Ketoosidieetti

Nytkun on vähä yli 2 viikkoo oltu ketolla ja tosiaan 4-5kg pudonnut, olisiko aika pitää tankkauspäivä?enemmän haittaa kun hyötyä vai?

Nytkun on vähä yli 2 viikkoo oltu ketolla ja tosiaan 4-5kg pudonnut, olisiko aika pitää tankkauspäivä?enemmän haittaa kun hyötyä vai?

Kukin tekee tietysti tavalaan, mutta lihasmassan määrästä, painonpudotuksen tahdista ja omista tavoitteista riippuen tankkauspäiviä voi pitää joka kaksikin viikossa. Tässä vaiheessa on hyvä huomioida, että TANKKAUSPÄIVÄ (=refeed) EI OLE MÄTTÖPÄIVÄ. Tankkauspäivänä siis korvataan normaalisti ketopäivinä tulevaa rasvaa hiilihydraateilla siten, että kokonaiskalorit eivät valttämättä edes tankkauspäivänä mene plussalle. Tämä siis jos ketodietillä ollaan nimenomaan painonpudotustarkoituksessa.

Hiilihydraatteja tankkaamalla pyritään täyttämään kropan glykogeenivarastoja, buustaamaan aineenvaihduntaa sekä silyttämään lihasmassaa jatkuvaa ketoosia paremmin.

Hulkki on muistaakseni joskus antanut aiheeseen liittyvän varsin hyvän ja kattavan vastauksen täällä: http://fast.emedia.fi/?mid=501&a=show&id=400

edit. vaik tais tämä vastaus tulla hieman myösässä, kun ilmeisesti jo tuon mättöpäivän taisit pitää ( http://www.pakkotoisto.com/ravinto/75992-maettoepaeivae-24/#post3027908 ) ?

Kukin tekee tietysti tavalaan, mutta lihasmassan määrästä, painonpudotuksen tahdista ja omista tavoitteista riippuen tankkauspäiviä voi pitää joka kaksikin viikossa. Tässä vaiheessa on hyvä huomioida, että TANKKAUSPÄIVÄ (=refeed) EI OLE MÄTTÖPÄIVÄ. Tankkauspäivänä siis korvataan normaalisti ketopäivinä tulevaa rasvaa hiilihydraateilla siten, että kokonaiskalorit eivät valttämättä edes tankkauspäivänä mene plussalle. Tämä siis jos ketodietillä ollaan nimenomaan painonpudotustarkoituksessa.

Hiilihydraatteja tankkaamalla pyritään täyttämään kropan glykogeenivarastoja, buustaamaan aineenvaihduntaa sekä silyttämään lihasmassaa jatkuvaa ketoosia paremmin.

Hulkki on muistaakseni joskus antanut aiheeseen liittyvän varsin hyvän ja kattavan vastauksen täällä: http://fast.emedia.fi/?mid=501&a=show&id=400

edit. vaik tais tämä vastaus tulla hieman myösässä, kun ilmeisesti jo tuon mättöpäivän taisit pitää ( http://www.pakkotoisto.com/ravinto/75992-maettoepaeivae-24/#post3027908 ) ?
WTF? Ei normaaliin ei-ketogeeniseen low carb -dieettiin pohjautuvia nyrkkisääntöjä refeedeistä voi ekstrapoloida ketodieettiin. Syklisellä ketolla yksi massiivinen hiilaritankkaus noin kerran viikossa, eikä todellakaan mitään ketoosia koko ajan keskeyttäviä hiilaripäiviä. 2x viikossa refeedit ainoastaan ei-ketogeenisellä low carb -dieetillä.

tankkauspäivä pidetty sunnuntaina. taino oikeestaan mättöpäivä. 3kg tuli painoa lisää ja nyt kärvistellään niitä taas pois :) no ollaan tässä silti vielä 2kiloa miinuksella. Sunnuntaina tuli tosiaan vedettyä olantakaa paskaa naamariin. Lounas Arnolds donutsissa (donitseilla), välipalaks 300g mässyä ja iltapalaks jaffakeksejä paketillinen ja hyvää oli!

Mä en ole noita mättöpäiviä ikinä harrastanut. Viikonloppuna poikkesin ketodieetistä sen verran että söin yhden reissumiehen (ruisleivän ei sitä äijää). Ja siitäki tuli jo boostia aivan tarpeeksi.

Onkos täällä muilla kokemuksia vastaavasta, kun siirrytte ketolta "normaalille" ruokavaliolle? Eli tosiaan siirryin suoraan ketolta (ilman mitään porrastusta hiilareissa) normaalille ruokavaliolle (lue: hiilarit yli 200g) ja johan lähti aineenvaihdunta käyntiin. Kakkosella saa käydä jopa 3-4 kertaa päivässä. Ennenkin toki ketolla ollut, mutta sieltä lähdetty rauhassa hiilareita nostaen. Johtuiskohan tuo aineenvaihdunnan kiihtyminen siitä, että hiilarit nostettiin kertarykäyksellä ylös?

En nyt halua pilata riemua, mutta todennäköisesti se johtuu siitä, että elimistösi ei oikein osaa hyödyntää niitä hiilareita kunnolla tauon jälkeen -> out ;) Näin yleensä. Aineenvaihdunta alkaa rullaamaan sitten vähän perässä kovempaa.

Tulipas tossa sitten tämän ketjun kannustamana luettua UD 2.0 ja siitä heräsi kysymys rasvoista että mitä kuluttajalle saatavilla olevia MCT/DAG rasvoja on? Ilmeisesti kookosöljy on 50% MCT rasvaa.

Neitsytkookosta kannattanee ostaa, mikäli voi ei aina maistu. Molemmat hyviä vaihtoehtoja. DAG:a vedettiin joskus myynnistä, en muista miksi. Saattoi olla jotain epätoivottua.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
WTF? Ei normaaliin ei-ketogeeniseen low carb -dieettiin pohjautuvia nyrkkisääntöjä refeedeistä voi ekstrapoloida ketodieettiin. Syklisellä ketolla yksi massiivinen hiilaritankkaus noin kerran viikossa, eikä todellakaan mitään ketoosia koko ajan keskeyttäviä hiilaripäiviä. 2x viikossa refeedit ainoastaan ei-ketogeenisellä low carb -dieetillä.

Jees, helevetin hyvä tarkennus. Mä olin ymmärtänyt asiaa suoraan sanottuna hieman väärin ja mun vastaus oli selkeästi väärään aiheeseen väärässä threadissa. On se hyvä, että täällä on porukkaa, jotka oikeastikin tietää jotakin näistä asioista. My bad.

Joo mielellään ei katko tota ketoo kauhean useasti, pelkästään senkin takia, että ainakin itsellä pari-kolme ensimmäistä päivää tuntuu että on ihan voimaton ja veto pois. Sunnuntaina tankattu ja nyt vasta (torstaina) alkaa tuo vireystaso olemaan kohdallaan. Pari pientä lasta ja aamulla 05.15 herätys töihin ei tosin helpota tuota yhtään :)

Nyt on ketoosilla oltu kuukauden verran, mutta paino on alkanut vähän jumittamaan. Neljä kiloa on tietty jo lähteny ja muutamana sentti vyötäröltä, mutta vähän pelottaa että syön liikaa tai liian vähän. Paino on nyt 74 kiloa ja kaloreita tulee päivässä 1500-1700. R:110-130 P:120-150g HH:<20g. Syönkö nyt liian vähän, jos salipäivinäkin tulee tuo 1600 kaloria? Pidin kaksi lepopäivää, jolloin paino putosi kilon verran, joten voiko jumitukseen olla lihasten kasvu koska aloitin salilla käynnin taas n. kuukausi sitten?

Mites ketoilijat tekee lihoilleen kastikkeita vai tekeekö? Kattelin et esim blåbandin curryjauheessa on 80% hiilaria ni jos sitä jonku ruokalusikallisenkin ( ~10g) laittaa ni siinähän on jo 8g HH!?!?! Ite yritän tähdätä alle 20g HH / päivä niin minimillä kuin menee... Kastikkeen oon sit vaan vääntäny niin et mitä pannuun jää rasvaa ja mausteita ni sit snadisti kermaa ja vettä siihen ja sekotus ni tarttuu mukaan ne mausteet ja litku lihan päälle vaan... mutta se jää kovin laihaksi kastikkeeksi... Käytättekö te kastikkeita ja millaisia jos käytätte?

Mites ketoilijat tekee lihoilleen kastikkeita vai tekeekö? Kattelin et esim blåbandin curryjauheessa on 80% hiilaria ni jos sitä jonku ruokalusikallisenkin ( ~10g) laittaa ni siinähän on jo 8g HH!?!?! Ite yritän tähdätä alle 20g HH / päivä niin minimillä kuin menee... Kastikkeen oon sit vaan vääntäny niin et mitä pannuun jää rasvaa ja mausteita ni sit snadisti kermaa ja vettä siihen ja sekotus ni tarttuu mukaan ne mausteet ja litku lihan päälle vaan... mutta se jää kovin laihaksi kastikkeeksi... Käytättekö te kastikkeita ja millaisia jos käytätte?

Mä teen yleensä kastikkeet kuohukermaan, tulee paksua kun antaa kiehua vähän aikaa. Kerman heitän siis paistetun lihan joukkoon ja annan paistua muutaman minuutin miedommalla lämmöllä. Eihän kermassa oo hiilareita ku n. 3/dl.

En osaa sanoa tohon painon jumittumiseen ja sen murehtimiseen. Mulla on ollut heinäkuusta lähtien paino samassa eli 78 kilossa ja silti on kiristynyt melkoisesti. Rasvaprosentti tippunut varmaan parilla prosentilla tuonkin jälkeen eikä se ennestäänkään kovin korkea ollut. Tulokset nousee salilla tasaisesti.

Mielestäni kannattaa käydä salilla, pitää kalorit samassa ja noudattaa sitä ketodieettiä jos se hyvältä tuntuu. Mitata vaikka mitalla, peilillä, pihdeillä tai inbodylla tms. kehityksen suuntaa. Tätä safkaamista kun on älyttömän helppo ylläpitää varsinkin niiden muutaman ekan päivän jälkeen. Salilla kun tulokset nousee ja paino pysyy samassa niin sekin on pelkkä hyvä merkki.

Itse en enää esimerkiksi laske kaloreita ollenkaan, pääsääntöisesti katson vain hiilarimäärän ja pidän huolen että rasvaa tulee riittävästi. Välillä olisi tietysti hyvä pitää päivä jolloin mittaisi kaikki safkat elintarvikevaa'alla ja laskisi kalorit.

Mä teen yleensä kastikkeet kuohukermaan, tulee paksua kun antaa kiehua vähän aikaa. Kerman heitän siis paistetun lihan joukkoon ja annan paistua muutaman minuutin miedommalla lämmöllä. Eihän kermassa oo hiilareita ku n. 3/dl.

Mun herkku jota joskus vedän on:
rahkapurkki, 1dl kuohukermaa (vispattuna), 1 mitta jotain maukasta proteiinia ja 2rkl öljyä. Noi sekoitan keskenään niin tulee ihan kuin maustettua rahkaa. Rahkan takia hiilarit vähän pomppaa, mutta tuossa satsissakin ne pysyy hyvin alle 15g:ssa ja kaloreita ~800

Kun tiedän että vetäsen tommosen niin rajoitan muut päivän safkat kinkkuihin, kananmuniin, juustoihin, tonnikalaan ja vaikka jauhelihaan.

Mä yleensä paistan jotain kanan rintafileitä tms ni siihen en sit oo sekaan laittanu kermaa vaan otan kanat pois pannulta ja sen jälkeen yritän väsää kastikkeen erikseen... no täytyy kattoo josko sitä sit pitäs hauduttaa vähän kauemmin et jos se sit siitä jotenkin "keittyis kokoon"...

Mä yleensä paistan jotain kanan rintafileitä tms ni siihen en sit oo sekaan laittanu kermaa vaan otan kanat pois pannulta ja sen jälkeen yritän väsää kastikkeen erikseen... no täytyy kattoo josko sitä sit pitäs hauduttaa vähän kauemmin et jos se sit siitä jotenkin "keittyis kokoon"...

Noista koskenlaskija juustoista saa aika näppäriä kastikkeita ja makukin on valmiina: viherpippuri, voimakas, sinihome ja aito tukkijätkä

Suositut

Back
Ylös Bottom