Kesätyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
Mikään ei ole kyllä opiskelussa vittumaisempaa kuin kesätöiden etsiminen. Itsellä on kyllä jo varma kesätyöpaikka plakkarissa ja toinen hieman houkuttelevampi myös melko varma, mutta kumpikaan ei vie uralla juuri eteenpäin. Näin 2. vuoden opiskelijana on vähän puun ja kuoren välissä sen suhteen, pitäisikö jo päästä kesäpomoksi tai toimihenkilöhommiin, kun haalarit päällä on tullut tehtyä töitä jo 15-vuotiaasta asti. Suunnitteluhommiin vaan yleensä vaaditaan vähintään kolmen vuoden opinnot...

Mitä nyt LTY:llä meininkiä seurannut niin aika harva on päässyt suunnittelu- tai toimistohommiin edes kolmenkan vuoden jälkeen. Reilusti alle puolet. Neljänenn jälkeen sitten alkaa varmaan prosentit nousemaan.
Tottakai jos mahdollisuus on päästä niin ehdottomasti toimistohommiin, vaikka palkka voikin olla pienempi kuin haalarihommissa. Kaikkea ei voi mitata rahassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, nyt pitäis pitää kaikki havaintokeinot valppaina. Rakennustekniikkaa opiskelen toista vuotta amk:ssa, mutta koskaan en ole raksahommia vielä tehnyt. Viime kesänä ei saanut kesätyöpaikkaa raksalta ja harjoitteluun en hakenut, kun usko oli kova suoraan työpaikkaan. Meillä kun nuo harjoittelut tulee hoitaa omatoimisesti touko- ja elokuun välisenä aikana. Täytyy tänä kesänä varmaan suorittaa se 7 viikon harjoittelu pois alta, ettei jää roikkumaan viimesille vuosille. Eli tänä vuonna täytyis löytää ensin harjottelupaikka kesäkuun puoleen väliin asti ja sen jälkeen vielä jotain duunia elokuun loppuun asti.

Kyllä aika perseestä jos on alottanut opinnot 2008-2010. Takana pari ok kesää työllisyysnäkymien puolesta, mutta taas mennään huonoon suuntaan. Näinä parina hyvänä kesänä liian vähän opintoja takana että saisi työpaikan ja nyt kun on opiskeltu niin puskee rekrykiellot päälle. Ite aloitin 2006 ja kesät 2008 ja 2009 oli kyllä niin synkkiä...

Tuli tosta pezkun kesäpomosta mieleen, että onko jengi täällä ollut opiskeluvaiheessa(esim. teknillinen yliopisto ja 2-4. vuoden opiskelija) kesäpomona? Itekkin kattelin kun UPM kymmene haki kesäpomoa tehtaalleen ja tuli väistämättä mielikuva siintä kuinka ne vanhat 50v duunarit vaan vittuilee päin naamaa nuorelle pojanklopille joka päässy heti kesätöihin "esimieheksi".
Kellään kokemuksia?

Menossa juuri toinen vuosi konetekniikan opiskeluja ja itelläkin olisi kova hinku päässä jo suunnitteluhommiin kesäksi. Haalariahommiakin on tehty jo (ainakin omasta mielestäni :D) tarpeeksi :P
Jos vaikka viikonloppuna alottelis työhakemusten väsäämisen...kahdesta kaupungista kun ajattelin nyt hakea töitä niin on kirjoteltavaa vähän enemmän.

Tuli tosta pezkun kesäpomosta mieleen, että onko jengi täällä ollut opiskeluvaiheessa(esim. teknillinen yliopisto ja 2-4. vuoden opiskelija) kesäpomona? Itekkin kattelin kun UPM kymmene haki kesäpomoa tehtaalleen ja tuli väistämättä mielikuva siintä kuinka ne vanhat 50v duunarit vaan vittuilee päin naamaa nuorelle pojanklopille joka päässy heti kesätöihin "esimieheksi".
Kellään kokemuksia?
Viime kesänä kun sivusta seurasin töissä muutaman kesäpomoina olleen AMK-insinööriopiskelijan työtä, niin minusta he ainakin pärjäsivät tehtävässään paremmin kuin hyvin. Huumoria heillä ainakin oli luonnostaan, mutta en kyllä sattunut kuulemaan, että kukaan heille olisi vittuillut tai viisastellut. Toki oppimistahan se koko tehtävä on ja varmasti joitain pieniä virheitä tulee tehtyä, mutta niistä kyllä oppii. Jos saumaa esimieshommiin on niin sinne vaan.

Itse kyllä tekisin vielä mieluusti haalarihommiakin kesän, mutta karu totuus vain on se, että täytyis kyllä alkaa jo 2. vuoden jälkeen jotain järkevää työkokemustakin kerryttämään. Haalarihommista saa hyvää näkemystä käytännön töihin, mutta valmistumisen jälkeen sillä kokemuksella ei enää töitä haettaessa kannata rehvastella.

Ei kannata ylenkatsoa haalarihommiakaan. Niistä voi saada sellaista kokemusta, joka voi myöhemmin nousta arvoon arvaamattomaan.
Monet, varsinkin vanhemman polven pomot saattavat arvostaa, jos jakoavain pysyy kädessä.

Ei kyllä yhtään kiinnosta alkaa tammikuun alussa hakea töitä kesälle ja juosta ristikuulusteltavana. Onneks on edellisten vuosien työpaikat niitä mihin pääsee aina mut kai sitä jossaa vaihees pitäs jotain kehittää.

Kyllä aika perseestä jos on alottanut opinnot 2008-2010. Takana pari ok kesää työllisyysnäkymien puolesta, mutta taas mennään huonoon suuntaan. Näinä parina hyvänä kesänä liian vähän opintoja takana että saisi työpaikan ja nyt kun on opiskeltu niin puskee rekrykiellot päälle. Ite aloitin 2006 ja kesät 2008 ja 2009 oli kyllä niin synkkiä...

Vähän on joo heikosti työpaikkoja mihin hakea. Mulla on tarkotus valmistua amk:n logistiikkapuolelta kevät-syksy välillä. Kesätöitä oon löytänyt kolmena kesänä, tosin duunarihommia kaikki. Toimihenkilötöihinkin olen hakenut joka vuonna mutta ei ole tullut kutsua edes haastatteluun. Aloitin opinnot 2009 alussa ja silloin puhuttiin että nyt on hyvä opiskella laman aikana ja sitten valmistuu nousukaudella. No ei se nyt ihan niin taidakkaan mennä :D

Vähän on joo heikosti työpaikkoja mihin hakea. Mulla on tarkotus valmistua amk:n logistiikkapuolelta kevät-syksy välillä. Kesätöitä oon löytänyt kolmena kesänä, tosin duunarihommia kaikki. Toimihenkilötöihinkin olen hakenut joka vuonna mutta ei ole tullut kutsua edes haastatteluun. Aloitin opinnot 2009 alussa ja silloin puhuttiin että nyt on hyvä opiskella laman aikana ja sitten valmistuu nousukaudella. No ei se nyt ihan niin taidakkaan mennä :D

Se juju piilee siinä, että pitkittää valmistumista. Kyllä se nousukausi tulee ennemmin tai myöhemmin.
Ennenkuin otat paperit ulos niin lähdet vaikka puoleksi vuodeksi vaihtoon :D

e.typo

Eilen laitoin työhakemuksen erääseen kahvilaan, mutta tänään sain vastauksen, että eivät palkkaa alaikäisiä töihin. Kirjastosta ajattelin käydä huomenna kyselemässä.

Olisin vähän neuvojen tarpeessa. Valmistuin vuonna 2009 sähköasentajaksi ja opiskelen nyt toista vuotta AMK:ssa rakennusinsinööriksi. Meillä on ensin työharjoittelua 7 viikkoa keväällä/kesällä jonka jälkeen alkaa suoraan kesäloma. Työharjoittelupaikka on jo varmistunut, mutta ei kesätyöpaikka. Onko minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä rakennusalan töihin, vaikka ei ole alalta juurikaan kokemusta, poislukien mitä nyt on vierestä tullut seurattua ollessani sähkärinä työmailla?

Olisin vähän neuvojen tarpeessa. Valmistuin vuonna 2009 sähköasentajaksi ja opiskelen nyt toista vuotta AMK:ssa rakennusinsinööriksi. Meillä on ensin työharjoittelua 7 viikkoa keväällä/kesällä jonka jälkeen alkaa suoraan kesäloma. Työharjoittelupaikka on jo varmistunut, mutta ei kesätyöpaikka. Onko minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä rakennusalan töihin, vaikka ei ole alalta juurikaan kokemusta, poislukien mitä nyt on vierestä tullut seurattua ollessani sähkärinä työmailla?
Riippuu varmasti pitkälti siitä, millaista työtä haet. Rakennustöihin pääsee ainakin varmasti ilman kokemusta opiskelijana, mutta työnjohtohommiin vaaditaan yleensä kokemusta haalarihommista.

Haettu kesäksi Hartwallille, Sinebrychoffille ja Altialle:kippis1: Tietty jos ei mihkään edellä mainituista pääse niin olisi lihatyöntekijän paikka tiedossa, tosin vituttaa se ainainen kylmyys siellä.

Riippuu varmasti pitkälti siitä, millaista työtä haet. Rakennustöihin pääsee ainakin varmasti ilman kokemusta opiskelijana, mutta työnjohtohommiin vaaditaan yleensä kokemusta haalarihommista.

Pääsis nyt edes niihin haalarihommiinkin ;) 2. vuotta mennään myös, enkä ekan vuoden jälkeisenä kesänä raksahommia saanut. Nyt rupeis olee korkea aika saada sitä työkokemusta alalta...

Pääsis nyt edes niihin haalarihommiinkin ;) 2. vuotta mennään myös, enkä ekan vuoden jälkeisenä kesänä raksahommia saanut. Nyt rupeis olee korkea aika saada sitä työkokemusta alalta...

Kyllähän nyt apupojaksi pääsee vaikka ilman koulutusta. Menet vaan suoraan apupojan hommia ettimään. Tuskin se hirveästi sitten valmistumisen jälkeen painaa olitko apupoikana vai timpurina.

Selekta(vuokratyö) hakee ainakin jatkuvasti raksalle porukkaa, mee tonne MOLin sivuille tsiikaamaan.

Itse opiskelen rakennustekniikkaa (infraa) neljättä vuotta ja ainakin itse olen saanut joka vuosi työpaikan kesäksi sovittua jo maaliskuussa. Homma on mennyt joka kerta samalla tavalla. Infran kalenteri tai keltaiset sivut käteen ja soitto kierrosta yrityksiin.

rityksiä ja kuntia tms. johon olen soittanut on ollut 4-6 joista muutama on pyytänyt yhteydenottoa sähköpostilla, johon olen kirjoitellut itsestäni ja liitteeksi pistäny cv:n. Vuosittain on ollut 2-3 paikkaa mistä valita. Työharjoittelusta en ole puhunut mitään, vaan aina kesätöistä. Toki kesän päätteeksi on laput työharjoittelusta tietysti täytetty. Ja aina olen saanut palkan koko ajalta, töissä kun olen ollut.

Joten taitaa olla aika ala ja paikkakunta kohtaista, jos ei rakennusalalta töitä saa.

Minkäslaisissa hommissa toisen vuoden inssiopiskelijat on olleet? Ja minkä alan? Haalari, suunnittelu, työnjohto.. ?

Minkäslaisissa hommissa toisen vuoden inssiopiskelijat on olleet? Ja minkä alan? Haalari, suunnittelu, työnjohto.. ?

Siellä missä isikin

Suositut

Back
Ylös Bottom