Ketoosidieetti

Turhaan kasvisten hiilareita laskeskelet

En tajua näitä kommentteja, jos puputat kiloja sallittuja kasviksia naamaan niin 20gr hiilarirajat paukkuu jo heti aamiaisella. Onko sitten kasvisten hiilarit jollain tavalla hyväksytympää tavaraa, jota saa mättää huolella?

En tajua näitä kommentteja, jos puputat kiloja sallittuja kasviksia naamaan niin 20gr hiilarirajat paukkuu jo heti aamiaisella. Onko sitten kasvisten hiilarit jollain tavalla hyväksytympää tavaraa, jota saa mättää huolella?

Kommenteissa on varmaan oletettu, että harva jaksaa puputtaa kilokaupalla kasviksia, ja vaikka jaksaiskin niin onhan ne silti parempi hiilarilähde kun vaikka joku pasta, koska niissä on enempi muita ravinteita.

ei 20g ole mikään ehdoton hiilariraja :) Nämä rajat ovat vain Atkinsista ym. vähemmän kehittyineistä tavisruokavalioisa revittyjä.

Jos syöt mustikoita voit saada paljonkin sokeria kerralla, mutta et varmasti liho tai terveys ei siihen kaadu, päin vastoin :)

Onko sitten kasvisten hiilarit jollain tavalla hyväksytympää tavaraa, jota saa mättää huolella?
Käytännössä ja perjaatteessa, saa.

Esim kaalin hiilihydraatit käyttäytyvät elimistön aineenvaihdunnan kannalta eritavalla kuin tärkkelyksestä saatavat hiilarit. Harvempi noita kasviksia kilokaupalla syö aamiaisella kuitenkaan, mutta anna mennä vaan jos siltä tuntuu.

Kuinka paljon haittaa on sovellettuun ketoosidiettiin (jossa ketoosiin pääsyllä ei ole aina edes niin väliä) marjat, itseväsätty luonnonsuklaa sekä aina yhtä terveellinen hunaja?

1) Onko turkkilainen jogurttia hyvää tavaraa? Ainakin tajuttoman hyvää, varsinkin itsepoimittujen mustikoiden kanssa? :kuola:

2) Ovatko kuivatut hedelmät (ilman sokeria) sallittua tavaraa?

1) Onko turkkilainen jogurttia hyvää tavaraa? Ainakin tajuttoman hyvää, varsinkin itsepoimittujen mustikoiden kanssa? :kuola:

1) Itse läträän ton jugurtin kanssa aikas paljon, 1l parissa päivässä. Sotken marjoja joukkoon myös ja nannaa on!

Onko sitten kasvisten hiilarit jollain tavalla hyväksytympää tavaraa, jota saa mättää huolella?

Hiilihydraatti on hiilihydraatti tuli se sitten porkkanasta tai ruispalasta ja ketoosidieetillä on hyvä laskea ne kaikki. Pelkästä parsasta, kurkusta ja lehtisalaatista voi saada imeytyvää hiilaria noin 20g päivässä... kun ketolla rehuja kuitenkin tulee syötyä.

Kuinka paljon haittaa on sovellettuun ketoosidiettiin (jossa ketoosiin pääsyllä ei ole aina edes niin väliä) marjat, itseväsätty luonnonsuklaa sekä aina yhtä terveellinen hunaja?

Ketoosidietti jossa ketoosiin pääsyllä ei ole väliä ei ole ketoosidietti vaan low-carb eli matalahiilihydraattinen dietti. Marjoissa hiilaria on aika vähän, jogurtissa noin 5g/100g ja hunaja on 100% hiilaria.

Ketodieetillä hedelmien kanssa tarvii olla tarkkana, koska vaikkakin terveellisiä, niin hiilihydraatteja niistä saa äkkiä ja paljon. Kuivatuista hedelmistä vielä helpommin ja enemmän.

Onko ketoosidieetti muuten lihasten säilymisen kannalta paljonkin järkevämpi kuin low-carb dieetti? Jostain olen ollut lukevinani, että low carb on itse asiassa aika katabolinen. Ketoosissahan kroppa on sellaisessa tilassa, että se pyrkii erityisesti niitä säästelemään, mutta entä jos ketoosiin asti ei hiilareita rajoiteta?

Ketoosidietti jossa ketoosiin pääsyllä ei ole väliä ei ole ketoosidietti vaan low-carb eli matalahiilihydraattinen dietti. Marjoissa hiilaria on aika vähän, jogurtissa noin 5g/100g ja hunaja on 100% hiilaria.
Ei ihan näinkään. Hunaja on 80,8% hiilaria, siinä kun on myös vettä. Vähän samoin, kuin voikin on vain n. 80% rasvaa.

Marjoista esimerkiksi mansikat sisältävät 8,4g hiilaria/100g ja mustaherukat sisältävät 7,8g/100g. Nuo nyt esimerkkeinä sellaisista marjoista, joita itse syön ja joissa ketoosidieetin kannalta on aika paljonkin hiilaria. Itse olen tätä nykyä tosin enää vain low carbilla juuri esimerkiksi noiden marjojen ja muiden rehujen syömisen mahdollistaakseni.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Olen ollu keto-dietillä pari päivää ja ongelmana on, et en meinaa saada rasvoja tarpeeksi ilman, että kalorit tai proteiinit karkaisi liian ylös.. nyt on menty suunnilleen näin: 1900kcal, 200P, 120R, 14hh.

Olen ollu keto-dietillä pari päivää ja ongelmana on, et en meinaa saada rasvoja tarpeeksi ilman, että kalorit tai proteiinit karkaisi liian ylös.. nyt on menty suunnilleen näin: 1900kcal, 200P, 120R, 14hh.

No jos olisit asiaan hieman enemmän perehtynyt niin tuota ongelmaa ei olisi. Kalorit ja proteiinit voi hieman kyllä "karata". Lisää nyt ainakin tonni noihin kaloreihin ja paino tippuu silti kun pidät hiilet noin alhaalla. Rasva on se juttu.

Onko kenelläkään kokemusta kuinka nopeasti tollasella 50g hiilaria päivässä dieetillä pääsee ketoosiin. Kestääkö viikkoa kauemmin, kun tuossa kuitenkin noita hiilareita vähän on. En viitsi alemmas niitä vetää tai alkaa käymään liian vaikeaksi/kalliiksi dieetti.

^ Riippuu siitä mikä on rasvan ja proteiinin suhde. Jos proteiinin osuus on korkea (yli 30%), kroppa hajottaa proteiinia sokereiksi saadakseen energiaa, jolloin hiilarien osuus energiasta kasvaa ja ketoosi ei välttämättä käynnisty. Koita suurentaa rasvan osuutta proteiinin (ja jos mahdollista, myls hiilarien) kustannuksella, jotta kroppa rupeaa tosissaan pitämään rasvaa pääasiallisena energianlähteenä.

Rasvan osuuden nostaminen ei ole vaikeaa. Sian kylikisiivut ovat melko edullisia, ja voissa paistat ne vielä niin jopas käy rasvaiseksi. Pähkinäsekoitus ja avokadot sopivat jos haluat pysytellä kasvikunnan tuotteissa.

^ Riippuu siitä mikä on rasvan ja proteiinin suhde. Jos proteiinin osuus on korkea (yli 30%), kroppa hajottaa proteiinia sokereiksi saadakseen energiaa, jolloin hiilarien osuus energiasta kasvaa ja ketoosi ei välttämättä käynnisty. Koita suurentaa rasvan osuutta proteiinin (ja jos mahdollista, myls hiilarien) kustannuksella, jotta kroppa rupeaa tosissaan pitämään rasvaa pääasiallisena energianlähteenä.

Rasvan osuuden nostaminen ei ole vaikeaa. Sian kylikisiivut ovat melko edullisia, ja voissa paistat ne vielä niin jopas käy rasvaiseksi. Pähkinäsekoitus ja avokadot sopivat jos haluat pysytellä kasvikunnan tuotteissa.

Hei hof..onko tuo prosentuaalinen suhde noin tärkeä verrattuna taas siihen että grammoina homma olisi lähes kohdallaan? Tarkoitan siis seuraavaa:

Itsellä tulee nykyään n.200gr/30gr/160gr eli 35/5/60 ja koska oma paino on 80kg+ niin eikai proteiinin vielä pitäisi alkaa pilkkoutumaan?

Rasvan lisäys sinänsä ei olisi ongelmallista, mutta kalorit yritän pitää 2500 päivittäin ja se kävisi vaikeaksi. Minä kuulun ainakin niihin joita nälkä vaivaa ketollakin..

Ei sillä rasvan määrällä ole juuri merkitystä kuin ihan ketoilun alkumetreillä. Kun kroppa on tottunut käymään sokerilla se yrittää jatkaa samaa linjaa, jolloin glukoneogeneesi alkaa jylläämään. Kohtuullinen määrä aminohappoja estää sen, että lihaksista ei tarvitse ottaa niitä polttoon ja rasva+ehkä joku katekoliamiineja laukaiseva tuote pistää ketokoneet nopeammin käytiin. Rasvalla on toki muuten hyvä säädellä yleistä energiansaantia ja toki sitä pitää nauttia kohtuullisen runsaasti, jotta steroidihormoneille riittää raaka-ainetta.

edit. varsin mielenkiintoisesti tämä laihtuminen etenee, kalorit olleet viikoilla jo kauan alle 1500 päivässä ja laihtuminen on toooodella tasaisen tappavan hidasta, mutta koko ajan peilikuva kiristyy. Tietysti onhan tuota laardia jo lähtenytkin melkein 20kg - aikamoinen säästötila varmaan päällä jo soluissa. Sinänsä ei huono asia, koska nyt eivät päivät pyöri syömisen ympärillä :D

Hei hof..onko tuo prosentuaalinen suhde noin tärkeä verrattuna taas siihen että grammoina homma olisi lähes kohdallaan?
Ei vältttämättä myöhemmin mutta jos ketoosi ei tahdo lähteä käyntiin, niin pieni Atkins-tyylinen induktiovaihe voi olla paikallaan. Kun kroppa on totutettu hyödyntämään rasvaa tehokkaasti, voi sitten taas lisätä protskun osuutta, ja siirtyä jopa TKD:lle jossa ennen treeniä otetaan annos hiilaria glykogeenien täyttämiseksi.

Vinkkejä

Muutamia vinkkejä kyselisin. Olen lukenut koko ketjun läpi ja todella paljon asiaa ja asiantuntijoita löytyy joukosta.

Vähän taustaa. Olen kolmikymppinen, 20 vuotiaaseen asti paljon eri urheilulajeja (korkeallakin tasolla:) harrastanut mies. Puntteja tuli nosteltua 16 vuotiaasta 20:een. Sen jälkeen urheilut jääneet vähemmällä. Tiettyjä määriä satunnaisesti, mutta ei mitään säännöllistä. Painoa on kertynyt kiitettävästi. Nyt olen taas keväällä saanut kipinän ja lähinnä ketoosin tuoman energianlisän vuoksi aloittanut myös säännöllisen treenaamisen. Paino on laskenut muutamassa kuukaudessa mukavasti n. 20kg ja matkaa tavoitteeseen vielä muutamia kymmeniä lisää... Hiilarit olen pitänyt noin 20-30 grammassa. Makroprosentit r70 p25 hh5.

Käyn 6 kertaa viikossa aamulenkillä(kävely) ennen aamupalaa, juon vain vettä ennen lenkkiä, 5km sykkeellä 120-130. Punttisalilla olen nyt pari kuukautta käynyt joka toinen päivä. Tehnyt lähinnä koko kropan aina yhdellä kerralla, n.60 min ja sen jälkeen 500m palauttavaa uintia.

Tavoite on maksimaalinen rasvanpoltto. Lihaksia voin taas kasvatella sen jälkeen kun on saatu rasvat pois:D. Mutta en siis haluaisi myöskään menettää näitä tämän hetkisiä lihaksia...

Eli kysymyksiä olisi lähinnä salitreenistä ja sen ennen/jälkeen ravinnosta. Eli tuntuu olevan tehot todella vähissä, kaikki yli 8 toiston sarjat ei suju lainkaan vähänkin isommilla painoilla. Minkäpituiset sarjat ja millä tehoilla saadaan aikaiseksi parasta rasvanpolttoa? Olen syönyt yleensä 1-2h ennen treeniä perusaterian jossa makrot samat kuin yllä mainitsin. Nyt olen hankkinut hiilaritonta proteiini juomaa jossa proteiinia 40g pullossa jonka ajattelin nauttia treenin jälkeen. Pitäisikö jonkun verran lisätä hiilareita ennen treeniä jaksamista ajatellen? Treeni kai polttaa suuren osan jos ei vedä paljoa. Missä muodossa käytätte jos käytätte, mikä ruoka tai muu olisi paras hiilari ketoosilla ennen treeniä? Entä miten tuo proteiinjuoma, kannattaako vetää heti treenin jälkeen ennen uintia ja saunaa, vai puolet treenin jälkeen ja puolet uinnin ja saunan?

Että tämmöisiä....

Muutamia vinkkejä kyselisin. Olen lukenut koko ketjun läpi ja todella paljon asiaa ja asiantuntijoita löytyy joukosta.

Vähän taustaa. Olen kolmikymppinen, 20 vuotiaaseen asti paljon eri urheilulajeja (korkeallakin tasolla:) harrastanut mies. Puntteja tuli nosteltua 16 vuotiaasta 20:een. Sen jälkeen urheilut jääneet vähemmällä. Tiettyjä määriä satunnaisesti, mutta ei mitään säännöllistä. Painoa on kertynyt kiitettävästi. Nyt olen taas keväällä saanut kipinän ja lähinnä ketoosin tuoman energianlisän vuoksi aloittanut myös säännöllisen treenaamisen. Paino on laskenut muutamassa kuukaudessa mukavasti n. 20kg ja matkaa tavoitteeseen vielä muutamia kymmeniä lisää... Hiilarit olen pitänyt noin 20-30 grammassa. Makroprosentit r70 p25 hh5.

Käyn 6 kertaa viikossa aamulenkillä(kävely) ennen aamupalaa, juon vain vettä ennen lenkkiä, 5km sykkeellä 120-130. Punttisalilla olen nyt pari kuukautta käynyt joka toinen päivä. Tehnyt lähinnä koko kropan aina yhdellä kerralla, n.60 min ja sen jälkeen 500m palauttavaa uintia.

Tavoite on maksimaalinen rasvanpoltto. Lihaksia voin taas kasvatella sen jälkeen kun on saatu rasvat pois:D. Mutta en siis haluaisi myöskään menettää näitä tämän hetkisiä lihaksia...

Eli kysymyksiä olisi lähinnä salitreenistä ja sen ennen/jälkeen ravinnosta. Eli tuntuu olevan tehot todella vähissä, kaikki yli 8 toiston sarjat ei suju lainkaan vähänkin isommilla painoilla. Minkäpituiset sarjat ja millä tehoilla saadaan aikaiseksi parasta rasvanpolttoa? Olen syönyt yleensä 1-2h ennen treeniä perusaterian jossa makrot samat kuin yllä mainitsin. Nyt olen hankkinut hiilaritonta proteiini juomaa jossa proteiinia 40g pullossa jonka ajattelin nauttia treenin jälkeen. Pitäisikö jonkun verran lisätä hiilareita ennen treeniä jaksamista ajatellen? Treeni kai polttaa suuren osan jos ei vedä paljoa. Missä muodossa käytätte jos käytätte, mikä ruoka tai muu olisi paras hiilari ketoosilla ennen treeniä? Entä miten tuo proteiinjuoma, kannattaako vetää heti treenin jälkeen ennen uintia ja saunaa, vai puolet treenin jälkeen ja puolet uinnin ja saunan?

Että tämmöisiä....

Onnittelut hienosta suorituksesta. Jos olet ollut jo ketolla kahdesta kolmeen kuukautta voit hyvin lisätä hiilihydraatteja ennen treeniä. 5-10g on sopiva määrä n. puoli tuntia aikaisemmin, kaikki palaa harjoituksessa. Muodoltaan mielellään mahdollisimman nopeaa hiilihydraattia, esimerkiksi yksi peruna on varsin hyvä. Muista huolehtia erityisesti magnesiumin, kalsiumin ja kaliumin saannista. Samaten unohda palautusjuoma ja ota puhdasta heraa/muuta proteiinia puoli tuntia ennen treeniä, eli vaihda palautusjuoma latausjuomaksi. Tällöin aminohapot ovat jo valmiina verenkierrossa kun lihasta aletaan möykyttämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom