Ketoosidieetti

4,5kk vierähtäny ketoosissa. jokohan ois aika hypätä pois hetkeksi (yheks illaksi), elimistöhän ei kaipaa ns. mättöjä, eikä tee mielikään. joskushan se ois edessä kuitenki. luulisin.
kai siitä jotain hyötyjäki voi olla? :david: haittoja ainaki yleiseen olotilaan 1-3 päiväksi vahva veikkaus. jos menee kuitenki överiksi, ellei elimistö laita stoppia jo heti ku sokeria tunkee :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutaman sivun lukenut ketjua ja olisi mielenkiintoista nähdä mitä tosiaan syötte päivässä ja paljon kaloreita? 26v 185cm varmaan jo 110kg mies ja huomenna olisi tarkoitus testata ketoa. En vain oikein keksi vielä mitä syödä aamulla, kahvitauoilla välipalaa yms. Samaa ruokaa voisin syödä vaikka koko vuoden, ei ongelma. Viime dietillä söin 3200kcal reenipäivinä ja 2800 lepopäivinä. Hiilareiden pois jättäminen ja noin paljon kaloreiden syöminen kuulostaa hassulta. Aamupalaksi ajattelin ihan pellille tehdä munakkaan, kahvitauoiksi paprikasta "leipä" lounaaksi & päivälliseksi 200g jauheliha ja kasvikset, avokado yms, iltapalaksi varmaan samaa munakasta kuin aamuksi. Kaloreita en tiedä vielä mitä moisesta setistä tulee.
 
mitähän itellä menee nykysellään. aikalailla seuraavista aineksista koostuu ateriat (yleensä 3). ei mitään varsinaisia kokkauksia tai ruokalajeja, tyyliin vaan lihapullat, kasvikset, rasvat munat yms lautaselle. "aamupala" saattaa olla sama kun päivän seuraavakin ateria.

avokado
jauheliha/kanan jauheliha / kana/ lohi /kalkkunan jauheliha
munat
pekaani, saksan ja parapähkinä
oliiviöljy, voi, ghee
juusto(t)
parsakaali/kukkakaali/paprika/salaatti/kurkku/kesäkurpitsa
pellava, chia, kurpitsa, seesaminsiemen
oliivit

esimerkkiateria, lihapullia, 1-2 munaa, juustoa, kasvisosastolta 200-300g, avokado 100g, muita sekalaisesti. makrot per ateria prot: 30-45 R: 60-80, HH: 5-10
suunnilleen noin x3
kalorit per päivä 2000-3000
mitat about 178 / 74
 
Omat ketoilut on menny tällä sapluunalla:
Aamupala, kolmen munan munakas, sekaan esim paprikaa, parsakaalia, pinaattia. Kahvia.

Lounas, about 200g lihaa, kalaa tai kanaa + 250g kasviksia ja salaattia. Tomaattia, kurkkua, paprikaa, parsakaalia, kukkakaalia

Välipalana vaikka 30g manteleita tai vähä hh pähkinöitä

Päivällinen sama kuin lounas

Iltalapalla manteleita/pähkinöitä. Soija jugurttia yms. Raejuustoa

Tuo soijajugurtti on aika tyhjää täynnä, mutta mehukeiton kanssa ihan ok.

Makroja laskin ja tavoite oli alle 20g hh, about 1.5g/painokilo proteiinia ja rasvaa loput (osuus energiasta 65-70%). Tuo hh raja on aika tiukka, tomaatilla ja paprikalla menee jo melkein täyteen. Käytännössä kun tuon rasvamäärän jakaa aterioilla, niin aika paljon piti oliiviöljyä laittaa salaattiin. Joskus piti ihan shotteina juoda. Kahvimaidosta kertyy kanssa yllättävän paljon hh jos sitä käyttää.

Tein aika paljon majoneesia, eli yksi muna ja 1dl öljyä mukiin ja sauvasekoittimella majoneesiksi. Mausteeksi chiliä, valkosipulia, mistä nyt tykkää.

Suolaa pitää käyttää aika paljon, mulla tuli kauheesti kramppeja jos unohtui.

Viimeisin ketoilu ei laihdutusmielessä toiminut, paino pysyi alun jälkeen samana. Tulokset kuitenkin parani salilla, mutta lenkillä piti pitää sykkeet matalalla. Vatsa toimi, toisin kuin nyt, liikaa leipää ja kaikkee hyvää. Arki koittaa huomenna ja silloin mä syön vähähh ikään kuin luonnostaan, joten sillä jatkuu.
 
Ketoilun alussa lienee hyväksi syödä lisättyä rasvaa vapaammin, mutta kun keho oppii toimimaan rasvoilla, niin suosittelisin rohkeasti vain lopettamaan sen rasvalla läträämisen. Siis jos sieltä omasta kropasta löytyy sitä rasvaa. Ei ole mitään järkeä lisätä kroppaan energiaa jos haluaa sitä sieltä vähemmäksi.
 
Ikinä ei ole tullut lisärasvalle tarvetta ketoillessa.
Nyt kun laski 150kg:lle kalorit(22x150+500 ~3800) niin jäi korkkaamatta molemmat fiilistelypäissä ostamani
oliivi- ja rypsiöljyt. Olin ajatellut että kait niitä nyt jo tarviaa, mutta ei tarvitse, ei edes mahtuisi mihinkään väliin.

Suosittelen niitä pähkinöitä syömään rasvaksi ja herat päälle, ei tuu mistään pähkinöistä tarpeeksi prodea järkevällä annoskoolla.
Suolaa nyt luulis olevan about kaikessa paitsi pähkinöissä mitä ketolla syödään. pl kala ja liha joihin ite tuupataan mausteet.
Eli ns. "ekstra" suolallekkaan ei kyllä luulis olevan tarvetta.

Olipas suolainen paluu ketolle ja heti tuli mässykrapula, vähän harmittaa kun 7pvä mässäilystä selvisin ja laskeuduin takaisin ketoon niin 1kg oli painonlisäys. Sitten tuli vielä yksi repsahduspäivä, jonka jälkeen saldoksi jäi(takana 2 ketopäivää ja aamusauna) 3kg uutta painoa. :(
Aivan vetämätön olo oli 2pvä, tokana jopa "masensi", siis fyysisesti kroppa tuntui samalta kuin masennus raastaisi, onneksi nukahdin helposti
ja tänään olin jo aamulla treenaamassa virkeänä! Yhtään ylimääräsitä ääntä tai tuntemusta ei tullut kyljestä tai selästä uidessa ja eilen puntilla sama!
 
Viikon mässäilin ite, 5kg nous aamupaino ja ekan ketopäivän jälkeen jämiä on +1kg.
Minulla kymmenen päivää ja kauhea turvotus (luokkaa vaimo ei ole koskaan nähnyt minua niin turvonneena), huono olo ja heikotus. Nyt kaksi päivää olen syönyt vain kerran päivässä ja jättänyt hiilarit pois kokonaan. Elämä on voittamassa...
 
Koska tää ei ole uskonto. Ite otin joulunajan sikabulkkina ja teinkin uudet omapainoenkat ja samalla tuli yhteispainoenkat lisäpainoleuoissa. Silti perusfilosofiaan kuuluu LCHF suosiminen aina kun mahdollista ja aina väliin karnivoreilua jos saa halvalla hyvää lihaa.
 
mielenkiintoista "ketoilua" jos 7 tai 10 päivää ollaan veke. miksi?
Oma setti ois:
-1½ juopotteluputki alla ennen aloitusta, paljon ulkoruokaa, akkaläks, terveys meni jne.
-4kk ilman alkomahoolia ja herkkuja ja saldona -30,5kg, toiset cheattailee "vakiona", kokeilin itekkin.
-Paha mieli tuosta jäi vaan :(, ikävä vetää monta viikkoa vessasta alas, toisaalta maistui hyvälle(erona myös aiempaan se ettei ole mitään tavoitteita enää koko elämässä joten yritän opetella olemaan stressamatta tällaisista asioista kuin +-5kg tai 3vko, ennen oli kisat tai tarkka tavoite muutenvain näissä).
-Tää on eka keto millä chettaan enempää kuin pari ruisleipää, ja kuten yllä sanoinkin: masentaa tänäänkin että tuli syötyä sipsejä ja karamelleja lukuunottamatta _kaikki_ jutut mitkä on hyviä: jäätelö, limu, purilainen, ranuja jne...
Alkuperäinen "syy": Mieluumin antoi luvan ottaa samaa kuin muut joulupöydässä ja uutenavuotena[mutsilla kävin, oli aivan hermona että mitä "ketoilija" voi syödä, sanoin että ihan mitä vaan...]. Ja parempi sitten olla jo koko viikko poissa ketolta kuin 2x katkaista viikon sisään. Ainakin näin olettaisin(ketolla se pahin hetki on siirtymävaihe kun lihakset purkautuu hiilarin tilalle, onneksi ei kestä kauaa).
-Keton valitsin laihis-aseeksi koska painoa nyt tulee pudoteltua 50-60kg, tää on helpointa, parhaan makuista, ei tarvii kauheesti laskeskella ja
saan kalorien sisään mahtumaan tarpeeksi prodea kun ei oikein voi enää treenatakkaan niin yritän "säästää" mahdollisimman paljon jos jotain olisi jäänyt
tuonne silavan alle arkiliikunnalla ja 20v urheulutaustalla :).
 
Viimeksi muokattu:
Koska tää ei ole uskonto.
Mulle vielä melkein on, mutta mun henkilökohtaisessa maailmassani onkin tosiaan 3 pyhäpäivää joista yhtään en ole koskaan viettänyt.
Eli toi uskonto ei silti oo ihan niin crusademaista kuin voisi. Sain frendin lopettamaan sokerin ihan kertomalla ketoilusta.
Tykästyi ja sanoi että voi nykyään paremmin ja peilikuva muuttui parissa kuukaudessa kivemmaksi. Motiivi: kokeilla miltä tuntuu "sokeriviekkarit" ja se kun elää ilman. Uskoi, kokeili, tykästyi :) Tuli parempi olo kuin uuden kaverin punttisalille uhraamisesta...
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan näe itse mitään syytä sille, että erityisinä perheen parissa vietettävinä juhlina, esimerkiksi nyt vaikka joulu ja pääsiäinen, en voisi ketoosista poistua ja syödä ihan vapaasti ihan mitä huvittaa. Itselleni keto on ollut mukana nyt noin 18 kuukautta, ja siitä ajasta varmaankin noin 16 varmaankin olen ollut lievässä tai syvemmässä ketoosissa. Lomilla ja juhlissa en pidä niin tiukasti kiinni siitä mitä syön.

En mittaa mitään, en laske mitään, en kontrolloin erityisesti mitään. Treenaan, syön ja elän normaalisti, kuten mielestäni on parasta.

Keton tarkoitus on antaa minulle keino hallita painoani, tehdä itselleni parempi olo ja tuottaa joustavuutta energiansaantiin ja -käyttöön. Idea on, että osaan polttaa tehokkaasti rasvaa, kun sitä pääasiassa itselleni proteiinin ohella syötän, mutta jos saatavilla on hiilareita, niin niitäkin keho käyttää. Ja vaikka vähän pidempäänkin menisin hiilareilla, niin rasvankäyttö energialähteenä edelleen säilyisi suhteellisen korkealla tasolla.
 
En todellakaan näe itse mitään syytä sille, että erityisinä perheen parissa vietettävinä juhlina, esimerkiksi nyt vaikka joulu ja pääsiäinen, en voisi ketoosista poistua ja syödä ihan vapaasti ihan mitä huvittaa. Itselleni keto on ollut mukana nyt noin 18 kuukautta, ja siitä ajasta varmaankin noin 16 varmaankin olen ollut lievässä tai syvemmässä ketoosissa. Lomilla ja juhlissa en pidä niin tiukasti kiinni siitä mitä syön.

En mittaa mitään, en laske mitään, en kontrolloin erityisesti mitään. Treenaan, syön ja elän normaalisti, kuten mielestäni on parasta.

Keton tarkoitus on antaa minulle keino hallita painoani, tehdä itselleni parempi olo ja tuottaa joustavuutta energiansaantiin ja -käyttöön. Idea on, että osaan polttaa tehokkaasti rasvaa, kun sitä pääasiassa itselleni proteiinin ohella syötän, mutta jos saatavilla on hiilareita, niin niitäkin keho käyttää. Ja vaikka vähän pidempäänkin menisin hiilareilla, niin rasvankäyttö energialähteenä edelleen säilyisi suhteellisen korkealla tasolla.
Just näin. Itse en mitenkään erityisesti mietin milloin mennään ketoosissa ja milloin ei. Sinne siirtyminen pitää olla sujuvaa. Siksi ei sikailla liikaa. Taas oli hyvä testi miten rasva-aineenvaihdunta pelaa; hiihtolenkki iltapäivällä 16h paaston päälle. 2h/83% sykkeillä. Hyvin se pelaa, eikä ollut naama valkeana lenkin jälkeen. Tosin näin kauden alussa ei kroppa vielä kunnon suhteen parhailla käykkään.
 
En kyllä varsinaisesti ketoile, mutta en huomaa oikein erityistä muutosta olossa tai missään vaikka hyppää erittäin korkeilta hiilareilta alhaisiin. Ainoa ero että nälän tunne hieman vähenee kun on useamman päivän putkeen ilman lisättyä hiilaria, ja fiilis jotenkin paranee myöskin. Mitään keto flunssaa tai muuta paskaa ei tule. Eli ihan sama pitää "cheatteja" silloin kun elämä niitä tarjoaa.
 
En kyllä varsinaisesti ketoile, mutta en huomaa oikein erityistä muutosta olossa tai missään vaikka hyppää erittäin korkeilta hiilareilta alhaisiin. Ainoa ero että nälän tunne hieman vähenee kun on useamman päivän putkeen ilman lisättyä hiilaria, ja fiilis jotenkin paranee myöskin. Mitään keto flunssaa tai muuta paskaa ei tule. Eli ihan sama pitää "cheatteja" silloin kun elämä niitä tarjoaa.
Sama mullakin.
Hiilarit pois on pirteämpi ja mahassa turvotus vähenee.

iso miinus sitten se hitonmoinen paskanmaku mikä ketoosissa tulee suuhun.
 
Pakko päivittää että paino kyllä huitelee nyt jo taas sitten
En kyllä varsinaisesti ketoile, mutta en huomaa oikein erityistä muutosta olossa tai missään vaikka hyppää erittäin korkeilta hiilareilta alhaisiin. Ainoa ero että nälän tunne hieman vähenee kun on useamman päivän putkeen ilman lisättyä hiilaria, ja fiilis jotenkin paranee myöskin. Mitään keto flunssaa tai muuta paskaa ei tule. Eli ihan sama pitää "cheatteja" silloin kun elämä niitä tarjoaa.
Sama mullakin.
Hiilarit pois on pirteämpi ja mahassa turvotus vähenee.

iso miinus sitten se hitonmoinen paskanmaku mikä ketoosissa tulee suuhun.
Mä mietin tota flunssahommaa kun oli käynnistellessä selkeä 3pvä "flunssa", joka alkoi väsymyksellä(nukahdin päivällä 4ltä, nukuin 20h, vietin 1 flunssapäivän ja sitten 1 pvä semioloja ja taas käynnissä). Kuvittelin että johtuisiko ketoilusta, ollut sellaisia kuumehorteisia oloja nyt käynnistellessä muutenkin muutamia kertoja 1-3pvä ihan horteessa, tuntuu että sohvalla istuminen on raskasta :D [noiden vitun loukkaantumisien takia tuli monta käynnistystä...].
Plussana että itellä ei oo vielä nyt sentään (koskaan) tota makujuttua tullut :)
Refluksi loistaa poissaoloaan kun viljat (varmaan nää suurin syyllinen?) poissa!
Ja tuttava huomautti asiasta mistä en osannut olla niin kovin iloinen: nyt porukka hajoilee tosiaan valonpuutteeseen kun itsellä mieli on korkeammalla kuin vuosiin :)
 
Minulla kyllä on ainakin yksi ketoflunssan oire edelleen, jos olen useamman päivän reilusti hiilareilla ja sitten leikkaan: päänsärky, joka kestää noin päivän. Se ei lähde oikein lääkkeillä, eikä siihen tunnu helposti auttavan suola tai elektrolyytit. Vähemmän paha se on nyt, kuin se oli esim. vuosi sitten, kun vastaavaa ketoon laskeutumista joulun ja uuden vuoden jälkeen tein. Siltikin se edelleen vaivaa. Esimerkiksi juuri nyt. Itsestään se sitten katoaa, ja kun se on poissa, mitään ongelmia ei enää ole. Kaikki toimii hyvin, tai jopa paremmin.

Muita ketoflunssan ikävyyksiä ei juuri enää olekaan, kun se heikotus ja yleinen vetämättömyys eivät juuri ole näissä siirtymisissä vaivannut sitten sen ensimmäisen kahden-kolmen viikon shokkia ketokokeilun alussa. Ehkä tässä on jonkinlainen aineenvaihdunnan parantuminen tai muuttuminen sitten tapahtunut tämän puolentoista vuoden aikana.
 
havaintoja. eilen vetäsin pois ketolta, todennäköisesti eka kerta siitä kun alotin 13.8
viimeiset pari viikkoa olleet elimistölle jotenkin rankkoja, huonoa unta, toistuvia migreenejä, kovaa uupumusta, sykkeen vaihteluita, ihme sekavuutta, hermosto sekasin kaiken kaikkiaan. tuttu ilmiö, et ei sinällään ketosta johtuva (ainakin luulin). ylikunto ollu myös epäilyissä pitkään, välillä taas ollut sitä mieltä ja kun ei omat keinot tuota tulosta niin jotain muuta häikkää kehossa, mikä ei lekurissa oo vielä selvinnyt. tän takia osittain alotin koko ketoilun, kun tuntu silloin et ei levolla ja normi sekaruokavaliolla, reilummilla hiilareilla ei tunnu hermosto ja ukko ainakaan paranevan. useempia kuukausia "aktiivista hoitoa" siinä vaiheessa. toki pitkä prosessihan se on.
eilen sitten tosiaan hiilaria koneeseen, menikin arviolta 400-500g 4h sisään. alussa meinas vähän tökkiä mut kyl se siitä sit lähti ja tuntu et tekee hyvää ja kroppa on vastaanottavainen. nukuin paremmin kun viikkoihin. vaikee sanoa mikä homman nimi. oiskohan elektrolyytit ollu solmussa ja jonkun aikaa jo.. kalorit ainakin olleet kunnossa ja rasva-adaptaatio luulis olevan. eikai hiilaria voi liian vähänkään ketolla syödä. ne on pysytelleet 20-30 koko tämän ajan. tai sitten hermosto/hormonit vaan on semmosessa tilassa ettei vaan onnistu.. en tiedä. oli miten oli, kroppa tykkäsi tästä shokista. tänään oon voinut hyvin ja ajatus on kulkenut , terve olo. pitkän aikaa sätkyilin tekemättä muutoksia ruokailuihin kun olihan tätä samahkoa liikkeellä jo ennen ketoiluja. mutta joku yhteys tässä on toki.

miten sitten jatkuu, en tiiä. jos ei sovi niin ei sovi. toisaalta homma toimi ihan hyvin ekat kuukaudet. ja luulin että edelleen, et vika olis muualla. nyt toistaiseks hiilarimaassa vielä ainakin heh.
 
Ei se päivä tai kaksi haittaa, jos noin pitkään olet ollut ketolla jo. Voi tosiaan jopa tehdä hyvää. Jatka koetta niin, että palaat takaisin ihan normaaliin ketoruokavalioon viimeistään maanantaina, jotta tuo hiilarishokki jää rajoitetuksi. Kerro sitten ensi viikon mittaan olostasi. Jos ketolle palattuasi olo jatkuu huonona, kuten ennen tätä hiilarikoettakin, niin sitten on varmaan tarve nostaa niiden määrää. Voi aktiivisesti liikkuva ihminen, jolla on hyvä rasva-adaptio, pysyä ketossa jopa yli 50-60g hiilareilla/päivä.

Itselläni alkaa nyt olla taas ihan normaalit tuntemukset kehossa. Nukkunut en ole kovin hyvin tuon hiilarimässäilyn lopetettuani viikko sitten, mutta muuten on nyt olo tasaantunut, vatsa toimii normaalisti, energia alkaa palautua ja päänsärky, joka siis minulla liittynee siihen hiilareiden äkkinäiseen leikaamiseen, on ohi.
 
Back
Ylös Bottom