Mäkin perustelen jonkun aiemman vastaajan tavoin, miksi olen facebookissa, jos se vaikka avartaisi jonkun ko. sovellusta käyttämättömän ihmisen mielikuvia erilaisista syistä käyttää facebookia.
Mun kaverilistasta varmasti lähemmäs puolet alkaa olla ihmisiä, joita en koskaan ole tavannut. Tosin monen kanssa ollut netin kautta yhteydessä jo vuosia, facebook vain on aiempia postituslistoja ja foorumeita kätevämpi keino yhteydenpitämiseen ja tietojen jakamiseen.
Toisin sanoen oman facebookin käyttöni pohjautuu pitkälti erääseen harrastukseeni, jossa piirit ovat pienet kansainvälisestikin ja ihmiset harrastuksen ympärillä ovat kiinnostuneita kaikesta aiheeseen liittyvästä, muista harrastajista ja mm. kuvista. Facebook on kokemusteni mukaan ehdottomasti helpoin väline tällaisessa tapauksessa tiedon jakamiseen, varsinkin kun iso osa niistäkin ihmisistä, joita olet tavannutkin, asuu kenties tuhansienkin kilometrien päässä. Jopa toisella mantereella.
Kuvia mulla on facebookissa satoja, nekin lähes kaikki vahvasti tähän harrastukseen liittyviä.
Yksityiselämääni en siellä sen sijaan pahemmin repostele. Mitään henkilökohtaisia tietoja ei ole näkyvissä kellekään. Ei parisuhdestatusta, kotipaikkaa, koulutustaustaa, työpaikkaa tai -tilannetta ja niin pois päin.
Oikeisiin ystäviini nimenomaan pidän yhteyttä ihan muilla keinoin kuin facebookin kautta ja vaikka statuspäivityksissäni saattaa olla muutakin kuin pelkästään harrastukseeni pohjautuvia tiedotteita kanssaharrastajille, ovat nekin lähinnä yleistä small talkia kuin tarkempia päivityksiä siitä, mitä elämässäni milloinkin tapahtuu.
Sen sijaan irc-gallerioita tai muita vastaavia systeemejä ja yhteisöpalveluja en ole koskaan sisäistänyt. Messengeristäkin luovuin kokonaan aikoja sitten, kun olisi jatkuvasti pitänyt istua koneella näpyttelemässä jonkun kanssa.
Hyvin ymmärrän, miksei joku käytä facebookia ollenkaan, mutta tapoja käyttää sitä on tosiaan kovasti erilaisia. Mulle se tapa on pitää yhteyttä ihmisiin, jotka ovat kiinnostuneita samasta asiasta X kuin minäkin. Oikeastaan huomattavasti mieluummin hyväksyn kaveriksikin tuntemattoman ihmisen harrastuksen ympäriltä, kuin vaikka vanhan puolitutun, jonka elämä ja kuulumiset eivät kiinnostaisi facebookissa saatika livenä pätkän vertaa.