Ketoosidieetti

Noniin nyt on tasan viikko tätä touhua takana ja nyt täytyy kysyä kokeneemmilta apuja. Muuten tuntuu menevän ihan hyvin ja alun olotilat on saatu selätettyä, mutta tuo painon tippuminen vähän ihmetyttää kun on tullut viikossa jo 4,5kg alaspäin. Normaali nesteiden poistuminen vai liian kova tahti? Kalorit viikon aikana ollut keskimäärin 2450kcal/päivä ja makrot keskimäärin hh 4%, p 29% ja r 67%. Lähtöpaino oli 97kg ja pituutta 178cm.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin nyt on tasan viikko tätä touhua takana ja nyt täytyy kysyä kokeneemmilta apuja. Muuten tuntuu menevän ihan hyvin ja alun olotilat on saatu selätettyä, mutta tuo painon tippuminen vähän ihmetyttää kun on tullut viikossa jo 4,5kg alaspäin. Normaali nesteiden poistuminen vai liian kova tahti? Kalorit viikon aikana ollut keskimäärin 2450kcal/päivä ja makrot keskimäärin hh 4%, p 29% ja r 67%. Lähtöpaino oli 97kg ja pituutta 178cm.

Kyllä se siitä hidastuu, ei huolta

Onko muut huomannut, että olis unen tarve vähentynyt ketolla? Mä oon nykyään arkisin herännyt ennen kelloa suht pirteenä ja viikonloppunakin paljon aikaisemmin.

Mulla vaikuttaa ruokailun ajoittaminen uneen paljon. Jos menee maha täynnä nukkumaan niin syke pysyy yön yli korkealla ja tuntuu myös olotiloissa. Mulle aika sopiva setti on jättää 4h ruuatonta aikaa ennen nukkumaanmenoa ja mieluusti päivän viimeinen ateria on myös päivän kevein ateria.

Mulla on ouran sormus, joka mittaa jatkuvaa sykettä ja hrv:ta nukkuessa. Pop vehje unen optimointiin.

Musta ei tunnu yhtään siltä että nukkuisin liian vähän. Herään pirteänä, eikä väsytä päivällä ja treeni kulkee. Jotenki ei vaan tarvi niin paljo unta näköjään.

En näköjään en oo ainut:

uniketo.JPG

Mä nukun 6.5-7h yössä keskimäärin. Sänkyaikaa jonniinverran enempi. Oura erottelee hyvin sänkyajan versus unen. Toi on se määrä minkä keho vaatii mulla eikä enempään pysty vaikka pakolla yrittäisi. Ei tarvi herätyskelloon herätä.

Mä nukun 6.5-7h yössä keskimäärin. Sänkyaikaa jonniinverran enempi. Oura erottelee hyvin sänkyajan versus unen. Toi on se määrä minkä keho vaatii mulla eikä enempään pysty vaikka pakolla yrittäisi. Ei tarvi herätyskelloon herätä.

Mä nukun about saman verran.

Musta ei tunnu yhtään siltä että nukkuisin liian vähän. Herään pirteänä, eikä väsytä päivällä ja treeni kulkee. Jotenki ei vaan tarvi niin paljo unta näköjään.

En näköjään en oo ainut:

Joo mulla on ollut ketolla sama. Vähemmän unta ja sillä pärjää. Unettomuuttakin tosin oli, mutta ei niinkään unettomuudesta johtuvaa väsymystä.

Joo mulla on ollut ketolla sama. Vähemmän unta ja sillä pärjää. Unettomuuttakin tosin oli, mutta ei niinkään unettomuudesta johtuvaa väsymystä.

Jos oli random yöllä heräilyä niin tuohon voi auttaa pieni määrä hiilaria ennen nukkumaanmenoa. Lusikallinen hunajaa esim. voi toimia.

Onko muut huomannut, että olis unen tarve vähentynyt ketolla? Mä oon nykyään arkisin herännyt ennen kelloa suht pirteenä ja viikonloppunakin paljon aikaisemmin.

Oon huomannut jo pidemmän aikaa että se 6-7h on 99% ajasta. Joskus sattuu nukkumaan 8+h niin on jo hieman vaikeampaa saada unta seuraavana yönä. Siksi herätys aina soimassa VARALTA. Niin ja herään aina vakiosti kuselle yöllä kahden maita ja siitä jatkan vielä unta 3h..ihmeellistä miten vakiota on.

Mulla on ouran sormus, joka mittaa jatkuvaa sykettä ja hrv:ta nukkuessa. Pop vehje unen optimointiin.

Itse vahvasti harkitsin tuota mutta sitten rupesin miettimään että meneekö liian suorittamiseksi elämä. Vituttaa aamulla jos suorituskyky on kännykässä joku 60%. Entä sitten kun sun uni on päin persettä vaikka voit hyvin ja kaikkesi olet jo tehnyt parantaaksesi untasi, mutta oura sanoo esim sen : 60%.

Haluanko aamulla kuulla kun kaikkeni yritin että "perkele näin huonosti nukuin, nythän oon sit pakosta väsynyt" ja sit oon ihan mindfuck että joo nyt oon sitten väsynyt ja sinähän olet kun luulet niin :david:

Eli jätän ostamatta..

Oma kokemus on se että joitakin viikkoja pystyy olemaan ruokavaliosta johtuvalla ketoosilla. Toisaalta minkään treenin kannalta ei ole pystynyt pitämään hiilihydraatteja kuukausikaupalla kovin matalalla tasolla. Buff Dudes muistaakseni tuli siihen tulokseen että kuukauden jälkeen voimatasot laskee.

Itse vahvasti harkitsin tuota mutta sitten rupesin miettimään että meneekö liian suorittamiseksi elämä. Vituttaa aamulla jos suorituskyky on kännykässä joku 60%. Entä sitten kun sun uni on päin persettä vaikka voit hyvin ja kaikkesi olet jo tehnyt parantaaksesi untasi, mutta oura sanoo esim sen : 60%. Haluanko aamulla kuulla kun kaikkeni yritin että "perkele näin huonosti nukuin, nythän oon sit pakosta väsynyt" ja sit oon ihan mindfuck että joo nyt oon sitten väsynyt ja sinähän olet kun luulet niin. Eli jätän ostamatta..

Ymmärrän hyvin tuon. Toinen hyvä syy jättää ostamatta on, että kaikki isot asiat voi korjata ilman mittariakin. Mä oon silti tykännyt ja ostaisin uusiksi.

Mitä olen muuttanut ouran takia:
Unihygienia, aina samat optimoidut toimenpiteet ennen nukkumaanmenoa. Ei ruutuaikaa ja sinisen valon filtteröinti vaikuttaa älyttömän paljon syväuneen ja nukahtamisnopeuteen mulla. Iso sapuska lähellä nukkumaanmenoa on todella huono asia mulle. Se nostaa sykkeen kattoon yön ajaksi. 4h syömättä ennen nukumaanmenoa on mulle optimi.

Toinen asia on leposyke ja hrv. Noiden seuraaminen ja käyttäminen treenien optimointiin on pop.

Imeskeltävät sinkkitabletit vaikuttaa mulla syväänuneen isosti. Täysi yllätys tämä. Toistuu mittauksissa, jos jättää tabut pois tai lisää takaisin. Magnesiumilla, l-theaniinilla ja monella muulla aineella ei ollut mitattavaa vaikutusta uneen.

Eka kuukautena ouran kanssa syväuni per yö oli 20 minuutin pinnassa. Unihygienian korjaaminen nosti syvänunen 40 minuutin pintaan. Sinkkitabujen jälkeen syväuni on ollut 60 minuuttia per yö keskimäärin.

Oura ei anna absoluuttisen oikeita numeroita unenlaadun osalta. Mutta sen antama trendi on kohdallaan. Mun unenlaatu on optimoitunut viimoisen 9kk aikana massiivisesti paremmaksi kuin ennen. Unenmäärä on pysynyt about samassa.

Hrv korreloi mulla tosi hyvin stressin ja palautumisen kanssa. Ouran ansiosta on ollut motivaatiota työstää hrv:ta ylöspäin ja se on kantanut tulosta. Sopivan kovat treenit, palautuminen ja hengitys+meditaatioharjoitukset on parantaneet oloa ja mittadataa.

Nyt kun osaa kuunnella kroppaa niin oura on aika tarpeeton poislukien uusien vitamiinien tms. testaaminen.

Viimeksi muokattu:
Oma kokemus on se että joitakin viikkoja pystyy olemaan ruokavaliosta johtuvalla ketoosilla. Toisaalta minkään treenin kannalta ei ole pystynyt pitämään hiilihydraatteja kuukausikaupalla kovin matalalla tasolla. Buff Dudes muistaakseni tuli siihen tulokseen että kuukauden jälkeen voimatasot laskee.
Ite oon suunnitellut että vetäis näitä ketoja kuukauden pätkissä, väliin viikko tai pari hiilareilla ja sitten alusta. Mutta katotaan nyt päivä kerrallaan.
Carb Nite myös kiinnostaisi, eli siinä syödään cheattihiilaria treenin päälle, muuten keto/low carbia.

Imeskeltävät sinkkitabletit vaikuttaa mulla syväänuneen isosti. Täysi yllätys tämä. Toistuu mittauksissa, jos jättää tabut pois tai lisää takaisin. Magnesiumilla, l-theaniinilla ja monella muulla aineella ei ollut mitattavaa vaikutusta uneen.
Mielenkiinnosta, mitä sinkkitabletteja käytät?

Mitä olen muuttanut ouran takia:
Unihygienia, aina samat optimoidut toimenpiteet ennen nukkumaanmenoa. Ei ruutuaikaa ja sinisen valon filtteröinti vaikuttaa...

Juu toki. Mutta eihän oura noita kikkoja sinulle kertonut? Ei sitä että käytä sinkkiä jne. Pointti siis jos sulla on käytössä kaikki nuo niin miten hifistelijäksi muutut lopulta? En siis ole ouraa vastaan missään nimessä, niin paljon hyvää kuullut. Mutta itsehän sinä lopulta kuitenkin teet ne muutokset joiden seuraamuksia vain seuraat ouran kautta. Itselle se riittää kyllä taitaa, että aamulla huomaa heräävänsä pirteenä tai sitten että muistaa jotta pyörimiseksi sängyssä meni. Ei siihen tarttee enään ouraa sanomaan, että: "Nukuit paskasti, ota iisisti!".

Mielenkiinnosta, mitä sinkkitabletteja käytät?

Imeskeltävä zinc lozenge tabu missä on zinc acetate 18.75mg. Nieltävissä zma tabuissa oleva sinkki(aspartate&monomethionine) mitä söin aikaisemmin ei väräyttänyt mittaria mihinkään suuntaan.

--------------

Ei toi oura ole mulle jumala. Yritin kirjoittaa, että se oli hyvä motivaattori, kun numeroista näki, että asiat etenee ennen kuin etenemisen huomasi olotilassa. Nyt kun osaa paremmin kuunnella kehoa ja unihygienia on kunnossa niin oura on aika tarpeeton. Ellei sit yritä mitata vaikka lisäravinteiden/vitamiinien vaikutusta. Toi sinkki olisi mulla jäänyt löytymättä ilman ouraa.

Jos olisin huippu-urheilija niin hrv ja leposyke olisi supertärkeitä työkaluja. Konttorirotalle, joka hupiurheilee ja yrittää hallita työstressiä, nuo numerot on lähinnä kiinnostavia kuriositeettejä.

Kolmas viikko ketoa kohta takana ja nyt alkaa tökkiä. Tuntuu että jalat on tehty sementistä eikä meinaa jaksaa mitään. Unet on myös selvästi kärsineet, herää pari tuntia aiemmin kuin tarviisi ja muutenkin katkonaista. Miten tästä eteenpäin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom