Tuo aikajuttu on mielenkiintoinen. Selittäkääs sillai, että maalaisjärjellä sen ymmärtää. Mä kun olen luullut, että aika on ihmisen keksimä matemaattinen määre. Ei kai tuollainen matemaattinen määre muutu jos sitä liikuttaa nopeampaa. Eikös nämä empiiriset testit ole vähän sama kuin pistäisi metrin mittaisen kappaleem liikkumaan nopeaa ja sit sanoa, että metri piteni/lyheni. Itse kappale voi muuttaa kyllä muotoaan mutta ei kai se metrin määre mihinkään muutu. Metri mittayksikkönä on metri vaikka voissa paistaisi. Eikös sekuntikin ole sekunti, eli jostakin maan pyörimisestä, johdettu määre vaikka kello satelliittiin kiinnitettynä jätättäisikin?
Jps ihminen laitettaisiin kulkemaan valon nopeutta niin eikö ihmisen solut vanhenisi, hiukset kasvaisi ja elämä loppuisi siinä about 80 vuoden kuluttua. Pysyiskö vauva vauvana ikuisesti?
Vai onko tämä ajan ja nopeuden suhde jokin teoreettinen laskelma, jota ei pysty kuitenkaan empiirisesti havaitsemaan. Jos satelliittiin laitetaan maitopurkki, jonka viimeinen käyttöpäivä on vaikkapa huomenna, niin piteneekö tuo käyttöpäivä meidän maasta katselijoiden näkökulmasta?