Ketoosidieetti

Pakko nyt työntää omaki lusikka tähän soppaan.... :rolleyes:

En jaksanut kahlata kaikkea läpi, mutta parikymmentä sivua luin. Monet kyselee, että miten palata ketoilun jälkeen normiruokaan....miksi pitäis palata? Ja mikä on normiruoka? Mulle normiruoka kevättalvesta saakka ollut VHH eli aivan hyvin voit karppausta jatkaa ton induktiovaiheenkin (eli ketoilun eli alle 20 g hh/vrk) jälkeen. Mikäli et halua, että paino nousee, nosta vähitellen hiilarit sille tasolle, ettei nouse. Itse voin parhaiten, kun hiilarit on pääsääntöisesti 20-30 g/vrk. Ehdoton yläraja on 50 g/vrk.

Monet on myös esitellyt päivän syömisiään täällä foorumilla ja mun karppauskokemuksella näyttäis siltä, että monilla rasvan saanti jää liian alas. Kyllä sitä rasvaa tulisi vähintään se 100 g päivässä saada. Mikä sitten on itselle sopiva määrä rasvaa? Voit laskea sen aloittamalla hiilareiden määrästä, jos haluat esim. 30 g hiilaria päivässä, tulee siitä 120 kcal. Tähän lisätään protsku eli 1-1,5 g/painokilo (tai mikä sitten haluamasi määrä onkaan) eli minulla (painan 60 kg, pituutta 168) 1,5 x 60 = 90 g proteiinia, joka on 360 kcal. Tähän mennessä kaloreita on siis kasassa 480 hiilareista ja protskusta. Loput pitäisi sitten saada rasvasta. Oma perusaineenvaihduntani on vajaa 1400 kcal/vrk eli ns. koomakulutus, jonka kulutan makaamalla päivän sängyssä. Siihen sitten liikunnat päälle, joita tulee vaihtelevasti. Pääsääntöisesti olen pitänyt päivittäiset kalorini noin 1800 lukemissa, mutta riippuu paljon siitä kuinka paljon tulee liikuttua.

Elikkäs, 1800-480 = 1320 eli tämä on kalorimäärä, joka pitäisi saada rasvasta. 1320:9 = n. 146 g/rasvaa.

Päivän makrot siis HH: 30 g, P: 90 g, R: 146 g, KCAL: 1800

Jos pyrkii ketoosiin tulee hiilarin määrää luonnollisesti laskea ja tämä vaje korvataan rasvalla, eli silloin rasvan määrä olisi minulla vieläkin suurempi kuin tuo 146 g/vrk.

Rasvaa käytän seuraavasti: voita paistamiseen ja höyrytettyjen kasvisten päälle, pihvin päälle. Oliiviöljyä salaattiin, kermaa munakkaaseen ja turkkijugun kanssa jne... toisin sanoen rasvan kanssa en säästele!

Toinen minkä huomasin on kasvisten vähyys. Vihreät kasvikset, joissa on vähän hiilareita (kurkku, lehtisalaatti, kesäkurpitsa jne...) kannattaa käyttää runsaalla kädellä. Vatsakin toimii helpommin eikä tartte mitään pellavansiemenrouheita hiilareita nostamaan.

Proteiinin kanssa kannattaa olla tarkkana ettei sitä tule liikaa, se kun käyttäytyy liikaa saatuna elimistössä hiilarin tavoin eli nostaa insuliineja. Liian runsas proteiinin käyttö (ja liian alhainen rasvan käyttö) voi jumittaa painoa.

Tässäpä nyt asiaa rautalangasta, monet tämän varmaan jo tiesivätkin....

Pakko vielä mainita, että olen aina ollut normaalipainoinen. Tällä ruokavaliolla painoni tippui muutamassa kuukaudessa noin 5 kg.

Pakko nyt työntää omaki lusikka tähän soppaan.... :rolleyes:

En jaksanut kahlata kaikkea läpi, mutta parikymmentä sivua luin. Monet kyselee, että miten palata ketoilun jälkeen normiruokaan....miksi pitäis palata? Ja mikä on normiruoka? Mulle normiruoka kevättalvesta saakka ollut VHH eli aivan hyvin voit karppausta jatkaa ton induktiovaiheenkin (eli ketoilun eli alle 20 g hh/vrk) jälkeen. Mikäli et halua, että paino nousee, nosta vähitellen hiilarit sille tasolle, ettei nouse. Itse voin parhaiten, kun hiilarit on pääsääntöisesti 20-30 g/vrk. Ehdoton yläraja on 50 g/vrk.

Monet on myös esitellyt päivän syömisiään täällä foorumilla ja mun karppauskokemuksella näyttäis siltä, että monilla rasvan saanti jää liian alas. Kyllä sitä rasvaa tulisi vähintään se 100 g päivässä saada. Mikä sitten on itselle sopiva määrä rasvaa? Voit laskea sen aloittamalla hiilareiden määrästä, jos haluat esim. 30 g hiilaria päivässä, tulee siitä 120 kcal. Tähän lisätään protsku eli 1-1,5 g/painokilo (tai mikä sitten haluamasi määrä onkaan) eli minulla (painan 60 kg, pituutta 168) 1,5 x 60 = 90 g proteiinia, joka on 360 kcal. Tähän mennessä kaloreita on siis kasassa 480 hiilareista ja protskusta. Loput pitäisi sitten saada rasvasta. Oma perusaineenvaihduntani on vajaa 1400 kcal/vrk eli ns. koomakulutus, jonka kulutan makaamalla päivän sängyssä. Siihen sitten liikunnat päälle, joita tulee vaihtelevasti. Pääsääntöisesti olen pitänyt päivittäiset kalorini noin 1800 lukemissa, mutta riippuu paljon siitä kuinka paljon tulee liikuttua.

Elikkäs, 1800-480 = 1320 eli tämä on kalorimäärä, joka pitäisi saada rasvasta. 1320:9 = n. 146 g/rasvaa.

Päivän makrot siis HH: 30 g, P: 90 g, R: 146 g, KCAL: 1800

Jos pyrkii ketoosiin tulee hiilarin määrää luonnollisesti laskea ja tämä vaje korvataan rasvalla, eli silloin rasvan määrä olisi minulla vieläkin suurempi kuin tuo 146 g/vrk.

Rasvaa käytän seuraavasti: voita paistamiseen ja höyrytettyjen kasvisten päälle, pihvin päälle. Oliiviöljyä salaattiin, kermaa munakkaaseen ja turkkijugun kanssa jne... toisin sanoen rasvan kanssa en säästele!

Toinen minkä huomasin on kasvisten vähyys. Vihreät kasvikset, joissa on vähän hiilareita (kurkku, lehtisalaatti, kesäkurpitsa jne...) kannattaa käyttää runsaalla kädellä. Vatsakin toimii helpommin eikä tartte mitään pellavansiemenrouheita hiilareita nostamaan.

Proteiinin kanssa kannattaa olla tarkkana ettei sitä tule liikaa, se kun käyttäytyy liikaa saatuna elimistössä hiilarin tavoin eli nostaa insuliineja. Liian runsas proteiinin käyttö (ja liian alhainen rasvan käyttö) voi jumittaa painoa.

Tässäpä nyt asiaa rautalangasta, monet tämän varmaan jo tiesivätkin....

Pakko vielä mainita, että olen aina ollut normaalipainoinen. Tällä ruokavaliolla painoni tippui muutamassa kuukaudessa noin 5 kg.

Ihan asiaa tuossa on, mutta tuohon pellavasiemenrouheeseen on pakko kommentoida. Hiilaria 2g/100g eli melko paljon saat sitä mättää, että suuresti hiilareita nostaisi. :)

Toki ne kuidut voi ottaa vihreästä, mutta ainakaan näin opiskelijalla ei ole varaa popsia vihreää siihen tahtiin, että saisi siitä tavittavan kuitumäärän. Vihreää menee itsellä ketoillessa sen 500-700g/vrk ja loput kuidut sitten pellavansiemenrouheesta.

Ps. Pahoittelen tätä pilkun viilaamista. :D

Älä suotta pahoittele, ihan asiaa puhut...en ajatellut lainkaan tuota budjettinäkökulmaa.

Meinasin vaan, että varsinkin miehillä noi kasvikset jostain syystä karttaa lautasta. :rolleyes: Onhan se helpompaa toki ottaa pari ruokalusikallista rouhetta, kuin syödä kasviksia, mutta sitten jääpi muut kasvisten edut saamatta....

Älä suotta pahoittele, ihan asiaa puhut...en ajatellut lainkaan tuota budjettinäkökulmaa.

Meinasin vaan, että varsinkin miehillä noi kasvikset jostain syystä karttaa lautasta. :rolleyes: Onhan se helpompaa toki ottaa pari ruokalusikallista rouhetta, kuin syödä kasviksia, mutta sitten jääpi muut kasvisten edut saamatta....

Joo, siis jos vaan kukkaron nyörit antaa periksi, niin ilman muuta liputan kasvisten puolesta. Mikäs sen parempaa jauhelihan kylkeen, kuin itse tehty salaatti, jonka päälle jotain hyvää salaattikastiketta/öljyä.

Mikäs sen parempaa jauhelihan kylkeen, kuin itse tehty salaatti, jonka päälle jotain hyvää salaattikastiketta/öljyä.

Aivan! Käytän myös paljon höyrytettyjä kasviksia (parsakaalia, keräkaalia, kesäkurpitsaa jne...) ja niihin voita päälle sulamaan, njam! Höyrykattila on kyllä paras ostos pitkiin aikoihin....

Tuosta ckd:n tankkauksesta vielä: Eli kun käsitykseni mukaan niitä hiilareita pitäis kiskoa 10g per rasvaton painokilo, niin tämä määrä yhteensä ilmeisesti koko sen tankkausjakson aikana (1,5 vrk)? Kalorit saa vaiko jopa pitää olla plussalla?

Erikseen vielä semmoinen kysymys, että pääseekö ketoosin sitä helpommin mitä useammin sen saavuttaa? Tuon syklittelyn takia vaan kiinnostaa...

Ajattelin piruuttani kokeilla tätä ketoosihässäkkää...ainoa asia mikä askarruttaa on nuo rasvat koska itselläni on hieman kolestroli koholla.

Mutta kait se on ok, korvata nuo kermat yms jollain kasvisrasvoilla yms?

Ajattelin piruuttani kokeilla tätä ketoosihässäkkää...ainoa asia mikä askarruttaa on nuo rasvat koska itselläni on hieman kolestroli koholla.

Useillahan kolesteroliarvot paranevat, kun rasvaa lisätään

Juu sitä en suosittelisi tekemään, on sen verran käsiteltyä tavaraa nuo kasvisrasvahömpötykset. Eli kermaa vaan rohkeesti..
:)

Kolesteroli on ehkä lääkeyhtiöiden suurin kusetus ikinä. Kannattaa lukea nyt ens alkuun koko kolerterolin tarina. Mielellään useammasta eri lähteestä. Hesarissakin oli tuosta äskettäin juttua.

Itse ajattelin heittää muutaman kysymyksen ts. pohdittavan asian ilmaan - mielipiteitä.

1. Mitä yhteistä on VLCD:llä ja ketoosilla? Eikö esim. Nutrilett ole very low calorie diet, mutta onhan niissä pussukoissa hiilaria aika paljonkin?

2. Hiilarien imeytyminen: onko sokerialkoholeilla vaikutusta painonpudotukseen? Onko ylipäätään pienellä insuliinimäärän nousulla mitään merkitystä painonpudotuksen kannalta? Jotenkin musta tuntuu, että tosi monet asiat saavat useimmilla insuliiin nousemaan (kahvi, purukumi, tee, jopa makeutettu kivennäisvesi) vähän, mutta ovatko nämä määrät lopulta lainkaan ratkaisevia. Onhan se insuliinin erityksen määrä aivan toisenlainen, kun verrataan keskenään esim. low carb-ateriaa (kasviksia, lihaa/kalaa & rasvaa), sokerimunkkia tai kaurapuuroa. Kaikilla on erityinen vaikutus verensokeriin ja sitä kautta nälänhallintaan, mutta entä rasvanpolttomerkitys. Tässä pohdin vain sitä, kuinka usein käskettiin syödä 5-6 pientä ateriaa päivässä nälänhallinnan ja aineenvaihdunnan kannalta. Itse tykkään niistä isommista kerta-aterioista, joten tässä siis pohdin vain rasvanpolttonäkökulmaa.

3. Hiilarien erot: ketoosissa rajoitetaan hiilareiden määrää, mutta entä eri hiilareiden vaikutukset. Meneekö ketoosi pilalle, jos syöt kilon pakasteparsaa päivässä - siinä on hiilareita 20 g. Jotenkin on vaikea ymmärtää, että ketoosin päälle ja pois meneminen olisi sidottu ns. pienistä asioista. Maitotuotteissa, marjoissa yms. hiilaripitoisuudet ovat jo oikeasti suuria ja mielestäni kasviksissa, jos on yli 5 g hh, mutta ovatko määrärajoitteet ihan järkeviä puhuttaessa vihreistä kasviksista. Tarkoitan siis noilla vihreillä nimenomaan parsakaalia, salaattia, pinaattia, kesäkurpitsaa, kurkkua. Vihreiden lisäksi syön herkkusieniä. Tänäänkin keitin "myrkkysosekeiton": 450 g parsakaalia, 150 g pakastepinaattia, kolme kesäkurpitsaa, pieni pala selleriä, isoja herkkusieniä ja ½ kasvisliemikuutio sekä suolaa. Vatsa ei oikein tykkää pannulla paistetuista kasviksista ja salaatista tällä hetkellä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joku kyseli tässä ketjussa aikaisemmin sisäelinrasvoista tms. Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja sisäelinrasvan määrä oli optimaalinen eli sitä ei ollut oikeastaan yhtään. Jännä juttu on myös, että rasva% oli 13,5 vaikka vatsalihakset erottuu jännittämättä.

Noin puoli vuotta tullut oltua enemmän tai vähemmän ketoosissa, varmaan vähemmän, mutta vähähiilarisella ja isoilla rasvoilla kuitenkin. Mahan ympärys on pienentynyt 101 --> 92 cm, ja rasvaakin on varmaan jonkin verran lähtenyt. Painoa 110-->100. Olo on ollut koko ajan hyvä ja olen ollut tosi tyytyväinen tähän uuteen elämäntapaan. Koko kevään jännitin kolesterolien määrää ja tänään loppui jännitys. Hyvät kolesterolit 1,3 --> 1,4, kehnot kolesterolit 4,8-->3,6. Treenit olleet kestävyyspainotteisia ja punttia tullut tehtyä 1-2 kertaa viikkoon. Tietty voimaa on lähtenyt, mutta elämänlaatua tullut. VOin suositella kaikille kuntoilijoille mutta tosi voimailijasta en tiedä, kun en ole tosissani puntteja nyt hipelöinytkään. Niin ja sisäelinten rasvat olivat vähentyneet aikas paljon. Lukuja en muista...

NOniiiii! Meitsi kokeili tätä ketoilua pari viikkoa, eka viikko meni niin ja näin, melko löysänä, nii et lauantaina piti kummiski tankata. Söin sitte vähän enemmän hiilareita ja sunnuntaina taas minimiin. Ma meni ok mut sitte perkele väsy ihan täysin, duunissa yli 50kypäset sgubbetkin paino kovemmin hommii vaik meitsi on reilu puolet nuorempi. Treenipainot tipahti heti, oli pakko siirtää salipäiviäkin ku ei vaa yksinkertasesti jaksanu. Sit torstaina päätin et ei helvetti ja mäsäytin hiilareita nii perkeleesti ja pe aamuna palasin vhh:lle mitä olin aikasemmin vetäny ja kas kummaa meikä paino menemään työmaalla eikä mitään väsymystä, sit viel töitten jälkeen salille ni johan väänty rauta. Kiteytettynä, Ketoilu ei sovi mulle. Ja oli muuten jatkuvasti nälkäkin..

Edit. Joo ja tän päivän jaksaminen johtu suurimmaks osaks siitä tankkauksesta. Mut muutenki vhh:lla jaksan paremmin.

Kohta kaksi viikkoa ketoosia takana. Kaipaan jotain herkkupäivää tms, mistä tulinkin etsimään tietoa. Nähtävästi porukka tankkaa ketoosillakin. Täytyy lukea lisää :)

Nyt on kesän bileet vietetty. Meni juhannukset, polttarit ja häät. Pelkästään juhannuksena tuli 4 kg lisää massaa. Tänään alkaa kuuri joka pitää sisällään Atkinsin, puntin ja juoksun. Tähtäimenä joulu 2010 ja 90 kg, lähtöpainon ollessa 101kg.

Oh dear..

Osaisikos joku neuvoa tuon tankkailun kanssa? Jos pitää kahden viikon ketoosin perään yhden päivän niin, että voi syödä mitä vain niin kuinka pahasti se ottaa ketoosiin? Vai pitääkö se vaan itse testata?

Mulla on tänään mässypäivä ja syön ihan kaikkea, mitä tekee mieli, koska muuten mulla hajoo pää :D

Osaisikos joku neuvoa tuon tankkailun kanssa? Jos pitää kahden viikon ketoosin perään yhden päivän niin, että voi syödä mitä vain niin kuinka pahasti se ottaa ketoosiin? Vai pitääkö se vaan itse testata?

Mulla on tänään mässypäivä ja syön ihan kaikkea, mitä tekee mieli, koska muuten mulla hajoo pää :D

Yksilöllistä, kuten sanoitkin, mutta toisaalta mä luulen, että katkaisee ketoosin. Enemmän pelottaa, mitä sivuoireita tosin tulee mässystä. Kenties päänsärkyä yms. ja varmaan sitten taas on kropalle outoa palata ketoosiin - tulee ehkä myös sitä päänsärkyä. ;) No, kokeilemalla selviää!

Onhan ne ketoositasot erilaisia. Joku pääsee ketoosiin jopa 50 g hiilareilla. Jos liikkuu paljon, on hyvin mahdollista. Mä myös luulen, ettei ketoosi katkea esim. 40-50 g hiilarimäärillä, jos se alunperin on vahva. Nyt en ole hiilareita laskenut ja syönyt esim. marjoja ja purkkaa tosi paljon. Ei mulla ole nälkä, olo on ihan virkeä jne. Vaikea tietää, onko ketoosi päällä, koska mulla harvoin pissa lemuaa tai henki - ehkä pidemmän paaston aikana päivällä. Paino putoaa, mutta se johtuu myös kalorivajeesta tietenkin. ;) Olo on simppeli, joten en jaksa hiilareita sen kummemmin laskea, kun en loppujen lopuksi hirveästi hiilarimömmöjä syö koskaan, enkä pidä mässypäiviä.

Lähinnä mietin, että meneekö sitten taas se kaksi päivää, että ketoosi alkaa taas vai selviäisikös vähemmällä vaivalla. No pissatestit vaan käyttöön :) Kun aloitin kaksi viikkoa sitten niin meni kaksi päivää, että ketoaineita oli virtsassa.

Ei se kusitesti mitään kerro. Jos vaje on oikein, ketoneja ei juuri edes tule virtsaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom