Kesäkuntoon 2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
Minäkin liityn kesäkunnon tavoittelijoihin :) tai siis tavoittaviin, mehän kaikki varmasti onnistutaan!

Täällä kirjoittelee 21v. tyttö, oon 2 vuotta käynyt salilla, mutta eka vuosi meni varmaan monelle tytölle tyypillisesti vähän himmaillen... Viimeisen vuoden aikana pääsin vasta kovan treenin makuun ja tajusin miten sitä työtä saakaan tehdä. Onneksi, nimittäin lihasta tuli n. 2-3kg vuoden aikana. Syötyäkin tuli... pääosin puhtaasti kuitenkin!

Nyt päällimmäisenä ihmetyttää tää nälkä. Oon kohta 2 vko ollut dieetillä ja syönyt suunnilleen 1800-2100 kaloria per päivä, enemmän sali- ja lenkkipäivinä ja vähemmän lepopäivinä. Laskin kalorilaskurilla ruokailut n. p30% h40% ja r30% suhteilla n. 1900kcal/päivä, jotta olisi helpompi noudattaa yhtä ja samaa ohjetta joka päivä. Ekalla viikolla tippui 0,3kg. Ihmettelin, kun ei sen enempää, vaikka nälkä karmi kokoajan viimeistään 2h edellisestä ruokailusta. Kuitenkin kalorit on munkokoiselleni naiselle vielä aika korkeat, niin kuin oli tarkoituskin, että sitten tarpeen tullen niitä lasketaan jos ja kun tulee stoppi vastaan painon putoamisen kanssa. Oon ihan sekaisin, että kuuluuko tämä nälännäkeminen terveellisessä diettaamisessa asiaan vai ei? Tää kiukku- ja itkufiilis ei tunnu hyvältä. Kokemusta löytyy lähinnä epäterveellisestä laihduttamisesta vuosien takaa teininä, kun itsetunto ja tieto kehon toiminnasta oli täysi 0.

Voinko ylipäätään olettaa, että tämmösillä energiamäärillä laihtuu? (tämän viikon punnitus tulossa parin päivän kuluttua vasta, ekan viikon suhteenhan vastaus on ilmeisesti kyllä) Pituus 169cm ja paino 64kg tällä hetkellä, rasvat jossain 24%... Että jonkin verran sais tippuakin.

Sellanen 3-4kg rasvaa ois kiva hiljalleen kesäksi saada pois. Haastava yhtälö kun tässä lihaksia kasvattelen lisää samalla. Herkut ei oikeestaan oo ongelma ja kulutus on aika kovaa mut ruokahalu on melkein omaa luokkaansa. Sellasta terveellistä ruokaa menee aika paljon,ainakin 2500kcal per päivä. Oon vaan huomannut että jotku vanhat farkut alkanu kiristää myös vatsan kohdalta.

Tähän yhdyn kyllä täysin!
Ennen tälle diettitaipaleelle lähtöä oon minäkin syönyt n. 2500kcal/päivä. Terveellistä ruokaa, tunnollisesti omia eväitä raahannut joka paikkaan :)
Millaisilla kaloreilla ajattelit lähteä dietille?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos on koko ajan nälkä niin koita syödä jotain täyttävämpää ruokaa kuten papuja, täysjyvämakaroonia jne. kaikkea missä on kuitua. Aina kehotetaan syömään esim. pähkinöitä, mutta jossain kämmenellisessä pähkinöitä on paljon kaloreita ja eihän sellaisesta määrästä ruokaa tule muuta kuin kiukkuiseksi.

Jos on koko ajan nälkä niin koita syödä jotain täyttävämpää ruokaa kuten papuja, täysjyvämakaroonia jne. kaikkea missä on kuitua. Aina kehotetaan syömään esim. pähkinöitä, mutta jossain kämmenellisessä pähkinöitä on paljon kaloreita ja eihän sellaisesta määrästä ruokaa tule muuta kuin kiukkuiseksi.

Vehnä ja muut tavalliset viljat ei sovi mulle lainkaan, ei myöskään pavut. Ehkä kokeilen sitten siirtyä tummaan riisiin taas (nyt välillä syöny riisinuudelia joka on valkosesta riisistä tehty, tai esim. riisi+kaura ja riisi+ohra), vaikka onkin tosi kuivaa ja tylsää :( rasvoja pitäs kyllä tulla hyvin että en kanssa lähtis noita pähkinöitä mutustelemaan. Kiitti vinkistä, kokeillaan tällä :)

Hetkeen taas kirjotellu. Tänään paino tasan 80.0 :) Painanut viimeksi ton verran varmaan ylä-asteella :D Keskivartalo rasvaa löytyy vielä jonkin verran. Tarkotus olis kattella tonne 75kiloon ja katsoo alkaako tyydyttään.

Toi on just sopiva aika tommoseen pudotukseen.

J0cQE4

Nyt paino 73-74.kg. Joulukuussa tuli tosiaan pilattua kunto lahjakkaasti suklaalla ja muutamat keittoreissutkin mahtu mukaan, ja treenit tietenkin jäi pois. Nyt pari viikkoa " kiristelty " ja vähän alkaa jo rasvan alta näkyä jotain. Mitä veikkaatte paljon r%? Ja jälleen newbie kysymys. Mitä mieltä perunasta kun koittaa kiristellä? Ensi viikolla aerobisia vähän mukaan.

Edit. Näkyykö toi kuva edes?

IMO. Aikalailla 15 pinnaa hyvänä aamuna.
Ei se kuva näy mutta saa kyllä alkuperäisen sivun kautta katottua.
Ja mitä perunaan tulee niin onhan se hyvä hiilarin lähde ja suhteessa saat sitä syödä määrällisesti paljon enemmän kuin leipää esim. 100g perunaa 100kcal, leipää 100g 260kcal.

Liikunnan lisäys lähtenyt hyvin käyntiin, alkaa huomata heti paremman jaksamisen töissä, salilla ja juostessa. Ainoa mikä tässä vaiheessa ottaa pattiin, on hidas palautuminen. Nilkat meni sählyssä todella kipeäksi joka haittaa vähän jalkatreenejä. Samoin alaselkä on vähän kipeä joten esim. kyykky tuntuu tällä hetkellä hankalalta em. syistä. Painoa en ole vielä ruvennut seuraamaan, tavoitteena vielä enemmän puhdistaa ruokavaliota ja keskittyä pieniin annoskokoihin.

Ei kristus, mulla 3 viikkoa ollut kalorit siinä juuri ja juuri 2000 pinnassa treenipäivinä, kavereilla on varaa päristä 3300 kaloreista? :-D

Dieetit on perseestä. Ja painoluokkaurheilu.

Mullakin ois vähän dieettiongelmia. En oo eläessäni dieetannu, enkä osaa oikeen laskee paljonko niitä kaloreita pitäs saada, ja et paljonko protskuu, hiilareit ja rasvaa. Ikää löytyy 18-vuotta ja nainen olen. Nyrkkeilytaustaa löytyy ja painojenkin kanssa oon ollu aktiivisesti tekemisissä muutaman vuoden ajan. Pari-kolme kiloo pitäis saada pois, mitat täl hetkel 61/164. Salil treenaan 5-6 kertaa viikossa. Oon syöny kohtuu pitkään abaut 1800 kalorii päiväs tarkkailematta sen kummemmin mitään muuta, kuin protskun riittävää saantia. Kuulostaa kyl kauheen vähält tän foorumin selauksen jälkeen, mut ei mul kyl nälkäkään oo ollu missään vaiheessa ja tuloksetkin on noussu hyvin so far. :D

Monta vuotta tosiaan painanu saman verran, mut pikkuhiljaa tiukentunu. Haluisinki kysyy, et paljonko mun pitäis mitäkin syödä dieetil, jos vedän viikossa 5-6 salitreenii ja 4 HIIT/säkkitreenii? Auttakaa avutonta!

Mullakin ois vähän dieettiongelmia. En oo eläessäni dieetannu, enkä osaa oikeen laskee paljonko niitä kaloreita pitäs saada, ja et paljonko protskuu, hiilareit ja rasvaa. Ikää löytyy 18-vuotta ja nainen olen. Nyrkkeilytaustaa löytyy ja painojenkin kanssa oon ollu aktiivisesti tekemisissä muutaman vuoden ajan. Pari-kolme kiloo pitäis saada pois, mitat täl hetkel 61/164. Salil treenaan 5-6 kertaa viikossa. Oon syöny kohtuu pitkään abaut 1800 kalorii päiväs tarkkailematta sen kummemmin mitään muuta, kuin protskun riittävää saantia. Kuulostaa kyl kauheen vähält tän foorumin selauksen jälkeen, mut ei mul kyl nälkäkään oo ollu missään vaiheessa ja tuloksetkin on noussu hyvin so far. :D

Monta vuotta tosiaan painanu saman verran, mut pikkuhiljaa tiukentunu. Haluisinki kysyy, et paljonko mun pitäis mitäkin syödä dieetil, jos vedän viikossa 5-6 salitreenii ja 4 HIIT/säkkitreenii? Auttakaa avutonta!

no jos oot tolla 1800 kalorilla saannu kehitystä ja sanot että tulokset on noussu nii siitä parisaa veks.

Niin, aika vähältä kuulostaa toi 1800 :) mutta ei siinä auta kun lähtee koittaa että ottaa vaikka 200-300 kaloria alaspäin. Katot pari viikkoa ja jos putoo enemmän ku 0,5kg viikossa, voit miettii syötkö vähän liian vähän. Suosittelen käyttää kiloklubia tai kalorilaskuria, jotta voit laskee että saat riittävästi ja tasaisesti kaikkia ravintoaineita. Kannattaa ehkä ihan ensin laskea sun perus päivän syömiset, paljonko niistä tosiasiassa tulee, jotta tiedät paljonko voit syödä nyt. Molemmissa (kiloklubissa ja kalorilaskurissa) löytyy ohjeita ravintoaineiden suhteisiin. Itse noudatan 30% proteiinia, 40% hiilaria, 30% rasvaa ja ihan hyväks oon todennut. :) Tuli vielä mieleen, että koska liikut niin paljon niin sun kohdalla voi varmaan riittää jo se, että karsit kaiken napostelun pois (rasva palaa tehokkaammin aterioiden välillä, kun välissä ei tuu mitään ylimääräistä energiaa jota kuluttaa) ja vähän tarkemmin tarkkailet ruoan laatua, mutta mä en oo mikään ammattilainen joten en tiedä, arvailen vaan!

Oma projekti on nyt edennyt hyvään tahtiin! Mulla on pudonnut n.3 viikossa se 1,5kg eli yks kolmasosa siitä mitä oon alun perin ajatellut dieetata tällä kertaa. Sinne 60 kiloon olis siis tarkoitus päästä taas. Mutta siitä alaspäin katson, jos on aikaa ja energiaa... reisistä ei tahdo läskit palaa, yläkropasta sitten senkin edestä :( kauhee nälkä ja kiukku ja ärsytys on melkein jokapäiväistä. En tiiä miten selviäisin päivistä helpommin ja vähemmällä kiukulla. Kuitenkaan paino ei oo laskenut millään viikolla enempää kuin sen puoli kiloa, joten kalorivajeen tulis olla hyvin kohdillaan. Sitä ei kyllä aina uskois kun oon välillä niin nälkäinen.

Tänä sunnuntaina aion poikaystäväni kanssa juhlistaa vuosipäivää ja paistaa banaaniletut ja syödä ne kermavaahdolla. Vähän saatan myös syödä ben&jerrysiä (paljon!). "Pikku" herkkutankkaus tähän väliin :) jaksaa sitten taas pusertaa koulua, töitä ja tätä dieettiä.

Näköjään tästä tulee perinne, kesäksi painoa alas ja syksyllä ylös. Oon kuin joku elukka, joka kerää rasvaa talven varalle :face: 6,5kg ois pudotettavaa kesään mennessä. Sentään joulu meni pylleröimättä ja treeni on ollut hyvin säännöllistä koko viime vuoden.

Noniin, ekat kaksi viikkoa meni siivotessa herkut ja tyhjät hiilarit pois ruokavaliosta ja toiset kaksi viikkoa olen laskenut kaloreita. -2,6kg lähtenyt ruokavalion järkeistämisellä, seuraava steppi ois sitten aerobisen lisääminen salitreenin oheen.

Joulukuun 13:sta asti olen pitänyt taas ravintopväkirjaa ja puntaroinut massaa ja siitä lähtien on tapahtunut selvää kiristymistä ja n. 6 kiloa lähtenyt painosta. Jos kreatiinin käyttö nostaa painoa nesteen muodossa, se on tuohon lukuun sitten päälle.

Keskimääräinen päivän safka koostuu 1800-2000 kalorista, josta 160-200g prodea, 50-100g rasvaa ja 150-200g hiilaria.

Joulukuun 13:sta asti olen pitänyt taas ravintopväkirjaa ja puntaroinut massaa ja siitä lähtien on tapahtunut selvää kiristymistä ja n. 6 kiloa lähtenyt painosta. Jos kreatiinin käyttö nostaa painoa nesteen muodossa, se on tuohon lukuun sitten päälle.

Keskimääräinen päivän safka koostuu 1800-2000 kalorista, josta 160-200g prodea, 50-100g rasvaa ja 150-200g hiilaria.

Voi ristus ihan samoilla spekseillä mennään, ihan kaikki täsmää. Ookko sä minime?? :D

No mun speksit varmaan sopii aika moneen muuhunkin täällä, aika mediaanitapaus fyysisten mittojen suhteen. :D

Pitipä vielä mainita että aloituspaino taisi olla 97 brutto ja nyt välipaino 91 brutto. Tuo luku nyt heittää pari kiloa suuntaansa vähän vaatteiden ja viimehetkisten syöminkien ja hydraation tason mukaan. :D

Täällä aloitettu dietti 3.1 ja eilen vaaka näytti pudotusta 80kg -> 78,5kg, eli näyttäisi hyvin menevän sen 0,5kg/viikko. Ensi lauantaina pitäisi olla sitten se tasan 78kg. Tavoite olisi maaliskuun loppuun mennessä saada painoa sinne 74kg ja todennäköisesti sen jälkeen vielä 74kg -> 72/70kg, riippuen vähän olemuksesta että miellyttääkö.

Tällä hetkellä jakauma on P157:HH145:R60, ja tuolla tuo nyt näyttäisi toimivan, mutta onko tuossa vielä optimoinnin varaa? Tällä hetkellä salilla 5krt./viikko ja 4-jakoisena. On se kiva että salipäivinä voi mättää vähän enemmän ruokaa. =)

Edit: Unohtu laittaa kalorit. n 1800kcal levossa ja treenipäivinä 2400-2500kcal. Nämä sulamon arvion mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom