Kyselläänpäs nyt, vaikka veikkaisin olevani yksi pisimpään ketoosissa olleista ihmisistä tällä foorumilla! :D Treenikokemusta yhdistettynä ketoosiin tai vhh:n ei siltikään ole kovin paljoa. Ainoastaan aerobisesta kokemusta, ja varsin positiivista sellaista! Eli energia ei lopu kesken vaikka vetelisin jotain 14-16km lenkkejä päivittäin. Siinä missä kaveri hyytyy, niin mä jaksan tarvittaessa tehdä vaikka parikin tuollaista pidempää lenkkiä.
Taustoja vielä sen verran, että salitreenissä on ollut aikamoisen pitkä tauko sattuneista syistä, ja nyt hiljattain olen alkanut taas treenaamaan säännöllisesti!
Mieleeni onkin tullut kysymyksiä mm. palautusjuomasta, treenipäivien hiilarimääristä ja palautumisesta yleensäkkin. Eli mulla ei siis nyt vielä ole ollut palautusjuomaa treeneissä, koska kovasti pohdin noiden proteiinivalmisteiden sopivuutta mun elimistölle. Eli siis en normaalisti syö maitotuotteita juurikaan ja jos syön, niin sen pitää olla vähintään hyla tai laktoositon. En tiedä onko mulla jotain muutakin ongelmaa noiden maitotuotteiden kanssa, kuin tuo laktoosivamma, koska mulla menee esimerkiksi nenä aina samantien tukkoon, jos syön mitä tahansa maitotuotetta. Joka tapauksessa ajattelin ehkä riskillä kokeilla jotain heraproteiini-valmistetta, kunhan vain löydän sopivan. Ellei kenelläkään tule mieleen mitään vaihtoehtoista palautumiskeinoa?
Onkos porukalla ollut käytössä ihan hiilariton palari? Eli hiilari sit ennemmin siitä treenin jälkeisestä ruoasta? Mietin myös semmoista, että jos ottaisin jonkun hedelmän tuohon palautujuoman kaveriksi treenin jälkeen, jos se siis edesauttaisi sitä nopeampaa palautumista. Onkohan tuo huono idea? Mietin tuossa sitä, että tuleekohan siinä liikaa hiilaria sitten, koska en halua, että systeemi menee sekaisin sen energia-aineenvaihdunnan kannalta.
Mitenkäs sitten hiilarimäärät treenipäivinä ja lepopäivinä? Vaihteleeko vai pysyykö samana? Entäpä palautuminen, onko se ketoosissa jotenkin hitaampaa, kuin hiilarivoittoisella ruokavaliolla? Tokihan en nyt usko, että edes huomaisin mitään eroa! Mun viimeisimmät muistikuvat palautumisesta hiilareilla on jostain vuosien takaa, ja treenikin oli aika paljon monipuolisempaa lajitreeneineen kaikkineen. Kaippa sitä silloin palautui ihan hyvin, vaikkakin muistelen olleenki jonkinlaisessa ikijumissa! :D
Nyt ei ole tuota ikijumia enää ja mielestäni tässä ollaan palauduttu ihan hyvin vaikkei mitään palareita olekkaan ollut kuvioissa! Mut mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan sikäli mikäli ne on hyväksi havaittuja!
![Smile :) :)](/smilies/smile.png)