Kesäkuntoon 2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se minullakin pienen epäilyksen varjon inbodyä kohtaan aiheutti. Toki antaa se suuntaa ja onpa kuitenkin mustaa valkoisella. Ehkä itselle tärkein mittari on tuo vatsan ympäryysmitta joka on pudonnut -13cm.

Lähen kokeilemaan tuota E-miehen mielenkiintoista diettitaktiikkaa. Tässä joka tapauksessa täytyy repiä alas aika paljon painoa ja lihaskadostakaan ei varsinaisesti tarvitse huolehtia. Onko jossain mahdollisesti ilmaiseksi infoa tästä diettityylistä vai onka tämä nyt vain omien kokemusten perusteella havaittua?

Lähen kokeilemaan tuota E-miehen mielenkiintoista diettitaktiikkaa. Tässä joka tapauksessa täytyy repiä alas aika paljon painoa ja lihaskadostakaan ei varsinaisesti tarvitse huolehtia. Onko jossain mahdollisesti ilmaiseksi infoa tästä diettityylistä vai onka tämä nyt vain omien kokemusten perusteella havaittua?

Eipä ole antaa mitään yksittäistä linkkiä, ilmaista tai maksullista, koska jos mulla nyt joku tyyli on, niin sen täytyy olla sovellettavissa kenelle tahansa ja mihin tahansa tilanteeseen. Siihen ei oikein sovi cookie cutter -meininki. Mutta alkuun voisi lukaista kirjastosta Olli Ilanderin Liikuntaravitsemuksen ja jonkin biokemian perusteoksen (esim. http://www.amazon.com/Lehninger-Principles-Biochemistry-David-Nelson/dp/071677108X), ainakin aineenvaihduntaa käsittelevät osat. Netistä katsoisin Scott Abelin koko ilmaistuotannon ja vaikkapa Utti Hietalan Fastin sivuille kirjoittamat artikkelit. Toki paljon muitakin hyviä lähteitä löytyy, mutta noihinkin jos tutustuu, yrittää sovittaa sitä mun sanomisiin ja lopulta muodostaa siitä jonkin omaan tilanteeseen sopivan taktiikan niin hyvä tulee.

Millaisessa tilanteessa ei muuten tarvitse huolehtia lihaskadosta? Tuo on mun mielestä aika lailla periaatekysymys, eli lihasta ei saisi missään nimessä palaa, jos ei ole oikeasti aivan pakko (esim. perskireyden tavoittelu). Myös painon "repiminen" kuulostaa lähtökohtaisesti huonolta strategialta. Eli joko on liian kiire (mihin?) tai on päässyt tulemaan liikaa painoa tavoitteeseen nähden (kenties edellisen dieetin seurauksena?).

No siis tarkoitus oli alunperin tiputella ihan normaali tyylillä eli pienillä miinuksilla ääntä kohden, mutta koska käytönnössä lihasmassan menetyksestä ei tarvitse huolehtia (suhteellinen lihasmassan määrä on tällä hetkellä niin pieni että saisi olla proteiinitön dietti että lihasmassaa lähtisi) niin ajattelin että miks ei sitten kokeilisi tällä tavalla dietata. Mitä tulee tuohon lihasmassan menetyksen pelkoon niin oman käsityksen mukaan juuri isot kalorivajeet sitä aiheuttavat kun kroppa ei saa sitä kaikkea tarvitsemaansa energiaa sieltä rasvakudoksesta niin silloin menee aminohapot helpommin käyttöön.
Mitä tulee painon repimiseen niin mitä aikasemmin saan tuon ylimääräsen pois vyötäröltä niin sitä nopeammin voi alkaa sitten seuravaa vaihe joka mulla liittyy enemmänkin voimapuolelle kuin body. Syy miksi paino pitää saada alaspäin on painoluokat. Turha sitä on nostaa isojen miesten sarjassa vain sen takia että vyötäröllä on ylimääräistä mitä ei jaksa dietata pois.

Tarina pitkästä (joidenkin mielestä rajusta) dieetistä.
Takana melkein 6kk dieettiä ja 26 kiloa. Dieetin aloitin 14.12 kun painoa oli 103kg. Mainittakoon vielä että pituutta tässä rungossa on 185cm.
Okei eli joulukuussa tajusin että reilu 2v bulkkaaminen todella on tuottanut tulosta, ainakin vyötärölle. Paino nousi siis 2v ja 4kk aikana 68 --> 103kg. Toki välissä oli muutamia kuukauden-kahden dieettejä jotka loppuivat aina siihen, että voimat laski ihan liikaa ja ulkonäkö ei miellyttänyt. Tuntui että kuihtuu tavallisen narkin kokoiseksi. Joka tapauksessa painoa tuli siis aika rajusti tuossa ajassa. 26kk ja 35kg. Todellakin liian raju tahti ja ei enää ikinä.

Jos bulkkaustahti oli raju, niin niin oli myös dieettaustahti. Tahti oli JOKA viikko -1kg. Ekat 10kg lähti suhtkoht reippaasti. Siinä 90kg pintaan alkoi jo painon tippuminen hidastua, mistä johtuen otin aerobisen mukaan dieetille. Paino jatkoikin taas laskua mukavasti, ja siinä ~87kg paikkeilla alkoi taas tuttua junnaamista josta johtuen laskin kalorit jopa 1800. Moni kaveri piti tätä vaarallisena ja varotti metabolisesta damagesta jne, mutta koska läskiä oli edelleen perkeleesti ja kesään lyhyt aika, oli tehtävä uhrauksia.
Yksi syy oli myös se, että saisi dieetin nopeammin pois alta ja pääsisi nopeammin rakentamaan uutta pohjaa, joskin maltillisesti. -500kcal tahtia dieettailisin edelleen ja dieetti olisi jopa kestänyt tietenkin puolet pidempään kuin tämä -1000kcal dieetti. Ajattelin myös että mikäli lihasmassaa menetetään, se ei haittaa, sillä pääsen edelleen nopeammin hankkimaan ne myös takaisin lihasmuistin ansiosta.
Noh paino jatkoikin taas tippumistaan kauniisti, ja viime lauantaina vaaka näytti komeat lukemat. 77.5kg. Se meinasi sitä, että dieettiä oli takana 5kk ja 26kg.
Moni varmasti olettaa että tuolla dieetillä lihasta lähti ihan perkeleesti, sillä aerobista tein 5x vko kovaa ja kalorit oli miinuksella tonnin. Mutta omasta mielestä hirveesti ei kyllä tullut lihaa poltettua. Voimat sen sijaan oli jatkuvasti kadoksissa, sillä glykogeenivarastot ihan tyhjillään. Ihan perseestä tehdä mitään liikettä koska jo 8 toistoa tuntuu mahdottomalta, oli sitten painoa kuinka vähän tahansa. Mutta tiesin, että ei tätä kestä kauaa joten jatketaan sisulla loppuun ja kestin ne tappiot mitä treenaamiseen tuli.
Kestävyys kyllä kehittyi dieetillä ihan mukavasti. 103 kilosena tein 3min crosstraineria ja olin ihan kuollu ja läähätin lattialla kun mikäkin sika. Sen sijaan kuukausi sitten reilu 80 kilosena juoksin coopperissa 2900m salireenin päätteeksi. Tavotteena onkin vielä käydä juoksemassa coopperi ensi viikolla ja rikkoa ainakin 3000m.
Mitä muuta dieettiin tulee niin vyötärönympärys tippui 98cm ---> 75cm. Joka tapauksessa tarkoitus on vielä jatkaa dieettiä hieman. Nostan tosin kaloreita sinne, että tahti on enää -500kcal, ja sillä jatkan heinäkuuhun asti jonka jälkeen alan nostaa kaloreita 100kcal/vko johonkin 2700kcal asti, jonka jälkeen tahti jatkuu 50kcal/vko sinne asti kunnes paino nousee 200g vko. Tälläset kesäsuunnitelmat siis.

Tässä pieni kuvanpoikanen dieetin edistymisestä, eli lähtökunto 103kg 14.12 ja viime lauantai ja 77.5kg:
3uwzp45gv

(Mikäli jostain syystä kuva ei näy, tässä suora linkki:
http://postimg.org/image/3uwzp45gv/
)

Vielä haluan sanoo, että olo on oikeesti paljon parempi nyt, kuin sillon läskinä. Lisäksi, pitäkää oikeesti joku kohtuu bulkkaamisessa. Ei se lihas todellakaan kasva mitään 500g tai yli kuukaudessa. (Hulmilla on tästä hyviä tutkimuksia blogissaan)
Mä tuun ainakin tästä lähtien bulkkaamaan vain kohtuudella. 800g/kk tahtia korkeintaan joka sekin on jo oikeastaan liikaa, ja myös 2vko välidieettejä varmasti jossain vaiheessa kesken bulkin. Tavoitteena siis ettei enää ikinä tarvi dieetata yli 2kk pidempään. Jo kuukausikin on riittävästi.

No siis tarkoitus oli alunperin tiputella ihan normaali tyylillä eli pienillä miinuksilla ääntä kohden, mutta koska käytönnössä lihasmassan menetyksestä ei tarvitse huolehtia (suhteellinen lihasmassan määrä on tällä hetkellä niin pieni että saisi olla proteiinitön dietti että lihasmassaa lähtisi) niin ajattelin että miks ei sitten kokeilisi tällä tavalla dietata. Mitä tulee tuohon lihasmassan menetyksen pelkoon niin oman käsityksen mukaan juuri isot kalorivajeet sitä aiheuttavat kun kroppa ei saa sitä kaikkea tarvitsemaansa energiaa sieltä rasvakudoksesta niin silloin menee aminohapot helpommin käyttöön.
Mitä tulee painon repimiseen niin mitä aikasemmin saan tuon ylimääräsen pois vyötäröltä niin sitä nopeammin voi alkaa sitten seuravaa vaihe joka mulla liittyy enemmänkin voimapuolelle kuin body. Syy miksi paino pitää saada alaspäin on painoluokat. Turha sitä on nostaa isojen miesten sarjassa vain sen takia että vyötäröllä on ylimääräistä mitä ei jaksa dietata pois.

Eihän kaloreita saa niin alas laittaa, että lihasta palaisi. Mutta dieetin alussa miinusta voi useimmiten olla reilumminkin. Tässä tulee taas eteen se aineenvaihdunnan ja kalorimäärien ero. Jos kroppa on hyvällä aineenvaihdunnallisella vaihteella, niin suurikin kalorivaje pystytään paikkaamaan varastoista ja sen voimalla jaksaa painaa salilla ja salin ulkopuolella. Sitten taas jos aineenvaihdunta on ruvennut panttaamaan rasvaa, niin lihasta voi palaa vaikka kalorivajetta ei olisi juuri lainkaan, kuten esimerkiksi kisadiiettien lopulla. Tietty isolla vajeella tekee silloin vielä pahempaa vahinkoa.

Tuossa sun tilanteessa pitäisin tärkeimpänä suorituskyvyn parantamista, tai mielellään parantamista jo dieetin aikana. Eli sen verran sitä ruokaa, etenkin hiilaria, on tultava.

Eihän kaloreita saa niin alas laittaa, että lihasta palaisi. Mutta dieetin alussa miinusta voi useimmiten olla reilumminkin. Tässä tulee taas eteen se aineenvaihdunnan ja kalorimäärien ero. Jos kroppa on hyvällä aineenvaihdunnallisella vaihteella, niin suurikin kalorivaje pystytään paikkaamaan varastoista ja sen voimalla jaksaa painaa salilla ja salin ulkopuolella. Sitten taas jos aineenvaihdunta on ruvennut panttaamaan rasvaa, niin lihasta voi palaa vaikka kalorivajetta ei olisi juuri lainkaan, kuten esimerkiksi kisadiiettien lopulla. Tietty isolla vajeella tekee silloin vielä pahempaa vahinkoa.

Tuossa sun tilanteessa pitäisin tärkeimpänä suorituskyvyn parantamista, tai mielellään parantamista jo dieetin aikana. Eli sen verran sitä ruokaa, etenkin hiilaria, on tultava.
No ajatuksena tämä diettitapa tulikin mieleen juuri tuon suorituskyvyn kannalta. Periaatteessahan mulla toi dietti ei muuttuisi mitenkään muuten kuin että hiilareista otettaisiin enemmän kaloreita silloin kun tuntuu että dietti jumittaa. Mikä itsessään tarkottaisi sitä että suorituskyky pitäisi pysyä paremmalla hollilla dietin lopussa. Sitähän ei koskaan osaa sanoa että mikäkin diettitapa toimii mutta teoria pohjalla tämän pitäisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Mun kisatavoitteet on kuitenkin aika pitkällä vielä niin mitään hirveän traagista tässä tuskin ehtii tapahtumaan. Koska tarkoitus ei ole kuitenkaan vetää itseään ihan änkyräkireäksi.

Nyt 3vk takana, paino -2kg ja vyötärö -4,8cm. Varsinkin tuo paino/vyötärön suhde on hyvä, ja ero peilin edessä on jo huomattava. Olen pitänyt salitreenistä jo 2v melkein täyslepoa ja nyt uudestaan aloittanut. Salilla mennään 3krt/vk golden six metodilla (tosin vain 1min palautuksilla), ja 3krt/vk HIIT portaissa (ohjelma bodybuilding.com sivulta, 8vk ohjelma). Parasta tässä on kuitenkin ollut kohentunut mieliala, näin yleisesti :)

Mjaha.. aamupaino 87,6, jossa ehkä kilon verran kreatiinin tuomaa. Tästä jos puottelee 5kg heinäkuuksi, olis varmaan 2kg nestettä eli 3kg "työtä". Eli nuin 21 000 kcal miinusta. Eli karkia -5000 kcal/vko, joka ei ole kauheen kova tahti. Ongelmana, kun pittee noita paineja yms. energiaa vaativia reenata tässä ohella, niin ei voi vetää hirveän tehokasta kireetä ruokavaliota.

4-6h ennen "kovaa" reeniä tukeva ateria, ja reenin jälkeen kunnon palautus, ja välipäivinä tiukkaa settiä, vai joku tasaisempi kuvio? VHH:ta tai muuta pihistystä ei pysty touhuamaan, treeniputket on parhaimmillaan 9 pv mittasia (lajitreeniä, punttia, + aerobisia), joten kulutus on vitummoista hetkittäin. Palautuminen täytyy olla tehokasta, vaikka sitten kalorimäärät ei itsessään oliskaan valtavia. Tai jotenkin näin sen itse miellän. Punttipäivinä ei mitteen ihmeellistä tarvi, reeni on voimatyyppistä, eikä kovin kuluttavaa, liikkeitä ja volyymiä voi vaihdella päivän kunnon mukaan. Pääpaino mavessa, pena, leuat ja etukyykyt. PWO on tähän asti ja aiemminkin riittänyt kovallakin dieetillä, mutta toi kovasykkeinen vääntötouhu sotkee nyt kuviot, kun on mulle uudehko paketti.

Onko jengillä ajatuksia, mitenkä noihin "koviin" reeneihin kannattaisi hiilareita ajoitella..

Ampuhaukka, sun varmaan kannattaa kokeilla ja löytää itsellesi toimivin systeemi. ..Mutta silti on pakko tulla kertomaan, että mikä mulle on ollut paras systeemi palautumisen kannalta, kun tulee itsekkin treenailtua reilusti punttitreenien lisäksikin.
Mullekkin 4-6h ennen treeniä on ihan ok aika syödä tukevammin, mutta jotain pientä hiilarivälipalaa (vaikka pari leipää täytteineen/pari banaania/kuivattuja hedelmiä) ottaisin vielä 30min-2h ennen ettei verensokerit laske treenin loppupuolellakaan. Treenin jälkeen nopeaa proteiinia ja jotain hiilaria taas (varsinkin jos myöhemmin taas harkat). Kuitenkin itse tukevammat (enimmät rasvat ja esim.liharuoat) ruoka-aineet/ateriat jätän suosilla iltaan kaikkien treenien jälkeen syötäväksi, koska täydellä mahalla vaan ei ole niin tehokas ja väsykin iskee kun veri menee vatsalaukkuun.
Väliäpäivien ja treenipäivien ruoat pidän samanlaisina (poislukien proteiinisheikki punttitreenin jälkeen), kun itse olen huomannut seuraavan päivön jaksamisen perustuvan paljon edellispäivän syöminkeihin.

Eilen tuli tankattua ekaa kertaa kunnolla koska aineen vaihdunta ei pelanut enää. Paino ei pudonnut eikä paskaa näkynyt. Vetäsin 235g prodee, 600 hiilaria ja 60rasva. Eilen aamupaino 74.7, tänään 74,2. Toimii ! Nyt taas mennään 235prode 200 hiilari 60rasva 4-5 päivää ja katotaan miltä kunto sit näyttää, tankataanko vai jatketaanko.

Itse olen huomannut dietillä vihannesten merkityksen metabolialle ja vielä sen, että millaisia vihanneksia syödään: etenkin kaalit ovat suotuisia, päivittäin ja joka aterialle vähän (esim. parsakaali). Rehuja joka aterialla runsaasti! Ja oikeestaan sama bulkillakin pitäisi.

Itse olen huomannut dietillä vihannesten merkityksen metabolialle ja vielä sen, että millaisia vihanneksia syödään: etenkin kaalit ovat suotuisia, päivittäin ja joka aterialle vähän (esim. parsakaali). Rehuja joka aterialla runsaasti! Ja oikeestaan sama bulkillakin pitäisi.
Tai jos ei muuta niin saa hivenaineita ja suurin syy ainakin minulla että pitää pitkään kylläisenä.

No joo, en ole ketjussa kesäkuntoprojektistani suuremmin huudellut, mutta onnistuneesta noin 15-17 viikon rupeamasta on ihan kiva laittaa vähän dataa näytille. Joku varmasti sanoisi, että tahti oli liian kova, mutta itselle tämä sopi ja eka etappi (eli kaverin kanssa vedonlyönnissä tavoitteeksi asetettu paino 85kg 1.6 mennessä) tuli tavoitettua. Lähtöpaino helmikuun alussa oli siis reilu 102kiloa ja vedätetty aamupaino tänään 83,4kg. Tuohon muutama kilo tullee lisää, kun saa nesteet takas kroppaan, mutta tyytyväinen olen, hetken aikaa. Päkki ei näy vieläkään ja kyljissä ja berberissä ois edelleen mistä sulatella, mutta katsotaan nyt.
painokehitys helmikuun1-kesäkuun1.jpg

Hyvin etenee, paino tullut alas tohon n. 76kg:een. Viime viikonloppu meni vähä perseellee päättäreitä juhliessa, ja sunnuntaina tuli vähä syötyä kaikkea mitä teki mieli. Nyt on hyvä jatkaa vielä parit viikot, täysillä loppuun asti. Kalorit edelleen 2000-2400, eikä ees oo nälkä. Kesäkuun vikalla viikolla ois tarkotus lähteä nostaa kaloreita pikku hiljaa, ja kattoa millasilla kaloreilla se paino nousee. Tällä tai ensiviikolla alan ottamaan aerobista mukaan pari krt/vk. Kattoo jeesaako yhtään

Itellä on vähä toisenlainen tavote kuin useimmilla täällä, eli pari kiloa pitäs saada lisää massaa. :P Viimeisin "virallinen" punnitus näytti 67,7 kg ja tavoitteena olis rikkoo 70 kiloo ennen rantakelejä. Hankalaa tuntuu tosin olevan, vaikka olen jo kauan aikaa sitten lisännyt aamupalan ruokavalioon ja kalorit keikkuu (arviolta) siellä kolmen tonnin tuntumassa. Laiskuudesta johtuen huonojakin kaloripäiviä mahtuu aina välillä mukaan, jolloin hyvä että 2000 kaloria täyttyy. Katotaan mihin asti rahkeet riittää, parisen viikkoa vielä aikaa... jos niitä rantakelejä nyt edes tulee... Kohta salille. :)

Tuuliviiri vallaton.... hitto kun ei osaa päättää mitä haluaa.
Kevättalvi tuli oltua hiukan miinuskaloreilla (n.2200) ja tuntuikin keho kiristyvän ja paino tippui muutaman kilon mutta kun ne persketin voimatasot katosi... kuukauden verran olin jonkinverran plussilla (n.+3000) mutta heti tuntui että vatsa alkaa roikkumaan joten nyt päätin kokeilla rakentaa ruokavalion niin että hiilareita olisi pelkästään kello 11 ja 16 lounaassa/päivällisessa kun treenitkin on aina kello 14-15.30 välillä niin osuu aika hyvin, aina tulee siis n.18 tunnin jakso ilman hiilareita. Tuohon kun vielä jaksaisi aamulla ennen syömistä se tunnin lenkin niin saattaisi jotain tapahtua.
Kaikista eniten ärsyttää kun muuten on itseensä kohtuu tyytyväinen mutta tuo helvetin donitsi tossa vatsassa... kerpele kun siitä ei taida päästä eroon kuin oikeasti rankalla dietillä ja antamalla niiden jo ennestään huonojen voimatasojen pudota.
Minun piti olla elämäni kunnossa rannalla tänä kesänä mutta toisaalta aloin miettimään onko keskitysleiri look kuitenkaan cool?

Minun piti olla elämäni kunnossa rannalla tänä kesänä mutta toisaalta aloin miettimään onko keskitysleiri look kuitenkaan cool?

Ajattele asiaa siltä kantilta, että dieetin jälkeen sun on parempi rakentaa uutta pohjaa. Jos sulla nytkään ylipäätään ei kerran ole lihaksia, ja fläsää sen sijaan löytyy, olisikin nimenomaan järkevämpää dieetata. Sieltä matalemmista rasvoista on -niinkuin jo sanoin- parempi rakentaa uutta pohjaa. Matalemmilla rasvoilla olo on mukava, mutta ennen muuta sun kehon hormonitasapaino on sellanen että lihasta rakentuu enemän kuin läskiä. Tässä ote Juha Hulmin artikkelista:
Bulkkauksen alkuvaiheessa käy helposti kuten lihotustutkimuksissa, että hoikalla ihmisellä lisääntyneestä painosta 60-70 % on lihasmassaa ja loput käytännössä läskiä. Tämän jälkeen, kun bulkatessa painoa ja läskiä kertyy edelleen, jatkossa yhä pienempi osa kertyneestä massasta on lihasta, lopulta jopa vain 20-30 % (ks. esim. Forbes GB). Yhtenä selittävänä tekijänä tälle muutokselle lihas-rasva -suhteessa on se, että kun henkilö lihoo riittävästi, mieshormoni testosteroni laskee ja insuliiniherkkyys heikentyy.
Lähde: https://lihastohtori.wordpress.com/2012/06/15/bulkkaus/

Eli kannattaa nähdä se vaiva. Joskus se kuitenkin on edessä, ja paras aika päästä siitä eroon on just nyt!

Suositut

Back
Ylös Bottom