Ketoosidieetti

Sokerit sitten ennen treeniä ja nekin mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa. Tärkkelys ei ole kovin hyvä veto. Syö task aamupalaks vaikka munakas.
Omien kokemusten mukaan ne hiilarit kannattaa kyllä ottaa treenin jälkeen. Ei tule verensokerin heittelyä ja hiilarit aiheuttaa serotoniin nousua jolloin olet happy...salille tarvitaan draivia, et voi olla happyhappy kun selässä on +200kg ja pitäisi kyykkiä.

Mitä nälän tunteeseen tulee niin itse olen ollut todella alhaisilla kaloreilla (1800 lepopäivä) vaikka oma paino oli aloittaessa +110kg (rasvat ~20% silleen et palikat viel näkyy) niin ainut minkä olen pitänyt korkealla on proteiini, rasvaa tulee sen verran mitä cleanissa lihassa on+10g kalaöljy+iltasin pähkinöistä/vast 20g, hiilaria treenin jälkeen max 50g, lepopäivinä ei muuta kuin kasviksista. Eikä nälkä ole juuri koskaan. Lähinnä joutuu tehdä töitä et saa noikin proteeini syötyä. En suosittele näin alhaisilla kaloreilla diettailua kuin max 4-6vk, mutta ei tää todellakaan mitään vaikeea ole.

Jostain kumman syystä ihastuin tässä niinkin yksinkertaiseen ruokalajiin kuin että ottaa puolikkaan raa'an paprikan, ja siihen sisälle mättää lämmintä munavoita ja eikun rouskis vaan. Sitä sitten voi vielä tuunata vaikkapa laittamalla silputtua kinkkua tai muuta vastavaa sinne munavoin sekaan. Päädyin tämmöiseen kun mietin etten ihan pelkältään viitsisi noita "pakollisia" kasviksia (ja toisaalta sitä itseään munavoitakaan) syödä, ja kun on tuhti kasa kasvisrasvamargariinia jotka uhkaa mennä vanhaksi, niin tuleehan nekin käytettyä samalla vaikkei ehkä ihan terveellisin tapa tämä välttämättä olekaan ;)

Ensimmäistä kertaa ketolla!

Terve! Otan ensimmäistä kertaa maanantaina käyttöön ketodieetin ja tarkoitus olisi kiristellä 3kg tai 4kg rasvaa pois ilman suurempaa lihaskatoa. Mittani ovat 171cm / 66kg ja rasvaprosenttini on melko alhainen -- lihaserottuvuuteni on jo aikalailla siinä missä haluan sen olevan muutamia epäkohtia lukuunottamatta.

Toisin sanoen loppusilaus puuttuu vielä ja ajattelin ketodieetin sopivan tähän oikein mainiosti kun tarkoitukseni ei kuitenkaan ole sitä paria viikkoa pidempään jatkaa. Ajattelin seuraavanlaista ruokavaliota:

9:15 - Aamiainen

Pellavansiemen (11g / 1rkl)
Rypsiöljy (14g / 1rkl)
Kivikylän Nakki (95g / 4kpl)

11:00 - Välipala

Tonnikala (56g)
Maapähkinä (50g)

13:00 - Päiväruoka

Broileri (250g)
Tomaatti (100g)

15:00 - Välipala

Pähkinämix (50g)
Pellavansiemen (11g / 1rkl)

19:00 - Iltapala

Jauheliha (200g)
Rypsiöljy (7g / ½rkl)

Yhteenveto:

- energia = 1760 kcal

- p / hh / r (määrä grammoina) = 147.2 / 15.5 / 123.7
- p / hh / r (suhde grammoina) = 51 / 5 / 43

- p / hh / r (määrä energiana) = 588.8 / 58.1 / 1113.3
- p / hh / r (suhde energiana) = 33 / 3 / 63

Tähän tulisi vielä fetasalaatti päälle joten hiilihydraatit nousisivat sinne 25g:n tienoille ja kalorit olisi 1900 kcal/pv. Muuten kaikki pysyisi aikalailla samana kuin yllä.

Onko tämänlainen dieettiruokavalio mistään kotoisin? Kulutan päivässä joko 700 kcal tai 450 kcal peruskulutukseni lisäksi riippuen aerobisen liikuntani muodosta, jonka siis suoritan joko lenkkeilynä tai pyöräilynä vuoropäivinä. Salille en ketojakson aikana mene -- siellä alan käydä taas bulkkijakson alkaessa n. kuukauden päästä.

Kiitos etukäteen asianmukaisista vastauksista!!

En tiedä mitä pähkinämixiä tarkoitat mutta kiinnostaa, itse katsoin jotain kaupan mixiä niin oli aika paljon hiilareita mukana, tai no paljon ja paljon mutta n.24g/100g.

Asiasta toiseen kyllähän tuo järkevältä tuntuu, mukana on kuituja ja rasvaa sekä proteiinia. Itse nakkaisin kurkkua reilusti mukaan ja karsisin esim. maapähkinät sensijaan pois (saat syödä kurkkua aika hitosti tuon 50g maapähkinän hiilareilla). Nämä on niin semmosia että itse aina katsoo että nälkä tuolla tulee, mutta jos ruokamäärä on sulle ok niin eiköhän tuo toimi. Ketoosidieettiähän ei suositella kylläkään kovin keveille kavereille, ei selvinnyt oletko mies vai nainen enkä profiilista kerenny katsomaan kun tätä rupesin kirjottelemaan.

Pari pikaista ideaa:
maapähkinät -> hasselpähkinät (hasselissa on vähemmän hiilareita)
Tomaatti -> kurkku (kurkussa vähemmän hh)
Ja kaloreita ei mielestäni ole ratkaisevaa rajoittaa noin radikaalisti varsinkin kun et ole aikaisemmin ketolla ollut. EDIT: ratkaisevinta tuossa on että ne hiilarit on alhaalla ei niinkään kalorit 200-300 kaloria enemmän ei todellakaan haittaa menoa, mutta voit kompensoida sitä myöhemmin jos siltä tuntuu.

En tiedä mitä pähkinämixiä tarkoitat mutta kiinnostaa, itse katsoin jotain kaupan mixiä niin oli aika paljon hiilareita mukana, tai no paljon ja paljon mutta n.24g/100g.
Se on LIDL:n suolaton pähkinäsekoitus joka koostuu 20% saksanpähkinästä, 20% mantelista, 30% cashew:sta ja 30% hasselpähkinästä. P/hh/r määrät (grammoissa) ovat 18.0/8.6/57.8 ja energiaa löytyy 624kcal/100g.

Asiasta toiseen kyllähän tuo järkevältä tuntuu, mukana on kuituja ja rasvaa sekä proteiinia. Itse nakkaisin kurkkua reilusti mukaan ja karsisin esim. maapähkinät sensijaan pois (saat syödä kurkkua aika hitosti tuon 50g maapähkinän hiilareilla).
Kurkkua tulee jo salaattiin aika paljon, tomaattia ei niinkään. Tämän takia arvelin että syön tuon tomaatin vielä siinä salaatin ja broilerin ohessa kun muuten tuppaa olemaan aika yksipuolinen tuo makuelämys. Maapähkinöitä otin mukaan oikeastaan vain siksi, että niissä on runsaasti rasvaa ja (todellinen syy:) koska ne ovat niin mahdottoman hyviä. :kuola:

Ketoosidieettiähän ei suositella kylläkään kovin keveille kavereille, ei selvinnyt oletko mies vai nainen enkä profiilista kerenny katsomaan kun tätä rupesin kirjottelemaan.
Miespuolinen olen. Selaillessani tätä ketjua olen huomannut että suurin osa tänne kirjoittaneista on itseäni runsaasti painavampia, mutta kuten jo mainitsinkin; en ole aikeissa laihduttaa kuin muutaman kilon koska rasvaprosenttini on nyt jo miltei kyllin alhaalla. Enemmänkin kokeilumielessä mennään ja sen myötä olisi tarkoitus vielä hieman kiristellä.

Pari pikaista ideaa:
maapähkinät -> hasselpähkinät (hasselissa on vähemmän hiilareita)
Tomaatti -> kurkku (kurkussa vähemmän hh)
Ja kaloreita ei mielestäni ole ratkaisevaa rajoittaa noin radikaalisti varsinkin kun et ole aikaisemmin ketolla ollut. EDIT: ratkaisevinta tuossa on että ne hiilarit on alhaalla ei niinkään kalorit 200-300 kaloria enemmän ei todellakaan haittaa menoa, mutta voit kompensoida sitä myöhemmin jos siltä tuntuu.
OK kiitos paljon näistä!

Noniin, eli nyt on sapuskat hankittu ja salaatitkin sisällytetty ketoruokavalioon. Tämänlaisella lähdetään siis huomenna liikkeelle:

9:15 - Aamiainen

11g Pellavansiemen (2.2 / 0.1 / 4.6) (50.6 kcal)
95g Kivikylä Nakki (10.7 / 0.5 / 20.9) (221.4 kcal)

11:00 - Välipala

135g Kurkku (0.8 / 1.9 / 0.1) (14.9 kcal)
50g Maapähkinä (12.5 / 7.0 / 25.0) (305.0 kcal)

13:00 - Päiväruoka

250g Kanafilee (57.5 / 0.0 / 4.5) (275.5 kcal)
196g Salaatti (4.3 / 3.9 / 11.1) (137.2 kcal)

15:00 - Välipala

50g Pähkinäsekoitus (9.0 / 4.3 / 28.9) (312.0 kcal)
11g Pellavansiemen (2.2 / 0.1 / 4.6) (50.6 kcal)

19:00 - Iltapala

200g Jauheliha (38.0 / 0.0 / 20.0) (340.0 kcal)
7g Rypsiöljy (0.0 / 0.0 / 7.0) (63.0 kcal)
196g Salaatti (4.3 / 3.9 / 11.1) (137.2 kcal)

Makrojakauma:

p(141.5g) / hh(21.7g) / r(137.8g)
p(47.0 %) / hh(7.2 %) / r(45.8 %)

p(566.0 kcal) / hh(81.3 kcal) / r(1240.2 kcal)
p(30.0 E%) / hh(4.3 E%) / r(65.7 E%)

Energia Yhteensä:

1887.5 kcal (makroista laskennallinen)
1907.4 kcal (pakettien kyljestä derivoitu)

Interpoloitu Päivittäinen Perusenergiankulutus = 2634.7 kcal

Saatan kirjoitella tähän ketjuun väliajoin jotain kommenttia jossen kupsahda ennen aikojani tähän. :D Kiitos vielä hookoolle ystävällisestä ja asiallisesta vastauksesta!

Pari vinkkiä. Nämä liittyvät siihen, että sanoit olevasi jo kohtuullisen tiukassa kunnossa:

1. Kello 11.00 on aika turha syödä, syö mieluummin aamulla hieman lisää. Pähkinät ainakin pois kello 11.00, ota kaikki ennen treeniä. Ideana on minimoida insuliinin vaikutus aamupäivällä ja ottaa siitä kaikki hyöty harjoituksen yhteydessä.

2. Siirrä iltapala myöhemmälle.

Kannattaa yleisohjeena pitää ateriafrekvenssi alhaisena.

1. Kello 11.00 on aika turha syödä, syö mieluummin aamulla hieman lisää. Pähkinät ainakin pois kello 11.00, ota kaikki ennen treeniä. Ideana on minimoida insuliinin vaikutus aamupäivällä ja ottaa siitä kaikki hyöty harjoituksen yhteydessä.
Jos välttämättä haluan pähkinää aamupäivällä syödä, niin onko väliä otanko pähkinäsekoituksen vai maapähkinäannoksen? Ainakin tuon insuliinivaikutuksen suhteen voisi kuvitella että pähkinäsekoitus (jossa vähemmän hiilaria) kannattaisi sijoittaa aamupäivään jotta maapähkinän hiilarista johtuva insuliinipiikki sijoittuisi samaan ajankohtaan treenin kanssa. Vai olenko aivan harhatiellä?

Kannattaa yleisohjeena pitää ateriafrekvenssi alhaisena.
Olisiko tälle perusteluja?

PS: Olen päivittäin lueskellut tätä ketjua ja tähän asti olen 32 sivua lukenut, eli jos ylläolevaan kysymykseen on jo sivun 32 jälkeen vastattu enkä sitä ole siksi huomannut, niin ihan vapaasti saa linkittää myös aiempaan postiin. Kiitos vinkeistä!

Jos välttämättä haluan pähkinää aamupäivällä syödä, niin onko väliä otanko pähkinäsekoituksen vai maapähkinäannoksen? Ainakin tuon insuliinivaikutuksen suhteen voisi kuvitella että pähkinäsekoitus (jossa vähemmän hiilaria) kannattaisi sijoittaa aamupäivään jotta maapähkinän hiilarista johtuva insuliinipiikki sijoittuisi samaan ajankohtaan treenin kanssa. Vai olenko aivan harhatiellä?

Olisiko tälle perusteluja?

PS: Olen päivittäin lueskellut tätä ketjua ja tähän asti olen 32 sivua lukenut, eli jos ylläolevaan kysymykseen on jo sivun 32 jälkeen vastattu enkä sitä ole siksi huomannut, niin ihan vapaasti saa linkittää myös aiempaan postiin. Kiitos vinkeistä!

Ota niitä maapähkinöitä siinä treenin yhteydessä ja sitä pähkinäsekoitusta vaikka aiemmin. Ns. "usein ja vähän" -syöminen ei kannata vhh-dieetillä. Insuliinia erittyy riittävästi keskeyttämään rasvanpolton (glukagoni, katekoliamiinit) aina kun syöt. Vaikka tälläkin dieetillä kokonaisenergiabalanssi ratkaisee, ateriarytmin oikeaksi säätämisellä on ehkä helpompaa päästä nopeammin tuloksiin ja optimoida jaksaminen esim. harjoituksissa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Monta grammaa pitää rasvaa vähintään olla ketolla??
Kiitos

Aika vaikea tuohon on vastata kenenkään. Oma mielipiteeni on että kaloreita pitää tulla jostain ja kaikki ei voi olla pelkkää prodea. Omat kokemukset (jätetään hiilarit about 20-30g pvä), proden määrä korkea ja rasvan matala -> treenit kulkee huonosti, voimat tippuu eikä edes oikeastaan laihdu vaan kuihtuu. Proden määrä maltillinen ja rasva n. 100-150g pvä, voimat pysyy, paino laskee hyvinkin hitaasti mutta kehonkoostumus paranee hurjasti suhteessa tiputettuun painoon (rasva vähenee).

Se sitten että paljonko se grammamäärä on, vaikea sanoa. Kannattaa mielestäni lähteä "liian" korkealta ja tulla kokemusten kautta alas sensijaan että lähtee alhaalta ja nostaa rasvojen määrää. Ketoosiin nimittäin pääsee helpommin kun saa syödä ja ekat kaksi viikkoa on kriittisiä siinäkin mielessä että ylipäätänsä jatketaan dieettiä, ei siis kannata tehdä siitä niin pirun vaikeaa ja kituuttamista että luovutetaan heti.

Moikka!
Ajattelin nyt ottaa keton kokeiluun, josko tämä toimisi paremmin minulla kuin muut "diettimuodot" (diettiä siis takana jo reilu 20vko). Reenejä tulee viikossa: 4x salilla, 6x tasasykkeistä aamulenkkiä a'60min sekä 5x intervallityyppistä aerobista a' 30-40min. Tavoite taso ruokavaliossa olis suurinpiirtein 1500kcal / P 35 HH5 R60 = P 131g HH 20g R 100g + palkkari.

Tällaista esimerkkipäivää kaavailin:

Aamupala
munakas juustolla 3munaa+1valkuainen(p30-r18)
meetwursti 3siivua(15g) p3-r4
kasviksia
vitamiinit + omega3 3kpl

Lounas
tonnikala öljyssä 1prk p34-r~10
majoneesi 20g r15
kasvikset
pellavansiemenrouhe

ennen reeniä vai palkkari? <--- Mitä mieltä?
hera 30g +bcaa

Päivällinen
jauheliha 150g – p30-r15
juusto 40g ~p10-r10
kasvikset

vitamiinit

Iltapala
yöprotsku 35g p30
pähkinät 45g p7-r26
omega3 3kpl

=1565 kcal / P 144g HH 20g R 10 + palkkari. Hiilarit siis ruokavaliossa erittelemättä, mutta niitä korkeintaan 20g/pv.

Kommentoikaa te viisaammat. :)

VLCD ei ole suoranaisesti lähelläkään ketodieettiä mielestäni, mutta itse olen sillä. Kaloreita 400-450/pv ja oon pitänyt myös 24 h paastojaksoja. Toisaalta makeutusaineriippuvuus on helvetillinen. :( Olen pätkäpaastoillut 2 pv, mutta syönyt purukumia. Nyt olen 3 pv ilman purukumia - tosin enää tämä päivä pätkäpaastoa.

Mä olen laihduttanut alhaisilla kaloreilla nyt 5 kg ja yhteensä vuoden alusta 20 kg, josta suurin osa karpaten. Olen kuunnellut omaa kehoani ja todennut, että mulla on viljayliherkkyys. Samoin ilman maitoa vatsa voi paremmin. VLCD:n jälkeen tasapainoni löytyy kasvisvoittoisesta ruokavaliosta: paljon erilaisia vihanneksia, soijatuotteita luomuna, kalaa, omega-3-kananmunia jonkin verran ja puhtaita rasvanlähteitä. Pescovegeä siis.

Tavoitteeseen on 2,5 kg matkaa. VLCD:llä olen huomannut nälänhallinnan parantuneen. Nyt sitten VLCD-ihmiset, miten teitä on kehotettu siirtymään sinne normitasolle. Mun aineenvaihdunta on suht' heikko, joten varmaan se ylläpito kalorimääräkin on jotain 1600 kcal. Paljonko uskaltaisi nostaa päivää kohden, miten ja millaista ruokaa alussa, ettei vatsa mene sekaisin? Eikä se paino nouse kropan "säikähdyksestä". Miten olette tehneet ja onko netissä jotain ideoita tähän?

Huom! En ole bodari ts. tavoitteena ylläpitokalorien löytäminen - ei bulkkaus millään tasolla. Haluan vain pitää tavoitepainoni.

Moikka!
Ajattelin nyt ottaa keton kokeiluun, josko tämä toimisi paremmin minulla kuin muut "diettimuodot" (diettiä siis takana jo reilu 20vko). Reenejä tulee viikossa: 4x salilla, 6x tasasykkeistä aamulenkkiä a'60min sekä 5x intervallityyppistä aerobista a' 30-40min. Tavoite taso ruokavaliossa olis suurinpiirtein 1500kcal / P 35 HH5 R60 = P 131g HH 20g R 100g + palkkari.

Tällaista esimerkkipäivää kaavailin:

Aamupala
munakas juustolla 3munaa+1valkuainen(p30-r18)
meetwursti 3siivua(15g) p3-r4
kasviksia
vitamiinit + omega3 3kpl

Lounas
tonnikala öljyssä 1prk p34-r~10
majoneesi 20g r15
kasvikset
pellavansiemenrouhe

ennen reeniä vai palkkari? <--- Mitä mieltä?
hera 30g +bcaa

Päivällinen
jauheliha 150g – p30-r15
juusto 40g ~p10-r10
kasvikset

vitamiinit

Iltapala
yöprotsku 35g p30
pähkinät 45g p7-r26
omega3 3kpl

=1565 kcal / P 144g HH 20g R 10 + palkkari. Hiilarit siis ruokavaliossa erittelemättä, mutta niitä korkeintaan 20g/pv.

Kommentoikaa te viisaammat. :)

Ihan hyvä. Herat ennen treeniä. En tiedä paljonko painat, mutta 1500kcal:sta voit joutua hieman tinkimään ajan mittaan, mikäli päiväaktiivisuutesi on matala (esim. toimistotyö/opiskelu) ja olet kevyt (esim. 50-70kg). Jos taas teet fyysisiä juttuja päivän, niin hitusen voi nostaakin.

Sulla on kyllä aika paljon aerobista aktiivisuutta, että aloita ainakin tolla. Hyvä nyrkkisääntö on vetää eka viikko max -500 kcal. Siitä voi sitten kiristää tahtia jos hyvältä tuntuu.

Aineenvaihdunta alkaa väkisin VHH:lla himmailemaan jossain vaiheessa, koska tämä dieetti on vähän sama kuin karhu siirtyisi talviunille. Siksi kannattanee kuukauden jälkeen vetää ainakin viikon runsashiilihydraattinen syömäputki, joka aloitetaan mahdollisimman yksinkertaisilla ja nopeilla hiilareilla.

Nimim. 98kg, 1400kcal, jalat palelee :D

Kiitoksia paljon kommentista. :) Tosiaan, tämä on eka kokeilu ja varmaan jo heti ensi viikolla pikkusen pudotan kaloreita. Tarpeen mukaan muokkailen muutenkin. Katotaan miten likan käy!

Mites, tässä oon kohta 2kk ollut ketolla ilman mitään mättö/mässy tms. päiviä, ajattelin joku viikonloppu vetää perjantaina lärvit ja lauantaina ruokaa(tai siis mättöruokaa:D) niin paljon kun uppoaa, ja sitten takas ketoilemaan, pitäs saada aineenvaihdunnan kiihdykettä?

Sen tiedän jo että ennen lärvejä kannattaa jo parina päivänä vetää hiilareitakin.. :D

saada aineenvaihdunnan kiihdykettä ruokana: Mausteinen ruoka(chili, inkivääri, paprika, puna-viherpippuri) vihreä tee ilman maitoa ja sokeria, tyroksiini, kahvi mustana hiukan, nestettä entistä enemmän, valmarin. Syö useita pieniä annoksia ruokaa jossa valkuaista mukana noin 3 tunnin välein. Onhan näitä...

Mites, tässä oon kohta 2kk ollut ketolla ilman mitään mättö/mässy tms. päiviä, ajattelin joku viikonloppu vetää perjantaina lärvit ja lauantaina ruokaa(tai siis mättöruokaa:D) niin paljon kun uppoaa, ja sitten takas ketoilemaan, pitäs saada aineenvaihdunnan kiihdykettä?

Sen tiedän jo että ennen lärvejä kannattaa jo parina päivänä vetää hiilareitakin.. :D

No kannattaa ainakin sitten aloittaa esim. perunalla ennen kuin siirtyy viljatuotteisiin. Eipä siinä juuri muuta, kunhan ei putki jää päälle ;) Ja vettä kannattaa vetää ronskisti.

Noniin, eli ensimmäinen dieetti tarkoitus vetää. Painoa tasan 100kg ja siitä on tarkotus about 15kg pois ottaa. Tai no katotaan mitä peili näyttää niin sen mukaan edetään. Safkat näyttää tältä alustavasti joten kertokaa tuomio. :whip: Tarkoitus on lähteä liikkeelle noin 3000kcal. Siitä sit tiputellen pikku hiljaa.

Aamupala
3 kananmunaa 180g + kinkkua 50g + öljy 10g
Välipala
pro whey 50g + oliiviöljy 30g
Lounas
3 kananmunaa 180g + 50g kinkkua + öljy 10g
Välipala
kanaa 200g + salaattia + oliiviöljy 30g
Palkkari
70g ufs whey
Illallinen
kananmunia3 + 50g kinkkua + öljy 10g
Iltapala
pro whey 50g + oliiviöljy 30g

Näyttää vissiin ykstoikkoselta noi mun ateriakombot..:rolleyes:
makrot menee näin
p260g/36%, h15g/2%, r203/62% 2910kcal

Älä syö noin perhanan tiheään, 3 isoa ateriaa per päivä riittää. Varmasti vähemmälläkin proteiinilla pärjäät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom