Kesätyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
On olemassa jopa 25-vuotiaita henkilöitä, jotka eivät ole olleet koskaan kesä- tai missään muissakaan töissä. Mikä on mielestäni vähintäänkin pelottavaa. Itse pitäisi työnantajana sellaista henkilöä epäilyttävänä. Aina ei tietenkään natsaa, mutta jos koko vuoden on aktiivinen jne. niin kyllä varmasti joskus jotain lohkeaa. Toki jotkut eivät ole keksineet mitään, mitä haluaisivat tehdä (paitsi se yksi ja ainoa unelma-ammatti johon opiskellaan ja sitten ihmetellään kun oman alan paremmin palkattuihin hommiin ei pääsekään heti). Itse en kestäisi olla vapaaherrana, vaikka työ ei mikään elämän päätarkoitus olekaan. Onneksi olen löytänyt ja saanut homman, joka itseäni kiinnostaa ja keskimäärin on ihan kiva tulla töihin ja tehdäkin jotain siihen liittyvää (eikä vain surffata Pakkiksella).

Asiasta: tässä on niin tuhat pikkujuttua, jotka vaikuttavat kesätyön saamiseen, että mitkään ohjeet tai neuvot eivät oikein vaikuta tarpeeksi avuliailta. Olisi kuitenkin kiva, jos jokin maaginen keijukainen järkkäisi niin, että kaikki oikeasti työskentelemään halukkaat pääsisivät töihin ja ne kattoon syljeskelevät, muiden hommia sotkevat johtajanjälkeläiset jäisivät kotiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite löysin työn aivan kesäloman loppumetreillä, jaan suorajakelumainoksia. Ei palkka kyllä päätä huimaa, mutta on se parempi kuin istuminen. Nyt kouluaikana jaan lauantaisin.

Itse en kestäisi olla vapaaherrana, vaikka työ ei mikään elämän päätarkoitus olekaan. Onneksi olen löytänyt ja saanut homman, joka itseäni kiinnostaa ja keskimäärin on ihan kiva tulla töihin ja tehdäkin jotain siihen liittyvää (eikä vain surffata Pakkiksella).

Sama täällä. Vaikka kesä on lyhyt aika ja periaatteessa sen voisi lomaillakin, mua alkaa ainakin lomailu tympiä jo parin viikon jälkeen.

Pari vuotta sitten sain "kesäduunin" vasta viikko ennen kesän loppua ja sinne jäinkin sitten yli vuodeksi töihin koulun ohella. Tänä kesänä lähetin tasan yhden hakemuksen tosissani ja pääsin nykyiseen työpaikkaani, missä saan varmaan jatkaa ainakin muutaman kuukauden vielä ja mahdollisesti pääsen vakkariksi (välivuosi edessä). Mut olisi palkattu kuulemma jo pelkkien papereiden perusteella, eli huomaa että työkokemuksesta on todellakin hyötyä vaikka munkaan kokemus ei suoranaisesti ravintola-alalta ollut.

Porukka tuntuu vaan olevan niin saatanan kermaperseitä etteivät ole valmiita ottamaan vastaan mitään paskaduunia. Mä olin huoltoaseman kassalla, minkä voi laskea aika paskaksi työksi. Osittain sen kokemuksen takia kuitenkin pääsin tarjoilijaksi, mistä tykkään ihan älyttömästi ja mulle jopa soitettiin ja pyydettiin töihin toiseen ravintolaan isommalla palkalla :wtf: En kuitenkaan mennyt, sillä rakastan nykyistä työpaikkaani :)

Ilmeisesti opiskelu kesälläkin tekee ihmisestä epäilyttävän. Turha jeesustella semmosten jotka on vakiduunissa, että jotku vaan syleksii kattoon. Mieluummin sitä töitä tekis ku tätä opiskelun paskaa kesälläkin.

Mieluiten oisin kesälomalla ja ottasin tilille 2000e/kk puhtaana käteen.

Vaikka sainkin kesäksi töitä ja vieläpä melkein oman alan hommia, vituttaa, kun on samoja juttuja opiskellut koko vuoden eikä kesälläkään saa niistä taukoa. Vituttaa myös että KELA:n mielestä opiskelijan ei tarvitse maksaa vuokraa kesällä, mutta vuokraisännän mielestä tarvitsee.

Noh, onneks enää pari päivää töitä, jonka jälkeen aion turruttaa aivojani ja kehoani jos jonkinmoisella nautintoa tuottavalla aineella.

Nostellaas tää.
Nyt olisi tarkoitus alkaa kesätöitä hakemaan, nyt kun se vielä on mahdollista näin helmikuussa. Eli aikaisempaa kokemusta kesätöistä ei ole oikeastaan lainkaan ja vaihtoehdoistakaan en oikein ole perillä. Haen nyt siis neuvoja kesätöiden hakuun. Ja olen siis alaikäinen jos sillä on merkitystä

Niin no työnantajat eivät ainakaan ota alle 16-vuotiaita mieluusti kesätöihin, kannattaa kysyä jos on tuttuja yrittäjiä tai sitten kysyä kaupungilta/kunnalta. Kaikki työtodistukset ym ovat plussaa, kertovat aktiivisuudesta ja luotettavuudesta..

Ainakin teollisille aloille voi olla todella vaikea päästä töihin kun monin paikoin on lomautuksia ja silloinhan ei voi eikä ole mitään järkeäkään palkata kesätyöntekijöitä...

Nostellaas tää.
Nyt olisi tarkoitus alkaa kesätöitä hakemaan, nyt kun se vielä on mahdollista näin helmikuussa. Eli aikaisempaa kokemusta kesätöistä ei ole oikeastaan lainkaan ja vaihtoehdoistakaan en oikein ole perillä. Haen nyt siis neuvoja kesätöiden hakuun. Ja olen siis alaikäinen jos sillä on merkitystä

Ota ihan ekana selvää, saako kotikunnassasi "tonnilla töihin" tms. alaikäisten kesätyötukea kunnalta (tosin euroaikaan se palkka taitaa olla parisataa eikä tonnin).

Mansikanpoiminta ja taimikon istutus on aivan kelpo hommia ensimmäiseksi kesäduuniksi alaikäiselle. Myös kiinteistöhuoltoon voisi päästä esim. kerrostalojen rappuja siivoamaan (riippuen työajasta). Tällä tavalla saa hyvää kokemusta kesätyön hakemisesta ja kesätyön tekemisen rutiinista. Ei kannata olla liian kranttu ekan kesätyön suhteen. Jos saat paikan jostakin, sulla on kuitenkin aikaa vielä kysellä muualtakin, joten parhaassa tapauksessa saat valkata itseäsi eniten kiinnostavan homman.

Kun menet paikan päälle kyselemään töitä, älä pidä hattua päässä sisällä, älä pidä käsiä taskussa äläkä purkkaa suussa. Näillä pääsee jo pitkälle ekan kesätyöpaikan hakemisessa.

16 vuotta olen täyttänyt ja työtodistus tet-jaksolta löytyy. Tutut yrittäjät on jo käyty läpi..
Osaatko IVa (tai joku muu) ehdottaa jotain nettisivua tms. mistä näitä voisi hakea ?

Nyt tuntuu olevan kesätyöt aika tiukassa joka alalla. Itsekin olen koittanut etsiä kesätöitä, mutta melko hiljaista on. Eilen kävin muutamasta paikasta kysymässä, ja yhdestä saattaa saada hommia, mutta muihin ei tälle kesälle edes valittu kesätyöntekijöitä - tai niin ainakin kerrottiin. Muutamaan yritykseen olen pistänyt paperit menemään, mutta saa nähdä, tuleeko töitä. Hiljaista on joka tapauksessa.

https://www.erekryhelsinki.fi/OpenJobs.asp?L=1&NODATA=1&Z=H&IE=2&SUMMER=0073

Onko yhteenkään näistä mahdollista päästä 16-vuotiaana ?

Eipä näytä vielä olevan sellasia paikkoja, mutta aiempina vuosina sinne on keväämmällä tullut enemmän nuorillle käyviä. Kannattaa kokeilla soittaa esim. rakennusviraston eri osastoihin, viherosasto, hkr-tekniikka ym. http://www.hel.fi/wps/portal/Rakenn...LOBAL_CONTEXT=/hkr/fi/Yhteystiedot+ja+palaute tos on jotain tietoja.

Jahas, taas alkaa tää jokavuotinen vituttava kesätyönhaku. Jotenki tuntuu melko turhauttavalta hommalta rustailla noita hakemuksia, kun ei viime vuonna päässyt edes yhteenkään haastatteluun. :(

Miten vaikea perusopiskelijan yliopistossa on todellisuudessa löytää kesätyöpaikka akateemiselta puolelta eri aloilla? Onko minkälaisia erilaisia kokemuksia? Itse viettänyt kolme kesää eri laboratorioissa tutkimusryhmissä töissä (alana fysiikan perustutkimus, yksi kesä kokeellista ja pari teoreettista ja laskennallista) siten, että ihan yhdellä hakemuksella on menty sisään. Syntynyt kandi ja kaksi erikoistyötä. Nyt kokopäiväisenä vääntämässä teesiä kasaan, joten ei tarvitse miettiä mitä kesällä tekisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom