Ketoosidieetti

1.Ei se lihas ketolla minnekään lähde jos sen tekee oikein. Siksi sitä tulee harrastettuakin, että lihat pysyy paremmin.

2. Öö, miksi ennen hiittiä hiilaria, vai onko pelkkä hapenottokyvyn kasvatus tarkoituksena? Toisekseen 40g on jo aika mälli hiilaria ennen treeniä jos ajatellaan optimaalista rasvan hyväksikäyttöä. TKD:lla ei tarvita tankkauspäiviä. Voihan sellaisen toki pitää esim. parin viikon välein. Jos taas hakee jopa lihaskasvua VHH-menetelmillä, silloin lisähiilari on rajoitetussa määrin varmasti hyvä ratkaisu pienenä annoksena ennen treeniä ja jonkin aikaa treenin jälkeen.

3. On ehkä vähän väärin puhua TKD:lla hiilaritankkauksesta. 10-20g hiilaria on ehkä paras vaihtoehto ja nekin kannattaa ottaa jostain ravinnerikkaasta tavarasta kuten marjoista. Malto on ehkä turhin aine ikinä, se on vain puhdasta energiaa. Parempi jos sen energian kanssa saa suojaravintoaineitakin.

Ota ajoissa hiilareita. Edellisenä päivänä kun aloittaa tankkauksen riittää.

Viimeksi koitin tuota aamulla hiilaria -> illalla turpa jumiin ja olo oli sen mukainen. :urjo:
Mä selvisin hengissä viime viikonloppuna vaikka aloitin tankkauksen vasta aamulla ja illalla otin brenkkua. Vedin ihan kirkastakin ja homma toimi kivasti. Ei edes mitään suurta jysäriä tullut palkinnoksi. Toi on kyllä todella yksilöllinen juttu ja toki riippuu viinan määrästäkin.
On ehkä vähän väärin puhua TKD:lla hiilaritankkauksesta. 10-20g hiilaria on ehkä paras vaihtoehto ja nekin kannattaa ottaa jostain ravinnerikkaasta tavarasta kuten marjoista. Malto on ehkä turhin aine ikinä, se on vain puhdasta energiaa. Parempi jos sen energian kanssa saa suojaravintoaineitakin.
Täysin samaa mieltä. Vedä vaikka banaania ennemmin kuin maltoa.

Mä selvisin hengissä viime viikonloppuna vaikka aloitin tankkauksen vasta aamulla ja illalla otin brenkkua. Vedin ihan kirkastakin ja homma toimi kivasti. Ei edes mitään suurta jysäriä tullut palkinnoksi. Toi on kyllä todella yksilöllinen juttu ja toki riippuu viinan määrästäkin.

Täysin samaa mieltä. Vedä vaikka banaania ennemmin kuin maltoa.

Joo, kyllä kohtuullisesti brännviinki menee varsinkin jos syö vähän jatkuvasti jotain, mutta viimeks ei mulla oikeen menny kohtuudella (pikkujoulukausi) :rolleyes:

Nightkin tunnut olevan varsin perillä ketoosista ja sen erimudoista osaatko vastata näihin kysymyksin?

Kun yhdistää TKD:n ja CKD:n verratuna SKD:n ja CKD:n 7 pv sykleihin käyttäeän 1,5 pv tankkauseen, kummassa on nopeempaa siirtyen tankkauksen jälkeen ketoosiin takaisin taas ennen uutta tankkausta vai onko näissä eroa?

Kun aattelee TKD ja CKD yhdistelmässä viikolla vetää vähän hiilaria treenin lomassa maanantaista perjantaille saakka ennen uutta tankkausta, ja tankkausen suorittaa nimenomaan nauttimalla hiilaria, jossa glugoosia. Josta muodostuu lihasten glykogeeniä.

Kysymys kuuluu, eikö ketoosiin siirtyminen pitäisi tapahtua aika nopeasti, koska lihaksissa on glykogeenia eikä maksassa edellyttäen hiilarivarastojen tyhjntämistä SKD:llä ennen TKD ja CKD yhistelmää?

Tapahtuuko tuossa superkompensaatio maanantain ja tiistain kovan treenin ansiosta, kun perjantaina kevennetään kevyel pumppitreenillä? Jos näin on niin treenejä sattuu olemaan 3 viikossa 2+1, voiko maanantain yläkroppa- ja tiistain alakroppatreenin vetää melkein tappiin asti?

Nightkin tunnut olevan varsin perillä ketoosista ja sen erimudoista osaatko vastata näihin kysymyksin?

Kun yhdistää TKD:n ja CKD:n verratuna SKD:n ja CKD:n 7 pv sykleihin käyttäeän 1,5 pv tankkauseen, kummassa on nopeempaa siirtyen tankkauksen jälkeen ketoosiin takaisin taas ennen uutta tankkausta vai onko näissä eroa?

Kun aattelee TKD ja CKD yhdistelmässä viikolla vetää vähän hiilaria treenin lomassa maanantaista perjantaille saakka ennen uutta tankkausta, ja tankkausen suorittaa nimenomaan nauttimalla hiilaria, jossa glugoosia. Josta muodostuu lihasten glykogeeniä.

Kysymys kuuluu, eikö ketoosiin siirtyminen pitäisi tapahtua aika nopeasti, koska lihaksissa on glykogeenia eikä maksassa edellyttäen hiilarivarastojen tyhjntämistä SKD:llä ennen TKD ja CKD yhistelmää?

Tapahtuuko tuossa superkompensaatio maanantain ja tiistain kovan treenin ansiosta, kun perjantaina kevennetään kevyel pumppitreenillä? Jos näin on niin treenejä sattuu olemaan 3 viikossa 2+1, voiko maanantain yläkroppa- ja tiistain alakroppatreenin vetää melkein tappiin asti?

En tiedä käsitinkö kysymystä nyt ihan oikein, mutta:

TKD:n ideahan on tarjota energiaa sen treenin ajaksi, joten periaatteessa eroa ei ole SKD:iin, mikäli hiilaria ei oteta liikaa. Lihasten glykogeeni on taas nopeasti käytetty, joten mikäli maksassa ei ole heittää glykogeenia vereen, ketoneja aletaan puskea maksassa erityisesti aivoja varten ja ketoosi käynnistyy. Tankkauksessa CKD:llahan tosin maksakin täyttyy ja sen tyhjäämiseen menee jonkin verran aikaa.

Superkompensaatioon taas vaaditaan kova harjoitus, mahdollisesti jopa maitohapoille meno ilman hiilihydraatteja, jonka päälle aletaan mättämään sitten niitä hiilareita. Tällä on spekuloitu saatavan jonkinlaisia anabolisia hyötyjä. Yleisestihän kaava menee CKD:lla siis niin, että viikko treenataan ma-ti kovemmalla teholla ja pe vedetään niin kovaa kuin pystytään, jonka päälle syödään vuorokausi paljon hiilihydraatteja (tavoitteena superkompensaatio). Voihan tota toki tehdä TKD:llakin, pysyy treenitehot.

Jos kyse on monen viikon ketoosista, jolloin haluaa/järkevää tehdä CKD:na ketoosi 7 pv:n sykleissä säilyttäen lihasmassaa, nostaa voimatasoja, mimimoida kataboliaa ja jopa saamaan superkompensaation avulla lihasmassaa samalla kuin poltetaan läskiä. Vai onko lihasmassan säilyvyydessä mitänä eroa verrattuna eri ketomuotoihin?

Toiseksi varmaan järkevämpää vetää maanantai ja tiistai TKD malliin ottamalla vähän hiilihydraattia ennen treeniä ja jälkeen. Välttämättä tuo 1,5 päivää kestävä tankkaus ei perjantain treenin jälkeen lauantai-illtaan saakka ole tiistai edeltävälle treenille jäänyt paljoa glykogeeniä jäljelle?

Jos / kun noita pellavansiemeniä tai pellavansiemnrouhetta vetelee ketolla kuiduntarpeeseen niin lasketaanko niistä imeytyvän hiilihydraatin osuus vai kaikki?
Pellavansiemenrouheessa on jotain n. 33 g/100g hiilihydraattia, josta 27 grammaa ravintokuitua, joka ei käytännössä imeydy?

Eli mikä on laskettavien hiilareiden osuus? Ero on aika merkittävä jos kuitua ei lasketa kokonais HH määrään..

Viimeksi muokattu:
Jos / kun noita pellavansiemeniä tai pellavansiemnrouhetta vetelee ketolla kuiduntarpeeseen niin lasketaanko niistä imeytyvän hiilihydraatin osuus vai kaikki?
Pellavansiemenrouheessa on jotain n. 33 g/100g hiilihydraattia, josta 27 grammaa ravintokuitua, joka ei käytännössä imeydy?

Eli mikä on laskettavien hiilareiden osuus? Ero on aika merkittävä jos kuitua ei lasketa kokonais HH määrään..
Kalorilaskuri laskee vain imeytyvän. Mulla homma meni niin, että lisäsin 20g rouhetta kalorilaskuriin niin se laskee tyyliin 0,3g hiilareita sille annokselle.

Edit: Kalorilaskuriin mä olen koko ajan luottanut ja hyvin on dietti toiminut.

Jos kyse on monen viikon ketoosista, jolloin haluaa/järkevää tehdä CKD:na ketoosi 7 pv:n sykleissä säilyttäen lihasmassaa, nostaa voimatasoja, mimimoida kataboliaa ja jopa saamaan superkompensaation avulla lihasmassaa samalla kuin poltetaan läskiä. Vai onko lihasmassan säilyvyydessä mitänä eroa verrattuna eri ketomuotoihin?

Toiseksi varmaan järkevämpää vetää maanantai ja tiistai TKD malliin ottamalla vähän hiilihydraattia ennen treeniä ja jälkeen. Välttämättä tuo 1,5 päivää kestävä tankkaus ei perjantain treenin jälkeen lauantai-illtaan saakka ole tiistai edeltävälle treenille jäänyt paljoa glykogeeniä jäljelle?

Eipä juuri ole, pienillä hiilaripiikeillä vaan kaikki luistaa paremmin. Periaatteessa glykoja pitäisi jäädä viikonlopun tankkauksesta vielä ma-ti, joten esim ke-to voisi vetää heman hiilaria ennen treeniä. Pe sitten ilman.

Kalorilaskuri laskee vain imeytyvän. Mulla homma meni niin, että lisäsin 20g rouhetta kalorilaskuriin niin se laskee tyyliin 0,3g hiilareita sille annokselle.

Edit: Kalorilaskuriin mä olen koko ajan luottanut ja hyvin on dietti toiminut.

OK! Tänks. :thumbs:

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Itse olin noin kuukauden tiukasti dietiillä, tippui 14 kg paino!! :) 107 näytti vaaka... nyt, nesteidenkin ollessa normaalit, 93 kg näyttää vaaka, ja olen syönyt normaalisti pitkälti yli kuukauden nyt, eikä paino ole noussut ollenkaan.. ja välissä on mennyt pitsaa, karkkeja, sipsejä jne.. :) otan nyt uusiksi dietin, niin jos 85 sais painon.. sitten kovasti reenailemaan ja kohti kesäkuntoa! Aivan järjetön tuo painon tippuminen, kaikki ihmettelivät että miten olen niin hoikistunut..

Ja kaikki kysyy mitä syön?

-Jonkin verran salaatteja
-Lihaa, kananmunaa
-Light virvoitusjuomia

Loppupeleissä se vähän yli kk tuommoista ruokaa ei ole edes paha, heti tottuu..

Itse olin noin kuukauden tiukasti dietiillä, tippui 14 kg paino!! :) 107 näytti vaaka... nyt, nesteidenkin ollessa normaalit, 93 kg näyttää vaaka, ja olen syönyt normaalisti pitkälti yli kuukauden nyt, eikä paino ole noussut ollenkaan.. ja välissä on mennyt pitsaa, karkkeja, sipsejä jne.. :) otan nyt uusiksi dietin, niin jos 85 sais painon.. sitten kovasti reenailemaan ja kohti kesäkuntoa! Aivan järjetön tuo painon tippuminen, kaikki ihmettelivät että miten olen niin hoikistunut..

Ja kaikki kysyy mitä syön?

-Jonkin verran salaatteja
-Lihaa, kananmunaa
-Light virvoitusjuomia

Loppupeleissä se vähän yli kk tuommoista ruokaa ei ole edes paha, heti tottuu..

HIENO HOMMA! KOMEA PUDOTUS aivan järjettömässä ajassa! Tuo tekee 3,5 kg viikossa! Ihan mielenkiinnosta:
- Kuinka pitkä olet?
- Harrastatko salitreeniä? Jos kyllä, niin minkäläiset oli tulokset esim. kyykyssä, mavessa, penkissä ja leuanvedossa ennen ja jälkeen dietin? Kiinnostas tietää miten noin raju painonpudotus on vaikuttanut tuloksiin?

Ja vielä jos viitsit, niin laita toki esimerkki diettipäivän ruokailuistas.

187 löytyy pituutta :) Salihommia en oikeastaan harrasta sillain että mitään tuloksia edes olisi.. :D Silloin tällöin käyn vaan pitämässä yleiskuntoa yllä, mutta nyt vuodenvaihteessa on tarkoitus kovasti alkaa käymään.. tässä nyt pikkuhiljaa rupean "valmistautumaan" sitä kovempaa reeniä varten, pari kolme kertaa koitan käydä nyt viikossa, ja tasaisesti vetreyttää kaikkia lihasryhmiä kun on päässyt rappeutumaan.. :) Tuon kuukauden dietin aikana kävin muistaakseni 1 tai 2 kertaa salilla vaan.

Enkä silleen pitänyt yllä syömistä, vaan silloin kun söin, söin sitä mitä sai dietin mukaan syödä :) Jos oli pikkunälkä, niin napsin meetwurstisiivuja jääkaapista :D Söin 1 tai 2 lämmintä ruokaa päivässä, yleensäkkin 6 nakkia ja 3-4 kananmunasta munakokkeli per ateria. Välissä myös tein jauheliharuokia, kuten pihvejä tai mureketta.. Ja kanapihvejä.. Tosi yksinkertaista ruokaa :D

Mietin tässä että rupean diettaamaan ja reenailemaan, ja joka pvä ottamaan kuvan bokserisillani, ja sittenkun oon kovassa kunnossa niin teen sellaisen "7 kk reeniä" videon, jossa siis kaikki kuvat tulee peräkkäin ja näkee sen kropan uudistumisen.. ja kyllä sen ehkä johonkin yleiseen levitykseenkin voi laittaa sitten, jos tulokset ovat sellaisia että kehtaa.. :hyvä:

Joo, tuo "tankkaus" oli ehkä hieman väärä sanavalinta. Mitäs mieltä olette banaanista? Toki nuo marjat ovat aivan loistava vaihtoehto ja niitä voi myös syödä enne treeniä, mutta välillä tulee tilanteita, jolloin pitää siirtyä salille suoraan esim. töistä ja tällöin joku nopea mukana kuljetettava toimisi parhaiten.

Joo, tuo "tankkaus" oli ehkä hieman väärä sanavalinta. Mitäs mieltä olette banaanista? Toki nuo marjat ovat aivan loistava vaihtoehto ja niitä voi myös syödä enne treeniä, mutta välillä tulee tilanteita, jolloin pitää siirtyä salille suoraan esim. töistä ja tällöin joku nopea mukana kuljetettava toimisi parhaiten.

Olen käyttänyt viime kuukausina banaania laturina ennen treeniä, joko ihan sellaisenaan tai sitten kaakaonibsejä välissä. Ja jos olen ehtinyt, vähän herajauhetta veteen sekoitettuna perään. Ihan kohtuuhyvin tuntuu banaani riittävän antamaan puhtia.

Pitkä soveltuvat CKD:llä parhaiten tankkauseen ja mitkä hiilihydrattimuodot menevät suoraan lihaksien glykogeeneiksi?

Vaalea riisi, peruna, malto, dekstroosi o iha jees?

Aika hankala saada CKD:lla riittäviä mällejä hiilaria jos ei ole apuna esim. juuri maltoa.

Riisi on ihan hyvää, perunassa on aika vähän hiilaria loppujen lopuksi. Peruna on kuitenkin TKD tyyppisellä VHH:lla hyvää ennen reeniä.

Viljoja saattaa jossain vaiheessa alkaa kroppa "hylkimään", varsinkin jos on ollut pidempään vähähiilihydraattisella. Veikkaisin, että suolistofloora muuttuu.

Ketodieetillä mainioita tuloksia

Vuosi on lopuillaan ja on aika pistää yhteenvetoa ketogeenisestä dieetistä. Aloitin dieetin maaliskuun alussa ja ennen aloittamista tilanne oli tämä:

25.2.09
- paino: 82,3 kg
- rasvaprosentti: 19,7% (rasvaa 16,2 kg)
- rasvaton paino: 66,1 kg

Ensin en ollut puhdasoppisella ketogeenisellä, vaan vähensin hiilareita. Söin silti liian vähän rasvaa. Treenit eivät kulkeneet kovin hyvin. Dieetin alkutaivalta vaivasi sairastelu ja säädin makroravinnejakaumia vähän uusiksi alkupäivien jälkeen. Kaloreita n. 2200-2400 kcal, rasvaa aluksi vain n. 40 %, myöhemmin lisäsin sen yli 60% energiasta. Tulos 3 kk:n jälkeen:

22.5.09
- paino: 75,5 kg
- rasvaprosentti: 17,6% (rasvaa 13,3 kg, -2,9 kg 3 kk:ssa)
- rasvaton paino: 62,2 kg (-3,9 kg 3 kk:ssa)

Kesäkuun alussa siirryin oikeaoppiselle ketogeeniselle dieetille, CKD:lle. Sen aikana treenit sujuivat hivenen paremmin kuin keväällä. Söin dieetin aikana noin 2300 kcal/vrk, rasvaa n. 70% energiasta. Hiilareita normaalisti n. 30 g/vrk, paitsi tietysti CKD:n tankkauspäivinä. Tässä tulos 3 kk:n jälkeen:

28.8.09
- paino: 72,0 kg (-3,5 kg 3 kk:ssa)
- rasvaprosentti: 15,3 % (-2,3% yks. 3 kk:ssa; rasvaa 11 kg, eli -2,3 kg 3 kk:ssa)
- rasvaton paino: 61,0 kg (-1,2 kg 3 kk:ssa)

Vaikka rasvaa oli karissut kohtalaisen hyvin, en ollut vieläkään tuloksiin tyytyväinen. CKD:llä oli ongelmana myös se, että salitreenit eivät vieläkään kulkenut niin hyvin kuin toivoin. Muutin siis dieettini TKD:lle, kohdennetulle ketogeeniselle. Lisäsin energiansaantini 2500 kcal:iin ja hiilaria vedin keskimäärin alle 90 grammaa/vuorokausi painottuen ennen salitreeniä. TKD:n ensimmäiset 2 kk menivät näin:

23.10.09
- paino: 69,0 kg (-3,0 kg alle 2 kk:ssa)
- rasvaprosentti: 14,6% (-0,7% yks. alle 2 kk:ssa; rasvaa 10,1 kg eli -0,9 kg alle 2 kk:ssa)
- rasvaton paino: 58,9 kg (-2,1 kg alle 2 kk:ssa)

TKD sopi meikäläiselle parhaiten tähänastisista. Salilla jaksoi selvästi paremmin ja jatkoin samalla linjalla näihin päiviin asti, tosin vähentämällä kalorit ensin 2400 kcaliin ja viimeiset pari viikkoa 2200 kcaliin. Tässä viime perjantain mittaustulos:

18.12.09
- paino: 68,3 kg (-0,7 kg alle 2 kk:ssa)
- rasvaprosentti: 12,9 % (-1,7 % yks. alle 2 kk:ssa; rasvaa 8,8 kg eli -1,3 kg alle 2 kk:ssa)
- rasvaton paino: 59,5 kg (+0,6 kg alle 2 kk:ssa)

Rasvat on siis mitattu pihdeillä, mittaajana alan konkari.

Yhteenvetona: Paino on pudonnut helmikuun lopusta 14 kiloa, rasvaprosentti on pienentynyt 6,8 prosenttiyksikköä. Olen tällä hetkellä tiukemmasa kunnossa kuin koskaan aikuisiällä (tähän asti), salilla homma on sujunut TKD:llä parhaiten. Dieetissä on parasta se, että nälästä ei tarvitse kärsiä, saa syödä oikeasti hyvänmakuista, täyttävää ruokaa 3-4 ateriaa päivässä. Aiemmilla ruokavalioilla vaivannut väsymys on nykyisin tuikiharvinainen vieras. Vauhtia ja hyvää fiilistä taas riittää kuin teinipojalla konsanaan.

Lisäys yllä olevaan: aerobista harrastin tosi vähän koko vuonna, touko-elokuussa lenkkeilin 1-2 kertaa viikossa, muuten vain vähän hyötyliikuntaa eli jonkin verran työmatkojen pyöräilemistä ja kävelemistä. Salilla kävin kolmesti viikossa. Siis rasvat pois ilman rääkkiä!

Suositut

Back
Ylös Bottom