mistä johtuu, että putoaminen hidastuu/pysähtyy? En kuitenkaan ole vielä ns. optimipainossa ja vyötäröllä on edelleen löysää. Tällä hetkellä 175cm/73kg. Eli, vielä vähemmän hiilareita, vai enemmän miinukaloreita vai enemmän liikuntaa? Ja jos enemmän liikuntaa niin antaako mennä kalorit entisellään vai syödä enemmän? En usko, että mättöpäiviä kannattaa vielä ruveta harrastamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom