Ketoosidieetti

Saa silloin täyttää, mutta ylimääräinen varastoidaan (de novo lipogenesis) :D

100g on sellainen karkea aivojen glukoosinkulutus ei-ketolla, ketoosin edetessä tarve tosin vähenee kun ketoaineita palaa (max. about 75%) mukana.

Nopeasti keholta hiilarit loppuu, n. 10 tunnin jälkeen viimeisestä hiilaripitoisesta ateriasta, energiankulutuksesta on jo puolet rasvahappoja, maksan glykogeenivarastot tyhjentyy 12-16 tunnissa.

Jees, eli hiilaritankkauksen jälkeisenä päivänä ankarat aerobiset treenit ja mahdollisimman hiilariköyhä ruokavalio.

Jos hiljalleen lähtee nostamaan hiilareita sinne kuudenkympin suuntaan, niin kuuluko tämä kiipiminen aloittaa niin nollahiilareista kun vaan voi? Eli yksinkertaistettuna:

Ketoilua --> Hiilaritankkaus --> glykogeenivarastot tyhjiksi --> ketoilua --> hiilareita hissukseen lisää --> uusi tankkauspäivä --> sama uusiksi?

Osaisinkohan muotoilla kysymykseni vielä tyhmemmin? :D

Pitänee hankkia se kirja ettei tarvitse olla repimässä jengiä hihasta koko aikaa. Myydäänkö sitä Suomessa?

Jees, eli hiilaritankkauksen jälkeisenä päivänä ankarat aerobiset treenit ja mahdollisimman hiilariköyhä ruokavalio.

Jos hiljalleen lähtee nostamaan hiilareita sinne kuudenkympin suuntaan, niin kuuluko tämä kiipiminen aloittaa niin nollahiilareista kun vaan voi? Eli yksinkertaistettuna:

Ketoilua --> Hiilaritankkaus --> glykogeenivarastot tyhjiksi --> ketoilua --> hiilareita hissukseen lisää --> uusi tankkauspäivä --> sama uusiksi?

Osaisinkohan muotoilla kysymykseni vielä tyhmemmin? :D

Pitänee hankkia se kirja ettei tarvitse olla repimässä jengiä hihasta koko aikaa. Myydäänkö sitä Suomessa?

Amazonissa ainakin on, mutta ei sun ehkä tarvi edes ostaa sitä. Googlen teoshaullakin saa jo esikatselun avulla katseltua monia tärkeitä juttuja ja netti on pullollaan tietoa jos vain tutkii. Galenoksestakin voi olla hyötyä :)

Se kuinka keho reagoi niihin vähäisiin hiilihydraatteihin on hyvin yksilöllistä, mutta mä olen nostanut ne juuri tuohon 60-80 g:aan ihan hyvien kokemusten perusteella. Nautin vielä tuosta suurimman osan illalla, sillä induktiovaihe (alle 20g) aiheuttaa mulle aina sellaisen ylivireän olon ja unettomia öitä, eikä niitä kestä kuin pari ennen kuin alkaa vituttaa olla sähköjänis.

Mun kaava on hiilarit <20g, 2vrk -> hiilarit 40-80g/vrk treenin yhteydessä, ennen ja jälkeen ->7pv-14 pv. noilla ->glykogeenivarastot täyteen ja alusta. Kyseessä on kolmas tällainen kiristely. Edellisilläkin tulos oli 10kg miinusta suht nopeaan, mutta ruokavalio alkoi aina vituttamaan yksitoikkoisuudellaan ja viimeinen silaus jäi. Kummallista kuinka syömällä 2 pikkuista perunaa päivässä jaksaa paremmin :)

Toiminut on ja hyvin, aerobistakin jaksaa tahkoa todella loistavasti. Kaikki on kuitenkin yksilöllistä ja kantapään kautta oppii löytämään itselleen sopivan pr-hh-r jakauman.

Omat kokemukseni ovat vielä sen verran lyhyeltä ajanjaksolta etten osaa sanoa mikä minulle parhaiten sopii. Olen kuitenkin kokeillut syödä treenipäivän jälkeisenä iltana kunnon annoksen jugurttia ja rahkaa - jossa on hiilareita laktoosin muodossa - ajatellen että nukun silloin paremmin, ja insuliini kohoaa hieman jotta pääsee yöksi anaboliseen tilaan ja palautuu paremmin. Näin olen sen ainakin järkeillyt.

Jotkuthan sanovat että pitäisi välttää hiilareita illalla, mutta se kai pätee vain silloin jos rasvanpoltto on tavoitteena, ja käyttää normaalia hiilaripitoisemaa ruokavaliota? Ketodieetillähän sitä rasvanpolttoa tapahtuu koko ajan muulloinkin. On alkanut tuntua siltä että "normaalilla" ruokavaliolla rasvanpoltto voi olla käytännössä jopa mahdotonta, sillä jatkuvasti hieman koholla oleva insuliini pitää rasvanpolton pysähdyksissä. Rasvat saa silloin lähtemään vain näännyttämällä kehoa ajoittain. Synti, syyllisyyskierre ja itsensä rankaiseminen istunevat kuitenkin mainiosti kristilliseen mielentilaan.

Oman dieetin töksähtämiselle haen kyllä syitä hieman muualtakin kun vähäisiksi jääneistä tankkauskerroista tai orjallisesti alle 20g-hiilareita-päivässä -ruokavaliostani. Liika liikunta miinuskaloreilla on ennenkin kostautunut, kun joskus dieettasin VHH:lla. Välipäiviä aerobisesta liikunnasta olisi varmaan syytä pitää useammin kun kerran tai kaksi viikossa.

Kiitos nightkinille taas vinkeistä, täytyypä lukaista tuo esikatselu läpi. Muutaman rivin ehdin jo tsekata.

Itse olen ollut tammikuun lopulta lähtien ketoosissa <-20g päivässä. Paino pudonnut koko tuon ajan (punttia/ aerobista). Yhden tankkauspäivän olen pitänyt ja se ei minusta oikein toiminut. Oli todella ikävä taas aloitella ketoosilla. On näköjään hyvin yksilöllistä.

Oho. Näköjään on. Kuinka paljon harrastelet tuota aerobista ja kuinka kovaa? Itse käyn viitenä iltana viikossa brassijujutsussa, vaparissa, lukkopainissa, tai kunto-kb:ssä tai fudista pelaamasa. :whip:
Lisäksi kolme kertaa viikossa puntti (nimim. "ELämää on"). Mehut poissa ihan koko ajan, välillä ei tahdo tolpillaan pysyä.

Energiatasot on huiman korkealla aina aamupäivästä, mutta illemmalla tekee toisinaan ihan pahaa lähteä puntille ja sen jälkee vielä tunniksi painiskelemaan. Nyt olen onneksi tajunnut vähän rauhoittaa tahtia.
Ja kuten aiemmin on tullu mainittua, kalorit ja kulutuksen olen laskenut kalorilaskurilla ja pitänyt pointsit ihan kiltisti siinä 500-800 alle lasketun kulutuksen.

Omat kokemukseni ovat vielä sen verran lyhyeltä ajanjaksolta etten osaa sanoa mikä minulle parhaiten sopii. Olen kuitenkin kokeillut syödä treenipäivän jälkeisenä iltana kunnon annoksen jugurttia ja rahkaa - jossa on hiilareita laktoosin muodossa - ajatellen että nukun silloin paremmin, ja insuliini kohoaa hieman jotta pääsee yöksi anaboliseen tilaan ja palautuu paremmin. Näin olen sen ainakin järkeillyt.

Jotkuthan sanovat että pitäisi välttää hiilareita illalla, mutta se kai pätee vain silloin jos rasvanpoltto on tavoitteena, ja käyttää normaalia hiilaripitoisemaa ruokavaliota? Ketodieetillähän sitä rasvanpolttoa tapahtuu koko ajan muulloinkin. On alkanut tuntua siltä että "normaalilla" ruokavaliolla rasvanpoltto voi olla käytännössä jopa mahdotonta, sillä jatkuvasti hieman koholla oleva insuliini pitää rasvanpolton pysähdyksissä. Rasvat saa silloin lähtemään vain näännyttämällä kehoa ajoittain. Synti, syyllisyyskierre ja itsensä rankaiseminen istunevat kuitenkin mainiosti kristilliseen mielentilaan.

Ketolla ei iltahiilareilla ole oikein negatiivista merkitystä. Ne vähät hiilarit joita syö palaa aika saman tein ja aamuyöstä alkaen rasvanpoltto rullaa taas maksimilla koko päivän.

Ehkä se iltahiilarien paheksuminen normiruokavaliolla liittyy gh-insuliini -asioihin, paha sanoa. Lähdin itsekin tähän VHH-juttuun siksi, että en vaan laihdu kunnolla rasvakudoksesta "syö vähemmän kuin kulutat" -dieetillä.. lihasta menee mukana suhteettoman paljon.

Massakaudella herään kyllä välillä yölläkin syömään... tulee mieleen se Mauri Kunnaksen tonttukirja, jossa tonttu on aina joulusta ihan fiiliksissä kun "on joulu ja yölläkin saa syödä" :lol2:

Itse tuli tammikuun puolesta välistä eteenpäin vedettyä pari kuukautta ketolla ilman tankkauspäiviä ja treenejä melkein joka päivä, punttia 4-5 kertaa viikossa ja pari aero tai anaerobista. Aluksi paino putosi todella nätisti, mutta pysähtyi sitten kuin seinään muutamaksi viikoksi. Aikaisemmiltakin dieteiltä muistan, että ilman mässypäiviä tuo kroppa tuntuu sopeutuvan vähän liian hyvin noihin alhaisiin kaloreihin.

Nyt vedän joka torstai hiilaritankkauspäivän. Kaloreita on torstaisin +5000, joista hiilaria ainakin 500g, muina päivinä mennään sitten ilman hiilareita ja 2000 kalorin tahdilla ja homma toimii taas. Keskikaloreiksi tulee noin 2400 per päivä. Proteiinia otan 2,5g rasvatonta painokiloa kohti. Treenit kulkee hyvin ja painoja on joissain liikkeissä pystynyt nostamaan suht reilustikin. Pikkaisen rupeaa alkuviikosta painamaan nuo alhaiset kalorit, mutta yllättävän vaivattomasti tämä nyt sujuu. Paino putoaa sen 0,9-1,2kg viikossa.

Ja hei kohta on taas torstai :kuola:

Mitä jengi vetää ketolla aamupalaksi? Ja mihin sekottelette esim. pellavansiemenrouheet, kun nyt tulee sekoteltua ne rahkaan, eikä nappais vetää suoraan pussista lusikalla, kuivaa kamaa.

Ja jos nyt vaikka ottaisin ensimmäisen Carb-upin kahden viikon päästä ketoilun aloituksesta, niin otetaanko silloinkin vain joku 100gr hiilaria, vai otetaanko reilummin ja karsitaan rasvat pois siltä päivältä?

VHH:lla nyt menty, mutta perkele mielenkiinnosta ajattelin nyt lähteä ja kokeilla miltä se keto vaikuttaa omasta näkökulmasta.

Ja sitten vielä tässä topicissa kysyä nyt vähän ohi aiheen, että kun tuntuu että painonpudotus junnaa paikallaan ja sitten ajattelee vähän nostella kaloreita, eli pitää se ns. cheat-päivä, niin kannattaako VHH:lla nostaa juurikin hiilareiden määrää cheat-päivänä, jotta elimistö herää taas ja saadaan rasvanpoltto käyntiin paremmin, vai voiko kalorit ottaa vaikka rasvaisesta lihasta? Vai onko se parempi ottaa reilummat hiilarit ja syödä vähärasvaisemmin eli juurikin päinvastoin mitä teen 6/7-päivää viikosta eli elän VHH-dieetillä.

Meni vaikeaksi, hahah. :D

Mitä jengi vetää ketolla aamupalaksi? Ja mihin sekottelette esim. pellavansiemenrouheet, kun nyt tulee sekoteltua ne rahkaan, eikä nappais vetää suoraan pussista lusikalla, kuivaa kamaa.
Tästä ketjusta löytyi tämä loistoresepti:
http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=659
Vetelen näitä itse todella askeettisena versiona, eli pelkkää pellavansiemenrouhetta, yksi muna ja maun mukaan rasvaa.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Söin ekalla dieetillä kans pellavansiemeniä ja liotin niistä limaa. Koitin seuraavaksi ilman ja huomasin et ei mun vatsa tarvi niitä ja olen jättänyt kokonaan pois. Ei ehkä kuitenkaan kaikille hyvä ratkaisu.

Joo, mutta mistä sä sitten kuidut hommaat? Vai vetelet ilman?

Onko muuten mitään kuituvalmistetta tablettina tjsp.

^ Apteekista löytyy ainakin kahta kuituvalmistetta:
- Guarem, guarkumirouhe. Kakkosdiabeetikot käyttävät sitä ruokansa glykeemisen indeksin alentamiseen. Guarkuitu liukenee veteen ja hyytelöityy. Se sitoo hiilihydraatit ja hidastaa niiden imeytymistä. Saattaa myös vaikeuttaa lääkkeiden tai lisäravinteiden imeytymistä.
- Vi-siblin. Psylliumrouhetta. Normalisoi vatsan toimintaa, eli tehoaa sekä kovaan että löysään vatsaan.

Kumpaakaan ei oikein kannata sekoittaa ruokaan. Guarem vie ruuasta aivan kaiken maun, ja vi-siblinistä tulee paksua puuroa ja lisäksi se on makeutettu sakkariinilla. Vesilasilliseen vaan ja menox. Siis jos sille tielle haluat lähteä. Yleensä riittävä määrä vihanneksia riittää tuomaan tarpeeksi kuitua.

Toinen tapa saada kunnolla kuitua on tomaattipyree, tai miksei vaikka kuivatut luumut. Varmasti edullisempia kuin vihannekset, ja maistuvampia kuin nuo apteekin rouheet. Myös avokadossa on runsaasti kuitua, ja loput siitä onkin rasvaa, eli se sopii aivan erinomaiseksi välipalaksi ketoilijoille.

Ilman mitään valmisteita tai pellavaa nykyään; syön kyllä paljon tomaatteja. Vatsa toimii mulla kuitenkin loistavasti kun ruokavaliossa on riittävästi rasvaa. Olen vähän skeptinen noiden kuidun terveysväittämien suhteen, mutta eipä niiden tarpeettomuudestakaan ole mitään faktaa lyödä tiskiin, niin ei tehdä linjauksia :)

Mullakin ketoillessa riittää kasviksista saadut kuidut oikein hyvin. Pakki toimii oikeestaan parhaiten aina laihduttaessa, sillä laihis on aina syklitetty keto.
Ja edellisellä sivulla kun joku kyseli mässypäivästä, eli carb upista - kalorit voivat tuona päivän olla jopa plussan puolella,mikäli taustalla on lihaksen glykogeenivarastot tyhjentänyttä punttitreeniä. Rasvan määrä tulisi kuitenkin pitää matalan (alle 50g on hyvä nyrkkisääntö). Samoin liikaa fruktoosia (alle 50g tätäkin) ja pöytäsokeria( koostuu puoliksi fruktoosista) tulisi välttää, sillä nämä eivät täytä lihasten glykogeenivarastoja tehokkaasti. Periaatteessa toi hiilaripäivä on siis täysin käänteinen viikon muihin päiviin nähden. Ite oon 70- kilosena vetäny tuona päivänä naamaan jopa 750 grammaa (Lyle McDonaldin ohjenuoria kutakuinkin noudattaen) hiilaria lihomatta ensinkään.

^ Minkälaisista lähteistä oot ottanut hiilareita Carb-up päivinä?

Lähinnä maidosta, maustamattomasta jogurtista, vähäsokerisista muroista ja leivästä. Noiden lisäksi milloin mistäkin. Mainittakoon, että on tullut pari kertaa mentyä noiden sokeri- ja rasvasuositusten ylikin ilman sen suurempia damageja. Kannattaa vain pitää mielessä, ettei vedä kaikkia hiilareita karkkipussista tms. Vaaka kyllä pomppaa huippulukemiin taatusti, mutta viikon päästä onkin jo pienemmät lukemat kuin ennen carb upia. Veikkaisin maltodekstriinin olevan melko kova sana, mikäli tulee vaikeuksia saada hiilarit tarpeeksi ylös. Ja varoituksen sana: pakki saattaa reagoida aika häijysti tärkkelyksiin pitkän ketoilun jälkeen, joten älä ainakaan ensitreffejä sovi samalle päivälle :)

Ensimmäinen ketoosidieetin yritys päällä ja hyvin on toiminut. Nyt on takana 11 päivää suht hiilaritonta ruokavaliota, en ole vaa'an kanssa laskeskellut syömisiäni ja siksi ketoositila alkoi vasta kahdeksantena päivänä. Reilu 5 kiloa silti tullut jo paino alas, suuri osa tietysti nestettä.

Käsittämättömän helppoa hommaa verrattuna normaaliin dieettiin, jossa menee hirveästi aikaa, vaivaa ja vitutusta kun joutuu pohtimaan mitä saisi vielä syödä ja mistä joutuu luopumaan. Nyt ei ole missään vaiheessa nälkä ja silti voi vedellä herkunälkään marjoja ja kermavaahtoa tai leipäjuustoa lakkahillon kanssa niin paljon kuin tekee mieli.

Treeni ei kulje ihan entiseen malliin (sarjapainot heti -10%), mutta en taida viitsiä lähteä kikkailemaan TKD:n tai CKD:n kanssa, helpompi pitää rutiineista kiinni kun on selkeät ohjenuorat mitä noudattaa. Täytyy sitten katsoa uudestaan, jos treeniteho laskee vielä merkittävästi.

Kyllä niitten tehojen luulis löytyvän takas kunhan ketoosiin tottuu, paitsi jos sun treenit on hirveän pitkiä, kannattaa panostaa lyhyempiin treeneihin kun ei ole varsinaisia energiavarastoja. Itsellä ainakin on sarjapainot noussu 30-50kg pääliikkeissä tässä vajaa ½v ketoilun aikana, tosin painokin on tippunut vasta 15kg. Mutta hyvin huomaa että pidemmissä treeneissä loppuu puhku kesken siellä 1-1½h jälkeen.

Minkäslaisia arvoja saatte noista ketostixeistä? Itselläni menee tuonne värin aivan äärilaitaan eli purkin mukaan hyvin korkea. Nopeuttaako rasvanpalamista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom