Itse vahvasti harkitsin tuota mutta sitten rupesin miettimään että meneekö liian suorittamiseksi elämä. Vituttaa aamulla jos suorituskyky on kännykässä joku 60%. Entä sitten kun sun uni on päin persettä vaikka voit hyvin ja kaikkesi olet jo tehnyt parantaaksesi untasi, mutta oura sanoo esim sen : 60%. Haluanko aamulla kuulla kun kaikkeni yritin että "perkele näin huonosti nukuin, nythän oon sit pakosta väsynyt" ja sit oon ihan mindfuck että joo nyt oon sitten väsynyt ja sinähän olet kun luulet niin. Eli jätän ostamatta..
Ymmärrän hyvin tuon. Toinen hyvä syy jättää ostamatta on, että kaikki isot asiat voi korjata ilman mittariakin. Mä oon silti tykännyt ja ostaisin uusiksi.
Mitä olen muuttanut ouran takia:
Unihygienia, aina samat optimoidut toimenpiteet ennen nukkumaanmenoa. Ei ruutuaikaa ja sinisen valon filtteröinti vaikuttaa älyttömän paljon syväuneen ja nukahtamisnopeuteen mulla. Iso sapuska lähellä nukkumaanmenoa on todella huono asia mulle. Se nostaa sykkeen kattoon yön ajaksi. 4h syömättä ennen nukumaanmenoa on mulle optimi.
Toinen asia on leposyke ja hrv. Noiden seuraaminen ja käyttäminen treenien optimointiin on pop.
Imeskeltävät sinkkitabletit vaikuttaa mulla syväänuneen isosti. Täysi yllätys tämä. Toistuu mittauksissa, jos jättää tabut pois tai lisää takaisin. Magnesiumilla, l-theaniinilla ja monella muulla aineella ei ollut mitattavaa vaikutusta uneen.
Eka kuukautena ouran kanssa syväuni per yö oli 20 minuutin pinnassa. Unihygienian korjaaminen nosti syvänunen 40 minuutin pintaan. Sinkkitabujen jälkeen syväuni on ollut 60 minuuttia per yö keskimäärin.
Oura ei anna absoluuttisen oikeita numeroita unenlaadun osalta. Mutta sen antama trendi on kohdallaan. Mun unenlaatu on optimoitunut viimoisen 9kk aikana massiivisesti paremmaksi kuin ennen. Unenmäärä on pysynyt about samassa.
Hrv korreloi mulla tosi hyvin stressin ja palautumisen kanssa. Ouran ansiosta on ollut motivaatiota työstää hrv:ta ylöspäin ja se on kantanut tulosta. Sopivan kovat treenit, palautuminen ja hengitys+meditaatioharjoitukset on parantaneet oloa ja mittadataa.
Nyt kun osaa kuunnella kroppaa niin oura on aika tarpeeton poislukien uusien vitamiinien tms. testaaminen.