No, kiitos vastauksesta. Ainakin laskurin mukaan peruskulutukseni on n. 1900 kcal ja treenipäivinä n. 2200 kcal, joten 1600 kcal:n keskimääräinen saanti ei ole niin kauheasti miinuksilla. Olen kuitenkin 40-vuotias, enkä oikeastaan harrasta muuta kuin salitreeniä x3/vko. Ja 1 kg 4 viikossa ON todella vähän painonpudotusta, vaikkei se tasaisesti tippuisikaan.
Olisiko kenelläkään alkuperäiseen pulmaan vinkkejä?
Huolimatta hieman tylyn sävyisestä responssista haluan nyt kuitenkin kertaalleen vielä koittaa auttaa.
Koomakulutus on eri asia kuin peruskulutus. Koomakulutus on siis se, mikä menee normaalien elintoimintojen ylläpitämiseen -> siihen että kroppa yleensäkään funkkaa. Se, että raportoit
jo toisella dieettikuukaudella melkoisen hälyttäviä oireita, eli että pää tyhjä, väsyttää jne. kuulostaa siltä, että ihan nyt ei kaikki enää funkkaa.
Se, mikä kunkin koomakulutus on, toki vaihtelee. Itse olen samaa ikäluokkaa kanssasi, mitä nyt treenejä yleensä neljä kertaa/ per viikko, eli se siitä argumentista. Lisäksi cardiota määrä x, luonnollisesti niin että lisään jo pelkkää arkiaktiivisuuttakin dieetillä. Joskus aiemmin koomakulutukseni oli n. 1300, nykyisellään se on 1500+. Eli ikää myöten vain kasvanut. Tosin johtuen lisääntyneestä lihasmassasta.
Keskimäärin tässä iässä näissä painoissa ja pituuksissa, keskitason tai yli lihasmassalla vaihteluväli koomakulutukselle on bouttiarallaa 1200-1600.
Jos siis koomakulutuksesi olisi vaikka 1300 ja käyt toimistotöissä: Siihen koomakulutuksen päälle tulee esim.se, kun peset hampaat ja käyt suihkussa, kävelet dösälle, istut toimistolla 8h, touhuat lasten kanssa jne. Ei isoa kulutusta, mutta useampi sata heittämällä. Eli äärimmäisen epätodennäköistä lienee, että kovin usein on päiviä, jolloin ei 1600 kalorin keskiarvolla mentäisi jo potentiaalisesti haitallisen puolelle ja kroppa saa jatkuvia signaaleja, että nyt ollaan nääntymässä, joten laihtumisen sijaan tapahtuu päinvastainen ja/tai ei tapahdu mitään.